OT: Skatteåterbäring?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tomcat1

Aktiv medlem
Ni som gjort reseavdrag i fjol, när kom pengarna då på ert konto?

Utlovningen enl. skatteverket är Aug/sep och det borde väl hända då ja tycker det går fortfare o fortare för de, särskilt med föranmält konto och deklarera via internet, app, telefon etc.

Elektro_71

Aktiv medlem
Det beror väl på om du granskas eller inte. Blir man granskad så är det senare utbetalning även om granskningen inte ger upphov till justering.

Mini_me

Aktiv medlem
Jag har gjort avdrag och fick pengarna för en månad sen, Jag deklarera via appen så fort man kunde.

Tomcat1

Aktiv medlem
Ok. Ja bifogade med en bibba på 6 papper avseende hyreskontrakt, arbetsplats och avstånd. För att hjälpa utredaren i dennes beräkningar, kanske det skapar onödigt lång handläggningstid men jag vill göra helt rätt för mig(särskilt vid så stort belopp)

Du ska inte skicka med saker i början...

Du ska kunna bevisa dina utlägg mm om man åker in i en kontroll.

DeAngeli

Medlem
jag fick mina pengar dagen efter (!) och jag hade lite specialare - det beror på var man hamnar i deras kö och inte på hur ens deklaration ser ut.

Tomcat1

Aktiv medlem
Trollskogen sa:
Du ska inte skicka med saker i början...

Du ska kunna bevisa dina utlägg mm om man åker in i en kontroll.

Joe ja förstår de nu. Men första gången som ja gör avdrag på så mycket så vill jag verkligen bevisa och redogöra för att jag har gjort de här utläggen.

marr

Moderator
Forumvärd
DeAngeli sa:
jag fick mina pengar dagen efter (!) och jag hade lite specialare - det beror på var man hamnar i deras kö och inte på hur ens deklaration ser ut.

Hur kunde du få din återbäring dagen efter deklaration? Eller vad menar du?

Miss Lycka

Ny medlem
Jag har jobbat med en som prövade att dra av över 400 traktamente. Det gick inte så bra.

DeAngeli

Medlem
marr sa:
DeAngeli sa:

Hur kunde du få din återbäring dagen efter deklaration? Eller vad menar du?
precis så var det, helt bisarrt. sista dagen (2 maj?) gjorde jag deklarationen på morgonen. 3e maj (?), dagen efter iaf, så hade jag 20 000 på kontot. Fattade ingenting.

jonte987

Aktiv medlem
Jaha. Vad ska ni göra med de 6000 kronorna från regeringen? och kommer ni att kunna hålla upp förbrukningen på 2000 kwh i Jan - Feb?

Detta är en jävla grej. Jag har räknat på det och det ser ut som 6000 magiskt kommer att flyttas från hushållskassan till cykelkontot.

700-899 kWh: 300 kronor

900-999 kWh: 600 kronor

1000-1099 kWh: 900 kronor

1100-1199 kWh: 1 200 kronor

1200-1299 kWh: 1 500 kronor

1300-1399 kWh: 2 100 kronor

1400-1499 kWh: 2 700 kronor

1500-1599 kWh: 3 300 kronor

1600-1699 kWh: 3 900 kronor

1700-1799 kWh: 4 500 kronor

1800-1899 kWh: 5 100 kronor

1900-1999 kWh: 5 700 kronor

Över 2 000 kWh: 6 000 kronor

Tomcat1

Aktiv medlem
Lite gammal tråd men försök få 0 tillbaka ifrån staten alltid.

Emil777

Aktiv medlem
Jaha. Vad ska ni göra med de 6000 kronorna från regeringen? och kommer ni att kunna hålla upp förbrukningen på 2000 kwh i Jan - Feb?

Detta är en jävla grej. Jag har räknat på det och det ser ut som 6000 magiskt kommer att flyttas från hushållskassan till cykelkontot.
Min maffia-gen börjar genast räkna ut hir jag ska hålla förbrukningen uppe.

J-vla SLÖSERI med pengar men....

Bara göra det bästa av situationen.

Jag har länge varit sugen på Shimano-Saint bromsar. Jag ska köpa Saint för de "välförtjänta" pengarna.

ooms

Aktiv medlem
Hur är den där tabellen gjord? Var det inte max 6000kr för alla tre månaderna (dvs max 2000kr/mån), och för att få det skulle man ha mer än 2000 kWh/mån?

ooms

Aktiv medlem
Intressant också varför stegen är högre fr 1300 kWh upp till 1900 kWh än för övriga intervall... Men det är nog nåt taktiskt tänk bakom det också.

Stumpy

Aktiv medlem
Helt sjukt att basera det på förbrukning istället för kostnad.
Förmodligen någon sorts dolt glesbygdsbidrag.

izzianity

Medlem
Senast ändrad:

LFN

Aktiv medlem
Känns som att förslaget stressades fram lite väl snabbt.
Elområde 1 och 2 behöver knappast något stöd. Där har priserna varit låga hela vintern.
De med sämst ekonomi i elområde 3 och 4, som det har varit uppmärksamhet kring i media (de som sitter med filtar och avstängd el) kommer inte få många slantar eftersom de inte hade råd att bränna 2000kWh.
Jag som har råd att bränna elen kommer få maxbelopp som belöning.
Usel användning av skattemedel tycker jag.

Senast ändrad:

johan44

Aktiv medlem
Känns som att förslaget stressades fram lite väl snabbt.
Elområde 1 och 2 behöver knappast något stöd. Där har priserna varit låga hela vintern.
De med sämst ekonomi i elområde 3 och 4, som det har varit uppmärksamhet kring i media (de som sitter med filtar och avstängd el) kommer inte få många slantar eftersom de inte hade råd att bränna 2000kWh.
Jag som har råd att bränna elen kommer få maxbelopp som belöning.
Usel användning av skattemedel tycker jag.
Det här kommer att hamna i skolböckerna under kapitlet "Valfläsk"...

ooms

Aktiv medlem
OK, lite lustigt för har man haft fast så har man ju inte drabbats av de höga rörliga...
Det skulle tydligen bli för krångligt annars, sade dem. Viss poäng är det väl också, annars sänder det ju ännu mer signalen att ”chansa gärna med rörligt pris, går det åt pipan ser vi till att andra kommer och hjälper dig”.

ooms

Aktiv medlem
Ligger man strax under 2000 kWh med lågt fastpris, då är det lika bra att elda på lite extra för att komma över 2000 kWh och få högsta möjliga stöd.
Ännu bättre om du ligger strax under 1900 kWh… Men tänk på att tabellen är skev, förbrukningen gäller per månad och stödet är det totala över 3 månader.

Bonzo

Aktiv medlem

Problemet är väl att utbetalningen troligtvis kommer ske i form av avdrag på kommande elfakturor. Även om det såklart är samma summa i slutänden är det är ju alltid enklare att spendera fådda pengar om de kommer in på kontot i en klumpsumma.
Själv kommer jag troligtvis landa på 4300:- i bidrag, baserat på förra årets förbrukning.

Jag är också lite kluven. Det är klart att det sved att få en elräkning på 6500:- för december, men jag skulle aldrig komma på tanken att lägga över ansvaret på någon annan. Jag hade möjlighet att binda priset i höstas men gav fan i det.

Mårten

Aktiv medlem
Får nog kolla mätaren och se så vi inte hamnar precis under en brytpunkt… Ordna fest med ladd för grannarna kanske om läget blir desperat. Eller låta dammsugaren tugga några timmmar.

Att öka förbrukningen med 5 kWh kan ju ge 600 kr…

weldion

Aktiv medlem
Får nog kolla mätaren och se så vi inte hamnar precis under en brytpunkt… Ordna fest med ladd för grannarna kanske om läget blir desperat. Eller låta dammsugaren tugga några timmmar.

Bjuda några elbilsägare på full tank kan vara uppskattat i grannskapet.

mcperand

Aktiv medlem

Fest med ladd…

Nu ändrar sig slang med tiden, men jag är så gammal att det du skrev direkt i mitt huvud blev att du skulle bjuda grannarna på kokain:unsure:

apan_

Medlem
Men snyggt, har fjärrvärme och således låg elförbrukning. Jag stängde av golvvärmen (elektrisk) i källaren i december för att elpriset steg och hamnade på 671 kWh i december. Hade jag haft igång det hade jag haft det skönare inne utan att betala något extra för det.
Det är fint att man straffas när man sparar..
Måste man överstiga minigränsen alla månader eller får man bidraget per månad man överstiger det?
Haha, skevt bidrag är ju bara förnamnet..

jonte987

Aktiv medlem
Problemet är väl att utbetalningen troligtvis kommer ske i form av avdrag på kommande elfakturor. Även om det såklart är samma summa i slutänden är det är ju alltid enklare att spendera fådda pengar om de kommer in på kontot i en klumpsumma.
Själv kommer jag troligtvis landa på 4300:- i bidrag, baserat på förra årets förbrukning.

Jag är också lite kluven. Det är klart att det sved att få en elräkning på 6500:- för december, men jag skulle aldrig komma på tanken att lägga över ansvaret på någon annan. Jag hade möjlighet att binda priset i höstas men gav fan i det.
Ajdå. Då var det inget. Det är odukumenterade pengar på slushkontot jag är ute efter

jonte987

Aktiv medlem
Hur är den där tabellen gjord? Var det inte max 6000kr för alla tre månaderna (dvs max 2000kr/mån), och för att få det skulle man ha mer än 2000 kWh/mån?
Stod i texten att det är 6000 totalt men förbrukningen är per månad. Inte så jag skulle utrycka det kanske.

2000 för att få max så det är varje trappsteg som är intressant på marginalen.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Beräknas stödet per månad, eller gäller det hela 3-månadersperioden? Om det är det senare har ju folk tid på sig att kompensera om de låg precis under nån stödnivå i december…

D

Deleted member 78355

Guest
Ja, vad jag förstått är det snittet under dec-feb som gäller, enligt tabellen?

ooms

Aktiv medlem
Ja, vad jag förstått är det snittet under dec-feb som gäller, enligt tabellen?
Men den där tabellen (högre upp i tråden) kommer ju fr Aftonbladet. Det kan ju inte vara så dumt, det måste ju beräknas per månad (å andra sidan har jag slutat förvånas…)

Hälsingland

Aktiv medlem
Det går nog i mål som det ser ut. Synd bara att man band elen i december. Nu är den ju mer eller mindre gratis igen och jag betalar 20 öre mer per kWh än rörligt.

81A32D58-EF94-45CB-87BD-BAF2BE944BA4.png

jonte987

Aktiv medlem
I expressen står det
De som får mest ersättning är de som förbrukar 2000 kWh, eller mer, per månad.

Jag hävdar är per månad betyder per månad och inte i snitt över 3 månader men jag håller med om att det KAN läsas som ett snitt. Kanske man borde skaffa fram en avdankad journalist som kan jobba igenom formuleringarna? (Fast det är kanske det man gjort)

ooms

Aktiv medlem
I expressen står det

Jag hävdar är per månad betyder per månad och inte i snitt över 3 månader men jag håller med om att det KAN läsas som ett snitt. Kanske man borde skaffa fram en avdankad journalist som kan jobba igenom formuleringarna? (Fast det är kanske det man gjort)
Jag tror en avdankad journalist gör det bättre än Aftonbladets aktiva journalister. Du kan väl erbjuda hen dina 6000kr helikopterpengar för besväret? Jag verkar inte få några, är tydligen för energisnål.

D

Deleted member 78355

Guest
Ja, det verkar som att man ska dela summan som anges i tabellen med tre för att få fram månadsersättningen, konstigt!

"Mest stöd får hushåll med en elförbrukning på över 2 000 kWh under en månad. Då blir kompensation 2 000 kronor. Men även hushåll som förbrukat mindre än så träffas av stödet, utifrån en trappa.
Som minst ska du ha förbrukat 700 kilowattimmar (kWh) under en månad. Då får du 100 kronor för den månaden.
Om till exempel elförbrukningen hamnat på mellan 1 400 och 1 499 kWh blir stödet den månaden 900 kronor"

snoogans

Aktiv medlem
Kanon detta, har haft bundet avtal till 8-Jan. Kan blir en smäll framöver men Jan ser ju högst rimlig ut hittils.
Räkning för Dec på 1525kr(1860kWh) av dom ca 300kWh för att ladda bilen.
Så staten bjussar på elen till bilen samt jag tjänar 175kr.
Jag blir ju alldeles varm i kroppen av denna fantastiska matematik.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer