[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Id4:an verkar klart stabilare, detta högst anekdotiskt från min närhet. Av mina kollegor som tagit ut C40 eller vad den nu heter ångrar samtliga att de inte gick på Id4:an istället,. Den har gått problemfritt för de som valt den, nå - än så länge i alla fall. ?
Men Volvon har hunnit med en väldig rad med märkliga fel, känns mindre utsorterad.

Är det rimlig leveranstid på någon av dem?

Det blir lite spännande att se hur det kommer att hanteras. Som jag läser hos ESV så finns det en öppning för att pröva mot andra standarder än de som Easee säger att de följt.

ESV kan förstås inte säga att det är ofarligt att använda dem, men de säger ändå att det inte finns några kända incidenter. Hade det varit någon akut risk misstänker jag att det blivit en återkallning istället, så jag känner mig inte så orolig för att fortsätta använda våran.

Det kommer oavsett att bli en rejäl arbetsinsats både för Easee och deras återförsäljare!

Ni som har koll, skulle det räcka med att ha en JFB typ B innan boxen? Behövs det en framför varje box eller kan de dela? I vår installation sitter boxarna i serie 10 + 10 + 3 + 3 + 3 + 3. Lite skillnad på 6 och 32 JFB.

Då skulle det ju räcka för Easee att uppdatera dokumentationen med att det krävs, och fortsätta sälja befintlig produkt tills de ev uppdaterat den enligt kraven.

Sen gick ju inte heller Charge-Amps, Zaptec eller Wallbox utan anmärkningar heller utan har blivit ålagda att åtgärda brister även de. Dock inte i redan sålda boxar. Kan för lite för att veta exakt vad det innebär.

På min box satte dom in en jfb innan boxen. Kostade väldigt lite och var krav, sade dom.

Men helt ärligt är ju esv ett gäng mossiga gamla gubbar, för det här är ju bara en tolkningsfråga egentligen. Mekanisk knapp liksom… kanske finns krav att ha det på min mobiltelefon också!?;)

Oavsett reglerna så kan jag konstatera att min dedikerade jordfelsbrytare har löst ut oroväckande många gånger sedan vi fick V90n. Vet inte om det är kopplat till att vi då började använda den andra boxen eller om det är kopplat till bilen men igår gjorde jag en felanmälan iaf. Får se var det landar.

På min box satte dom in en jfb innan boxen. Kostade väldigt lite och var krav, sade dom.

Men helt ärligt är ju esv ett gäng mossiga gamla gubbar, för det här är ju bara en tolkningsfråga egentligen. Mekanisk knapp liksom… kanske finns krav att ha det på min mobiltelefon också!?;)

Om jag förstår reglerna rätt så ska det vara en JFB per box. Men det finns en fördel med att ha en gemensam och det är att eventuella DC-läckströmmar då mäts tillsammans, annars kan alla boxar i teorin läcka precis under gränsen men på totalen blir det över gränsen vilket då inte detekteras.

Vår installation är ju skyddad av JFB men inte typ B och inte en per box.

Sen gick ju inte heller Charge-Amps, Zaptec eller Wallbox utan anmärkningar heller utan har blivit ålagda att åtgärda brister även de. Dock inte i redan sålda boxar. Kan för lite för att veta exakt vad det innebär.
Jag är nyfiken på vad som sagts om dessa andra, vi är på väg att skaffa fler laddare i vår förening. Hos ESV ser jag bara dagens nyhet om Easee, har du en länk till något om dessa andra?

Just nu kommer jag inte in på elsakerhetsverket.se alls, verkar ha mycket att göra :-)

Garo och Ctek rusar på börsen, enligt DI (jag har inte själv kollat kurserna)

Jag är nyfiken på vad som sagts om dessa andra, vi är på väg att skaffa fler laddare i vår förening. Hos ESV ser jag bara dagens nyhet om Easee, har du en länk till något om dessa andra?
Jag tror inte det har läckt ut nån mer info kring dem annat än att de fått anmärkning men att de ska åtgärda det utan krav på ytterligare insats/kontroll fr ESV. Vill man veta mer får man nog vänta tills ESV publicerar sin rapport, men tolkningen måste ju vara att det inte kan vara nåt allvarligt de fått anmärkning på.

Man kan ju spekulera i att det rör sig om uppdateringar i dokumentation.

Ja som jag förstått det så är tolkningen att internt automatiskt test inte räcker utan det ska finnas en fysisk testknapp. Den här knappen gör ingen momentan skillnad för anläggningens drift och säkerhet. Så det är en höna av en fjäder.

Vad har förresten varit anledningen att välja Easee framför t.ex. Zaptec Go? De verkar ju kosta lika mycket (Zaptec t.o.m. aningen mindre tycker jag det verkar). Dessutom är ju Easee fruktansvärt ful, ser ju ut som ett elefanthuvud…

Blir svårt att klämma in en sån i kalkylen, även fast priset sänkts.
Kör Model Y, åkte id4 i söndags. Trodde stolarna skulle vara sköna då jag saknar stolarna i min GTE. Men icke. De var inte sköna. Sen behövde vi ladda. Då det oftast är få laddare på de ställen som man är hänvisad till med icke-Tesla så fick vi köa, då blev batteriet kallt. Så det tog en evig tid. Vi hade 1:45 kvar på vår resa men laddstoppet tog över en timme. Med Teslan hade vi fått laddare direkt och då resan var såpass kort så hade vi kunnat ladda i 20 min. Så hemresan som blev 3h och 20 min kunde blivit en timme kortare med Teslan. Nästa gång åker vi min bil..

Ja som jag förstått det så är tolkningen att internt automatiskt test inte räcker utan det ska finnas en fysisk testknapp. Den här knappen gör ingen momentan skillnad för anläggningens drift och säkerhet. Så det är en höna av en fjäder.
Nu är det inte bara JFB som är problemt. Den klarar inte överspänningsprovet samt är obefintligt märkt. Och de har intygat att de följer flera krav som de inte gör. Så hönan har ganska många fjädrar här!

"Flera batterimoduler behöver kontrolleras och bytas ut i elbilsmodeller från Skoda och Volkswagen. Det kan ta flera dagar på verkstad. [...] Totalt omfattas 522 exemplar av Skoda Enyaq och drygt 2 200 exemplar totalt av Volkswagen ID.3 och ID.4."

Nu är det inte bara JFB som är problemt. Den klarar inte överspänningsprovet samt är obefintligt märkt. Och de har intygat att de följer flera krav som de inte gör. Så hönan har ganska många fjädrar här!
Ser en stackars överarbetad projektledare som försöker förstå sig på alla kraven framför mig. Är inte lätt utan en dedikerad funktion/person med ansvar för dessa bitar. Känns som man vetat om kraven men inte förstått vad de innebär.

Ser en stackars överarbetad projektledare som försöker förstå sig på alla kraven framför mig. Är inte lätt utan en dedikerad funktion/person med ansvar för dessa bitar. Känns som man vetat om kraven men inte förstått vad de innebär.
Ja, och har man inte det måste man ju köpa in kompetensen. Men de är väl en start-up som nog trott att en standard inte är så svårt, också har de gjort sina egna tolkningar. Hela handhavandet efter tillsynen startade för ett år sedan verkar ju också väldigt amatörmässigt hanterad. Finns nog en del att styra upp på det där företaget.

Ah, ja det är värre.

Men det är också typiskt sånt här vi får leva med numera sen vi flyttade ansvaret.

Får man ut nåt på försäkringen om det börjar brinna pga en fulbox från Eaese?

Får man ut nåt på försäkringen om det börjar brinna pga en fulbox från Eaese?
Den har inte användningsförbud
Fast texten på Elsäkerhetsverket känns väl inte helt betryggande:
Kan jag fortsätta använda min laddbox tills tillverkaren åtgärdar produkten?
I värsta fall kan produkten orsaka brand, strömgenomgång eller orsaka skada på anslutet fordon. Elsäkerhetsverket har inga anmälningar om incidenter för produkten.

"Elsäkerhetsverket har inte begärt någon återkallelse av några tidigare installerade Easee-laddare och bedömer därför inte att de är osäkra. Elsäkerhetsverket lyfter i sin rapport fram att det inte finns någon risk för skada på personer eller ägodelar.

Alla våra befintliga kunder kan fortsätta ladda helt säkert. Säkerhet har alltid varit vårt huvudfokus på Easee, och vi skulle aldrig tillåta kunder att ladda med en osäker laddare."

Man ska nog lita mer på vad ESV säger (det weldion citerar) än det Easee säger (det Raggamuffin citerar), i detta fall.

Speciellt efter att jag nu läst hela ärendets gång det senaste året och hur Easee hanterat det hela framstår de som riktiga klåpare, jag skulle inte lita fem öre på det de säger.

Men visst, boxarna är inte återkallade så livsfarliga är de nog inte, men brister har de definitivt. Easee har ju själva bekostat tester hos oberoende institut, tester som boxen failat. Ändå sätter de boxen på marknaden. Helt sanslöst.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp