[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

weldion

Aktiv medlem
Ja fast tyvärr är det så att det regnar, snöar, blåser och är kallt ibland. Dessutom har man kanske en del ärenden som kräver lastkapacitet på vägen hem.
Har man smakat på bilåkandets söta nektar är det svårt att gå tillbaka till cyklandets obekväma slit.
Visst det är enklare att sätta sig i bilen och bara åka.
Med elcykel + vagn så ersätter man väldigt många bilresor. I samband med ett jobbyte för en närstående så införskaffades elcykel för jobbpendling. Efter det så har ingen bilresa gått till affären för att handla mat. Allt går i cykelvagn plus väskor.

Snuten

Aktiv medlem
Visst det är enklare att sätta sig i bilen och bara åka.
Med elcykel + vagn så ersätter man väldigt många bilresor. I samband med ett jobbyte för en närstående så införskaffades elcykel för jobbpendling. Efter det så har ingen bilresa gått till affären för att handla mat. Allt går i cykelvagn plus väskor.
Jo, jag är inne på elassisterad lådcykel när Aygon dör. Så har vi kvar den lite större Corollan om den nu får behålla hälsan. Tänker att många lokala ärenden hade funkat med en rejäl lådhoj. Får se...

kais01

Aktiv medlem
Sen kan man undra hur alla bara ”råkar” hamna i nääääeh-jag-kan-inte-ta-mig-till-jobbet-på-annat-sätt-än-bil-orter. 🤷‍♀️
jag tror det vanligaste upplägget i det fallet är att man redan äger bilen, och sedan accepterar bilpendling när man väljer bostad.

just i större städer följer tyvärr andra problem och klientel med en del lokaliteter dit kommunala pendlingen är särskilt välutbyggd.

glädjande i sammanhanget är iaf exemplet att cykelpendling till arbetsplatser i stockholms innerstad är ungefär lika i omfattning jämfört med bilpendling, cirka 10 procent av resorna.

men det är bilpendling från en förort till arbetsplatsen i en annan förort som fullkomligt exploderat. det kommer man inte komma till rätta med innan man bygger kommunala resorna som ett rutnät istället som ett radialekrat cykelhjul. ringlinjer hjälper föga, medför mest extra och tidskrävande byten.

för dylika resor har en miljövänlig bil mycket att erbjuda. men är också exempel på när cykel slår kommunalt med hästlängder.

Hasse#7

Aktiv medlem
jag tror det vanligaste upplägget i det fallet är att man redan äger bilen, och sedan accepterar bilpendling när man väljer bostad.

just i större städer följer tyvärr andra problem och klientel med en del lokaliteter dit kommunala pendlingen är särskilt välutbyggd.

glädjande i sammanhanget är iaf exemplet att cykelpendling till arbetsplatser i stockholms innerstad är ungefär lika i omfattning jämfört med bilpendling, cirka 10 procent av resorna.

men det är bilpendling från en förort till arbetsplatsen i en annan förort som fullkomligt exploderat. det kommer man inte komma till rätta med innan man bygger kommunala resorna som ett rutnät istället som ett radialekrat cykelhjul. ringlinjer hjälper föga, medför mest extra och tidskrävande byten.

för dylika resor har en miljövänlig bil mycket att erbjuda. men är också exempel på när cykel slår kommunalt med hästlängder.
Kranskommuner är på tok för dåliga på att erbjuda fungerande gratis infartsparkering och se till att det matchas med matarbussar. Servicen jag förväntar att man ger här genererar bara fördelar. Folk köar mindre och hinner ha mer fritid. Miljön blir bättre. Kollektivtrafik gynnas. Man får antagligen pengar kvar att investera på hemmaplan. Parkeringskaos i stan minskar. Fler kan ta sig till arbetsplatser utanför kommunen men dra in inkomst och skatt till hemkommunen. De som bara åker kollektivt får fler avgångar och bättre framkomlighet. De som cyklar får bättre luft. De som inte kan cykla hela vägen kan ta cykel på bil och sedan cykla. Elbil blir extra gynnsamt eftersom sträckorna gör att man bara behöver ladda hemma.

Senast ändrad:

DanielS

Aktiv medlem
men det är bilpendling från en förort till arbetsplatsen i en annan förort som fullkomligt exploderat.
Finns det någon data på det här? "Fullkomligt exploderat" för mig innebär en ökning på över 100%. Jag upplever att (bil-)trafiken är ungefär densamma i närförorterna där jag rör mig (dvs Bromma, Solna, Sundbyberg) idag som för 15 år sedan.

Dock får man väl påpeka att jag sällan kör bil i rusningstid utan håller mig till cykeln.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
killgissning; 100 procent på ett par decennier låter för tokholms del verklighetsnära. pendlingen in mot stan minskade med biltullarna, men inte den längre kringpendlingen.

precis som du upplever jag solna sumpan som rätt lugnt bilmässigt, och inne i stan är det definittivt mycket lugnare än t ex på åttiotalet.

det var ett hack i kurvan med pandemin och det lugnade sig ett tag efter det, men sedan i höstas tycks det mesta som vanligt.

när det blir stillastående köer, vilket regelmässigt inträffar lite varstans efter varje sommar, tycks det trycka över pendlingen till andra trafikslag,

mätningar sker som du säkert märkt kring oktober varje år.

Senast ändrad:

johan44

Aktiv medlem
Idag såg jag en Hongqi suv. Kändes som änden på linjen av stora tunga meningslösa bilar. Föredrar helt klart andra änden. Vågade inte fota eftersom det var en ambassad-bil :D

Visa bilaga 606412
Ja!, en vit sån där står i gången mellan 4:an och 5:an på arlanda, otroligt ful. Undrar om man inte måste bli medlem Asfaltsdjungelns indianer om dom där blir för vanliga...

Jonatan F

Aktiv medlem
Med en schysst elcykel tar sig även Britt, 59 år, sig till jobbet 15 km bort på ett kick.

Längs en trafikerad 70-/80-väg?

Lätt att glömma att väldigt mycket industri, jordbruk, tillhörande kontorsjobb etc inte utförs i Sthlm :) Sedan ska de som arbetar på de bolagen äta på restaurang, bygga altaner etc. Sammantaget är det rimligt att alla inte bor i centrala Sthlm/Gbg/Malmö där det finns bra kollektivtrafik.

Tyvärr är många kommuner/Trafikverket hopplöst dåliga på cykel-infra även där det hade fungerat. Där mina föräldrar bor (landsbygden) ligger flera industrier längs en hårt trafikerad 70-väg men bara 3-5 km från byns centrum. Perfekt att cykla till industrierna. Kommunen kunde inte bygga cykelbana pga Trafikverket och Trafikverket byggde av princip inte cykelbana där pga någon klausul. Så nu tar alla bilen och det är ännu mer trafik.

Senast ändrad:

PJF

Aktiv medlem
Det är bostadsmarknaden och stadsplaneringen som fuckar upp städerna. Gick det att hitta lägenheter nära jobbet, så skulle folk flytta. För dom som gillar pendling måste vi nog tyvärr öppna upp mentalsjukhusen

1888

Aktiv medlem
Det är bostadsmarknaden och stadsplaneringen som fuckar upp städerna. Gick det att hitta lägenheter nära jobbet, så skulle folk flytta. För dom som gillar pendling måste vi nog tyvärr öppna upp mentalsjukhusen

Gillar inte pendlingen i sej,
men älskar resultatet av den.
Att lämna storstaden för lugnet i min lilla by 5 mil bort är värt
40 minuter i bilen.
Cykelturen börjar direkt från garaget och 2 minuter senare är jag på
landsvägen eller i skogen beroende vad jag är sugen på.

Inte några skjutningar har vi heller.

PJF

Aktiv medlem
Gillar inte pendlingen i sej,
men älskar resultatet av den.
Att lämna storstaden för lugnet i min lilla by 5 mil bort är värt
40 minuter i bilen.
Cykelturen börjar direkt från garaget och 2 minuter senare är jag på
landsvägen eller i skogen beroende vad jag är sugen på.

Inte några skjutningar har vi heller.
Alltså, jag bor 25km utanför staden där jag jobbar. Det trista är 9km till affären, 5km till bussen. Och att det inte går att åka buss till jobbet. Så jag har ju också gjort samma värdering. Men jag hatar pendling. Det är en anledning till att jag i flera år, jobbade borta. 1,5h till jobbet, 5min mellan barracken och arbetsplatsen. Då behövde man inte pendla så ofta. Kunde jag bo likadant som jag gör, inom 6km från jobbet, så skulle jag göra det. Men det har jag inte råd med.

HejaSverige!

Aktiv medlem
Stockholmare kör mest bil i Sverige. Merparten av Sveriges bilresor är korta. I stadsområden är urban sprawling en stor anledning till att den stadsnära trafiken ökat och ökar.
Man har ju hört det men det stämmer kanske inte?

Azog

Aktiv medlem
Man har ju hört det men det stämmer kanske inte?

Allt beror ju på hur man räknar och beroende på vad man vill visa kan man ju välja lämplig data.

T.ex. Munkedal i första artikeln ligger förvisso inte nära Stockholm, men har sannolikt mycket stor andel av befolkningen som pendlar till Göteborg, Trollhättan och Uddevalla. Munkedal jämförs med Sundbyberg som väl(?) har väldigt bra kollektiva kommunikationer med centrala Stockholm.

Den andra artikeln mäter körda mil per körkortsinnehavare. Det är ju ett sätt att mäta som är helt okej, men inte särskilt representativt för hur långt de som faktiskt har bil kör. Alla storstäder har många människor med körkort och utan bil.

kais01

Aktiv medlem
oavsett el eller fossil, är pendling i bil för de flesta av oss bortkastad tid. det finns vissa som sköter telefonkontakter privat eller yrket och det är väl en viss nytta, men för merparten är det inte så.

och det har hävdats att man i restidskalkylen bör räkna in tiden det tar att tjäna in pengarna till merkostnaden bilen medför. då kan man i stadslandskap hamna på inte så imponerande 6-7 kmh.

för att återgå till trådens ämne skulle jag om jag tvingades till byte idag fortfarande satsa på en euro5 diesel med lågt deklarerad förbrukning därigenom låg skatt.

inte för att jag inte gillar el, utan för att jag är måttligt imponerad av musk och hans firmas hantering av reklamationer, liksom försäkringspremierna; och fortfarande högst måttligt imponerad av övriga bilars räckvidd och laddinfrastruktur.

kör 2500 mil om året, kör regelbundet på ledig tid 40-50 mil till västkusten eller 50-60 mil till jämtland, pendlar 105 km enkel resa, tre gånger av fyra tåg plus brompton.

mycket bättre använd tid än i den mest drömvärda elbilen på planeten,

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Alltså, jag bor 25km utanför staden där jag jobbar. Det trista är 9km till affären, 5km till bussen. Och att det inte går att åka buss till jobbet. Så jag har ju också gjort samma värdering. Men jag hatar pendling. Det är en anledning till att jag i flera år, jobbade borta. 1,5h till jobbet, 5min mellan barracken och arbetsplatsen. Då behövde man inte pendla så ofta. Kunde jag bo likadant som jag gör, inom 6km från jobbet, så skulle jag göra det. Men det har jag inte råd med.

Exakt så hade i innan vi flyttade. Lite närmare till bussen kanske, men den gick bara varannan timme och då till ett tåg som man fick vänta en stund på. Pendla kollektivt var inte hållbart.

I början tog det 40 min enkel väg till jobbet, och vi åkte tillsammans. Funkade, även om bilen rullade 4000-5000 mil om året.

Nu är det 10 min med cykel till det mesta, förutom jobbet som är dryga timmen med cykel+pendeltåg. Alltid jobbat på tåget så det har ändå funkat, åka vid 8 och hemma till 17 är ändå ok. Och då bor jag så att jag kan paddla kajak 10 meter från uteplatsen, ser ofta havsörn från köksfönstret och kommer ut i skogen på ett kick.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Stockholmare kör mest bil i Sverige. Merparten av Sveriges bilresor är korta. I stadsområden är urban sprawling en stor anledning till att den stadsnära trafiken ökat och ökar.
Detta.

Edit: kan tillägga att upplägget ”bo utanför stan, köra in” är det jag mest vänder mig mot. Bor du i Gunnarn och har jobbet 27 km bort i Storuman får du gärna sätta dig i bilen. Men angående de som drar nytta av låga huspriser och lägre kommunalskatt och låter invånarna i stan få nackdelarna med olycksrisk, avgaser samt oväsen kan jag bara önska att biltullarna kommer snart snart (eller höjs i fallet Tokholm).

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd

De är så sena på den bollen att det redan uppdaterats bort till viss del, numera går det att ändra till intervalläge om man vill. Har dock aldrig råkat ut för det de skriver om, att torkarna aktiveras utan att det behövs.

Motsatsen, att de inte torkar trots att det behövs är dock inte ovanligt, framför allt i mörker. Det verkar som att den delen av rutan där kameran sitter är den del som blir allra minst blöt, framför allt om det inte regnar utan är stänk från andra bilar som blöter ner rutan.

Sen undrar jag... drar Tesla i rubriken så mycket klick att de skriver om små uppdateringar? Torkarfunktionen på VW skulle nog inte bli omskriven på samma sätt :-)

ooms

Aktiv medlem
De är så sena på den bollen att det redan uppdaterats bort till viss del, numera går det att ändra till intervalläge om man vill. Har dock aldrig råkat ut för det de skriver om, att torkarna aktiveras utan att det behövs.

Motsatsen, att de inte torkar trots att det behövs är dock inte ovanligt, framför allt i mörker. Det verkar som att den delen av rutan där kameran sitter är den del som blir allra minst blöt, framför allt om det inte regnar utan är stänk från andra bilar som blöter ner rutan.

Sen undrar jag... drar Tesla i rubriken så mycket klick att de skriver om små uppdateringar? Torkarfunktionen på VW skulle nog inte bli omskriven på samma sätt :-)
Haha, ni är helt otroliga på att försvara allt Tesla gör… TV gör antagligen inte en artikel förrän de får in flera tips om saker, sedan har de ju kontaktat Tesla för att höra deras kommentar, säkert fått vänta på deras svar, osv.

Sedan är ju detta bara ett exempel, läser man vad ägarna säger ser man ju att det uppstår såna här saker vid varje uppdatering, ”det känns som att man kör runt i ett experimentfordon”. Och det är ju det som är essensen med artikeln, hur långt Tesla har drivit detta med OTA, att man ser bilen som en slags IT-produkt som man kan släppa ut halvfärdig och sedan låta användarna vara försökskaniner och uppdatera vid behov. Jag skulle bli vansinnig av sånt och är en av anledningarna jag är tveksam till Tesla.

Intressant detta de tar upp om Euro NCAP också, att det inte testar vinterklimat. Det är det nog inte många som tänker på när de väljer bil utifrån det. I takt med att de elektroniska systemen får större vikt i betyget kan man ju bli missledd om man kör mycket i vinterklimat och de inte fungerar där.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag är mest fascinerad över er som bara sett en Tesla på bild men som ska posta länkar till varenda negativ artikel ni hittar, substans eller ej. Hade de ens försökt anstränga sig så hade det ju inte funnits mycket att skriva om men det är förstås inte något som ger klick.

Det är absolut inga ofelbara bilar, det är jag den förste att medge, men det mesta som skrivs är clickbait-trams.

Hasse#7

Aktiv medlem
Det är lite märkligt att bara fokusera på Tesla också. Hade vi en tråd om bilmärken som satsar på fossilt för framtiden blir det nog inte så många inlägg. Alla elbilar jag haft har varit bättre än konventionella bilar avseende framkomlighet/drivning. Angående tillförlitlighet på vintern. Det säger ju nästan sig själv att få vätskor/oljor, få rörliga delar och ett 12V batteri som bara driver lågströmsförbrukare är stora fördelar. De grejer som kommit upp är ofta generation 1 misstag. Fossilbilarna är ju på generation +100 om ni förstår den symboliska liknelsen.

ooms

Aktiv medlem
Jag är mest fascinerad över er som bara sett en Tesla på bild men som ska posta länkar till varenda negativ artikel ni hittar, substans eller ej. Hade de ens försökt anstränga sig så hade det ju inte funnits mycket att skriva om men det är förstås inte något som ger klick.

Det är absolut inga ofelbara bilar, det är jag den förste att medge, men det mesta som skrivs är clickbait-trams.
Tråden är väl tänkt att vara ”konsumentupplysning”?

Om vi då ser bortom ”clickbait” och fokuserar på sakfrågan - vad tycker du om själva grejen att de skickar ut uppdateringar som ger sådana här problem, eller ex.vis plockar bort funktioner som bilen levererades med? Läser man på teslaforumet är det ju en hel del teslaägare som också är starkt kritiska till detta, att levererade bilar används som nån slags testplattform.

Som skrivs i artikeln varierar det stort mellan hur olika tillverkare ser på detta, där Tesla drivit det längst. Alla är olika, jag skulle bli vansinnig på sånt här, medan andra tydligen tycker det är helt ok. För mig har en sån sak stor inverkan när jag väljer bilmärke, och det har inget med ”fossil” eller el att göra vilket vissa verkar tro.

Oooh

Aktiv medlem
Varför ska man pendla i bil? Det om något bör avskaffas.

Jah vet inte var du bor, vad du jobbar med och vilka människor du umgås med.
Men ett tips är att börja umgås o vidga dina vyer. Bilen kommer behövas framöver, sen kan säkert din bekant Birgitta köpa rn elcykel o cykla 15(?) km.

Tillbaka till ämnet o Nissan

Är de nån som har erfarenhet av nya Nissan Aryia?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Om vi då ser bortom ”clickbait” och fokuserar på sakfrågan - vad tycker du om själva grejen att de skickar ut uppdateringar som ger sådana här problem, eller ex.vis plockar bort funktioner som bilen levererades med?

Det mesta som kommer som uppdateringar är helt klart förbättringar, men man ska vara medveten om det innan man väljer bil. Automatisa helljuset t.ex fungerar numera riktigt bra för att ta något konkret som blivit bättre i närtid. De jobbar inte som traditionella bilföretag, så är det.

Och som sagt, det finns saker att klaga på.

Hasse#7

Aktiv medlem
Det mesta som kommer som uppdateringar är helt klart förbättringar, men man ska vara medveten om det innan man väljer bil. Automatisa helljuset t.ex fungerar numera riktigt bra för att ta något konkret som blivit bättre i närtid. De jobbar inte som traditionella bilföretag, så är det.

Och som sagt, det finns saker att klaga på.
Det mest påtagliga som kan göra en vansinnig är ju en uppdatering av batterikapacitet till mindre räckvidd. Man får en mindre ändamålsenlig produkt samtidigt som leverantören minskar sina risker att behöva stå för kostnader.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det mest påtagliga som kan göra en vansinnig är ju en uppdatering av batterikapacitet till mindre räckvidd. Man får en mindre ändamålsenlig produkt samtidigt som leverantören minskar sina risker att behöva stå för kostnader.

Eller försämrad laddkurva vilket också har förekommit. Tveeggat - om det kan göra att livslängden ökar så är det försvarligt ur ett större perspektiv men för individen inte särskilt kul.

Att ta bort eller förändra funktionalitet som fanns när man köpte bilen är givetvis tveksamt, liksom att sälja funktioner som ska komma "senare", så som Tesla gör med parkerinssensorerna just nu. Totalt hjärnsläpp.

Ruttnar bara på de som ska posta länkar till ickenyheter skrivna av ej pålästa journalister gång på gång. Jag har inga problem med att det klagas på dåliga saker, men då får det gärna vara korrekt. För det finns som sagt saker att klaga på.

weldion

Aktiv medlem
Såg en elbil igår med takboxen monterad bakåfram. Undrar om den föraren har mätt fram en förbrukningssänkning med den monteringen, så den minskningen väger upp det sämre krockskyddet som den monteringsriktningen ger.

jonte987

Aktiv medlem
Såg en elbil igår med takboxen monterad bakåfram. Undrar om den föraren har mätt fram en förbrukningssänkning med den monteringen, så den minskningen väger upp det sämre krockskyddet som den monteringsriktningen ger.
Har varit uppe tidigare med länk till artikel. Det lustiga är att det skulle vara aktuellt för elbil men inte bensin.

jomper

Forumpappa
Forumvärd

Det finns minst en box som är gjord för att monteras baklänges. Calix Aeroloader tror jag den heter.

Men jag har vårt att förlikas med utseendet.. tänker att vår väldigt slimmade Packlinebox är ungefär lika bra, men det är nog inte sant :-)

ooms

Aktiv medlem
Ruttnar bara på de som ska posta länkar till ickenyheter skrivna av ej pålästa journalister gång på gång. Jag har inga problem med att det klagas på dåliga saker, men då får det gärna vara korrekt. För det finns som sagt saker att klaga på.
Så är det ju alltid med det man är insatt i, att man ser att journalister sällan är direkt pålästa. Jag ser det ofta i Ny Teknik när de skriver om mitt område, de får sällan sakerna rätt utifrån mitt perspektiv men lyfter man vyn inser man att för de icke insatta finns där ändå information. Detaljerna kan vara fel, men på det stora hela finns oftast en poäng. Precis som i detta fall.

perzzon

Aktiv medlem
Så är det ju alltid med det man är insatt i, att man ser att journalister sällan är direkt pålästa. Jag ser det ofta i Ny Teknik när de skriver om mitt område, de får sällan sakerna rätt utifrån mitt perspektiv men lyfter man vyn inser man att för de icke insatta finns där ändå information. Detaljerna kan vara fel, men på det stora hela finns oftast en poäng. Precis som i detta fall.
I ärlighetens namn är det där en sanning om nyt i allmänhet. Det skarvas en hel den på den redaktionen är min upplevelse.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Jah vet inte var du bor, vad du jobbar med och vilka människor du umgås med.
Men ett tips är att börja umgås o vidga dina vyer. Bilen kommer behövas framöver, sen kan säkert din bekant Birgitta köpa rn elcykel o cykla 15(?) km.

Tillbaka till ämnet o Nissan

Är de nån som har erfarenhet av nya Nissan Aryia?

Oj, var så det jobbigt att få sin livsstil ifrågasatt att du ska börja ge mig tips om att börja köra mer bil?

kais01

Aktiv medlem
Oj, var så det jobbigt att få sin livsstil ifrågasatt att du ska börja ge mig tips om att börja köra mer bil?
fast din spaning om avskaffning av bilpendling var en onödigt hård skrivning. även om jag håller med i sak att andra sätt är överlägset mer önskvärda.

men ett fortfarande tyvärr aktuellt miljöproblem är dock att regionala bussar läs dieselbussar fortfarande lär brottas med så mycket utsläpp av ffa partiklar att när man delar ned det till faktiskt genomsnittligt antal passagerare sett över landet, att det vore en förbättring att var och en av dem kör en mindre personbil.

det finns mycket miljöarbete att göra även på kommunala sidan.

Jonatan F

Aktiv medlem
fast din spaning om avskaffning av bilpendling var en onödigt hård skrivning. även om jag håller med i sak att andra sätt är överlägset mer önskvärda.

men ett fortfarande tyvärr aktuellt miljöproblem är dock att regionala bussar läs dieselbussar fortfarande lär brottas med så mycket utsläpp av ffa partiklar att när man delar ned det till faktiskt genomsnittligt antal passagerare sett över landet, att det vore en förbättring att var och en av dem kör en mindre personbil.

det finns mycket miljöarbete att göra även på kommunala sidan.

Beror nog verkligen på. Exv stombussarna i Gbg ersätter ju enormt många bilar. Lägg till att bilar än så länge sällan har ad Blue vad jag vet så gissar jag att bussar är betydligt bättre.

Däremot är det ur miljöhänsyn tveksamt om vissa stora bussar som går mer eller mindre tomma på landsbygden är av miljönytta. Här hade kanske utbyggd flex-trafik varit bättre?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Som sagt, detaljerna som du inriktade din kritik på är inte det som jag ser som det relevanta i artikeln.

Svårt att dra de slutsatserna när du bara postade en länk helt utan kommentarer bara.

Jag tror att de flesta bilar kommer uppdateras under sin livstid framöver utan ägarens uttryckliga samtycke, på gott och ont. Jag tror också det kommer vara där en stor del av kunderna vinns eller förloras, det gäller att göra det bra.

8 timmar på verkstad som VW ID-bilarna verkar behöva för att uppdateras räknar jag inte som bra.. :)

Men givetvis behöver det testas bättre i många fall.

Topp