[OT] Skateboard

Guaruska

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Nu har vi gjort två sektioner av övergångarna (transition) samt gjort klart platten (2 sektioner). Vi ska nog klara en till övergång idag. Övergång nr 2 är gjord på ek-virke, som vi fick klyva, o som jag hittade i lagårn. C-c-måttet e 20 cm med 2 dubbla per sektion i platten samt en dubbel i vardera övergång.

image20201219_153829819.jpg

Guaruska

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Förstärkare o 4 högtalare plus subwoofer e inhandlade på second-hand för 450 kr. Finns redan 2 högtalare att lägga till så ljud kommer inte saknas. Skogen o åkrarna runtom klagar inte till nån.
Cooingen e ca 50mm i diameter o 3,2mm i godset. Den va 30% billigare än 62mm diameter.

radarminnet

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Förstärkare o 4 högtalare plus subwoofer e inhandlade på second-hand för 450 kr. Finns redan 2 högtalare att lägga till så ljud kommer inte saknas. Skogen o åkrarna runtom klagar inte till nån.
Cooingen e ca 50mm i diameter o 3,2mm i godset. Den va 30% billigare än 62mm diameter.
50 och 60 mm coping funkar båda bra, även om jag föredrar 60. Det viktiga är att utsticket blir rätt! 7 mm brukar bli bra med 60 mm coping. Längesen jag byggde med 50 mm, men det bör vara liknande. På en flack ramp är det extra viktigt att copingen blir bra, annars blir det liksom ingenting alls att bita fast i med truckarna.

Guaruska

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Nu e rampen inte klar, men vi kan åka på den. Ska skriva receptet på den slutgiltiga klara rampen såsom den passar oss bäst.
Just nu e den lite för lång har vi upptäckt, iom att vi kan åka på plywoodytan (den slutgiltiga ytan ska va masonit). En anledning till att den blev för lång va att enl alla ritningar jag hade lusläst o jämfört me varann, så va längden på plywood/osb 244cm, men nytt standardmått e 250cm. För att göra d enkelt för oss så använde vi hela skivor.
Men, iom att vi byggde i sektioner så e förkortning av rampen relativt enkelt o vi kommer att göra det nästa gång jag har dom.
En positiv sak e att osb funkar att böja på radien vi använt (220 cm). Och skulle nog kunnat ha använt två lager osb istället för ett lager osb o ett lager plywood - hade blivit billigare.
Pojkarna har gett allt under bygget o de har själva satt minst 200 skruvar var. Vi har jobbat från ca kl 11 till ca 2130 varje dag i ca 7 dagar sammanlagt. Jag har även jobbat med den under deras mammavecka, och med lite hjälp två av dagarna.
Idag, efter sista skruven på plywooden åkte vi i 5 min men vi e så utmattade att ingen av oss ville fortsätta åka 😂.
image20210102_162945967.jpg

Guaruska

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Så här såg rampen ut i onsdags (tisdagen gick åt att rikta o dra ihop sektionerna i den mot kameran närmsta övergången), före pojkarna ankom från sin mammavecka. Copingen på närmsta övergången e ännu ej på plats, båda stommarna för plattformarna saknas, ingen skiva är i än. Fatta att pojkarna lagt hela sin själ o därtill på att bygga rampen:
image20201230_001812489.jpg

Guaruska

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Äh, vi kortade rampen idag, likabra när vi ändå håller på. Skar av 40 cm. Mycket mycket bättre. Nu slipper vi kämpa med att behålla farten.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Imponerande bygge! Jag önskar att jag hade haft lite inomhusplats att bygga något till surfskate. Har fastnat för det då det känns som att det förbättrar vågsurfandet, och då framför allt fartgenerering. Har testat att köra lite bowl med surfskaten med och det var ju riktigt skoj, men det finns gott om utrymme till förbättring.

Guaruska

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Fy fasen vad trevligt det ser ut. Jag vill också ha en lada!
Blev det något skevt när du byggde i sektioner?
Jag körde ju långa reglar av rädla för skevhet, men det kanske var onödigt.
Korta reglar är ju enklare...
Inget blev skevt pga reglarna. Däremot var det nån plywoodböj som jag missade att rikta underifrån mot längsgående regel så böjen hamnade någon cm under regeln. När jag upptäckte detta var det för sent att göra något åt utan att det skulle kräva demontering av hela övergången. Lösningen var helt enkelt att rikta efter felmonterad plywoodböj istället för att rikta efter regel. Det blev oxå någon halvcm kantskillnad på ett par sektioner gentemot platten, men det märks inte eftersom jag lappade på masoniten diagonalt. Går man med fingertopparna längs med böjen så känner man såklart, men inte när man åker i rampen.

Invigningen har inte varit än. Det blev kallt precis den veckan vi blev klara med bygget så vi har inte åkt någonting. Och det var riktigt kallt i en dryg månad hos mig. Har haft -29 grader som lägst. Elektrikern fick dessutom familjerelaterat förhinder så all hans jobb har fått trafikstockning. Han har bekräftat att han kommer på måndag.
Har dumpstrat fina möbler till hänghörnan ock! Högtalare e uppsatta runtom rampen. Tror det saknas ett pingpongbord...
Har påbörjat förarbete på pump/dirt-track mellan hus o lagård. Tagit ner en stor björk och grannen ska komma med 4 lass jord. Till att börja med. Haha. Värsta actionparken.

Nån som har sten/jord att avvara?

Guaruska

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Strålande bygge, har du någon uppfattning om vad materialet kostat ungefär?

Precis det som jag önskar ha, klockrent!

Egen ramp, vilket dröm!
Har kostat ca 17000, utan elektrikerns faktura. Det går att bygga ca 30% billigare genom att handla på byggmax istället för xl-bygg, men reglarna på byggmax e så krokiga vilket man verkligen inte vill. Dock hade jag 10-tals m av hemklyvt virke.

mzi

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Vill man ha krokiga reglar och komma undan ännu billigare så finns de att hämta hos mig fram till jag kör dem till tippen!

chrisbe

Medlem
[OT] Skateboard
Mäktigt bygge! I min tonårsdröm om mitt vuxenliv skulle jag oxå bygga en såndär minsann. Nu mitt i 48-års-livet verkar man tänka lite annorlunda, fast drömmen finns ju där nånstans o gnager.

salle

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Vår ramp landade på nästan 20 000 när allt var klart.
Visa bilaga 477586
ni borde bygga lite åt Sthlms stad, finns pengar att göra :)

Gurra

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
ni borde bygga lite åt Sthlms stad, finns pengar att göra :)
Inspirerande.
jag är sugen på att bygga en barnvänlig ramp i vår närmaste parklek Forsängen i Farsta. Det skulle kanske bli något med roll-ins och i två olika höjder.

Det byggdes en Rhino-ramp i Farstaängen, men den är för kort i platten och läskigt hal. Den är också för hög för barn. Man måste vara riktigt duktig för att kunna åka i den med behållning. Helt bortkastade pengar. Det enda den används till idag är som rutchkana. :/

SIE

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Inspirerande.
jag är sugen på att bygga en barnvänlig ramp i vår närmaste parklek Forsängen i Farsta. Det skulle kanske bli något med roll-ins och i två olika höjder.

Det byggdes en Rhino-ramp i Farstaängen, men den är för kort i platten och läskigt hal. Den är också för hög för barn. Man måste vara riktigt duktig för att kunna åka i den med behållning. Helt bortkastade pengar. Det enda den används till idag är som rutchkana. :/
Typ som hela Action Park här i Göteborg, vars målsättning verkar ha varit att alla böjar oavsett höjd skall gå till vert..

juliusjonzon

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Absolut, ramp för nybörjare verkar vara väldigt sällsynt, tyvärr.

Jag skulle önska en "instegsmodell" för att lära sig åka ramp och framförallt droppa in.

Säg 5 halva ramper med ökande lutning och en lagom höjd för nybörjare stora som små. 1,5 meter är inte så högt när man står bredvid, men uppifrån kan det lika gärna vara Mount Everest för en nybörjare (jag själv).

På den fronten verkar skate världen vara rätt konservativ?

UprightCitizen

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Absolut, ramp för nybörjare verkar vara väldigt sällsynt, tyvärr.

Jag skulle önska en "instegsmodell" för att lära sig åka ramp och framförallt droppa in.

Säg 5 halva ramper med ökande lutning och en lagom höjd för nybörjare stora som små. 1,5 meter är inte så högt när man står bredvid, men uppifrån kan det lika gärna vara Mount Everest för en nybörjare (jag själv).

På den fronten verkar skate världen vara rätt konservativ?
Mjae, jag vet inte. Tror det har en del med geometri och fysik att göra också. En mindre ramp får också tightare böjar vilket är ännu svårare att åka i än en större ramp. Öva på att pumpa i den stora rampen bara tills du känner dig kaxig nog att våga droppa. Ett stag i taget.

* Sen handlar det mest om commitment. Kan man man pumpa i en ramp kan man droppa den. Det är inte svårt men det är en mental tröskel. Jag har aldrig under mååånga år på bräda droppat i en stor vertramp. Är helt säker på att jag skulle klara det, men jag blir helt kallsvettig av att stå däruppe och titta ner. Fixade att pumpa upp till coopingen med min 7.5" bräda redan som spoling, men jag kan inte ta det där steget.

Senast ändrad:

juliusjonzon

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Absolut, pumpa nerifrån i mindre ramp 1,5 meter börjar fungera och Backside Kickturn. Redigt roligt och bra träning är det också.

Ingen stress, efter ett tag känner man sig förhoppningsvis tillräckligt säker att våga droppa in.

Ska gå till stora rampen i nästa vecka och prova hur det är i den stora:)

Gurra

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Det här är ju i en parklek, så jag vill ju få typ förskole/lågstadiebarn att börja åka. Och att locka över kids från sparkcyklarna.
Vår ramp hemma på 50cm höjd och 2 m radie är bra att göra: 50/50, nose stall, tail stall.
6-åringen kör in i roll-in:en.
Visst, nackdelen är att man fort får upp ett hjulpar över copingen och det gör ju allt lite mer spännande, fördelen är att man kan köra bobbycar i den, så den blir en lekplats också när man inte åker bräda.
Smith grind och boardslide på copingen går inte. Men jag tänker att när man kommer dit så kan man åka till en större park.. eller i rampern precis brevid som man gkort 1 m hög. ;)

Guaruska

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Återigen: så jävla bra att du har byggt den rampen. Den kommer forma mångas sinnen.
Tack. Kul att höra.
De var väldigt engagerade i bygget - bilderna me pojkarna jag postat i tråden är inte för att visa att dom håller i verktyg, de har verkligen svettats o byggt. Det enda jag inte riktigt förstår med "dagens barn" är bristen på initiativ, men det kanske ligger mer på mig än på dom? Hade jag inte tagit upp idén så skulle dom inte kommit på den själva. Likaså med pumptrackbygget.
Idag ska vi koppla in stereon då vi dragit högtalarkabel. E ju en fördel me all ny teknik eftersom den gamla blir billigare: köpte högtalarkabel för 1 kr/m igår på Elgiganten.

n3wton

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Premiärinlägg i tråden. Mina gamla meriter som skateare är att jag åkte några år någon gång när jag var 10-15 år. I mitt huvud är det nästan den perfekta fritidsaktiviteten - fysiskt, ganska överkomligt ekonomiskt (finns säkert en massa fina grejer att köpa, men en bräda för 1200 kr går väl att åka på?) och idag väldigt lätt att hålla på med eftersom det finns skatepark 10 minuters promenad härifrån. Dessutom var det en rolig grej att bygga funboxar (hette dom väl?) och vilken asfaltsplätt som helst går ju att åka på. Jag var kass på att åka och när de andra jag brukade åka med helt plötsligt gjorde backflips med sina snowboardar på skolresan till fjällen så fattade jag att det var dags att hoppa av..😛

Mina barn är ganska små än, men min granne köpte ett gäng skateboardar på Stadium för att han behövde hjulen/däcken (vad heter det?) till något annat och fick således några brädor över som han skänkte till mig. Var inne i en skatebutik idag och tänkte köpa nya, men med kullager sprang de billigaste iväg på 700 kr... Det hade då förmodligen varit bättre att köpa en helt ny komplett bräda av bättre kvalitet, men vill ju bara att ungarna ska testa lite till att börja med.

Förstår att det finns billiga att beställa på nätet, men för en oinvigd kanske man får hem ett par stenhårda som inte blir roliga att åka på. Jag kan tänka mig att man kanske ibland byter däck innan de är nedslitna pga diverse anledningar, eller har ett gäng som inte kommer till användning eller dylikt. Finns det någon vänlig själ i Göteborgsområdet som har en uppsättning att sälja för en överkomlig summa?

arcamone

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Premiärinlägg i tråden. Mina gamla meriter som skateare är att jag åkte några år någon gång när jag var 10-15 år. I mitt huvud är det nästan den perfekta fritidsaktiviteten - fysiskt, ganska överkomligt ekonomiskt (finns säkert en massa fina grejer att köpa, men en bräda för 1200 kr går väl att åka på?) och idag väldigt lätt att hålla på med eftersom det finns skatepark 10 minuters promenad härifrån. Dessutom var det en rolig grej att bygga funboxar (hette dom väl?) och vilken asfaltsplätt som helst går ju att åka på. Jag var kass på att åka och när de andra jag brukade åka med helt plötsligt gjorde backflips med sina snowboardar på skolresan till fjällen så fattade jag att det var dags att hoppa av..😛

Mina barn är ganska små än, men min granne köpte ett gäng skateboardar på Stadium för att han behövde hjulen/däcken (vad heter det?) till något annat och fick således några brädor över som han skänkte till mig. Var inne i en skatebutik idag och tänkte köpa nya, men med kullager sprang de billigaste iväg på 700 kr... Det hade då förmodligen varit bättre att köpa en helt ny komplett bräda av bättre kvalitet, men vill ju bara att ungarna ska testa lite till att börja med.

Förstår att det finns billiga att beställa på nätet, men för en oinvigd kanske man får hem ett par stenhårda som inte blir roliga att åka på. Jag kan tänka mig att man kanske ibland byter däck innan de är nedslitna pga diverse anledningar, eller har ett gäng som inte kommer till användning eller dylikt. Finns det någon vänlig själ i Göteborgsområdet som har en uppsättning att sälja för en överkomlig summa?

Inga direkta tips förutom att Decathlon har prisvärda skate(tillbehör) etc. Inser efter en halv säsong att jag behöver ny bräda då ollies på asfalt sliter mer än jag trodde. För enstaka turer tror jag att flera kommuner kring Gbg har fritidsbanker som lånar ut sportprylar bla. skateboards. Finns iaf i Härryda kommun. Dottern och jag kör skate, longboard och nu senast e-longboard- oförskämt kul faktiskt!

SIE

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
De enda lager jag har över är de du inte vill ha. Har för mig att både Junkyard och Hollywood har kompletta set som är helt ok för typ 250 spänn.

Edit: läste fel/slarvigt. Tror dock båda butikerna har egenbrändade hjulset för typ samma peng som håller måttet.

n3wton

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Tack för tips! 250 kr är helt klart mer överkomligt!😊

Tror också Partille kommun som det handlar om har ett gediget utbud av sådana grejer för utlåning. Får undersöka det!

UprightCitizen

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Jag har haft perioder då jag knäckt en del brädor då jag filat på någon ny flip. Då har det blivit en del pengar på brädor, men annars är det som kostar med skate skor! Helt klart. Dom perioder jag har kört mycket så har jag typ avverkat ett par skor i månaden.

Guaruska

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Fantastiskt. Vilken dröm!
Tack, ja verkligen. Vet int om soffan kom med på bild för vi kanske inte hade fått in den än. Men har en stor soffa mellan rampen och utsikten. Vi halvdumpstrade den på Jysk - den stod på deras lastpall för slängning och pojkarna frågade om vi kunde få den. Jyskchefen sa ja då de hade frågat så snällt. Övriga möbler är dumpstrade, inkl tv-bänken (som låg i kartong) som inrymmer stereo o LP.spelare. Soffan är en bäddsoffa, blir en stor stor säng dä den har schäslong - typ 200x200. Pojkarna och en kompis sov där i somras.

SIE

Aktiv medlem
[OT] Skateboard
Tack, ja verkligen. Vet int om soffan kom med på bild för vi kanske inte hade fått in den än. Men har en stor soffa mellan rampen och utsikten. Vi halvdumpstrade den på Jysk - den stod på deras lastpall för slängning och pojkarna frågade om vi kunde få den. Jyskchefen sa ja då de hade frågat så snällt. Övriga möbler är dumpstrade, inkl tv-bänken (som låg i kartong) som inrymmer stereo o LP.spelare. Soffan är en bäddsoffa, blir en stor stor säng dä den har schäslong - typ 200x200. Pojkarna och en kompis sov där i somras.
Dad of the year award har en solklar vinnare.

Köp & Sälj

Topp