[OT] Skidskyttetråden

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Och Knotten före Lien i norska premiären i Sjusjøen där Røiseland (sviter av bältros), Eckhoff (sviter av covid) och Tandrevold (sviter av förkylning) alla saknades.

1668255837762.png

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Ingen superfart i åkningen av Stina. Samma skyttefacit som klubbkompisen Skottheim men en bit över minuten långsammare. Nu var väl underlaget inte det bästa för Stina, men inte heller Skottheim är ju någon åkare som åker riktigt "lätt".

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Danskt tack 🤣🤣🤣
Nej, Slettemark tävlar för Grönland då Grönland är självständig medlem i IBU.

Vad gäller danska resultat var Joachim Rosbo på lördagen 89:a av 94 fullföljande. Han hade åtta bom och var 6.38 efter segraren. På söndagen ställde han inte upp. I övrigt tror jag inte det var något danskt deltagande i tävlingarna i Sjusjøen i helgen.

HasseL

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Nej, Slettemark tävlar för Grönland då Grönland är självständig medlem i IBU.

Vad gäller danska resultat var Joachim Rosbo på lördagen 89:a av 94 fullföljande. Han hade åtta bom och var 6.38 efter segraren. På söndagen ställde han inte upp. I övrigt tror jag inte det var något danskt deltagande i tävlingarna i Sjusjøen i helgen.
Japp det stämmer men hon går under Danmark i deras OS-satsning.
lite som med de brittiska öarna. En hel del sporter där de tävlar för Wales, England, Skottland och så vidare.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Då hon i aktuell tävling deltog under grönländsk flagg tycker jag det är rimligare att kategorisera det som en grönländsk tredjeplats än att säga att det är en dansk p.g.a. att hon ev. kommer att tävla under dansk flagg i OS i Italien om mer än tre år.

jansson99

Moderator
Forumvärd
[OT] Skidskyttetråden
Härlig vinterkänsla i Idre idag.

Visa bilaga 593248

49CEB045-DFF4-4841-90F4-A11C3B91E534.jpeg

Nä det är inte mycket vinterkänsla uppe på Idre Fjäll men vi lyckades att få till en bra bana med hjälp av snöskyfflar, salt, duktig snöpersonal och en stor portion tur att temperaturen sjönk under natten mot lördag. När vi inspekterade tidigt på lördag morgon var det isigt och oåkbart men ett par varv med pistmaskinen och salt på utvalda ställen fick vi till en bra pist med de förutsättningar vi hade.

Bilden från speakertornet där jag huserade under helgen.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Visa bilaga 593640
Nä det är inte mycket vinterkänsla uppe på Idre Fjäll men vi lyckades att få till en bra bana med hjälp av snöskyfflar, salt, duktig snöpersonal och en stor portion tur att temperaturen sjönk under natten mot lördag. När vi inspekterade tidigt på lördag morgon var det isigt och oåkbart men ett par varv med pistmaskinen och salt på utvalda ställen fick vi till en bra pist med de förutsättningar vi hade.

Bilden från speakertornet där jag huserade under helgen.
Ja, all heder åt arrangörerna som fick till banor så att tävlingarna kunde genomföras.

Någon direkt lust att ut och åka skidor får dock inte jag av dessa snösträngar på brun botten.

jansson99

Moderator
Forumvärd
[OT] Skidskyttetråden
Nu är jag inte alls med. Har jag på något sätt skrivit något som indikerar att jag har något med skidskytte att göra mer än att jag gärna tittar på det (samt pepprar sönder denna tråd med inlägg)? I så fall har det varit helt oavsiktligt.
Att du är intresserad går ju inte att missta sig på. 😀

Tänkte mest att det ser ut som du är en i gänget på bilden som du la upp. Du var väl där?

Själv är jag ”resurs” för tävlingsarrangörer främst i Värmland och helst som speaker. Klubbhemvist är Mona Brorssons Finnskoga IF.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Att du är intresserad går ju inte att missta sig på. 😀

Tänkte mest att det ser ut som du är en i gänget på bilden som du la upp. Du var väl där?

Själv är jag ”resurs” för tävlingsarrangörer främst i Värmland och helst som speaker. Klubbhemvist är Mona Brorssons Finnskoga IF.
Ah, nej, det var ett skärmklipp från SVT:s sändning. Jag är helt "oinvolverad" i sporten.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Och vare sig någon Eckhoff eller Røiseland till VC-premiären.

Trim

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Jag bidrog nog till lite material lyft för skidskytte bössor att anskaffa blev att surfa runt på nätet när jag hade chefen att bekostade la ut på luftvapen forumet vilket en import sammanställde till sin e webbplats butiken.

Påminner lite gammla tider i Boden med Åman och skidskytte med frivilliga från funktionärer.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Boden, haha, vi körde sönder ett nydraget skidspår på Pagla skidstadion med Vita blixten, de blev inte glada när vi kom fram till stadion och en tävling var på gång att starta 😂

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Damernas IBU-cup i Idre:

1669746222702.png

1669746259431.png

1669746283608.png

1669746307785.png

1669746340904.png

Noterbart är Lampics sjätteplats i första IBU-cuptävlingen och riktigt snabb på skidorna. Nästan minuten raskare än Tilda Johansson som var näst snabbast och två minuter snabbare än Brorson i ren åktid.
1669746451936.png

Som väntat var skyttet problemdelen för Lampic. Bommade alltså andra och femte skottet i liggande och fjärde och femte i stående.
1669746552189.png

Totalt sett tycker jag dock hon borde vara mkt nöjd med resultatet.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Lite intressant att skidkyttet gått från att ha ett poängssystem med relativt små skillnader i antal poäng i toppen till ett som tydligare premierat segrar/topplaceringar medan längdskidor gått omvända vägen. De facto är längdåkningens poängsystem än mer komprimerat än det som skidskyttet tidigare hade.

123456789
IBU förra605448434038363432
IBU i år907560604540363432
FIS förra1008060504540363229
FIS i år1009590858075726966

Personligen tycker jag att skidskyttets nya system verkar rätt vettigt med det nya FIS-systemet känns ytterst tveksamt. Där får man lika mycket poäng för en seger som man får för två 16:e-platser! Känns som att något marknadsföringsgeni kommit på att det är dåligt med lopp där stora delar av världseliten hoppar av, antingen för att det passar dåligt med tanke på mästerskap eller lång resa till världscupavslutningen.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Jag hade missat att Stina bytt till Rossignol. Annars var ju hon och Kalla de enda som fortf fick köra Fischerskidor men andra pjäxor (Alpina), kanske ville Fischer tvinga på henne Fischerpjäxor nu när Kalla slutat? Ser dock ut som hon kör Ross-pjäxor nu, men de kanske funkar bättre för henne än Fischer dito.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
PlacTid fr. 1:aÅktidSkytte 1Skytte 2Skytte 3Skytte 4
Hanna1+0.00+0.1226,5 (0)25,8 (0)29,9 (0)29,5 (1)
Elvira9+2.08+0.0032,7 (0)35,5 (1)34,4 (1)34,5 (1)
Linn13+2.23+1.2632,8 (0)26,6 (0)33,3 (0)30,8 (2)
Anna16+2.43+1.4431,4 (0)30,2 (1)29,3 (0)27,6 (1)
Johanna29+3.54+1.4536,2 (0)29,6 (1)40,2 (2)19,3 (0)
Stina42+5.27+2.2134,1 (0)28,3 (1)35,0 (1)32,9 (2)

Snabbaste skyttet stod Passler för, 15 sekunder raskare än Hanna, men med tre bom. Av 90 deltagare var det tre som sköt fullt.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Stina får nog se till att skärpa till både åkning och skytte om hon ska få fortsätta åka VC. Idag är hon klart sämst och det finns ju de som kör IBU-cup som kan tänkas vilja vara med och konkurrera om VC-platserna framöver.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Ny seger för Johansen i IBU-cupen i Idre. Johansson avancerade 18 placeringar och Andersson 1 medan Brorsson tappade 11.

Lampic tappde nio placeringar och hade sju bom. Hon var dock åter snabbast på varven, idag 40 sekunder raskare än Johansson som även idag var näst raskast.

Skyttemässigt var Slettemark raskast och Andersson var näst snabbast, 9 sekunder långsammare.

1669840525128.png

1669840602948.png

1669840628292.png

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
På herrsidan i Idre var det norsk dominans, fyra i topp och ytterligare två topp-12. Stefansson avancerade tre platser, Arwidsson tappade en, Sjökvist tog fem, Ivarsson fyra och tio upp för Eriksson.

1669840997352.png

1669841075539.png

1669841156890.png

ooms

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Stina får nog se till att skärpa till både åkning och skytte om hon ska få fortsätta åka VC. Idag är hon klart sämst och det finns ju de som kör IBU-cup som kan tänkas vilja vara med och konkurrera om VC-platserna framöver.
Det är lite konstigt att hon är så ojämn i åkningen. Hon har ju visat t.ex. förra säsongen att farten finns ju där fortfarande, men så vissa perioder går det riktigt sakta. Se på Lampic som har riktigt bra fart i IBU-cupen medan skyttet är det som förstör, och jag vill minnas det varit samma med Herrmann, alltid bra fart under skidorna och när skyttet började stämma var hon direkt i topp. Med Stina känns det som både skytte och skidåkning kan variera enormt, vilken känns lite konstigt för en tidigare toppåkare i längdskidor.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Jag låter det vara osagt hur det var med Herrmanns åkfart under de första säsongerna i skidskytte. Minns inte och orkar inte gå tillbaka och undersöka statistiken.

Om man funderar på hur Stina var som längdåkare på distans så var hon ju vassare i klassiskt. I fristilslopp har jag för mig att hon sällan presterade bra i lopp med intervallstart medan jakt- eller masstart ibland kunde gå bra.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Lagen till stafetterna i VC:

Herrar: Peppe Femling, Jesper Nelin, Martin Ponsiluoma och Sebastian Samuelsson.
Damer: Linn Persson, Anna Magnusson, Hanna Öberg och Elvira Öberg.

Inga större knallar.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Sträcktider från herrstafetten. Sista sträckans tider är ju lite svårare att värdera då t.ex. Norge inte åkte max, men man får väl ändå ge Samuelsson får klart godkänt. Övriga gör dock inte några vidare insatser. Bara att hoppas att de idag betade av de dåliga stafettsträckorna för ett tag framöver.

1669895014545.png

Topp