[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

ooms

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Möjligheten att kunna uppdatera är ju bra. Men sedan kommer det ju ner till hur tillverkaren använder det. Jag föredrar ju att den bil jag köper är färdigutvecklad och testad så långt det är möjligt, och att möjligheten att uppdatera endast används när det är absolut nödvändigt. Inte att bilen släpps ut med halvfärdig funktionalitet och används som nån slags testplattform. Och framförallt inte att funktionalitet helt plötsligt plockas bort eller försämras.
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Beror nog verkligen på. Exv stombussarna i Gbg ersätter ju enormt många bilar. Lägg till att bilar än så länge sällan har ad Blue vad jag vet så gissar jag att bussar är betydligt bättre.

Däremot är det ur miljöhänsyn tveksamt om vissa stora bussar som går mer eller mindre tomma på landsbygden är av miljönytta. Här hade kanske utbyggd flex-trafik varit bättre?
i större städer har man ju ett överhängande trängselproblem, som gör bussar intressantare.

men av sveriges 10 miljoner invånare bor om vi räknar lite optimistiskt cirka 4 i större städer, säg över 100 000 invånare. resten får nog i ett internationellt perspektiv definieras som landsbygd.

bara i tre svenska städer tar det regelmässigt mer än 30 minuter att cykla tvärs över hela stan. men oftast längre tid att åka kommunalt. break-even inklusive ställtider och byten mellan kommunalt och cykel brukar ligga kring två mil

det är ungefär avståndet från periferi till centrum i london. men om alla skulle cykla där skulle även det ge trängselproblem:)
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Det är väl ungefär det Tesla gör.

Inte bara Tesla. Både VAG och Hyundai/Kia har tvingat in bilarna på verkstad för att uppdatera med funktioner som de skulle haft vid leverans. En del Hyundai-åf försökte till och med ta betalt för det men jag tror de fick backa på det..
 

radarminnet

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Nej men undrar hur den typen av bilar (en ministadsjeep i mängden som jag ser det...) ska motiveras om man får en tesla3:a för ganska mycket mindre pengar.
Eller en Tesla Y som väl är mer jämförbar? Det är ju i stort sett samma pengar nu, efter att priserna sänktes.

Edit: stavning
 
Senast ändrad:

fiskarn

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Beror nog verkligen på. Exv stombussarna i Gbg ersätter ju enormt många bilar. Lägg till att bilar än så länge sällan har ad Blue vad jag vet så gissar jag att bussar är betydligt bättre.

Däremot är det ur miljöhänsyn tveksamt om vissa stora bussar som går mer eller mindre tomma på landsbygden är av miljönytta. Här hade kanske utbyggd flex-trafik varit bättre?

Jag bor i en typ halvliten ort. Visst kan man tycka många bussar går ganska tomma ofta men trafiken är ändå anpassad till att gå betydligt tätare i pendlingstider osv (naturligtvis). Samtidgt behövs inte så många passagerare för att en buss säkert är bättre än ett antal bilar. Men det är väl lite av kollektivtrafikens dilemma, hur mycket, hur ofta, är det lönt osv.

Jag kan ju tycka ltie tvärtom i stan med spårvagnar och stadsbussar, kan folk liksom inte gå eller cykla en km..
 

Jonatan F

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Jag bor i en typ halvliten ort. Visst kan man tycka många bussar går ganska tomma ofta men trafiken är ändå anpassad till att gå betydligt tätare i pendlingstider osv (naturligtvis). Samtidgt behövs inte så många passagerare för att en buss säkert är bättre än ett antal bilar. Men det är väl lite av kollektivtrafikens dilemma, hur mycket, hur ofta, är det lönt osv.

Jag kan ju tycka ltie tvärtom i stan med spårvagnar och stadsbussar, kan folk liksom inte gå eller cykla en km..

Bra poäng. Sedan har ju bussar en väldigt viktig funktion för barn/unga/gamla/billösa som behöver ta sig. För mig fyller de sitt existensberättigande därigenom oavsett miljönytta.
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
antalet passagerare i offentliga bussar i sverige rakt över lär vara drygt 10.

det räcker enligt data från 2021 ungefärligen för att kompensera den ökade förbrukningen jämfört ensam förare i bil om man jämför dieselbuss mot bensinbil, men inte riktigt mot dieselbil. (i själva verket åker 1,4 pers pers bil, tro det:) en etanolbuss drar cirka 50 procent mer. ändå i runda slängar jämförbart mellan trafikslagen.

när det gäller partikelutsläpp behövs i en dieselbuss 15 passagerare för att kompensera en dieselpersonbil, cirka 30 jämfört med bensinpersonbil. tydligt handikapp för bussen alltså, och detta är ändå en kraftig förbättring jämför med åttiotalet efter katalysatorinförande för personbilar då motsvarande faktor gentemot bensinpersonbilar var cirka 100. alltså då 100 gånger mer partikelutsläpp från dieselbussen. tarvade åtgärd kan man säga, och det har alltså blivit mycket bättre.

etanolbuss och gasbuss har högre förbrukning, men partikelmässigt ligger de bättre till. det räcker med 11 respektive 2 passagerare för att kompensera dieselbilen, och 25 respektive 5 passagerare gentemot bensinbilen.

biogasbuss alltså riktigt bra partikelmässigt, etanol måttlig bättre än diesel.

summan av kardemumman är att det rent utsläppsmässigt finns gungor och karuseller jämfört pendling buss gentemot bil. ungefär så. situationen majoriteten av sveriges befolkning har att förhålla sig till.

själv gillar jag tåg och cykel i kombo, men vad mina personliga metanutsläpp ställer till med har jag inte kunnat läsa mig till.


 

NickPick

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Jag bor inom hundra meter från två busslinjer varav ena går på 100% el. Det kändes bra att flytta hit av många anledningar bland annat den.
 

xzbatt

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
När det kommer till bussar så drivs de flesta i Sverige med fossilfritt bränsle, så diesel mk1 är kanske inte helt rättvist att jämföra med.

De senaste åren har dessutom elbussen visat sig vara ekonomiskt fördelaktig (ja trots högre elpris) en ledbuss förbrukar ca 14-20kWh/km, en ledbuss driven på HVO förbrukar 45-55kWh/km och motsvarande biogasbuss förbrukar 60-70kWh/km.
Att elbussen nu är ekonomiskt konkurrenskraftig eller fördelaktig gör nu omställningen kvick och antalet nyregistrerade elbussar är hög, likaså de upphandlingar och tecknade avtal består till stor del av elbussar.
 

Jonatan F

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
On:topic.

Någon som vet om de gamla 22kwh Renault kangoo el och liknande kopior har snabbladdning? Nissan e-nv200? Verkar inte så vilket känns väldigt konstigt. Gör de svåra att använda för mig. Hade eventuellt varit ett kul alternativ.

Hade blivit en sjukt osmidig el-Äventyrsmobil:)

antalet passagerare i offentliga bussar i sverige rakt över lär vara drygt 10.

det räcker enligt data från 2021 ungefärligen för att kompensera den ökade förbrukningen jämfört ensam förare i bil om man jämför dieselbuss mot bensinbil, men inte riktigt mot dieselbil. (i själva verket åker 1,4 pers pers bil, tro det:) en etanolbuss drar cirka 50 procent mer. ändå i runda slängar jämförbart mellan trafikslagen.

när det gäller partikelutsläpp behövs i en dieselbuss 15 passagerare för att kompensera en dieselpersonbil, cirka 30 jämfört med bensinpersonbil. tydligt handikapp för bussen alltså, och detta är ändå en kraftig förbättring jämför med åttiotalet efter katalysatorinförande för personbilar då motsvarande faktor gentemot bensinpersonbilar var cirka 100. alltså då 100 gånger mer partikelutsläpp från dieselbussen. tarvade åtgärd kan man säga, och det har alltså blivit mycket bättre.

etanolbuss och gasbuss har högre förbrukning, men partikelmässigt ligger de bättre till. det räcker med 11 respektive 2 passagerare för att kompensera dieselbilen, och 25 respektive 5 passagerare gentemot bensinbilen.

biogasbuss alltså riktigt bra partikelmässigt, etanol måttlig bättre än diesel.

summan av kardemumman är att det rent utsläppsmässigt finns gungor och karuseller jämfört pendling buss gentemot bil. ungefär så. situationen majoriteten av sveriges befolkning har att förhålla sig till.

själv gillar jag tåg och cykel i kombo, men vad mina personliga metanutsläpp ställer till med har jag inte kunnat läsa mig till.



De bussar jag åker är det aldrig färre än 10 i (stadsbussar). Möjligen lördag fm. På den minst trafikerade linjen. När jag pendlade från Billdal var minst en stol på alla sätespar tagna även mitt under värsta pandemin. Min nuvarande stadspendel är det nästan alltid ståplats på (åker dock sällan utanför rusning) Hade en oförstående arbetsgivare men cyklade 95% av gångerna.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
On:topic.

Någon som vet om de gamla 22kwh Renault kangoo el och liknande kopior har snabbladdning? Nissan e-nv200? Verkar inte så vilket känns väldigt konstigt. Gör de svåra att använda för mig. Hade eventuellt varit ett kul alternativ.

Hade blivit en sjukt osmidig el-Äventyrsmobil:)

e-NV200 har Chademo, det börjar nog tunnas ut med den typen av snabbladdare nu för tiden, inte så framtidssäkert. Och max 50kW, inte så snabbt med dagens mått mätt men det är ju små batterier i bilarna så det duger nog ändå. Finns företag som byter till modernare batterier i dem och även uppdaterar till CCS men det kostar nog mer än det smakar.

Kangoo har bara AC-laddning, osäker på hastigheten. Renault har ju haft rätt snabb AC-laddning på både 22kW och 43kW i några modeller men något säger mig att Kangoo inte har det.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Haha, jag tänkte faktiskt posta Teknikens Världs artikel som det är baserat på, för att förekomma. Men för att inte framstå som en fanboy så ska jag inte berätta hur det egentligen fungerar, det kan någon annan med "inside info" få göra.
 

Helkama raisu

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Haha, jag tänkte faktiskt posta Teknikens Världs artikel som det är baserat på, för att förekomma. Men för att inte framstå som en fanboy så ska jag inte berätta hur det egentligen fungerar, det kan någon annan med "inside info" få göra.
Tycker artikeln ganska bra beskriver hur det egentligen fungerar eller snarare inte fungerar särskilt bra.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Tycker artikeln ganska bra beskriver hur det egentligen fungerar eller snarare inte fungerar särskilt bra.

Den beskriver hur det fungerade för några månader sedan i alla fall. Numera behöver man inte ha torkarna aktiva vid farthållare, de går att stänga av.

Med AP däremot går det bara att välja intervall-läge eller auto.

Men torkarautomatiken är en av de största svagheterna på bilen, det har jag skrivit många gånger. Ett rent av korkat beslut att skippa separat sensor för det, det har fungerat alldeles utmärt de senaste 20+ åren.

Edit: Ett litet tillägg. Torkarna går alltså inte "crazy" hela tiden utan bara om det är smuts på rutan framför kameran som lite halvhjärtat tillsammans med mjukvara ska ersätta sensor för att veta om torkarna behöver vifta. Har inte råkat ut för det själv ännu dock. Oftast fungerar det helt OK men i mörker fungerar det sällan bra. Då får man köra intervallläge.
 
Senast ändrad:

johan44

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Nya bilar, var just och tittade på Xpeng i mall of scandinavia. Fin men samtidigt lite plastig, svårt att förstå hur de ska sälja den för 600' och uppåt. Tesla känns svårslagna just nu.
 

Helkama raisu

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Den beskriver hur det fungerade för några månader sedan i alla fall. Numera behöver man inte ha torkarna aktiva vid farthållare, de går att stänga av.

Med AP däremot går det bara att välja intervall-läge eller auto.

Men torkarautomatiken är en av de största svagheterna på bilen, det har jag skrivit många gånger. Ett rent av korkat beslut att skippa separat sensor för det, det har fungerat alldeles utmärt de senaste 20+ åren.

Edit: Ett litet tillägg. Torkarna går alltså inte "crazy" hela tiden utan bara om det är smuts på rutan framför kameran som lite halvhjärtat tillsammans med mjukvara ska ersätta sensor för att veta om torkarna behöver vifta. Har inte råkat ut för det själv ännu dock. Oftast fungerar det helt OK men i mörker fungerar det sällan bra. Då får man köra intervallläge.
Skulle vilja säga att mina inte fungerar alls vid mörker. När det inte är mörkt fungerar de ibland inte alls och ibland får de tokspel.

Helljusautomatiken fungerar alldeles utmärkt nu förutom att de fortfarande slås på i tätbebygt område.

Vad som däremot fungerar fantastiskt är antisladd och antispinn, är galet imponerad måste jag säga.
 

skjivert

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Skulle vilja säga att mina inte fungerar alls vid mörker. När det inte är mörkt fungerar de ibland inte alls och ibland får de tokspel.

Helljusautomatiken fungerar alldeles utmärkt nu förutom att de fortfarande slås på i tätbebygt område.

Vad som däremot fungerar fantastiskt är antisladd och antispinn, är galet imponerad måste jag säga.
Sidospår men jävlar vad bra antispinn fungerar på elbilar. Helt underbart att kunna trycka plattan i mattan och sedan låta bilen dynamiskt justera drivningen utefter grepp när det är isigt.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Skulle vilja säga att mina inte fungerar alls vid mörker. När det inte är mörkt fungerar de ibland inte alls och ibland får de tokspel.

I mörker fungerar de om man får möte eller vid gatubelysning, i kompakt mörker inte alls :-) Som sagt, uruselt. Men man måste inte dutta på spaken, det går att manuellt skifta till intervalläge. Tyvärr görs det ju på skärmen :(

Helljusautomatiken fungerar alldeles utmärkt nu förutom att de fortfarande slås på i tätbebygt område.

Det ser jag som ett mindre problem, förstår att det är en större utmaning. Vissa bilar aktiverar inte helljuset alls under en viss hastighet eller enligt geofencing, vet inte om det är en bättre lösning?

Däremot kunde helljuset fått slås på lite snabbare efter möte. Men jag tror inte funktionen är sämre än på någon annan bil nu (det var den verkligen fram till i november 2022 ungefär, gick inte att använda alls!)

Vad som däremot fungerar fantastiskt är antisladd och antispinn, är galet imponerad måste jag säga.

Verkligen. Även den bakhjulsdrivna bilen jag hade tidigare var riktigt stadig i halka. Överlägset tidigare (avgas-)bilar. Vet inte hur det är med andra märken män de borde ju kunna fungera lika bra. Touranen med 150hk och framhjulsdrift kunde spinna loss rejält bara det var blött ute när man gasade på, med Teslorna kan man stämpla gasen i botten och det skjuter iväg rejält i princip helt utan hjulspinn!
 

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
I mörker fungerar de om man får möte eller vid gatubelysning, i kompakt mörker inte alls :-) Som sagt, uruselt. Men man måste inte dutta på spaken, det går att manuellt skifta till intervalläge. Tyvärr görs det ju på skärmen :(



Det ser jag som ett mindre problem, förstår att det är en större utmaning. Vissa bilar aktiverar inte helljuset alls under en viss hastighet eller enligt geofencing, vet inte om det är en bättre lösning?

Däremot kunde helljuset fått slås på lite snabbare efter möte. Men jag tror inte funktionen är sämre än på någon annan bil nu (det var den verkligen fram till i november 2022 ungefär, gick inte att använda alls!)



Verkligen. Även den bakhjulsdrivna bilen jag hade tidigare var riktigt stadig i halka. Överlägset tidigare (avgas-)bilar. Vet inte hur det är med andra märken män de borde ju kunna fungera lika bra. Touranen med 150hk och framhjulsdrift kunde spinna loss rejält bara det var blött ute när man gasade på, med Teslorna kan man stämpla gasen i botten och det skjuter iväg rejält i princip helt utan hjulspinn!

Tjena!

Det är sjuk skillnad mellan märken även på ICE. BMW har en ruskigt effektiv antispinn, man förstår hur bra den är när man kopplar ur den helt.
Märks också tydligt när man sätter den i Sportläge och man kan skaffa ut den precis till den är på väg att passera sin egen centrumpunkt, då greppar den in och håller bilen o en balanserad sladd.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Sen lär vi ju få dras med dem i minst 10 år till i ganska stor utsträckning.

Undrar om svenska reglerna kring veteranbilar kommer justeras? En bil som är från -93 är ju rätt OK som vardagsbil även idag faktiskt om man väljer rätt bil. Kör man inte så mycket blir det ett väldigt ekonomiskt ägande.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Undrar om svenska reglerna kring veteranbilar kommer justeras? En bil som är från -93 är ju rätt OK som vardagsbil även idag faktiskt om man väljer rätt bil. Kör man inte så mycket blir det ett väldigt ekonomiskt ägande.

Det skulle ju kunna bli ett intressant sidospår i diskussionen faktiskt. Vilken 30-åring vore vettigast? Flera saker att ta hänsyn till, kommer på t.ex.

* Komfort
* Minst veterankänsla
* Tillgång på kunskap / aktiv community
* Tillgång och bra priser på reservdelar

Jag skulle ju inte ha något emot att rulla runt i en 1 gen Lexus LS400 t.ex men jag vet inte riktigt hur det är med reservdelar till en sådan.

Eller en Mercedes G-wagen i vettigt skick (men de har blivit väldigt dyra) kanske? Tror inte det är en ekonomisk affär vid närmare eftertanke. Men de ser ju nästan likadana ut nu.
 

weldion

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Det skulle ju kunna bli ett intressant sidospår i diskussionen faktiskt. Vilken 30-åring vore vettigast? Flera saker att ta hänsyn till, kommer på t.ex.

* Komfort
* Minst veterankänsla
* Tillgång på kunskap / aktiv community
* Tillgång och bra priser på reservdelar

Jag skulle ju inte ha något emot att rulla runt i en 1 gen Lexus LS400 t.ex men jag vet inte riktigt hur det är med reservdelar till en sådan.

Eller en Mercedes G-wagen i vettigt skick (men de har blivit väldigt dyra) kanske? Tror inte det är en ekonomisk affär vid närmare eftertanke. Men de ser ju nästan likadana ut nu.
1DCCB1AC-276D-4A53-8281-60AF0CB588DA.jpeg

Fungerande AC och man får ner en räser i bagagen.
 

Lingon

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Blir intressant att se hur EU kommer att beräkna klimatavtrycket för elbilar. Finns ju mycket som tyder på att dom är väldigt framtunga och inte ger mindre utsläpp förrän efter 8000 mil med den elmix vi har i EU.
 

HejaSverige!

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Det skulle ju kunna bli ett intressant sidospår i diskussionen faktiskt. Vilken 30-åring vore vettigast? Flera saker att ta hänsyn till, kommer på t.ex.

* Komfort
* Minst veterankänsla
* Tillgång på kunskap / aktiv community
* Tillgång och bra priser på reservdelar

Jag skulle ju inte ha något emot att rulla runt i en 1 gen Lexus LS400 t.ex men jag vet inte riktigt hur det är med reservdelar till en sådan.

Eller en Mercedes G-wagen i vettigt skick (men de har blivit väldigt dyra) kanske? Tror inte det är en ekonomisk affär vid närmare eftertanke. Men de ser ju nästan likadana ut nu.
Beror ju på om den ska vara rolig eller bra och billig? 🙂 Dodge viper kom väl 1992 tex!
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Blir intressant att se hur EU kommer att beräkna klimatavtrycket för elbilar. Finns ju mycket som tyder på att dom är väldigt framtunga och inte ger mindre utsläpp förrän efter 8000 mil med den elmix vi har i EU.

https://carboncounter.com är rätt kul. Det är MIT som ligger bakom så jag räknar den som trovärdig.

Här är en jämförelse av co2-utsläpp mellan en Tesla Model 3 LR och en BMW 330i, de är antagligen rätt jämförbara som bilar även om Teslan har ca 100hk mer och är fyrhjulsdriven: https://www.carboncounter.com/#!/details?cars=36713;36310

Det som syns tydligt är att utsläppen under körning står för den allra största delen av utsläppen när det gäller co2 under livscykeln för fossilbilen.

(Sen tror jag att det kanske finns andra utsläpp att titta på än bara co2 också)
 

ooms

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Blir intressant att se hur EU kommer att beräkna klimatavtrycket för elbilar. Finns ju mycket som tyder på att dom är väldigt framtunga och inte ger mindre utsläpp förrän efter 8000 mil med den elmix vi har i EU.
Ja, de trycker ju på allt mer på embodied carbon för många olika produkttyper nu (även sådana som har merparten av utsläppen i anv.fasen), så lite underligt faktiskt att bilar klarat sig än så länge.
 

ooms

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
https://carboncounter.com är rätt kul. Det är MIT som ligger bakom så jag räknar den som trovärdig.

Här är en jämförelse av co2-utsläpp mellan en Tesla Model 3 LR och en BMW 330i, de är antagligen rätt jämförbara som bilar även om Teslan har ca 100hk mer och är fyrhjulsdriven: https://www.carboncounter.com/#!/details?cars=36713;36310

Det som syns tydligt är att utsläppen under körning står för den allra största delen av utsläppen när det gäller co2 under livscykeln för fossilbilen.

(Sen tror jag att det kanske finns andra utsläpp att titta på än bara co2 också)
Den var ju inte jättetransparent, men genom att titta på anv.fasen hittar jag ett par frågetecken. De påstår att BMW:n släpper ut ca 400g/mile tailpipe. Enl WLTP har den ett utsläpp av 136g/km, vilket blir knappt 220g/mile. Kanske använder de nån annan standard i USA, men redan där är en stor avvikelse om vi tittar på EU. När det gäller Teslan verkar elutsläppen ligga på ca 100g/mile. Antar man 2kWh/mil och räknar lite ger det att de använt en carbon intensity på ca 300g/kWh, vilket är en bra bit under EU average (tror det låg på drygt 450 sist jag kollade).
Så utifrån ett EU-perspektiv verkar de överdriva tailpipe-utsläppen fr BMW:n med nästan en faktor 2, samt underskatta utsläppen fr Teslan. Då är det ungefär jämnt skägg på totalen, ser det ut som.
 

Sam

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Grabbar, grabbar, ni glömmer att EU inte förbjuder bilar med förbränningsmotorer, utan att bilarna går på fossila bränslen(!)

Läs långsamt och upprepa ett par gånger för dig själv: syntetiska bränslen med minimala netto-utsläpp.

När produktionen av syntetiska bränslen skalas upp så kommer vinden att vända nästan lika snabbt. Försäljningen av elbilar inom vissa segment kommer då att falla dramatiskt.
 

HåkanC

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Det skulle ju kunna bli ett intressant sidospår i diskussionen faktiskt. Vilken 30-åring vore vettigast? Flera saker att ta hänsyn till, kommer på t.ex.

* Komfort
* Minst veterankänsla
* Tillgång på kunskap / aktiv community
* Tillgång och bra priser på reservdelar
Det står en 855 på vårt lantställe, tvärs över sjön från @weldion, så punkt 3 och 4 är mer än uppfyllda.
Den används iofs inte som vardagsbil, bara för lokala transporter de ggr en av oss är där utan den "moderna" bilen. Skatt, försäkring och besiktning kostar mer per år än bensinen.
Men punkt ett är den långt ifrån, punkt två passar jag på.
 
Topp