[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hittade den här tjommen nyss. Skall nog läsa lite där, verkar intressant.

För egen del tror jag ändå att jag landar i lösningen att bygga eget kärnkraftverk i hobbyrummet. Det finns plats nu när pingisbordet inte används längre...

Nej, det är elektrifieringen av industrin som står för det största framtida elbehovet. Med det sagt, så är den källa du hittat en lobbysajt för elbilar (som så många andra ”källor” som länkas när problem lyfts), som säkerligen har en agenda bakom sina artiklar kring såna här frågor. Säger inte att de har nåt direkt fel här, men jag skulle titta efter mer neutrala källor om jag var intresserad av den fullständiga bilden.
Förvisso också en lobbyorganisation men ett fint diagram på sida tre i alla fall:

(Transport spås öka elbehovet, men industri spås öka mer.)

Överlag kan jag tycka att Sverige får oförtjänt mycket skit ang elfrågan om man tittar på vilka länder som exporterar. Det är bara Sverige och Norge som är nettoexportörer över tid, Danmark Finland Estland Lettland Litauen Tyskland Polen importerar. Så hur urbota idiotiskt det än var att lägga ner fullt fungerande kärnkraft så är vi ju fortf bäst i klassen om man bortser från Norge.

Frågan kvarstår ju dock var all energi ska komma från om 10 år, det är ju knappast bara Sveriges behov som ökar…

Och artikeln från DN: https://www.dn.se/ekonomi/sverige-riskerar-forlora-kampen-om-vindkraft-i-bottenviken/
82FD2E8C-7F10-4331-A3BC-3182F3BA36D9.jpeg

Förvisso också en lobbyorganisation men ett fint diagram på sida tre i alla fall:

(Transport spås öka elbehovet, men industri spås öka mer.)

Tjena!

Det man ska tänka på när det gäller den siffran är att dom räknar med all vägtransport. Inte speciellt svårt att räkna ut hur mycket ökningen skulle bli om alla personbilar skulle drivas på el. Jag gjorde en snabb överslagsräkning för ett tag sedan och kom fram till 6-7% ökad förbrukning.

Låter intressant, men går det att pressa batteripriserna tillräckligt?

Svenska Dagbladet: ”Batterinätverk kan ge oss robust elförsörjning”.

Att det gröna avdraget inte gäller för köp av enbart batterier, utan endast i kombinationen batteri/solceller, är hursomhelst hål i huvudet. Är det verkligen så?

Det är bättre med stora batteri vi kan styra och ha koll på än små batteri i alla hem. Det ställer till nästan lika mycket bekymmer som alla hushålls-solceller.

Det börjar ploppa fram lite folk som vill bygga batteri för att sälja frekvens. Det är väl steg tre för storbönderna när de redan har vindkraftverk och solcellspark.

Att det gröna avdraget inte gäller för köp av enbart batterier, utan endast i kombinationen batteri/solceller, är hursomhelst hål i huvudet. Är det verkligen så?
Att Sverige skulle påverka batteripriserna på det sättet som nämns känns rätt tveksamt. Även om vi skulle börja tokköpa batterier är vi en rätt marginell spelare på världsmarknaden.

Bollen är i rullning. Problem kommer hanteras efter hand. Genomsnittssvensken kör inte mycket bil per dag och det är sannolikt inte bråttom att fylla upp den lilla mängden el. Lite intressant runt energilagring är att titta på Norge som inte är med i EU. De här dagarna när det blåste har de importerat mängder med billiga kWh. Nu när priserna stiger har de börjat exportera igen. Sverige har konstant exporterat trots lågt pris.
Jag noterade också att Norge plötsligt importerade lika mycket som dom nyss exporterat, trots att vi oftast exporterar mycket är ju priserna höga(i hela landet)så jag ser inte hur vi själva ska kunna påverka det eg, får inte övriga europa ordning på sin egen produktion lär väl priserna vara fortsatt höga.

Jag noterade också att Norge plötsligt importerade lika mycket som dom nyss exporterat, trots att vi oftast exporterar mycket är ju priserna höga(i hela landet)så jag ser inte hur vi själva ska kunna påverka det eg, får inte övriga europa ordning på sin egen produktion lär väl priserna vara fortsatt höga.
Vad gör norrmännen då? Sparar på vattnet i vattenkraftsdammarna (=stora batterier) och köper utländsk vindkraft när den är billig för att sen använda vattenkraften mer när vindkraften inte är billig? Varför skulle inte vi kunna göra likadant i så fall - de är väl med i samma elprisöverenskommelse med EU som vi? (Ursäkta om svaret redan finns i tråden eller om frågan är dum.)

Så är det. Å andra sidan kan du ha hur liten solcellsanläggning som helst och hur stort batteri som helst, batteriet får du 50% avdrag för och (resten 20% på jobbet nu efter nyår?)

Jag undrar hur nätbolag ska hålla koll på vad som faktiskt är grön el och vad som är lagrad i batteri över dygnet. Ja, att ladda batteriet kostar ca 1 kr/kWh oavsett om elen är gratis. Men kan du 8 h senare mata ut den för timpriset 5 kr kan det ändå vara något folk gör av ekonomiska skäl. Nätbolagen har ju bara koll med sin dubbelriktade mätare - storlek på installation/batteri/ etc finns mig veterligen ej….

Vad gör norrmännen då? Sparar på vattnet i vattenkraftsdammarna (=stora batterier) och köper utländsk vindkraft när den är billig för att sen använda vattenkraften mer när vindkraften inte är billig? Varför skulle inte vi kunna göra likadant i så fall - de är väl med i samma elprisöverenskommelse med EU som vi? (Ursäkta om svaret redan finns i tråden eller om frågan är dum.)

När det var dyrt i december exporterade de massor. Men priserna var ju då i princip samma i Norge som i Sverige tror jag. Kanske inte i norra Norge. Men Norrmännen får väl värsta högkostnadsskyddet så det är väl bra för norrmännen men inte för europeiska elmarknaden kanske. Sen är ju lite oklart vilka "vi" är. Elproducenter i Sverige skiter väl i "oss". Eller nåt.

Passatuppföljaren ID.7 verkar få redig räckvidd. I alla fall som sedan.

/Johan
Bra med lång räckvidd men laddhastighet är nästan viktigare. Körde Gbg-Sto ToR i julhelgen ihop med kompisar. Vi i Model Y, de i id.4.
På vägen till Stockholm, vi laddade 12 minuter, de 30.
På vägen hem, vi laddade 19 minuter, de 45.
Detta är en resa där id.7 förmodligen hade klarat resan utan laddstopp och det är ju grymt.
Fundera lite på hur det blir när vi sedan skall till alperna! Men de får vi inte veta då de bytlånar en diesel istället...

Bra med lång räckvidd men laddhastighet är nästan viktigare. Körde Gbg-Sto ToR i julhelgen ihop med kompisar. Vi i Model Y, de i id.4.
Detta är en resa där id.7 förmodligen hade klarat resan utan laddstopp och det är ju grymt.
Fundera lite på hur det blir när vi sedan skall till alperna! Men de får vi inte veta då de bytlånar en diesel istället...
Om nu laddhastighet är viktigt får du ju då ett ypperligt tillfälle att jämföra er laddtid med deras tanktid ?

Fast just Europa i en Tesla är väl inga problem? En kompis bilar ofta till södra Spanien, året om, inga som helst problem.

Ingen tar rast när dom kör avgasbil, ingen.

En sträcka under 50 mil stannar inte jag mer än för att slå en båge om det inte infaller att jag blir hungrig, nu tänker jag ändå förmodligen byta till en elbil men 30-40 min paus på en sådan sträcka är inget jag tar. Sen är kanske inte mitt körmönster representativt för den vanliga bilföraren.

Så jag välkomnar ID7 om räckvidden nu åtminstone visar sig vara 50 mil + i verkligheten och priset inte alltför högt. Även om det sannolikt inte kommer slå in, ID4 GTX höjdes ju rejält i pris nu 3:e Januari. Står även som en *Nyhet på hemsidan så jag vet inte vad man lagt till för att motivera 20-30 tkr i högre pris..

Fanns en tid när man tuggade malmö - umeå nonstop. Den tiden är förbi. Med åren har jag märkt att pauser behövs mer och mer.
Laddhastighet är väl ändå hetare än räckvidd bland "experterna" just nu? Små och snabba batterier borde vara lika bra, eller ibland tom bättre, än stora långsamma?

Fanns en tid när man tuggade malmö - umeå nonstop. Den tiden är förbi. Med åren har jag märkt att pauser behövs mer och mer.
Laddhastighet är väl ändå hetare än räckvidd bland "experterna" just nu? Små och snabba batterier borde vara lika bra, eller ibland tom bättre, än stora långsamma?
Det funkar väl så länge man håller sig till de större vältrafikerade vägarna, där det byggs laddinfrastruktur. Men vi har idag ett omfattande vägnät, framförallt i glesbygd, där det på långa sträckor inte ens finns en mack. Det funkar utan problem idag att köra långa sträckor där tack vare bilarnas räckvidd. Om vi ska nöja oss med batterier som ger på sin höjd 30-40 mils räckvidd kommer det inte funka längre. Så jag skulle säga att både och behövs.

Norge exportera ofta lika mycket i norr till oss som de sedan importerar i söder till dubbla priset. Trots att våran kapacitet från norr till söder ofta får mycket klagomål så verkar deras vara ännu sämre!

Alla resor på 50 mil är inte i ett svep. Gör gott om resor på först 18 mil, sen nån timme senare 5-10 mil till och sen hem igen. Enda möjligheten skulle vara att ladda en gång först redan efter ~10 mil vilket är rätt drygt 5 på morgonen och sen en gång på hemvägen med 10 mil kvar sent på kvällen och man bara vill hem.

Lite mer räckvidd är en dealbreaker för mig. Den dagen man kan dra 1500kg 35-40 mil hade jag gärna bytt hybriden direkt. Nu har firman backat från rena elbilar igen pga kostnaden, men hinner väl ändras ett par gånger inom det närmsta.
Långkörning till fjälls eller södern är inte en fråga om det går längre, bara hur mycket tid man är beredd att lägga på att vänta.

Ni som kör långt utan rast vila, blir ni aldrig trötta (läs sömniga) ?
Det är mitt största problem när jag kör lite längre.

Ni som kör långt utan rast vila, blir ni aldrig trötta (läs sömniga) ?
Det är mitt största problem när jag kör lite längre.
Jo klart det händer, då stannar jag och sover eller går ur och gör några sprintryck på 20-30m. Men det sammanfaller extremt sällan med att det finns en laddare där jag blir trött. Sen är det en vanesak som det mesta annat, kör du långt ofta blir du van.

Jag chansar inte utan blir jag trött stannar jag, har ingen prestige i det på det sättet.

Om man ofta drar släp långa sträckor så är det inte helt funkis. Enstaka gånger fungerar, vet till och med de som står ut på husvagnssemester. Tveksam till att lösningen finns inom kort, ännu större batterier blir himla dyrt och tungt även om några av kineserna verkar sikta på 150-200kWh i sina batterier.

När vi skulle hem efter nyår så slarvade jag lite, med fullladdat tar jag mig hela vägen men nu hade jag bara 50% när vi åkte. Laddstopp redan i Borlänge med halvsvalt batteri trots förvärmning och dessutom laddning till 80% så blev det rätt segt.

Vad kostar det att ladda på snabbladdare? Många aktörer verkar ju inte direkt ha nån tydlig och öppen info, men de jag hittar utan att behöva registrera mig eller ladda ner nån j-a app (McDonalds/Recharge, OKQ8, CircleK) så ser det ut att ligga på 7-9 kr/kWh. Är det vad man får räkna med, eller ligger hemlighetsmakarna lägre?

Skaffar du abonnemang för 120-130 kr i månaden hos Elli så halverar du de priserna hos bland annat Ionity.

Tesla som jag har koll på anpassar sina priser då och då efter sina kostnader (antar jag), just nu är det ganska dyrt, varierar på olika orter men 5-8 kr ca. Dvs ganska dyrt, men det är så pass smidigt (inga köer, inga appar, bara plugga in, integrerat i bilens navi) att jag inte orkat engagera mig i alternativ som verkar sämre på allt utom priset. De flesta månader laddar jag ändå bara hemma eller på destination.

Norge exportera ofta lika mycket i norr till oss som de sedan importerar i söder till dubbla priset. Trots att våran kapacitet från norr till söder ofta får mycket klagomål så verkar deras vara ännu sämre!
Sett några svarta model Y nu och den färgen är som svarta kläder på en tjockis. Då blir det snyggt!
Bara en spaning, svart är en bra färg på en bil med knepiga former.
Vem länkar bilolyckan med en modell Y? Sjukt att dom överlevde.

Sett några svarta model Y nu och den färgen är som svarta kläder på en tjockis. Då blir det snyggt!
Bara en spaning, svart är en bra färg på en bil med knepiga former.
Vem länkar bilolyckan med en modell Y? Sjukt att dom överlevde.
Den i Cali? Verkar inte vara en olycka, föraren är häktad för mordförsök. Det var en sedan enligt det jag sett, men väldigt svårt att se på bilderna.
Imponerande oavsett, räddningstjänsten hade aldrig sett nån överleva där, än mindre alla fyra.

Skaffar du abonnemang för 120-130 kr i månaden hos Elli så halverar du de priserna hos bland annat Ionity.

Tesla som jag har koll på anpassar sina priser då och då efter sina kostnader (antar jag), just nu är det ganska dyrt, varierar på olika orter men 5-8 kr ca. Dvs ganska dyrt, men det är så pass smidigt (inga köer, inga appar, bara plugga in, integrerat i bilens navi) att jag inte orkat engagera mig i alternativ som verkar sämre på allt utom priset. De flesta månader laddar jag ändå bara hemma eller på destination.
Har kört 130 mil senaste två dagarna. Laddade bara pä SuC, dyrt, men pålitligt, snabbt och smidigt. Noll kö, noll strul. Värt mycket.

Vad kostar det att ladda på snabbladdare? Många aktörer verkar ju inte direkt ha nån tydlig och öppen info, men de jag hittar utan att behöva registrera mig eller ladda ner nån j-a app (McDonalds/Recharge, OKQ8, CircleK) så ser det ut att ligga på 7-9 kr/kWh. Är det vad man får räkna med, eller ligger hemlighetsmakarna lägre?
Appen chargefinder har priser och appen är gratis.

Appen chargefinder har priser och appen är gratis.
Det var just chargefinder (webversionen iofs, men vill inte hålla på att fibbla med appar bara för att snabbt kolla nåt) jag kollade på, och där var det bara McD/Recharge som direkt visade priset, övriga hänvisade vidare till sina resp webbplatser där det sällan gick att hitta nåt pris utan att registrera sig etc.
Men visst visade chargefinder väldigt många laddare, fler än jag trodde, även på mindre orter (då menar jag alla laddare, inte bara snabbladdare). Men frågan är om alla är publikt tillgängliga? Vissa verkade vara personalparkeringar och liknande.

Det var just chargefinder (webversionen iofs, men vill inte hålla på att fibbla med appar bara för att snabbt kolla nåt) jag kollade på, och där var det bara McD/Recharge som direkt visade priset, övriga hänvisade vidare till sina resp webbplatser där det sällan gick att hitta nåt pris utan att registrera sig etc.
Men visst visade chargefinder väldigt många laddare, fler än jag trodde, även på mindre orter (då menar jag alla laddare, inte bara snabbladdare). Men frågan är om alla är publikt tillgängliga? Vissa verkade vara personalparkeringar och liknande.
Jo tyvärr så visas inte alla priser men den är bättre än många andra. Och den visar vilka som är tillgängliga.

Ang antalet laddare, det går att filtrera på effekt och uttagstyp. Men den skall enbart visa publika laddare och tyvärr har en del sina laddare publika även om parkeringen inte är publik. De har helt enkelt konfigurerat sina laddare fel.

Dom flesta visas nog men du måste klicka ner listan med individuella laddpunkter för att se priserna.

Är det inte publika ska det inte vara med där, jag har själv anmält sådana som är felaktigt listade och de har då plockats bort.

När sprider sig prisfallet på elbilar till europa? Produktionskapaciteten på elbilar i kina är nu större än efterfrågan och priserna på nya bilar faller snabbt. I går sänkte tex Tesla priserna för andra gången på 3 månader och priset på Model Y är ner 24% från september. I Kina säljs den nu 40% billigare än i USA och skillnaden mot europa är ännu större.

När sprider sig prisfallet på elbilar till europa? Produktionskapaciteten på elbilar i kina är nu större än efterfrågan och priserna på nya bilar faller snabbt. I går sänkte tex Tesla priserna för andra gången på 3 månader och priset på Model Y är ner 24% från september. I Kina säljs den nu 40% billigare än i USA och skillnaden mot europa är ännu större.
VW höjde precis priset på ID4.. ??

Har man sänkt priset på M3LR också? Jag minns inte vad den kostade innan.

Priser på nya bilar kommer inte sänkas utan behöver fortsatt höjas för att behålla marginaler.
Speciellt i Sverige kommer det komma mer höjningar pga den svaga kronan. Många märken har inte höjt växelkursen mot importörer i samma takt som kronan rasat.
Tesla är som vanligt ett wildcard, deras priser har alltid fluktuerat kraftigt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp