[OT] Skidskyttetråden

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Resultat. De två andra svenskorna var tyvärr alldeles för långsamma för att ha något med saken att göra idag. Tappar 2 resp 2,5 minuter i ren åktid.
1642157420906.png

1642157541172.png

1642157566563.png

MrSthlm

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Har egentligen för dålig koll på skidskytte för att uttala mig men får intrycket av att inte skjutträningen prioriteras tillräckligt mycket ibland. 🙃 Materialet måste skötas 100% också men man hoppas att de har någon anställd vapen/skytteexpert eller två. Jättelätt att skriva, så klart en urtuff sport, ser ju rätt kul/lätt ut på TVn men säkert enormt svårt.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Hm, inte helt säker på den hypotesen. Borde kunna få en fingervisning genom att jämföra procent i stående skytte mellan stafetter där de är med och stående skytte i allmänhet, ev. exkluderande första stående skyttet i tävlingar med två stående skytten.

1888

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Kan vara så, men hon kanske kände ett större ansvar som rutinerad mot dom andra "nybörjarna".
Killfilosoferar hej vilt!
Psyket är helt klart betydelsefullt i skidskytte.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Något som jag tror underlättade var att det var tämligen goda förhållanden på vallen. Fanns förvisso enstaka svaga insatser på vallen men jag är rätt övertygad om att om man kollar statistiken så var det i snitt relativt få bommar för att vara en stafett. Dessutom brukar de väl tala om att vallen i Ruhpolding är "lättskjuten". Jag tror det innebär att vinden i den mån den förekommer är rätt stabil och inte kastbyar.

me.I.am

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Tror på Stina om vi vill ha Guld!
Kan å andra sidan bli 12:e plats också...

Är lite förvånad ändå av hennes upp och ner vad gäller åktider. Om jag inte minns helt fel var det lite så även förra säsongen. Har iofs inte jättekoll på statistik, men tror inte de andra skiftar lika mycket. Stina är ju en rätt rutinerad skidåkare, minst sagt. Och helt ovan vid längre sträckor (än sprint) var hon inte heller innan bytet till skidskytte.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Kan ha fel men jag har för mig att den där tendensen fanns lite i längdåkning också. När hon hade dagen och det var gemensam start/jaktstart kunde hon vara riktigt vass (tänk Quebec eller OS-tremilen) medan hon andra gånger var mänskligare. Någon med bättre minne eller ork att kolla gamla resultat får gärna rätta mig om jag har fel.

me.I.am

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Kanske är så enkelt att hon är (klart) sämre på individuell start. Hon är ju en grym tävlingsmänniska, och säger själv att "man-man" passar henne bäst.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Kan ha fel men jag har för mig att den där tendensen fanns lite i längdåkning också. När hon hade dagen och det var gemensam start/jaktstart kunde hon vara riktigt vass (tänk Quebec eller OS-tremilen) medan hon andra gånger var mänskligare. Någon med bättre minne eller ork att kolla gamla resultat får gärna rätta mig om jag har fel.
Jo, det kan nog vara så att hennes dagsform varierar en del, men också att hon är en humöråkare. Triggas nog av jakt- och kvinna/kvinna-momentet. I Sverige mot Norge i tisdags diskuterade de just hennes stafettsträcka mot Johaug, och då sade hon att hon tidigt kände att hon hade dagen och lade taktiken efter det. I skidskytte tillkommer ju skyttemomentet, och det är möjligt ett dåligt skytte sänker humöret även om hon har dagen. Förra säsongen var väl hennes skidåkning sämre rent generellt (vet inte om hon nånsin hade bra åktider då?), men dels hade hon ju antagligen lagt väldigt mycket tid på skytteträning då, dels gick ju skyttet halvknackigt mest hela tiden vilket kanske också påverkade humöret i spåret.

me.I.am

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Tror Brorsson och Stina blir uttagna. Enda anledningen att Skottheim skulle komma med (istf Stina) skulle vara av mer känslomässig karaktär som jag ser det. Om Stina fortsätter utvecklas, vilket jag tror är ganska troligt, så lär hon få chansen i flera mästerskap framöver. Hon säger själv att hennes stora mål är OS 2026. Kanske Skottheims sista chans? Vet dock inte hur många som brukar få åka till VM. Men om landslagsledningen väger in sånt är ju svårt att veta, och det borde dom inte göra kanske.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Det som talar för Skottheim är väl att hon är den stabilaste skytten av de tre. Jag vet inte alls vilka förhållanden som kan väntas i OS. Är det överdjävligt skyttemässigt men relativt lätta banor åkmässigt ökar väl Skottheims chanser.

Men jag tror också att Skottheim får stanna hemma.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Ingen lyckad start för Andersson i IBU-cupen, 4 bom i liggande skytte, nästan 2 min efter och sist av de 32 som just nu har passerat ut från det skyttet.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer