[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Dom verkar ligga från 330k till 380k ungefär… kollade igår men ska inte köpa.
Saknar min gamla faktiskt.

Frun fick offert på att byta bromsar på v40 precis. 5-6000 sek. Jag frågade om det var skivor också - nej bara pads. Vad i helvete?

Tjena!

Jähävlar vilket rån. Jag betalar 6500 för byte av skivor, belägg och ok fram. Då med hyfsat stora Brembo sportskivor och EBC belägg. Oken inte inräknade, dom har jag köpt från Atracco.

Iofs, var det belägg runt om? Bara för skoj knappade jag in och kollade vad Förenade Bil i Malmö skulle ha för att byta på min BMW:
2F333F70-9065-4390-8B31-5459DB110D73.png

Bara belägg verkar ligga på ca 3k, och belägg plus skivor så hamnar man på 5.5-6k. Men är det runt om blir ju bara belägg drygt 6k.

Iofs, var det belägg runt om? Bara för skoj knappade jag in och kollade vad Förenade Bil i Malmö skulle ha för att byta på min BMW:
Visa bilaga 612816
Bara belägg verkar ligga på ca 3k, och belägg plus skivor så hamnar man på 5.5-6k. Men är det runt om blir ju bara belägg drygt 6k.
Men batteri för över sex tusen kronor, guld i stället för bly?

Men batteri för över sex tusen kronor, guld i stället för bly?
Ett ganska stort AGM-batteri som ska kodas in pga IBS. Bara batteriet ligger säkert på 5000kr hos BMW, ca 4000kr hos Mekonomen för märkesbatteri som Exide eller Varta, och 2500kr hos Biltema för deras noname. Jag har köpt märkesbatteri fr Tyskland istället, nu senast för 2 år sedan ett Exide för ca 1500kr inkl frakt (exakt samma som Mekonomen då tog ca 3500kr för).

Så även det är ju ett tydligt exempel på hur den svenska bildelsmarknaden, precis som marknaden för cykeldelar, är fullständigt korrupt. Minst dubbla priset jämfört med att köpa exakt samma vara fr Tyskland.

Någon som har en vagn från folkakoncernen med TSI 150 hk manuell och har faktisk bensinförbrukning?

Touranen vi hade snittade 6,92 liter / 100 km, mätt vid pump. 1.4 TSI 150 hk men inte manuell utan DSG7 som på pappret ska vara lite snålare än den manuella. Snitt över 4500 mil.

En fördel med Subaru där det ingår smörjning av bromsok vid service är att byte av belägg bara kostar material. De ringde nån gång när den då ganska nya foresten var inne på service och sa att beläggen ev inte klarar sig till nästa service och frågade om vi ville byta. Kostade <1000 kr. Fast det var nog 10 år sen så säkert dyrare nu.

Visa bilaga 612816
Vad betyder "bromsar" för 3027? Är det vad beläggen kostar?

För mig är det inte riktigt självklart öht vad folk menar med att byta "bromsar" . Belägg? Skivor? Ok?

För mig är det inte riktigt självklart öht vad folk menar med att byta "bromsar" . Belägg? Skivor? Ok?

Det är inte alltid självklart, det vanligaste är att man byter slitagedelarna, skivor och belägg. Det går runt tre omgångar belägg per skiva fram, bak tar rost och salt oftast mer än inbromsningar så kalkylen där är oftast lite annorlunda.
Bromsok är normalt sätt inte en slitagedel, även om det finns bilar som lyckats göra detta till undantag såklart.

Själva grejen med offerter från en bilverkstad är ofta att det inte specificeras exakt vad man betalar för som i detta fallet. Säg att 60-80 procent inte bryr sig om betalar den summan för kanske bara belägg har gjort en lite dålig affär, medans mekanikern som jobbar (ofta) med ett bonussystem får mycket upparbetad tid och tjänar då mer pengar.
Jag har kontakter som brukar berätta om dylika koncept.

Det är inte alltid självklart, det vanligaste är att man byter slitagedelarna, skivor och belägg. Det går runt tre omgångar belägg per skiva fram, bak tar rost och salt oftast mer än inbromsningar så kalkylen där är oftast lite annorlunda.
Bromsok är normalt sätt inte en slitagedel, även om det finns bilar som lyckats göra detta till undantag såklart.

Ja jag tycker det låter lite överdrivet att säga att man har "bytt bromsar" om det bara är beläggen. Ok är ju ingen slitagedel men ändå en av de vanligaste grejerna man får byta på bilar som passerat 15 år och 20 000 mil enligt min erfarenhet oavsett märke i princip, men det är ju inget man bara byter för att såklart.

I detta fall är det att byta bromsbelägg och slitagevarnare, inkl arbetet.
(som du ser finns det ytterligare ett alternativ där även skivor byts)

Ok ses väl inte som en slitdel, så det finns det nog inget fast pris på utan det är separat offert som gäller. Bokar man service till en BMW på webben får man upp en lista såhär med alla servicepunkter samt de vanligaste reparationerna, och man bockar i det som ska utföras. Det är samma pris om man åker in till verkstaden och bokar, men då får man varje jobb specat i delar och arbetet om man begär offert på papper.

Senast ändrad:
I detta fall är det att byta bromsbelägg och slitagevarnare, inkl arbetet.
(som du ser finns det ytterligare ett alternativ där även skivor byts)

Ok ses väl inte som en slitdel, så det finns det nog inget fast pris på utan det är separat offert som gäller. Bokar man service till en BMW på webben får man upp en lista såhär med alla servicepunkter samt de vanligaste reparationerna, och man bockar i det som ska utföras. Det är samma pris om man åker in till verkstaden och bokar, men då får man varje jobb specat i delar och arbetet.

Jo det var lite mer allmänt frågat. Jag skulle aldrig sagt att jag "bytt bromsar" om det bara var belägg.

Touranen vi hade snittade 6,92 liter / 100 km, mätt vid pump. 1.4 TSI 150 hk men inte manuell utan DSG7 som på pappret ska vara lite snålare än den manuella. Snitt över 4500 mil.
Kollade lite noggrannare nu på väg hem från Åre.
Mellan Åre till Sälen snittade vi 0.63. Där tog vi en övernattning. Mellan Sälen till Göteborg snittade vi 0.65.
Fullt bagage och takbox tillsammans med två vuxna + två barn.

Kollade lite noggrannare nu på väg hem från Åre.
Mellan Åre till Sälen snittade vi 0.63. Där tog vi en övernattning. Mellan Sälen till Göteborg snittade vi 0.65.
Fullt bagage och takbox tillsammans med två vuxna + två barn.
Men vadå det är väl under 150 mil då behöver man väl inte stanna!? Obs ironi.

Mitt förbrukning är alla tankningar jag gjorde under de tre år vi hade bilen, nogsamt loggade i spritmonitor. Jag körde alltid snällt och försiktigt och sällan fortare än man får med den bilen - det är nog en av de tråkigaste bilarna jag haft och det är inte bara dåligt egentligen.

Mitt förbrukning är alla tankningar jag gjorde under de tre år vi hade bilen, nogsamt loggade i spritmonitor. Jag körde alltid snällt och försiktigt och sällan fortare än man får med den bilen - det är nog en av de tråkigaste bilarna jag haft och det är inte bara dåligt egentligen.
Imponerande lågt snitt du har där!
Håller med om körglädjen. Finns ingenting i den bilen som lockar till kreativ körning.
Men det var den ända bilen med vettig lastförmåga. 150kg mer än V90 är ganska bra.
Som semesterbil är den super!
Bara en sån sak som att bakdörrarna rymmer varsin 1.5L läskeblask och framdörrarna rymmer två st vardera...

Det är tveklöst den mest praktiska bil vi haft, jag har bara bra saker att säga om den. Bara en sån sak som att man kan ha tre Isofixstolar i bredd i baksätet, och till nöds klämma in 7 pers är ju helt fantastiskt i en bil som är 4.5 meter lång.

Det är för mig väldigt konstigt att det inte är en storsäljare, bättre än Passat på alla sätt jag kan komma på. Om nu inte Passaten är roligare att köra, och så är det kanske :-)

Säger bara XC70 D5 AWD. Avverkade 3 st XC70 2009-2019 och totalt ca 500000 kilometer. Sedan blev det V90CC och det enda som kändes bättre var den längre hjulbasen och integrationen med Apple Carplay. Men komforten och den tysta kupén i XC70n alla dagar i veckan. Rullade på 17-18 rymmare och dubbfritt från mitten på oktober till mitten på maj. Om jag skulle köpa bil idag skulle det bli en XC70 D5 AWD och helst sista modellen.

Instämmer i XC70 D5 är en väldigt attraktiv begbil. Se bara upp att det verkligen är 4WD eftersom det tydligen såldes XC om inte var 4-hjulsdrivna. Tråkigt att komma hem med "nya" bilen och upptäcka att man inte kommer upp för infarten i snön.

Vi behöver bättre återvinningsprogram. Tidigare nämnda bromsok är en sådan sak t ex. De hade kunnat hänga med i 50 år / tre - fyra bilar. Bortsett sportbilar är där inget standard-ok som är i närheten av Volvo 240ns abs-ok t ex. Hade varit drömmen på min mors svampiga A1:a.

Bilarna ska inte gå till skrotare utan tillbaka till tillverkaren så så som vi kräver med andra produkter.

Instämmer i XC70 D5 är en väldigt attraktiv begbil. Se bara upp att det verkligen är 4WD eftersom det tydligen såldes XC om inte var 4-hjulsdrivna. Tråkigt att komma hem med "nya" bilen och upptäcka att man inte kommer upp för infarten i snön.
Jag bodde granne med en biljournalist förut och frågade om tystaste och bekvämaste "vanliga" bilen. XC70 var svaret.

Är XC70 tystare än V90CC?
Högbyggda bilar (läs stadsjeep) blir gärna stötigare eftersom de behöver styvare fjädring för att kompensera hög tyngdpunkt. Men XC70 och liknande är mer en vanlig bil som fått däck med mycket mer gummi som ger bättre komfort än trendiga lågprofilare som det ska vara på familjebilar nu för tiden... så kombon "vanlig" bil och ballongdäck tror jag är svaret på att XC70 anses så bra. En V90CC-XC vore nåt... :)

Högbyggda bilar (läs stadsjeep) blir gärna stötigare eftersom de behöver styvare fjädring för att kompensera hög tyngdpunkt. Men XC70 och liknande är mer en vanlig bil som fått däck med mycket mer gummi som ger bättre komfort än trendiga lågprofilare som det ska vara på familjebilar nu för tiden... så kombon "vanlig" bil och ballongdäck tror jag är svaret på att XC70 anses så bra. En V90CC-XC vore nåt... :)

Jag får en känsla av att du blandar ihop V90CC med XC90?

Då var det nya jobbet igång och det är dags att välja bil.

Max 11 prisbasbelopp och då ska även saker som vinterhjul få plats i kalkylen.

Ska klara 26 mil till jobbet. Behövs det laddas nån enstaka gång i smällkalla vintern så får det väl vara så.

Avtal med Volvo och Volkswagen vilket innebär en 7-10% rabatt på totalen.

Lutar åt ID4 pga att det verkar finnas bilar för relativt omgående leverans.

Vad tror vi?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp