[OT] Skateboard

radarminnet

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Har åkt skateboard i många år, men nu var det nog +10 år sedan jag senast stod på en bräda i mer än fem minuter. Vill minnas att skatetrenden förr gick i perioder. Vissa år åkte "ingen". Andra år var och varannan ungdom. Ungefär i samband med att jag slutade åka verkar ett jätte-uppsving startat med tanke på alla betongparker som byggts sedan dess. Sådant var ju i bästa fall en våt dröm på 90/00-talet när jag själv åkte.

Nåväl. Min fråga lyder: är vi mitt inne i en skateboard-våg just nu, eller passerade senaste tåget i samband med bygg-boomen för 5-10 år sedan?

Frågan är av akademiskt intresse.
Vågorna är inte lika tydliga som förr i tiden. De förekommer säkert, men jag märker inte ens av dem längre. Skateboard har ju etablerat sig ganska starkt som någon slags trendsättande faktor inom populärkultur och mode, och det genomsyrar ganska mycket ungdomskultur utan att man kanske tänker på det. En hel del gamla skatare har också gjort karriär inom kreativa yrken och blivit ganska inflytelserika där.

En anekdot: Jag hade en bordsdam på ett bröllop för fem-sex år sen. Hon jobbade på Nikes europakontor, och hon berättade att just då var en av de skor de gjorde mest pengar på Nike Zoom Stefan Janoski. När en sko är en av Nikes storsäljare så snackar vi ganska många par skor. Hur många som köper skon vet att Stefan Janoski är skateboardproffs?

unsuspected

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Nog allt har det blivit en sport nu när det ska vara med i OS och Shaun White satsar på att vara med.

Blev faktiskt lite chockad när jag såg att Tony Hawk lånat ut sitt namn till det där. Han har ju "alltid" setts som en sell-out i skatesvängen, men har de senaste tio åren eller så fått ett rätt brett uppsving i cred ändå. Det här är inte OK.
Han vill väl tjäna pengar precis som alla andra.

radarminnet

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Nog allt har det blivit en sport nu när det ska vara med i OS och Shaun White satsar på att vara med.

Han vill väl tjäna pengar precis som alla andra.
Man kan tycka att Tony Hawk har pengar så det räcker. Dessutom är de där brädorna är en fis i rymden jämfört med pengarna han gjort på tv-spelen, så det hade varit klok varumärkesvård att låta bli.

SIE

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Klart ni ska åka bräda, båda två!

(Varning, det här inlägget innehåller spår av åsikter. Det finns inga fakta i den här frågan, men om det är något i mitt liv jag har starka åsikter om så är det skateboard)

Problemet med så små barn är att de väger för lite för att kunna åka skateboard ”på riktigt”, det är omöjligt för dem att lära sig svänga, för det finns helt enkelt inga tillräckligt mjuka truckar. Truckar är den överlägset mest kritiska delen på en skateboard, och det är där du ska lägga pengarna om budgeten är begränsad. Om hon fortsätter åka kommer hon att kunna ha dem i måååånga år, och lägger hon av kan du sälja dem med mindre förlust än du hade kastat bort på skräptruckar.

Bräda och hjul är mindre kritiskt, men det finns vad jag har sett inget vettigt som är storleksanpassat till små barn. Jag googlade snabbt nu och hittade en bräda från Jart på 7,25" på hollywood.se, det är nog det bästa som går att åstadkomma. Independenttruckar, 129 eller 129 Low, verkar kosta 800 spänn överallt. Hjul (50 eller 51 mm) och kullager funkar med något billigt. Köper du komplett bräda (bräda, truckar, hjul, kullager och skruvar) på hollywood.se så får du 25% rabatt ser det ut som på hemsidan. Till dig själv behöver du något biffigare. Skulle rekommendera 8,25–8,5" bräda, Independent 149 truckar, 54-55 mm hjul.

Skydd är ett kapitel för sig. Alla vurpar på olika sätt, men jag skulle avråda från allt utom hjälm och handskar. Skulle du ha handledsskydd på dig när du åker skridskor? I så fall kan du ha det när du åker skateboard också. Allt annat är mer i vägen än till hjälp. Av någon anledning är det en extremt seglivad myt att nybörjare på skateboard behöver knäskydd. Helt obegripligt. Knäskydd är till för dem som åker i stora ramper och använder en teknik där man glider ner på knäskydden när man bailar ur ett högt trick. Tekniken används bara för att det går för fort för att springa ner för rampen – gick det att ta emot sig med fötterna skulle de göra det.

Kör hårt!
Minns att en viss Joakim Monsén åkte runt på en s k ”super-mini-bräda” i Ängelholm under mitten av 90-talet, för att han var typ 8 bast och inte var stark nog att få nån pop i en fullstor bräda. Undrar om de där minbrädorna finns kvar?

Barrett

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Vilka butiker är bra i Sthlm?

Grabben är 2,5 år. Jag behöver nog öva några år innan han kan åka på riktigt, så dags att börja nu (40-års ”kris” är ju bara kul). Jag tänker han får en bräda redan nu oxå, att känna o leka med.

radarminnet

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Vilka butiker är bra i Sthlm?

Grabben är 2,5 år. Jag behöver nog öva några år innan han kan åka på riktigt, så dags att börja nu (40-års ”kris” är ju bara kul). Jag tänker han får en bräda redan nu oxå, att känna o leka med.
Finns det riktiga skatebutiker längre? I Malmö finns Streetlab, men sen är det nog slut. Hollywood har butik på Norrlandsgatan, och tvärs över gatan ligger Vans/Brädkultur. Men det är mer klädbutiker än skatebutiker.

Polarbear

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Om jag var vilsen nybörjare skulle jag ta mig till Fryshuset/Stockholm skatepark för att handla grejer. Där är det 100% fokus på skateboard och man kan fråga.

radarminnet

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Om jag var vilsen nybörjare skulle jag ta mig till Fryshuset/Stockholm skatepark för att handla grejer. Där är det 100% fokus på skateboard och man kan fråga.

Ja! Självklart, jag glömde shopen i frysen... 🤯

h.wallin

Medlem
[OT] Skateboard
Förut hade iaf Caliroots skate i butiken på Brunnsgatan en trappa ner. Kanske inte finns kvar nu? Hollywood hade rätt bra utbud på grejer sist jag var där, och brädkultur är ju mer Vans nu men har även de rätt mkt brädor, truckar, hjul.. Stuntwood är väl de som finns nu som är mest core skulle jag tro. Junkyard har väl butik på gamla brogatan, nära där rockaway låg för länge sen.. De borde ju ha brädor i butik med. Gällande truckarna har jag kört med typ allt utom indy.. venture är bra om man vill ha en lätt teknisk street-truck, thunder minns jag som rätt rejäla.. gillade dem. Har även haft Royal på nån bräda men de var jag inte så förtjust i. Men det finns ju en anledning till att typ alla kör indy, och har samma rykte efter så många år. Kör man hårt kommer kingpins och axlar till slut gå av om man har dåliga truckar.

desmo

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Du skrev att det finns en betongramp/bowl i närheten. Kanske finns det en förening där också? De flesta skateföreningar har lånebrädor, testa först så ser ni snart vad som kan vara rätt till tösen.

Ingen förening här. Det är faktiskt "byalaget" som har byggt (eller iaf bekostat) bygget.

kogoyo

Medlem
[OT] Skateboard
Klart ni ska åka bräda, båda två!

(Varning, det här inlägget innehåller spår av åsikter. Det finns inga fakta i den här frågan, men om det är något i mitt liv jag har starka åsikter om så är det skateboard)

Problemet med så små barn är att de väger för lite för att kunna åka skateboard ”på riktigt”, det är omöjligt för dem att lära sig svänga, för det finns helt enkelt inga tillräckligt mjuka truckar. Truckar är den överlägset mest kritiska delen på en skateboard, och det är där du ska lägga pengarna om budgeten är begränsad. Om hon fortsätter åka kommer hon att kunna ha dem i måååånga år, och lägger hon av kan du sälja dem med mindre förlust än du hade kastat bort på skräptruckar.

Bräda och hjul är mindre kritiskt, men det finns vad jag har sett inget vettigt som är storleksanpassat till små barn. Jag googlade snabbt nu och hittade en bräda från Jart på 7,25" på hollywood.se, det är nog det bästa som går att åstadkomma. Independenttruckar, 129 eller 129 Low, verkar kosta 800 spänn överallt. Hjul (50 eller 51 mm) och kullager funkar med något billigt. Köper du komplett bräda (bräda, truckar, hjul, kullager och skruvar) på hollywood.se så får du 25% rabatt ser det ut som på hemsidan. Till dig själv behöver du något biffigare. Skulle rekommendera 8,25–8,5" bräda, Independent 149 truckar, 54-55 mm hjul.

Skydd är ett kapitel för sig. Alla vurpar på olika sätt, men jag skulle avråda från allt utom hjälm och handskar. Skulle du ha handledsskydd på dig när du åker skridskor? I så fall kan du ha det när du åker skateboard också. Allt annat är mer i vägen än till hjälp. Av någon anledning är det en extremt seglivad myt att nybörjare på skateboard behöver knäskydd. Helt obegripligt. Knäskydd är till för dem som åker i stora ramper och använder en teknik där man glider ner på knäskydden när man bailar ur ett högt trick. Tekniken används bara för att det går för fort för att springa ner för rampen – gick det att ta emot sig med fötterna skulle de göra det.

Kör hårt!

Mina barn har landat på alla fyra (doggystyle) från början vid vurpor, så knä- o hand(leds)skydd har varit oumbärligt.
Köp ingen "barnbräda" t barn, gå på vanlig strlk från början.

radarminnet

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Mina barn har landat på alla fyra (doggystyle) från början vid vurpor, så knä- o hand(leds)skydd har varit oumbärligt.
Köp ingen "barnbräda" t barn, gå på vanlig strlk från början.
Handskar ja, handledsskydd nja. Knäskydd vidhåller jag är mer i vägen än till hjälp. Bidrar det till någon slags trygghet, fine, men de skyddar inte mot några allvarliga skador när ett barn lär sig åka skateboard. Jag kan bara relatera till hur mina barns byxknän ser ut, och konstatera att det verkar som att de landar på knäna en hel del även när de inte åker skateboard...

johan44

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Här hemma har sonen just fått ihop en hembyggd elskate. Går som attan och tar vilken backe som helst. Hjul och drivrem från Kahalani. (fel framhjul på filmen)

bjorre

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Mitt tips för barnsetupen är att använda bara mjuka top-bushings (dvs en top bushing även som bottom-bushing), då finns det iaf en chans att det går att svänga. Och mjuka hjul, de behöver det där greppet för att ha en chans + väger man som ett par mjölkpaket är hårda 101-hjul inge skoj om man vill rulla lite asfalt.

Det funkar för mina ungar iaf.

unsuspected

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Handskar ja, handledsskydd nja. Knäskydd vidhåller jag är mer i vägen än till hjälp. Bidrar det till någon slags trygghet, fine, men de skyddar inte mot några allvarliga skador när ett barn lär sig åka skateboard. Jag kan bara relatera till hur mina barns byxknän ser ut, och konstatera att det verkar som att de landar på knäna en hel del även när de inte åker skateboard...
Mjuka knäskydd då likt de som man använder till mtb?

bjorre

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
De flesta små ungar är lipsillar, gör det ont eller blöder så rör de inte brädan igen efter de ramlat.
Så vill man att de små faktiskt skall upptäcka det roliga med skateboard så är mycket skydd rätt bra tills de iaf fått en grundläggande koll.

radarminnet

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Mjuka knäskydd då likt de som man använder till mtb?
Ja, kanske, det har jag aldrig sett någon använda, men det kanske skulle funka. Det stora problemet med knäskydd är att ungarna inte böjer på benen med knäskydd på. De gör det knappt annars heller, men knäskydd gör det så mycket värre. Den som inte böjer på knäna kommer aldrig att lära sig åka skateboard. Och ramla fruktansvärt ofta.

Alltså: Knäskydd gör att barn ramlar när de åker skateboard.

radarminnet

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
De flesta små ungar är lipsillar, gör det ont eller blöder så rör de inte brädan igen efter de ramlat.
Så vill man att de små faktiskt skall upptäcka det roliga med skateboard så är mycket skydd rätt bra tills de iaf fått en grundläggande koll.
OK, då är din erfarenhet annan än min. Jag tycker barn brukar kunna vara enormt ihärdiga med något de vill lära sig. Det är klart de grinar när de gör illa sig, men ofta går det över lika fort. Min poäng är att barn ramlar oftare, och har mycket svårare att lära sig åka, om de har en massa skydd på sig som sabbar deras rörlighet.

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Tjena!

Hösten kommer innehålla mycket skate för min del. Dock i soffan, nostalgitripp utan dess like på ingång.

manneblask

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Denna tråd har fått mig att vilja ta upp skejtandet igen. Saknar att slå sönder pungen på rails. Synd bara att jag gav bort min bräda för längesen, hade varit skönt att provrulla lite. Kanske värt att skaffa en ny dock, men trenderna är kanske lite mer statiska i skatevärlden än mtb? 🤭

radarminnet

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Denna tråd har fått mig att vilja ta upp skejtandet igen. Saknar att slå sönder pungen på rails. Synd bara att jag gav bort min bräda för längesen, hade varit skönt att provrulla lite. Kanske värt att skaffa en ny dock, men trenderna är kanske lite mer statiska i skatevärlden än mtb? 🤭
KÖÖÖR!

Trenden just nu verkar vara att man får åka på brädor som ser ut hur som helst, så det är bara att köra.

SIE

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Jag testade åka miniramp för några år sedan, efter ca 10 år borta från brädan, och påmindes om att det är det absolut roligaste man kan göra här i livet. Jag var tvungen att lära in allt pånytt, det gick mycket snabbare än förra gången (baserna typ droppa, tailtab, rockänroll tog typ 15 min) men det var ändå samma kick när man klarade det :).
Fortsatte jag? Nej, jag vägde skaderisken mot nöjet och insåg att permanent stukade fötter (eller värre) har för stor påverkan på mina nuvarande tidsfördriv cykling, löpning, skidåkning och surfing. De som är mindre fega/skadebenägna tycker jag dock ska passa på att hoppa upp på brädan igen medans de kan!

manneblask

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Jag testade åka miniramp för några år sedan, efter ca 10 år borta från brädan, och påmindes om att det är det absolut roligaste man kan göra här i livet. Jag var tvungen att lära in allt pånytt, det gick mycket snabbare än förra gången (baserna typ droppa, tailtab, rockänroll tog typ 15 min) men det var ändå samma kick när man klarade det :).
Fortsatte jag? Nej, jag vägde skaderisken mot nöjet och insåg att permanent stukade fötter (eller värre) har för stor påverkan på mina nuvarande tidsfördriv cykling, löpning, skidåkning och surfing. De som är mindre fega/skadebenägna tycker jag dock ska passa på att hoppa upp på brädan igen medans de kan!

Det är ju just det, mina fötter och ben tog ju så jäkla mycket stryk. Tror nog gubbfegheten skulle ta över nu. Jag har åkt väldigt lite vert, körde mest street i mina unga dar.

radarminnet

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Det är ju just det, mina fötter och ben tog ju så jäkla mycket stryk. Tror nog gubbfegheten skulle ta över nu. Jag har åkt väldigt lite vert, körde mest street i mina unga dar.
Skaderisken i miniramp är (peppar, peppar) väldigt liten, jämfört med att kasta sig ner för trappor och räcken osv. Jag har åkt skateboard sen sent 80-tal och gjort illa mig ordentligt i en miniramp en enda gång, vad jag kan minnas. I annan terräng däremot... 🤬

grondahl

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Sista gången jag åkte ramp (efter lite uppehåll) så haltade jag en sommar. Jag var inte mycket till skate:are som ung men min dotter har sagt att hon kan testa om jag också åker (och av rent estetiska skäl ser jag hellre att mina barn väljer skateboard än kickbike) så jag tänker nog mest fegglida runt lite. Men man får väl kolla med shoppen i fryshuset.

manneblask

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Skaderisken i miniramp är (peppar, peppar) väldigt liten, jämfört med att kasta sig ner för trappor och räcken osv. Jag har åkt skateboard sen sent 80-tal och gjort illa mig ordentligt i en miniramp en enda gång, vad jag kan minnas. I annan terräng däremot... 🤬

Det är sant! Men jag är så kass på ramp, kanske är tillfälle att träna dock :)

SIE

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Har övervägt att ”göra comeback” i endast miniramp (där f ö knäskydd is the shit) men tror inte jag skulle ha disciplinen att stanna i rampen :)

Loftberg

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Tjena!

Hösten kommer innehålla mycket skate för min del. Dock i soffan, nostalgitripp utan dess like på ingång.
Det blir jävla najs. Tills dess har jag fixat hem Session på Steam och SkaterXL ligger näst på tur. Jag kan inte 'skejta' irl för fem öre, men Skate-serien har jag plöjt obscent antal timmar i, så det är kul att det kommer lite nytt och nygammalt att väcka genren till liv med igen.

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Tjena!

Denna killen har knäskydd, men han åker ju vert.. Samt är världens hårdaste 11-åring (säg inte det till min son som fyller 11 idag bara) 21 år yngre än Tony Hawk när han landade 900..

johan44

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
En fråga till er gamla rävar, sonen har börjat använda skate som transportmedel och det sliter skor blixtsnabbt (bromsandet alltså) Finnas det nån lösning på det, nån sko som är erkänt slitstark eller nåt annat?

radarminnet

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
En fråga till er gamla rävar, sonen har börjat använda skate som transportmedel och det sliter skor blixtsnabbt (bromsandet alltså) Finnas det nån lösning på det, nån sko som är erkänt slitstark eller nåt annat?
Bromsandet? Hur bromsar han? Vad är det för bräda? Är det en longboard, eller annan bräda med mjuka hjul? Och vad har han för skor?

Topp