radarminnet
Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Vågorna är inte lika tydliga som förr i tiden. De förekommer säkert, men jag märker inte ens av dem längre. Skateboard har ju etablerat sig ganska starkt som någon slags trendsättande faktor inom populärkultur och mode, och det genomsyrar ganska mycket ungdomskultur utan att man kanske tänker på det. En hel del gamla skatare har också gjort karriär inom kreativa yrken och blivit ganska inflytelserika där.Har åkt skateboard i många år, men nu var det nog +10 år sedan jag senast stod på en bräda i mer än fem minuter. Vill minnas att skatetrenden förr gick i perioder. Vissa år åkte "ingen". Andra år var och varannan ungdom. Ungefär i samband med att jag slutade åka verkar ett jätte-uppsving startat med tanke på alla betongparker som byggts sedan dess. Sådant var ju i bästa fall en våt dröm på 90/00-talet när jag själv åkte.
Nåväl. Min fråga lyder: är vi mitt inne i en skateboard-våg just nu, eller passerade senaste tåget i samband med bygg-boomen för 5-10 år sedan?
Frågan är av akademiskt intresse.
En anekdot: Jag hade en bordsdam på ett bröllop för fem-sex år sen. Hon jobbade på Nikes europakontor, och hon berättade att just då var en av de skor de gjorde mest pengar på Nike Zoom Stefan Janoski. När en sko är en av Nikes storsäljare så snackar vi ganska många par skor. Hur många som köper skon vet att Stefan Janoski är skateboardproffs?