Det är väl ungefär det Tesla gör.Vi kanske får betrakta bilen i framtiden som en app..
i större städer har man ju ett överhängande trängselproblem, som gör bussar intressantare.Beror nog verkligen på. Exv stombussarna i Gbg ersätter ju enormt många bilar. Lägg till att bilar än så länge sällan har ad Blue vad jag vet så gissar jag att bussar är betydligt bättre.
Däremot är det ur miljöhänsyn tveksamt om vissa stora bussar som går mer eller mindre tomma på landsbygden är av miljönytta. Här hade kanske utbyggd flex-trafik varit bättre?
Det är väl ungefär det Tesla gör.
Nej men undrar hur den typen av bilar (en ministadsjeep i mängden som jag ser det...) ska motiveras om man får en tesla3:a för ganska mycket mindre pengar.Tillbaka till ämnet o Nissan
Är de nån som har erfarenhet av nya Nissan Aryia?
Eller en Tesla Y som väl är mer jämförbar? Det är ju i stort sett samma pengar nu, efter att priserna sänktes.Nej men undrar hur den typen av bilar (en ministadsjeep i mängden som jag ser det...) ska motiveras om man får en tesla3:a för ganska mycket mindre pengar.
Beror nog verkligen på. Exv stombussarna i Gbg ersätter ju enormt många bilar. Lägg till att bilar än så länge sällan har ad Blue vad jag vet så gissar jag att bussar är betydligt bättre.
Däremot är det ur miljöhänsyn tveksamt om vissa stora bussar som går mer eller mindre tomma på landsbygden är av miljönytta. Här hade kanske utbyggd flex-trafik varit bättre?
Jag bor i en typ halvliten ort. Visst kan man tycka många bussar går ganska tomma ofta men trafiken är ändå anpassad till att gå betydligt tätare i pendlingstider osv (naturligtvis). Samtidgt behövs inte så många passagerare för att en buss säkert är bättre än ett antal bilar. Men det är väl lite av kollektivtrafikens dilemma, hur mycket, hur ofta, är det lönt osv.
Jag kan ju tycka ltie tvärtom i stan med spårvagnar och stadsbussar, kan folk liksom inte gå eller cykla en km..
antalet passagerare i offentliga bussar i sverige rakt över lär vara drygt 10.
det räcker enligt data från 2021 ungefärligen för att kompensera den ökade förbrukningen jämfört ensam förare i bil om man jämför dieselbuss mot bensinbil, men inte riktigt mot dieselbil. (i själva verket åker 1,4 pers pers bil, tro det:) en etanolbuss drar cirka 50 procent mer. ändå i runda slängar jämförbart mellan trafikslagen.
när det gäller partikelutsläpp behövs i en dieselbuss 15 passagerare för att kompensera en dieselpersonbil, cirka 30 jämfört med bensinpersonbil. tydligt handikapp för bussen alltså, och detta är ändå en kraftig förbättring jämför med åttiotalet efter katalysatorinförande för personbilar då motsvarande faktor gentemot bensinpersonbilar var cirka 100. alltså då 100 gånger mer partikelutsläpp från dieselbussen. tarvade åtgärd kan man säga, och det har alltså blivit mycket bättre.
etanolbuss och gasbuss har högre förbrukning, men partikelmässigt ligger de bättre till. det räcker med 11 respektive 2 passagerare för att kompensera dieselbilen, och 25 respektive 5 passagerare gentemot bensinbilen.
biogasbuss alltså riktigt bra partikelmässigt, etanol måttlig bättre än diesel.
summan av kardemumman är att det rent utsläppsmässigt finns gungor och karuseller jämfört pendling buss gentemot bil. ungefär så. situationen majoriteten av sveriges befolkning har att förhålla sig till.
själv gillar jag tåg och cykel i kombo, men vad mina personliga metanutsläpp ställer till med har jag inte kunnat läsa mig till.
On:topic.
Någon som vet om de gamla 22kwh Renault kangoo el och liknande kopior har snabbladdning? Nissan e-nv200? Verkar inte så vilket känns väldigt konstigt. Gör de svåra att använda för mig. Hade eventuellt varit ett kul alternativ.
Hade blivit en sjukt osmidig el-Äventyrsmobil:)
Tycker artikeln ganska bra beskriver hur det egentligen fungerar eller snarare inte fungerar särskilt bra.Haha, jag tänkte faktiskt posta Teknikens Världs artikel som det är baserat på, för att förekomma. Men för att inte framstå som en fanboy så ska jag inte berätta hur det egentligen fungerar, det kan någon annan med "inside info" få göra.
Tycker artikeln ganska bra beskriver hur det egentligen fungerar eller snarare inte fungerar särskilt bra.
Skulle vilja säga att mina inte fungerar alls vid mörker. När det inte är mörkt fungerar de ibland inte alls och ibland får de tokspel.Den beskriver hur det fungerade för några månader sedan i alla fall. Numera behöver man inte ha torkarna aktiva vid farthållare, de går att stänga av.
Med AP däremot går det bara att välja intervall-läge eller auto.
Men torkarautomatiken är en av de största svagheterna på bilen, det har jag skrivit många gånger. Ett rent av korkat beslut att skippa separat sensor för det, det har fungerat alldeles utmärt de senaste 20+ åren.
Edit: Ett litet tillägg. Torkarna går alltså inte "crazy" hela tiden utan bara om det är smuts på rutan framför kameran som lite halvhjärtat tillsammans med mjukvara ska ersätta sensor för att veta om torkarna behöver vifta. Har inte råkat ut för det själv ännu dock. Oftast fungerar det helt OK men i mörker fungerar det sällan bra. Då får man köra intervallläge.
Sidospår men jävlar vad bra antispinn fungerar på elbilar. Helt underbart att kunna trycka plattan i mattan och sedan låta bilen dynamiskt justera drivningen utefter grepp när det är isigt.Skulle vilja säga att mina inte fungerar alls vid mörker. När det inte är mörkt fungerar de ibland inte alls och ibland får de tokspel.
Helljusautomatiken fungerar alldeles utmärkt nu förutom att de fortfarande slås på i tätbebygt område.
Vad som däremot fungerar fantastiskt är antisladd och antispinn, är galet imponerad måste jag säga.
Så du slipper sidospår? 😬😁Sidospår men jävlar vad bra antispinn fungerar på elbilar. Helt underbart att kunna trycka plattan i mattan och sedan låta bilen dynamiskt justera drivningen utefter grepp när det är isigt.
Skulle vilja säga att mina inte fungerar alls vid mörker. När det inte är mörkt fungerar de ibland inte alls och ibland får de tokspel.
Helljusautomatiken fungerar alldeles utmärkt nu förutom att de fortfarande slås på i tätbebygt område.
Vad som däremot fungerar fantastiskt är antisladd och antispinn, är galet imponerad måste jag säga.
I mörker fungerar de om man får möte eller vid gatubelysning, i kompakt mörker inte alls :-) Som sagt, uruselt. Men man måste inte dutta på spaken, det går att manuellt skifta till intervalläge. Tyvärr görs det ju på skärmen :(
Det ser jag som ett mindre problem, förstår att det är en större utmaning. Vissa bilar aktiverar inte helljuset alls under en viss hastighet eller enligt geofencing, vet inte om det är en bättre lösning?
Däremot kunde helljuset fått slås på lite snabbare efter möte. Men jag tror inte funktionen är sämre än på någon annan bil nu (det var den verkligen fram till i november 2022 ungefär, gick inte att använda alls!)
Verkligen. Även den bakhjulsdrivna bilen jag hade tidigare var riktigt stadig i halka. Överlägset tidigare (avgas-)bilar. Vet inte hur det är med andra märken män de borde ju kunna fungera lika bra. Touranen med 150hk och framhjulsdrift kunde spinna loss rejält bara det var blött ute när man gasade på, med Teslorna kan man stämpla gasen i botten och det skjuter iväg rejält i princip helt utan hjulspinn!
Undrar om svenska reglerna kring veteranbilar kommer justeras? En bil som är från -93 är ju rätt OK som vardagsbil även idag faktiskt om man väljer rätt bil. Kör man inte så mycket blir det ett väldigt ekonomiskt ägande.
Det skulle ju kunna bli ett intressant sidospår i diskussionen faktiskt. Vilken 30-åring vore vettigast? Flera saker att ta hänsyn till, kommer på t.ex.
* Komfort
* Minst veterankänsla
* Tillgång på kunskap / aktiv community
* Tillgång och bra priser på reservdelar
Jag skulle ju inte ha något emot att rulla runt i en 1 gen Lexus LS400 t.ex men jag vet inte riktigt hur det är med reservdelar till en sådan.
Eller en Mercedes G-wagen i vettigt skick (men de har blivit väldigt dyra) kanske? Tror inte det är en ekonomisk affär vid närmare eftertanke. Men de ser ju nästan likadana ut nu.
Beror ju på om den ska vara rolig eller bra och billig? 🙂 Dodge viper kom väl 1992 tex!Det skulle ju kunna bli ett intressant sidospår i diskussionen faktiskt. Vilken 30-åring vore vettigast? Flera saker att ta hänsyn till, kommer på t.ex.
* Komfort
* Minst veterankänsla
Jag skulle ju inte ha något emot att rulla runt i en 1 gen Lexus LS400 t.ex men jag vet inte riktigt hur det är med reservdelar till en sådan.
Eller en Mercedes G-wagen i vettigt skick (men de har blivit väldigt dyra) kanske? Tror inte det är en ekonomisk affär vid närmare eftertanke. Men de ser ju nästan likadana ut nu.
Blir intressant att se hur EU kommer att beräkna klimatavtrycket för elbilar. Finns ju mycket som tyder på att dom är väldigt framtunga och inte ger mindre utsläpp förrän efter 8000 mil med den elmix vi har i EU.
Beror ju på om den ska vara rolig eller bra och billig? 🙂 Dodge viper kom väl 1992 tex!
Ja, de trycker ju på allt mer på embodied carbon för många olika produkttyper nu (även sådana som har merparten av utsläppen i anv.fasen), så lite underligt faktiskt att bilar klarat sig än så länge.Blir intressant att se hur EU kommer att beräkna klimatavtrycket för elbilar. Finns ju mycket som tyder på att dom är väldigt framtunga och inte ger mindre utsläpp förrän efter 8000 mil med den elmix vi har i EU.
Volvo 745-945 är väl praktiska och har väl inte farligt med rost med normal skötsel iaf?Jag tänker att den ska fungera som vardagsbil, sen får den ju gärna vara lite rolig men kanske inte nödvändigtvis genom att vara övermotoriserad :-)
Den var ju inte jättetransparent, men genom att titta på anv.fasen hittar jag ett par frågetecken. De påstår att BMW:n släpper ut ca 400g/mile tailpipe. Enl WLTP har den ett utsläpp av 136g/km, vilket blir knappt 220g/mile. Kanske använder de nån annan standard i USA, men redan där är en stor avvikelse om vi tittar på EU. När det gäller Teslan verkar elutsläppen ligga på ca 100g/mile. Antar man 2kWh/mil och räknar lite ger det att de använt en carbon intensity på ca 300g/kWh, vilket är en bra bit under EU average (tror det låg på drygt 450 sist jag kollade).https://carboncounter.com är rätt kul. Det är MIT som ligger bakom så jag räknar den som trovärdig.
Här är en jämförelse av co2-utsläpp mellan en Tesla Model 3 LR och en BMW 330i, de är antagligen rätt jämförbara som bilar även om Teslan har ca 100hk mer och är fyrhjulsdriven: https://www.carboncounter.com/#!/details?cars=36713;36310
Det som syns tydligt är att utsläppen under körning står för den allra största delen av utsläppen när det gäller co2 under livscykeln för fossilbilen.
(Sen tror jag att det kanske finns andra utsläpp att titta på än bara co2 också)
Idag i Sverige så är det nog en volvo 850.Jag tänker att den ska fungera som vardagsbil, sen får den ju gärna vara lite rolig men kanske inte nödvändigtvis genom att vara övermotoriserad :-)
ZR1 kan ju vara ett alternativ också, och...Beror ju på om den ska vara rolig eller bra och billig? 🙂 Dodge viper kom väl 1992 tex!
Produktionen av bränslet är inkluderad, men den redovisas separat. Det är enbart tailpipe (fuel use) som de anger till 400g/mile för BMW:nKanske räknar de well to wheel?
Men, spinner den där ens på blött gräs trots att den ryker som en disel? 😉Visa bilaga 608390
Fungerande AC och man får ner en räser i bagagen.
Det står en 855 på vårt lantställe, tvärs över sjön från @weldion, så punkt 3 och 4 är mer än uppfyllda.Det skulle ju kunna bli ett intressant sidospår i diskussionen faktiskt. Vilken 30-åring vore vettigast? Flera saker att ta hänsyn till, kommer på t.ex.
* Komfort
* Minst veterankänsla