[OT] Skateboard

kokodrill

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Körde bräda på 1980-2000. Det var mycket Powell Peralta, Dogtown och Alva. Skadade fotelden och fick skateförbud och började med Inlines. Hittade en bild från Corren, skatehallen, lkpg.

image.jpg

Nu funderar jag på att börja skejta igen om det finns gubbar i sthlm som rippar curbs.

Senast ändrad:

Lingon

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
kokodrill skrev:
-------------------------------------------------------
> Hittade en bild från Corren, skatehallen, lkpg.

OT!!!!
;)

Polarbear

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
RR(rippers report) från igår:

Hade nöjet att träffa Rippa live i skateparken i högdalen igår. Jag har blivit presenterad för Rippa av Da pef för flera år sen på ett bikerally i sollentuna så jag kände igen honom med tillräcklig säkerhet för att gå fram och gagga lite. Vi körde på ett par timmar i bowlerna och jag tror att Rippa var högst upp på väggarna i stora bowlen i mitten. Ingen var dock över kanten i verten. Jag fick dock loss några 50-50s och andra basictricks i den lägre delen av parken men de fångades ju inte på bild så det räknas ju inte. På plats var också gamla gävlelegenden Perre Lindberg som både grindade och gjorde frontside air i verten. Ödmjukhet infann sig, Perre är väl i 50årsåldern numera och har skatat sen slutet av 70talet. För att sammanfatta kan man väl säga att dagen befäste känslan (gubb)skatesommaren i stockholm är igång.

Rippa, gävlegänget ville plötsligt dra vidare igår så jag hann inte säga hej då på ett vettigt sätt när allt blev så hastigt och alla skulle in i bilarna. Skriv i tråden om du kör i högdalen igen! Resa till Nackaparken är planerad också.

crust

Medlem
[OT] Skateboard
Polarbear skrev:
> RR(rippers report) från igår:
>
> Hade nöjet att träffa Rippa live i skateparken i
> högdalen igår. Jag har blivit presenterad för
> Rippa av Da pef för flera år sen på ett
> bikerally i sollentuna så jag kände igen honom
> med tillräcklig säkerhet för att gå fram och
> gagga lite. Vi körde på ett par timmar i
> bowlerna och jag tror att Rippa var högst upp på
> väggarna i stora bowlen i mitten. Ingen var dock
> över kanten i verten. Jag fick dock loss några
> 50-50s och andra basictricks i den lägre delen av
> parken men de fångades ju inte på bild så det
> räknas ju inte. På plats var också gamla
> gävlelegenden Perre Lindberg som både grindade
> och gjorde frontside air i verten. Ödmjukhet
> infann sig, Perre är väl i 50årsåldern numera
> och har skatat sen slutet av 70talet. För att
> sammanfatta kan man väl säga att dagen befäste
> känslan (gubb)skatesommaren i stockholm är
> igång.
>
> Rippa, gävlegänget ville plötsligt dra vidare
> igår så jag hann inte säga hej då på ett
> vettigt sätt när allt blev så hastigt och alla
> skulle in i bilarna. Skriv i tråden om du kör i
> högdalen igen! Resa till Nackaparken är planerad
> också.

Plötsligt förstår jag hur det är för icke-cyklister att komma in i detta forum.
Inte mycket av din text som jag förstod ;)

Gimpen

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Action park, även kallat apan, i Göteborg i dag...
Brädan är med, får se om ja vågar åka.

Bilagor

• DSC_1601.JPG
    DSC_1601.JPG
    85.2 KB · Besök: 115

Mooshie

Medlem
[OT] Skateboard
Svt play visar nu finalen i skateboard street från x-games, eliten visar hur det går till. Paul Rodrigez gjorde ett halvkasst förstaåk, vilket ondskefullt nog gladde mig. Han är skateboardens Froome... Men han tar väl hem det ändå till slut.

Polarbear

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Jag har också alltid hatat Paul Rodriguez..

Sorry Crust att det var obegripligt. Om det är något du undrar väldigt mycket över så får du väl fråga så ska jag försöka översätta.:)

Rippa

Ny medlem
[OT] Skateboard
Polarbear skrev:
> RR(rippers report) från igår:
>
> Hade nöjet att träffa Rippa live i skateparken i
> högdalen igår. Jag har blivit presenterad för
> Rippa av Da pef för flera år sen på ett
> bikerally i sollentuna så jag kände igen honom
> med tillräcklig säkerhet för att gå fram och
> gagga lite. Vi körde på ett par timmar i
> bowlerna och jag tror att Rippa var högst upp på
> väggarna i stora bowlen i mitten. Ingen var dock
> över kanten i verten. Jag fick dock loss några
> 50-50s och andra basictricks i den lägre delen av
> parken men de fångades ju inte på bild så det
> räknas ju inte. På plats var också gamla
> gävlelegenden Perre Lindberg som både grindade
> och gjorde frontside air i verten. Ödmjukhet
> infann sig, Perre är väl i 50årsåldern numera
> och har skatat sen slutet av 70talet. För att
> sammanfatta kan man väl säga att dagen befäste
> känslan (gubb)skatesommaren i stockholm är
> igång.
>
> Rippa, gävlegänget ville plötsligt dra vidare
> igår så jag hann inte säga hej då på ett
> vettigt sätt när allt blev så hastigt och alla
> skulle in i bilarna. Skriv i tråden om du kör i
> högdalen igen! Resa till Nackaparken är planerad
> också.

Det var riktigt kul, och jädrans vad de där Gävle-gänget körde bra. Bra inspiration där!! Missade även jag att säga hej o tack för sällskap. Hojtar till nästa gång när det blir åkning.

Lite gott o blandat från igår:

013_edit_low.JPG

072_edit_low.jpg

098_edit_low.JPG

mellanpool.jpg

Alla bilder av, och copyright o sånt: https://www.facebook.com/bradsportbilder

Pelle Hå

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Rippa skrev:
>
>
> Lite gott o blandat från igår:
>

Bild nr 2 alltså, oj vilken snygg bild! Kompositionen, färgerna, dödshimlen, linjespelet, timingen på åkaren. Läckert!

desmo

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Tösen säger att hon vill köra skateboard och vi har en fin liten betong-ramp/pool här. Hon är 5½. Jag kan inte skejta. Men jag vill gärna uppmuntra henne till alla sorters aktiv livsstil. Så..

1. Vad köper man till en 5-åring? För att ge henne rätt förutsättningar. Vad för bräda? Vilka skydd?
2. Är det dumt som 40+ att tro att jag ska kunna lära mig åka lite själv? Om jag ska testa, vad ska jag ha? Bräda och skydd.

alidhojd

Medlem
[OT] Skateboard
klart du ska åka skateboard, det är grymt kul!

en 7,5:a till dottern och en 8:a till dig?

har inte sett brädorna live men kan tänka mig att det duger utmärkt till att rulla runt i betongparken.

arcamone

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Hej!
Handledsskydd rekommenderas till alla oavsett ålder. Har brutit mina både på bräda och mtb...

Dottern kör longboard sedan 1,5 år, nu åtta år, går riktigt bra så klart dottern ska köra skateboard!

Äldre sonen fick upp intresset i helgen och lånade min bräda. Gårdagens röntgen visar tyvärr brutet ben i foten. Så 6 veckor utan att stödja. Det där sista åket man ska skippa, skippa det 😆

/David, sk8-noob

Foxis

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Fick fraktur i mellanfoten efter rutinartad men feltajmad avspringning i bowl. Hot om steloperation men klarade mig med en hårsmån. Nu ett år senare är foten som vanligt igen.
Lärdom: spring inte av. Vurpa istället. :)

radarminnet

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Tösen säger att hon vill köra skateboard och vi har en fin liten betong-ramp/pool här. Hon är 5½. Jag kan inte skejta. Men jag vill gärna uppmuntra henne till alla sorters aktiv livsstil. Så..

1. Vad köper man till en 5-åring? För att ge henne rätt förutsättningar. Vad för bräda? Vilka skydd?
2. Är det dumt som 40+ att tro att jag ska kunna lära mig åka lite själv? Om jag ska testa, vad ska jag ha? Bräda och skydd.
Klart ni ska åka bräda, båda två!

(Varning, det här inlägget innehåller spår av åsikter. Det finns inga fakta i den här frågan, men om det är något i mitt liv jag har starka åsikter om så är det skateboard)

Problemet med så små barn är att de väger för lite för att kunna åka skateboard ”på riktigt”, det är omöjligt för dem att lära sig svänga, för det finns helt enkelt inga tillräckligt mjuka truckar. Truckar är den överlägset mest kritiska delen på en skateboard, och det är där du ska lägga pengarna om budgeten är begränsad. Om hon fortsätter åka kommer hon att kunna ha dem i måååånga år, och lägger hon av kan du sälja dem med mindre förlust än du hade kastat bort på skräptruckar.

Bräda och hjul är mindre kritiskt, men det finns vad jag har sett inget vettigt som är storleksanpassat till små barn. Jag googlade snabbt nu och hittade en bräda från Jart på 7,25" på hollywood.se, det är nog det bästa som går att åstadkomma. Independenttruckar, 129 eller 129 Low, verkar kosta 800 spänn överallt. Hjul (50 eller 51 mm) och kullager funkar med något billigt. Köper du komplett bräda (bräda, truckar, hjul, kullager och skruvar) på hollywood.se så får du 25% rabatt ser det ut som på hemsidan. Till dig själv behöver du något biffigare. Skulle rekommendera 8,25–8,5" bräda, Independent 149 truckar, 54-55 mm hjul.

Skydd är ett kapitel för sig. Alla vurpar på olika sätt, men jag skulle avråda från allt utom hjälm och handskar. Skulle du ha handledsskydd på dig när du åker skridskor? I så fall kan du ha det när du åker skateboard också. Allt annat är mer i vägen än till hjälp. Av någon anledning är det en extremt seglivad myt att nybörjare på skateboard behöver knäskydd. Helt obegripligt. Knäskydd är till för dem som åker i stora ramper och använder en teknik där man glider ner på knäskydden när man bailar ur ett högt trick. Tekniken används bara för att det går för fort för att springa ner för rampen – gick det att ta emot sig med fötterna skulle de göra det.

Kör hårt!

radarminnet

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Klart ni ska åka bräda, båda två!

(Varning, det här inlägget innehåller spår av åsikter. Det finns inga fakta i den här frågan, men om det är något i mitt liv jag har starka åsikter om så är det skateboard)

Problemet med så små barn är att de väger för lite för att kunna åka skateboard ”på riktigt”, det är omöjligt för dem att lära sig svänga, för det finns helt enkelt inga tillräckligt mjuka truckar. Truckar är den överlägset mest kritiska delen på en skateboard, och det är där du ska lägga pengarna om budgeten är begränsad. Om hon fortsätter åka kommer hon att kunna ha dem i måååånga år, och lägger hon av kan du sälja dem med mindre förlust än du hade kastat bort på skräptruckar.

Bräda och hjul är mindre kritiskt, men det finns vad jag har sett inget vettigt som är storleksanpassat till små barn. Jag googlade snabbt nu och hittade en bräda från Jart på 7,25" på hollywood.se, det är nog det bästa som går att åstadkomma. Independenttruckar, 129 eller 129 Low, verkar kosta 800 spänn överallt. Hjul (50 eller 51 mm) och kullager funkar med något billigt. Köper du komplett bräda (bräda, truckar, hjul, kullager och skruvar) på hollywood.se så får du 25% rabatt ser det ut som på hemsidan. Till dig själv behöver du något biffigare. Skulle rekommendera 8,25–8,5" bräda, Independent 149 truckar, 54-55 mm hjul.

Skydd är ett kapitel för sig. Alla vurpar på olika sätt, men jag skulle avråda från allt utom hjälm och handskar. Skulle du ha handledsskydd på dig när du åker skridskor? I så fall kan du ha det när du åker skateboard också. Allt annat är mer i vägen än till hjälp. Av någon anledning är det en extremt seglivad myt att nybörjare på skateboard behöver knäskydd. Helt obegripligt. Knäskydd är till för dem som åker i stora ramper och använder en teknik där man glider ner på knäskydden när man bailar ur ett högt trick. Tekniken används bara för att det går för fort för att springa ner för rampen – gick det att ta emot sig med fötterna skulle de göra det.

Kör hårt!
Inser att det blir en hel del pengar om du ska följa mina rekommendationer. Men tänk vad billigt det är jämfört med en cykel! 🥳

desmo

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Gott. Tack för alla svar.

Skydd: Hjälm är ju givet. Känns som skejt-krukor är billigare än cykelhjälmar? Jag har ju tyvärr en historia av benbrott i bland annat handleder. Så handledsskydd känns prio för mig. Skydden för dottern är kanske mer "psykologiska" för hennes del? Hon har själv pratat om att man ska ha skydd.

Utrustningen: Åsikter är bra @radarminnet. Men känns som vi pratar Evil/Santa Cruz istället för Vitus med dina tips? Kategorin "Biltema" ska vi såklart undvika. Jag försökte läsa lite råd på internetz idag och det verkar precis som du skrev att barn ska ha mjukare truckar. Men hur vet man vilka som är mjuka? Annars var det inte något speciellt. Och att storleken på brädan var avhängt skostorlek? Hon är ju typ storlek 25 och jag typ 40. Jag köper helst komplett då jag saknar intresset och kunskapen att välja i produktutbudet.

grondahl

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Skydd: Jag har ju tyvärr en historia av benbrott i bland annat handleder. Så handledsskydd känns prio för mig.

För länge sen när inlines var en grej så snackades det en hel del om att handledsskydd bara flyttar brottet högre upp på armen. Det bästa är nog att lära sig klota utan att försöka ta emot sig på konstiga sätt.

Tillägg: Det är klart, det är nog enklare läkning av ett armbrott än ett handledsbrott. Är man nybörjare och ramlar i rätt låga hastighet (oavsett vad man gör, handledsskador är ju en vanlig cykelskada med) så kan skyddet säkert hjälpa.

Senast ändrad:

radarminnet

Aktiv medlem
[OT] Skateboard

Skydd: Hjälm är ju givet. Känns som skejt-krukor är billigare än cykelhjälmar? Jag har ju tyvärr en historia av benbrott i bland annat handleder. Så handledsskydd känns prio för mig. Skydden för dottern är kanske mer "psykologiska" för hennes del? Hon har själv pratat om att man ska ha skydd.

Utrustningen: Åsikter är bra @radarminnet. Men känns som vi pratar Evil/Santa Cruz istället för Vitus med dina tips? Kategorin "Biltema" ska vi såklart undvika. Jag försökte läsa lite råd på internetz idag och det verkar precis som du skrev att barn ska ha mjukare truckar. Men hur vet man vilka som är mjuka? Annars var det inte något speciellt. Och att storleken på brädan var avhängt skostorlek? Hon är ju typ storlek 25 och jag typ 40. Jag köper helst komplett då jag saknar intresset och kunskapen att välja i produktutbudet.
Det som är skönt med skateboard är att det inte finns någon motsvarighet till Yeti egentligen. Truckar från Independent är det "alla" som åker seriöst kör på. Även proffs som är sponsrade av andra truckmärken åker på Indys. Det är liksom som att hela segmenten från Canyon, Specialized och Yeti slagits ihop till ett. Jag vet inte varför det har blivit såhär, men det har varit så i 40 år åtminstone.

Samma med brädor egentligen. Det finns brädor som är lite dyrare, men det är inget jättespann. Proffsen kör på brädor som kostar 500-700 spänn. Det finns inga dyrare brädor att ta hänsyn till. De billigaste riktiga brädor som går att hitta kostar kanske 350 spänn, då är det "shop"-brädor som någon butik låtit printa upp själva. Det finns en handfull stora leverantörer av brädor som förser alla märken med brädor. Bredd på brädan är mycket tycke och smak, men som nybörjare och vuxen tycker jag absolut att du ska 8,25" eller större, oavsett skostorlek.

Truckar går att göra mjukare genom att byta ut gummibussningarna som sitter i. Jag vet faktiskt inte om det går att köpa truckar med olika mjuka bussningar i från början. Kompletta brädor kan jag över huvud taget inte rekommendera, för jag känner inte till några såna som säljs med vettiga truckar.

Slutsats: I skateboardvärlden kostar Vitus och Evil precis lika mycket, och det är ungefär 1500 spänn för en komplett bräda. Biltema kostar 800 spänn. Du väljer själv om du tycker det är värt det...

radarminnet

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Vilken konstig sport. Vad pratar de om på sina internetforums i så fall?!
Ånej, du kallade det för en "sport". Tur att du inte är på ett skateboardforum...

EDIT: Glömde visst svara på din fråga. På skateboardforum pratar man om vem som är cool och inte. Och missförstå mig rätt nu, det finns absolut både Vitus och Yeti i skateboardvärlden, det är extremt märkesfixerat (och märkeslojalt), men det hänger inte ihop med priserna på grejerna. En boutique-skateboard skulle, om något, anses som sjukt töntig. En av grejerna som jag uppskattar med att inte vara lika insnöad i cykelvärlden som jag är i skateboardvärlden är att här kan jag åka runt på en Trek utan att skämmas. Det skulle inte flyga på andra sidan...

Senast ändrad:

bjorre

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
klart du ska åka skateboard, det är grymt kul!

en 7,5:a till dottern och en 8:a till dig?

har inte sett brädorna live men kan tänka mig att det duger utmärkt till att rulla runt i betongparken.

Bara så det är sagt, den där duger inte till nåt.

Mattemos

Medlem
[OT] Skateboard
Nu kör ju väldigt många proffs på både thunder ,theeve,krux ,element ,venture ,tensor,silver mm. .. har svårt att tro att de kör independent och får betalt från thunder eller tensor ?källa?

radarminnet

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Nu kör ju väldigt många proffs på både thunder ,theeve,krux ,element ,venture ,tensor,silver mm. .. har svårt att tro att de kör independent och får betalt från thunder eller tensor ?källa?
Haha! Det är väl lite råttan-i-pizzan-varning på den, men jag vill minnas att på 90-talet såg man i var och varannan tidning en bild på någon som helt uppenbart hade indys på brädan fast det borde sitta nåt helt annat där...

Mattemos

Medlem
[OT] Skateboard
Haha! Det är väl lite råttan-i-pizzan-varning på den, men jag vill minnas att på 90-talet såg man i var och varannan tidning en bild på någon som helt uppenbart hade indys på brädan fast det borde sitta nåt helt annat där...
Råttan i pizzan kan det vara , och det kan säkert vara så på början av 90 talet .men idagsläget kör ju proffsen även på thunder(Chris Cole) p-rod på venture mm .men helt klart är independent störst

Polarbear

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
100% INTE råttan i pizzan-varning. Jag har jobbat med skate i flera former och runt 2000 med distribution och import fast lägre i hierarkin. I slutet av 90-talet stog indy för 80% av truckarna i världen. Mängder av team managers fattade inte hur de skulle göra för att få sina åkare att åka på de truckar de fick betalt för att åka på. Så var det fram till mitten av 00-talet och säkert längre ändå. Jag vet personligen flera exempel på annonser där man helt enkelt gav upp och annonserade sin egen produkt med en annan produkt på bilden i annonsen(men så klart inte på den stora produktbilden). Och utöver det minst en annons där man photoshoppat sin egen logga på ett par Indys. Finns för övrigt exempel från senare år när Tommy Guererro som typ jobbar på Thunder snackar ner dom till förmån för Indys.

För övrigt tycker jag radarminnet gör en stark insats som informerar allmänheten om det här. Att slå ett slag för bra truckar är att ge någon en chans till en lycklig barndom :)

Polarbear

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Tänkte jag skulle dubbelkolla mitt snackande. Det visade sig vara lätt. Om vi bortser från att jag tycker att för 13 år sen är "senare år" är detta klippet jag nämnde:

20 sekunder in börjar han med "a truck Company im affiliated with..."

radarminnet

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Tänkte jag skulle dubbelkolla mitt snackande. Det visade sig vara lätt. Om vi bortser från att jag tycker att för 13 år sen är "senare år" är detta klippet jag nämnde:

20 sekunder in börjar han med "a truck Company im affiliated with..." och pratar sen om hur han själv och andra tagit emot pengar från andra märken och ändå kört på Indys.
Jo, fast det där är ju en video med Independent som avsändare. De har ju gjort en grej av att deras åkare säger att de har åkt på indys jämt, även när de varit sponsrade av andra märken. Så även om det är sant (i vissa fall ÄR det garanterat så, men sen hur utbrett det är är en annan sak) så är det där inte riktigt ett trovärdigt bevis...

Polarbear

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Asså, sammantaget är det säkert lite sant och lite skröna. Och råttan i pizzan-historier ska väl vara helt ljug trodde jag? Men det är ett skönt klipp med Tommy G och de där annonserna jag nämnde är precis som jag minns det från den tiden. Men de tar inte 13 sekunder att googla fram, så det får bli en annan gång :) Också ett kul exempel på hur stökig skateindustrin var förr. Folk hade ju fel skor och annat också i annonser enligt sina sponsorer.

Iaf om man ska ta med sig någonting från den här diskussionen är det att truckar spelar roll för hur kul det blir att åka skate.

SGS

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Har åkt skateboard i många år, men nu var det nog +10 år sedan jag senast stod på en bräda i mer än fem minuter. Vill minnas att skatetrenden förr gick i perioder. Vissa år åkte "ingen". Andra år var och varannan ungdom. Ungefär i samband med att jag slutade åka verkar ett jätte-uppsving startat med tanke på alla betongparker som byggts sedan dess. Sådant var ju i bästa fall en våt dröm på 90/00-talet när jag själv åkte.

Nåväl. Min fråga lyder: är vi mitt inne i en skateboard-våg just nu, eller passerade senaste tåget i samband med bygg-boomen för 5-10 år sedan?

Frågan är av akademiskt intresse.

danjel

Medlem
[OT] Skateboard

Du skrev att det finns en betongramp/bowl i närheten. Kanske finns det en förening där också? De flesta skateföreningar har lånebrädor, testa först så ser ni snart vad som kan vara rätt till tösen. Bushings (gummit i truckarna) byter man lätt ut mot mjukare för lättare åkare när blir aktuellt. Ska du ändå vara i parken kommer det inte dröja länge innan du provar också (här kommer lånebrädorna in igen). Skateboard är en perfekt sport om man inte vill ha fasta träningstider utan bara köra lite när det är skoj. Få idrotter jag har varit aktiv i är så prestigelösa och utmanande där alla peppar alla oavsett nivå gör det till ett utmärkt komplement till andra idrotter (eller enda val om man så vill). Lycka till!

ponx

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Mina barn kör så mycket skydd som möjligt. Billiga allt-i-ett-kit funkar när de är nybörjare. Handledsskydden har redan betalt sig själv tycker jag. De ramlar ju hela tiden och jag orkar inte sitta och tvätta skrubbsår hela dagarna. Skydden ser ju ut som någon kört dem över ett rivjärn.

Topp