[OT] Sladd till gammal brödrost

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Någon som vet vad den här kontakttypen heter och var jag kan få tag i en passande sladd?

7AAA1563-7890-4587-B018-5FB6A9EB6748.jpeg

Får en svag känsla av att jag har frågat det här tidigare, men hittade inget matchande inlägg.

trgis

Medlem
Jag hade samma problem. Jag behövde en sladd till ett gammalt våffeljärn. Letade på myrorna/loppis och hittade en gammal brödrost med sladd som kunde användas. Har sett flera efter det på liknande ställen. Ingen aning vad kontakttypen heter.

Kneecap

Aktiv medlem
jonte987 sa:
Bra namn. Apparatuttag
Tjena!

Namnet används fortfarande. T.ex. på många tv-apparater, större förstärkare m.m. så har du apparatkontakt C13. Större klump med tre raka stift i uttaget.

Behöver man inte jord så använder man den tunnare C7. Ser ut som en åtta typ, brukar sitta på Stereoapparater, tv-spel m.m.

Senast ändrad:

Atlas

Aktiv medlem
C7 heter Japanplugg. Frågor på det?

C13 internationell med runda anslutningar (vanlig till trafon tex) heter Mickyplugg. Inga frågor på det heller? Bra.

:)

emmer

Ny medlem
Nja... C7 är philipssladd på svenska (telefunkensladd söder över). C14 är harsprång (eller iec om man vill verka fackmannamässig), eller C13 beroende på om vi pratar om uttag eller sladd :-)

cwh1973

Medlem
Det är väl ytterst sällan själva kontakten som går sönder, den typen av äldre kontakter brukar ju vara demonterbara dvs inte helgjutna.
köp ny sladd och montera den i de gamla kontakterna sim sala bim.....eller!?
/C

700c

Ny medlem
Atlas sa:
C7 heter Japanplugg. Frågor på det?

C13 internationell med runda anslutningar (vanlig till trafon tex) heter Mickyplugg. Inga frågor på det heller? Bra.

:)
Allt möjligt kallas för japanplugg. C7 heter C7. "C13 internationell" heter C5.

Pfaff

Aktiv medlem
cwh1973 sa:
Det är väl ytterst sällan själva kontakten som går sönder, den typen av äldre kontakter brukar ju vara demonterbara dvs inte helgjutna.
köp ny sladd och montera den i de gamla kontakterna sim sala bim.....eller!?
/C

Mnjaa, det har ju hänt att händige herrn har irrat runt bland ledningarna med fatalt resultat. Svart, vit och röd ledare kan ju ställa till det. ( inte nödvändigtvis i just detta fallet)

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Det är på det hela taget en rätt opraktisk brödrost ändå, då man själv hela tiden måste hålla koll på hur länge man rostar brödet. På 50-talet hade man tydligen inte uppfunnit bimetallblecket.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer