[OT] Skidskyttetråden

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Kanske gick lite för fort i skidåkningen?
1670155137751.png

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Största placeringsmässiga avancemanget i damernas jaktstarten stod Comola och Stina för, upp 24 placeringar (44 till 20 resp. 59 till 35).

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Skyttetider. Weidel fortsätter att tillhöra de raskaste skyttarna. Lite mer måttligt än häromdagen då det var två serier på 40 sekunder. Idag fyra serier på 1.40 och näst snabbast.

1670162088648.png

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Resultat från Idre:

1670164125326.png

1670164147444.png

1670164165282.png

1670164189266.png

Vad gäller åktider är Stefansson 10:a, 55 sekunder efter Aspenes som är klart raskast (24 s snabbare än Strömsheim som var näst bäst). Övriga svenskar är mer än 1,5 minuter långsammare än Aspenes.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
De sade i sändningen lite senare att de ”hittats i snön”, oklart om det var på vallen eller ute i spåret.
Ja, jag hörde det också.

Utan att veta gissar jag att magasinen sitter skapligt fast på geväret. Med mindre än att hon kört omkull så låter det i mina lekmannaöron skumt att inte bara ett utan två stycken skulle ha lossnat. Å andra sidan känns det ju inte heller så naturligt att de skulle ha kommit bort innan hon satt fast dem. Då borde hon ju reagerat när hon bara hade två magasin och inte fyra. Skulle väl möjligen vara om hon i stressen fått för sig att det var sprint och inte jaktstart och bara tagit med två magasin.

Får väl se om det framkommer i efterhand vad förklaringen var.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Hm, vet inte om jag blir så mkt klokare av detta:

"Nilsson berättar om den märkliga situationen.

– Jag ska ställa mig och skjuta så märker jag att jag har slut på magasin. Jag försöker bara göra rätt saker, så att jag inte blir diskad. Så jag ropade att jag saknade magasin, säger hon och fortsätter:

– Jag fick bara veta att de låg kvar från mitt liggskytte. De måste ha vält ut på något sätt."

Någon som vet hur en skidskyttebössa är konstruerad och kan finna en förklaring till hur det kan ske?

HejaSverige!

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden

– Jag ska ställa mig och skjuta så märker jag att jag har slut på magasin. Jag försöker bara göra rätt saker, så att jag inte blir diskad. Så jag ropade att jag saknade magasin, säger hon och fortsätter:

– Jag fick bara veta att de låg kvar från mitt liggskytte. De måste ha vält ut på något sätt."

Någon som vet hur en skidskyttebössa är konstruerad och kan finna en förklaring till hur det kan ske?

Jag vet inte, Ferry frågade henne något om hon har kardborre eller annat, hörde inte riktigt.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Raskt marscherat. Och kanske lite en effekt av att konkurrensen i slovenskt skidskytte inte är superhård.

jansson99

Moderator
Forumvärd
[OT] Skidskyttetråden

1670326801989.png

1670327008064.png

Någon typ av plastfodral som monteras in i stocken. Magasinen hålls kvar av friktionen. Skulle säga att det är svårt att få dem att ramla ur.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Jag kan inte påminna mig att jag hört talas om någon som lyckats få dem att "trilla ur" under tävling tidigare så då känns det ju lite förvånande att två trillar ur på en gång. Något verkar i alla fall varit knas och jag antar att hon gör en ordentlig koll av det hela innan nästa tävling.

"Det visade sig sedan att hennes ståskytte-magasin hade trillat ur bössan i samband med det andra liggskyttet.

– Ja, jag fick höra att de låg kvar vid mattan, så det måste ha hänt något med magneterna, att de inte var tillräckligt starka."

HejaSverige!

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden

r72

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Bra fart på Lampic idag iaf!
Lite det man hoppades på att Stina skulle göra. Tycker det är lite konstigt att Stinas långsamma skidåkning inte tas upp mer, eller har jag missat det? Hittills verkar det bara vara Björndalen som kritiserat känns det som. Idag passerade "hon åkte ungefär som Skottheim på sista varvet" helt utan någon som helst ansats till fördjupning.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Skidskyttetråden
Bra fart på skidorna för JTB idag. Risk för soloparkvandring imorgon om han fyller i första liggande.

1670621662931.png

Sen får kommentatorerna sluta upp att jinxa det. Sitter och försöker snacka upp Samuelsson som utmanare till totalsegern i VC och vad inträffar? Bommar två första skotten i liggande!

Topp