Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Frun fick offert på att byta bromsar på v40 precis. 5-6000 sek. Jag frågade om det var skivor också - nej bara pads. Vad i helvete?
Men batteri för över sex tusen kronor, guld i stället för bly?Iofs, var det belägg runt om? Bara för skoj knappade jag in och kollade vad Förenade Bil i Malmö skulle ha för att byta på min BMW:
Visa bilaga 612816
Bara belägg verkar ligga på ca 3k, och belägg plus skivor så hamnar man på 5.5-6k. Men är det runt om blir ju bara belägg drygt 6k.
Ett ganska stort AGM-batteri som ska kodas in pga IBS. Bara batteriet ligger säkert på 5000kr hos BMW, ca 4000kr hos Mekonomen för märkesbatteri som Exide eller Varta, och 2500kr hos Biltema för deras noname. Jag har köpt märkesbatteri fr Tyskland istället, nu senast för 2 år sedan ett Exide för ca 1500kr inkl frakt (exakt samma som Mekonomen då tog ca 3500kr för).Men batteri för över sex tusen kronor, guld i stället för bly?
Någon som har en vagn från folkakoncernen med TSI 150 hk manuell och har faktisk bensinförbrukning?
Vad betyder "bromsar" för 3027? Är det vad beläggen kostar?Iofs, var det belägg runt om? Bara för skoj knappade jag in och kollade vad Förenade Bil i Malmö skulle ha för att byta på min BMW:
Visa bilaga 612816
Bara belägg verkar ligga på ca 3k, och belägg plus skivor så hamnar man på 5.5-6k. Men är det runt om blir ju bara belägg drygt 6k.
Vad betyder "bromsar" för 3027? Är det vad beläggen kostar?
För mig är det inte riktigt självklart öht vad folk menar med att byta "bromsar" . Belägg? Skivor? Ok?
Det är inte alltid självklart, det vanligaste är att man byter slitagedelarna, skivor och belägg. Det går runt tre omgångar belägg per skiva fram, bak tar rost och salt oftast mer än inbromsningar så kalkylen där är oftast lite annorlunda.
Bromsok är normalt sätt inte en slitagedel, även om det finns bilar som lyckats göra detta till undantag såklart.
I detta fall är det att byta bromsbelägg och slitagevarnare, inkl arbetet.Vad betyder "bromsar" för 3027? Är det vad beläggen kostar?
För mig är det inte riktigt självklart öht vad folk menar med att byta "bromsar" . Belägg? Skivor? Ok?
I detta fall är det att byta bromsbelägg och slitagevarnare, inkl arbetet.
(som du ser finns det ytterligare ett alternativ där även skivor byts)
Ok ses väl inte som en slitdel, så det finns det nog inget fast pris på utan det är separat offert som gäller. Bokar man service till en BMW på webben får man upp en lista såhär med alla servicepunkter samt de vanligaste reparationerna, och man bockar i det som ska utföras. Det är samma pris om man åker in till verkstaden och bokar, men då får man varje jobb specat i delar och arbetet.
Är nog ganska vanligt att man uttrcker sig så. För flertalet är nog orden "belägg" och "skivor/rotor" ganska abstrakta.Jo det var lite mer allmänt frågat. Jag skulle aldrig sagt att jag "bytt bromsar" om det bara var belägg.
Kollade lite noggrannare nu på väg hem från Åre.Touranen vi hade snittade 6,92 liter / 100 km, mätt vid pump. 1.4 TSI 150 hk men inte manuell utan DSG7 som på pappret ska vara lite snålare än den manuella. Snitt över 4500 mil.
Men vadå det är väl under 150 mil då behöver man väl inte stanna!? Obs ironi.Kollade lite noggrannare nu på väg hem från Åre.
Mellan Åre till Sälen snittade vi 0.63. Där tog vi en övernattning. Mellan Sälen till Göteborg snittade vi 0.65.
Fullt bagage och takbox tillsammans med två vuxna + två barn.
Självklart inte!Men vadå det är väl under 150 mil då behöver man väl inte stanna!? Obs ironi.
Imponerande lågt snitt du har där!Mitt förbrukning är alla tankningar jag gjorde under de tre år vi hade bilen, nogsamt loggade i spritmonitor. Jag körde alltid snällt och försiktigt och sällan fortare än man får med den bilen - det är nog en av de tråkigaste bilarna jag haft och det är inte bara dåligt egentligen.
Jag bodde granne med en biljournalist förut och frågade om tystaste och bekvämaste "vanliga" bilen. XC70 var svaret.Instämmer i XC70 D5 är en väldigt attraktiv begbil. Se bara upp att det verkligen är 4WD eftersom det tydligen såldes XC om inte var 4-hjulsdrivna. Tråkigt att komma hem med "nya" bilen och upptäcka att man inte kommer upp för infarten i snön.
Högbyggda bilar (läs stadsjeep) blir gärna stötigare eftersom de behöver styvare fjädring för att kompensera hög tyngdpunkt. Men XC70 och liknande är mer en vanlig bil som fått däck med mycket mer gummi som ger bättre komfort än trendiga lågprofilare som det ska vara på familjebilar nu för tiden... så kombon "vanlig" bil och ballongdäck tror jag är svaret på att XC70 anses så bra. En V90CC-XC vore nåt... :)Är XC70 tystare än V90CC?
Högbyggda bilar (läs stadsjeep) blir gärna stötigare eftersom de behöver styvare fjädring för att kompensera hög tyngdpunkt. Men XC70 och liknande är mer en vanlig bil som fått däck med mycket mer gummi som ger bättre komfort än trendiga lågprofilare som det ska vara på familjebilar nu för tiden... så kombon "vanlig" bil och ballongdäck tror jag är svaret på att XC70 anses så bra. En V90CC-XC vore nåt... :)
Helt korrekt!Jag får en känsla av att du blandar ihop V90CC med XC90?
Tycker man hört många som klagar på ljudnivån i v99cc. Men beror inte det mer på att man kör 20tummare?Är XC70 tystare än V90CC?
99CC, mmmm...Tycker man hört många som klagar på ljudnivån i v99cc. Men beror inte det mer på att man kör 20tummare?
Är det fälgstorleken i sig eller är det den underförstått låga däckprofil den medför som leder till buller?Tycker man hört många som klagar på ljudnivån i v99cc. Men beror inte det mer på att man kör 20tummare?
Skulle gissa på låg däckprofil.. Själva storleken på hjulen är väl svår att öka :)Är det fälgstorleken i sig eller är det den underförstått låga däckprofil den medför som leder till buller?
Sida 98, dags att välja:
Blir svårt att klämma in en sån i kalkylen, även fast priset sänkts.Id4 är en bil man åker bra i. Men en model y då?
SR får du väl in? Du får väl inte in en ID4 gtx heller?Blir svårt att klämma in en sån i kalkylen, även fast priset sänkts.
Tänker att batteriet i SR är lite för litet.SR får du väl in? Du får väl inte in en ID4 gtx heller?
SR är väl inte sämre än en ID4? ? 26 mil på vintern lär du ju klara. Teslabjörn har väl testat den på vintern så kolla hans kanal.Tänker att batteriet i SR är lite för litet.
Sen får jag inte riktigt välja vad jag vill, utan det är Volvo eller VW, så Tesla kan bli knepigt.SR är väl inte sämre än en ID4? ? 26 mil på vintern lär du ju klara. Teslabjörn har väl testat den på vintern så kolla hans kanal.