[OT] Skidskyttetråden

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Ett par missar i sista skyttet förstörde chanserna för Nykvist att hamna topp-10. Hade kanske kunnat komma 5:a om han fyllt i sista skyttet. Viktor Brandt är lite för långsam för att det ska finnas någon reell chans till topplacering och Hallström hade riktigt tungt på vallen med hälften bom. Babikov vann precis igår. Dock betydligt större marginal än igår. Hade kanske vunnit även om han skjutit en bom till.
1638613394947.png

1638613506236.png

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Vad jag kan se är det fyra svenskor i startlistan till damernas masstart i IBU-cupen: 9) Högberg, 11) Halvsarsson, 17) I. Andersson och 27) S. Nilsson. Loppet drar igång 13.30.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Norsk seger i IBU-cupen på damsidan av Femsteinevik. Högberg blev bästa svenska som 10:a, 1.20 efter och med skytteresultat 1+2+0+0.
1638644236575.png

Stina fyllde i första men hade sen 2+2+3 och slutade på 16:e plats, 2.10 efter. Hon avancerade dock hela 12 placeringar från sista skyttet in till mål och tog in 22 sekunder på den vinnande norskan som ändå bör ha åkt på hyggligt då hon hade 8 resp. 21 s till 2:an och 3:an efter skytte 4 och i mål hade 11 resp. 22 sekunder.

Sara Andersson hade fullt i båda liggande serierna och var bara 12 sekunder från täten in till 3:e skyttet. Tyvärr bommade hon sedan 2+4 i stående och föll till 20:e plats i mål. Även hon avancerade dock en del på slutvarvet då hon låg 27:a efter skytte 4.

Resultatredovisningen var minst sagt suspekt men jag tror att Stina åkte rätt fort idag. Åktiderna har dock i vissa fall tillägg på 5+(?) minuter. Jag har t.ex. väldigt svårt att tro att Stina skulle vara raskast på varv 1, 3 och 4 men 31:a på varv 2 och där tappat 5.27!
1638644117685.png

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Lite svårt att förstå varför de inte hade Elvira på sista. Nu lyckades visserligen Hanna kämpa ner Røiseland men Elvira i en spurt tror jag inte det finns någon som vill möta. Är det för att undvika att lägga extra press på Elvira skyttemässigt?

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Det är ett mönster att hon skjuter bort sig i kritiska lägen i stå
Lite tveksamt att hänföra dagens runda till någon slags mönster. Jag skulle nog i så fall vilja se statistik som visar att Mona har en hög andel VC-stafetter där hon skjutit bort Sveriges chanser. Min maggropskänsla är att så inte är fallet men kan du gräva fram statistik som visar motsatsen så är jag beredd att ändra åsikt.

Den som har sumpat ett par stafetter, och dessa i VM, är Hanna:

2019 i Östersund sköt hon fem bom och resten av laget en bom:
1638741133189.png

Och i VM 2021 försvann t.o.m. medaljchansen efter en runda i sista stå.
1638741189794.png

ooms

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Mona sköt bort ett givet VM-guld i jaktstart i sista stå på hemma-vm, och det finns ytterligare några individuella lopp där hon legat riktigt bra till men failat i sista stående skyttet. Var väl t.o.m. nåt av loppen här i Östersund dessa helger, om jag minns rätt.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Om bortskjutande på stående i ett antal individuella lopp i bra läge är kriteriet för existens av ett mönster tror jag det är få framgångsrika skidskyttar som inte uppvisar det mönstret.

Dessutom tror jag att individuella lopp, och ffa lopp där det skjuts om VM-guld, men inte nödvändigtvis är en fantastisk indikator på hur ståskyttet funkar på andrasträckan i en VC-stafett. Men, som sagt, kan du statistiskt visa att hon ofta skjuter dåligt i stående under likartade betingelser så köper jag det. Om inte så har jag en känsla av att det kan vara en utsaga färgad av det tämligen spektakulära misslyckandet i VM i Östersund.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Iom att mitt påstående gäller kritiska situationer, så kan vi vända på frågan: Hur många gånger har Mona Brorsson kommit in i sista stå i ledning eller med pallchans och lyckats? Iom att hon inte har nån pallplats borde det vara väldigt få, om ens någon. Däremot finns flera exempel där hon misslyckats i den situationen. Denna artikel listar ett antal:
Och det finns fler. För mig räcker det för att när Mona kommer in till sista stå i ett kritiskt läge så förväntar jag mig att det går åt pipan. Jag hoppas hon kan vända på det, men tyvärr tyder mycket på att hon inte pallar trycket i dessa situationer.

Jacke89

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Iom att mitt påstående gäller kritiska situationer, så kan vi vända på frågan: Hur många gånger har Mona Brorsson kommit in i sista stå i ledning eller med pallchans och lyckats? Iom att hon inte har nån pallplats borde det vara väldigt få, om ens någon. Däremot finns flera exempel där hon misslyckats i den situationen. Denna artikel listar ett antal:
Och det finns fler. För mig räcker det för att när Mona kommer in till sista stå i ett kritiskt läge så förväntar jag mig att det går åt pipan. Jag hoppas hon kan vända på det, men tyvärr tyder mycket på att hon inte pallar trycket i dessa situationer.
Både Mona Brorsson och Jeppe Nelin har gett sig chansen så många gånger om att ta en pallplats, men tyvärr klarar dom inte pressen det är bara konstatera.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Är ett stående skytte i en stafett där Sverige inte är långt efter per definition en kritisk situation, oavsett sträcka?

ooms

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Är ett stående skytte i en stafett där Sverige inte är långt efter per definition en kritisk situation, oavsett sträcka?
Jag skulle säga att sista stå i ledning eller ledargrupp är en kritisk situation för individen, pga risken att förstöra ett bra läge för gruppen (och lämna över ansvaret på andra att reparera). Visst är trycket ännu högre på sista sträckan, och det är väl en av anledningarna att Mona aldrig sätts på den sträckan.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Det är ju inte direkt nödvändigt att vara i ledning/med i ledargrupp för att paja för laget, i synnerhet som Sverige ju inte sällan toppat laget på slutet. Det kravet minskar dock ner det statistiska underlaget rätt avsevärt skulle jag gissa.

Att ur resultatlistor utläsa vilka gånger Mona varit i denna situation är nästan hopplöst så att få fram någon statistik orkar i alla fall inte jag ge mig på. Noterar bara att det finns tillfällen där hon lyckats också, t.ex. denna stafett från Östersund 2019:
1638782352627.png

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Stina tillbaka i VC till tävlingarna i Hochfilzen.

Hanna Öberg, Piteå Skidskytteklubb
Elvira Öberg, Piteå Skidskytteklubb
Linn Persson, SK Bore
Mona Brorsson, Finnskoga IF
Anna Magnusson, Piteå Skidskytteklubb
Stina Nilsson, Lima SKG

Peppe Femling, Piteå Skidskytteklubb
Oskar Brandt, I 2 IF
Malte Stefansson, Oxbergs IF
Jesper Nelin, Piteå Skidskytteklubb
Martin Ponsiluoma, Tullus SG
Sebastian Samuelsson, I 21 IF

IBU-cup i Obertilliach kör dessa:

Sara Andersson, Mora Biathlon
Ingela Andersson, K 4 IF
Elisabeth Högberg, Biathlon Östersund
Emma Nilsson, SK Bore
Ella Halvarsson, Biathlon Östersund
Nicolina Lindqvist, Biathlon Östersund

Viktor Brandt, I 2 IF
Oscar Andersson, Älvdalens SKG
Tobias Arwidson, Lima SKG
Emil Nykvist, SK Bore
Alfred Andersson, Dala Järna IK

Noterbart: Skottheim är inte alls med. Hemma och tränar?

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Ola har suttit och kommenterat skidskytte i Hochfilzen ett antal år. Ändå ska han behöva fundera på om det går att hinna från utgången på tunneln före upploppet till mål på typ 5 sekunder. Suck!

ooms

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Ola har suttit och kommenterat skidskytte i Hochfilzen ett antal år. Ändå ska han behöva fundera på om det går att hinna från utgången på tunneln före upploppet till mål på typ 5 sekunder. Suck!
Det är typiskt honom. Om han bara lade lite tid på att förbereda sig lite (läsa på, gå igenom sina noteringar fr tidigare år, etc), så skulle han undvika dessa ständiga klavertramp.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer