[OT] Smart hem tråden

perzzon

Aktiv medlem
[OT] Smart hem tråden
Tänker att en produkt som visserligen inte är skitsmart men som inte krånglar är värt mycket för elektrikern som slipper krångla med kunder som som inte fattar vad som är fel osv

RN

Aktiv medlem
[OT] Smart hem tråden
Har installerat plejd i omgångar hemma och de funkar. Polaren som är elektriker har dragit all el och rekommenderade plejd, huduvsakligen för att det går att styra så mycket på massa smarta sätt vad jag fattar (dubbeltryck på lampknappen i sovrummet släcker allt inne t.ex.)

Henrik69

Medlem
[OT] Smart hem tråden
Vad är inköpspris ex moms för er?
De flesta säljer dylika saker till RRP rekommenderat pris, då drar det iväg för slutkund.
Som sagt. Vi köper in den för mer än billigast på prisjakt. Ut till kund tar vi 530:- +moms.
Sen får kunden gärna köpa in själv men skulle då något krångla får han betala för arbetet.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Smart hem tråden
Någon som kör Home Assistant och är lite haj på de olika varianterna av installtion? Jag har en halvgammal bärbar dator som egentligen är lite överdimensionerad (Nyare I7 med 8GB RAM) men den är strömsnål och tyst som jag tänkte installera det på. Funderar på att lägga proxmox i grunden och sen köra Home Assistant i en instans och lite annat i andra, bland annat någon enklare nas-historia. Vettigt?

Vill jag byta hårdvara sedan så verkar det riktigt enkelt att bara flytta containern?

mzi

Aktiv medlem
[OT] Smart hem tråden
Om du har ett NAS så kan du ju bara backa konfigurationen, själva installationen kan du ju göra om. Backuper kan du konfigurera.

Men annars är det ju inget konstigt. Containers är ju bara processer, så om de får komma åt nät och usb eller vad du nu ska koppla in så är det ju lugnt.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Smart hem tråden
Jag tänkte köra HA och nas på samma hårdvara alltså, med proxmox i botten. Men jag inser att det finns ett aber, och det är att jag tänkte använda datorns pekskärm som dashboard till HA och det fungerar så vitt jag förstår inte med proxmox. Kanske enklast att köra en ren HA-instans direkt i Ubuntu.

fhloston

Aktiv medlem
[OT] Smart hem tråden
Är det någon som är haj på HA och YAML?
Jag kör HA på en RPi3 och har även en Conbee2 som läser några sensorer än så länge.
Problemet jag har i YAML (tror jag) är att jag inte får en utility_meter att visa det jag vill.

Jag har tre huvudsakliga utility_meter, Två funkar som de ska: förbrukning för bilen och för hela huset (inklusive bil). Dessa läser "direkt" från två olika sensors som läses från två elmätare (lokala web-anrop till min Garo laddbox).

Den som inte fungerar är den som jag vill ska visa Hus-Bil=Hushållsel
För att få till det har jag gjort en sensor som räknar ut just det, Hus-Bil=Hushållsel. Den sensorn total_energi_hushall funkar.
"total_forbrukning" är bilens förbrukning, namnet kommer från copy paste från något ställe. Jag ska döpa om den någon gång.
1662724759683.png

1662724799795.png

Där det fallerar är i utility_meter husall daily (två olika varianter nedan)

1662724960534.png

Problemet är att trots att de läser från total_energi_hushåll, så visar de samma som hela huset, när bilen laddas. Det verkar som att "minus bil" inte biter in i kalkylen

kl 13:35
1662726462763.png

kl 14:15
1662726524318.png

Jag tycker att bilden ovan borde visa 7,4 i de två röda som visar 12,4... Har jag otur när jag tänker? Eller är det någon som kan se något fel i min YAML?

1662726108251.png

Bilagor

• 1662725389988.png
    1662725389988.png
    3.1 KB · Besök: 5
  • 1662725587418.png
    1662725587418.png
    130.5 KB · Besök: 5
  • 1662726170943.png
    1662726170943.png
    55.7 KB · Besök: 7
  • 1662726252276.png
    1662726252276.png
    67.3 KB · Besök: 5

fhloston

Aktiv medlem
[OT] Smart hem tråden
Jag tänkte köra HA och nas på samma hårdvara alltså, med proxmox i botten. Men jag inser att det finns ett aber, och det är att jag tänkte använda datorns pekskärm som dashboard till HA och det fungerar så vitt jag förstår inte med proxmox. Kanske enklast att köra en ren HA-instans direkt i Ubuntu.

Om du vill använda laptopen till proxmox och Nas, och annat, så är ju en enkel installation Ha på RPi. Jag kör RPi 3, det funkar bra, sen kan du använda telefoner och plattor som touch.
Om du kör på RPi, köp en riktig RPi strömadapter. Jag hade problem med strömförsörjning även med kraftiga laddare som klarar 60W, RPi är känslig för spänningsfall.

perzzon

Aktiv medlem
[OT] Smart hem tråden
Min slutade leverera tillräckligt med ström efter några år men levererade fortf så mycket att rpin gick igång. Rätt svårdiagnosticerat

fhloston

Aktiv medlem
[OT] Smart hem tråden
Men när bilen inte laddar så visar den något annat? Eller visar den alltid samma som huset?

Den gula kolumnen visar alltid bilens "status" Högst upp är det vad den fysiska mätaren visar, och det som lästs in av HA. De två under visar sedan utility_meter daily. Dessa visar alltid rätt. Laddar inte bilen står den still på "tiotusen-någonting" och daglig visar noll

Den gröna är motsvarande för hela huset (inklusive bil) dessa visar alltid rätt, det som visas på den fysiska mätaren, samt dagen konsumtion.

Den rosa är den jag försöker räkna ut. Högt upp så funkar matten hus minus bil. De två undre är två iterationer av samma utility_meter, jag startade en ny för att testa om det låg något i någon buffert och störde, men det verkar inte så. dessa utiliy-meters läser alltså samma sensor, den som visas högst upp i rosa kolumn.

Den enda skillnaden på v1 och v2 är hushålls-utility_meter i två versioner. Både v1 och v2 är daglig, även om v2 bara heter förbrukning.

1662737038264.png

EnJoker

Medlem
[OT] Smart hem tråden
Den gula kolumnen visar alltid bilens "status" Högst upp är det vad den fysiska mätaren visar, och det som lästs in av HA. De två under visar sedan utility_meter daily. Dessa visar alltid rätt. Laddar inte bilen står den still på "tiotusen-någonting" och daglig visar noll

Den gröna är motsvarande för hela huset (inklusive bil) dessa visar alltid rätt, det som visas på den fysiska mätaren, samt dagen konsumtion.

Den rosa är den jag försöker räkna ut. Högt upp så funkar matten hus minus bil. De två undre är två iterationer av samma utility_meter, jag startade en ny för att testa om det låg något i någon buffert och störde, men det verkar inte så. dessa utiliy-meters läser alltså samma sensor, den som visas högst upp i rosa kolumn.

Den enda skillnaden på v1 och v2 är hushålls-utility_meter i två versioner. Både v1 och v2 är daglig, även om v2 bara heter förbrukning.

...

Använder inte utility_meters själv men du kan ju testa lite i utvecklingsverktyget under "mallar" att labba med state-ekvationen och de olika värdena du får fram.

Funkar det att subtrahera dailyvärdena korrekt där? Om inte kan du testa att bara ha med bil-konsumtionen i ekvationen, att addera en integervärde osv.

En annan sak du bör testa är att använda "| float" istället för "| round(1)". Det skulle kunna vara så att värdena från bilen är så små så att de avrundas till noll när du försöker subtrahera dem på något vis.

Med tanke på att monthly fungerar så kan en annan teori vara att cycle intervallet ställer till det med något, testa att lägga på en "offset" på de dagliga utility_meter'na.

Annars bör du nog visa lite mer hur du har definierat dina sensorer för att ge förslag på saker du kan testa.

fhloston

Aktiv medlem
[OT] Smart hem tråden
Använder inte utility_meters själv men du kan ju testa lite i utvecklingsverktyget under "mallar" att labba med state-ekvationen och de olika värdena du får fram.

Funkar det att subtrahera dailyvärdena korrekt där? Om inte kan du testa att bara ha med bil-konsumtionen i ekvationen, att addera en integervärde osv.

En annan sak du bör testa är att använda "| float" istället för "| round(1)". Det skulle kunna vara så att värdena från bilen är så små så att de avrundas till noll när du försöker subtrahera dem på något vis.

Med tanke på att monthly fungerar så kan en annan teori vara att cycle intervallet ställer till det med något, testa att lägga på en "offset" på de dagliga utility_meter'na.

Annars bör du nog visa lite mer hur du har definierat dina sensorer för att ge förslag på saker du kan testa.

Vanliga sensorer går att laborera med i template verktyget, utility_meter triggar inget event, eller vad den klagar på.
Jag ska testa med float. Tack! (att jag har round är ren copy paste I saknad av kunskap 🤣)

Men en sak jag har fått till är att styra en luftavfuktare genom att trigga en IKEA trådfri smartplug med en aqara fuktsensor genom conbee 2 och HA. (luftavfuktarens egna automatik har lagt av, 300 ständiga W är inte så bra) 😀

JPL

Aktiv medlem
[OT] Smart hem tråden
Någon som kört med Schneiders Wiser-system? Jag leker lite med Homey som ju lirar direkt med Schneiders prylar utan att man behöver köpa deras gateway. Däremot vet man ju inte om alla finesser stöds. Jag är lite spekulant på deras vägguttag som har inbyggd mätning, men jag hittar ingen info ifall just mätningen stöds i Homey. Någon som har och vet?

mzi

Aktiv medlem
[OT] Smart hem tråden
Det verkar ju vara zigbee som den pratar, och wiser är bara ett varumärke på deras produkter. I min väldigt begränsade erfarenhet har det varit lättare att ha en grej som pratar direkt med enheterna än att ha en tillverkares gateway i mellan, eftersom de sällan släpper ifrån sig alla inställningar i sina integrationer.

Jag hade en sådan där Telldus, men den ligger i en låda (någon som vill ha?) och jag bytte till en USB-sticka som pratar Z-Wave istället. Den sitter i en liten dator som jag kör Home Assistant på.

Men det borde vara samma på Homey.

JPL

Aktiv medlem
[OT] Smart hem tråden
Det verkar ju vara zigbee som den pratar, och wiser är bara ett varumärke på deras produkter. I min väldigt begränsade erfarenhet har det varit lättare att ha en grej som pratar direkt med enheterna än att ha en tillverkares gateway i mellan, eftersom de sällan släpper ifrån sig alla inställningar i sina integrationer.

Jag hade en sådan där Telldus, men den ligger i en låda (någon som vill ha?) och jag bytte till en USB-sticka som pratar Z-Wave istället. Den sitter i en liten dator som jag kör Home Assistant på.

Men det borde vara samma på Homey.
Jo, men frågan är om alla finesser/funktioner stöds i schneider-appen. I appen finns uttaget med, men det kan ju vara så att endast på/av-funktion stöds och inte mätningen. Vilket är det jag primärt är nyfiken på.

mzi

Aktiv medlem
[OT] Smart hem tråden
Du menar i homey-appen? Som jag förstått är det bara lite JavaScript... och utan att veta för mycket om Homey eller ZigBee så verkar det som den mäter:

Du kan ju även ställa en fråga till honom på deras app-site, eller på github.

JPL

Aktiv medlem
[OT] Smart hem tråden
Du menar i homey-appen? Som jag förstått är det bara lite JavaScript... och utan att veta för mycket om Homey eller ZigBee så verkar det som den mäter:

Du kan ju även ställa en fråga till honom på deras app-site, eller på github.
Ja alltså, Schneider-appen för Homey. (Någon utvecklar en app för Homey, i det här fallet verkar det som att Schneider själva utvecklat appen för Homey. Och då jag inte vill/kan hålla på att mecka med för mycket detaljer själv, så föredrar jag att info/villkor/gränssnitt för olika funktioner finns färdigt i appen.) Det räcker med lekandet med "flöden" i Homey för min del, det går att krångla till saker och ting även där... :giggle:

JPL

Aktiv medlem
[OT] Smart hem tråden
Har lite problem med shelly-plugg. Vattenkokaren har fungerat sedan en vecka via shelly-pluggen, men nu helt plötsligt tycker Shellyn att det passerar tillåten effekt och slår ifrån hela tiden. Kokarens angivna effekt är 2400 w och shellypluggarna ska klara 2500 w, men det verkar överlappa varandra. Det märkliga är väl att det har fungerat ett antal dagar och helt plötsligt gör ”helt om”.

Insåg nu att det är efter en uppdatering som gjordes tidigare idag. Lär väl inte vara ngn slump. Kan det vara så att det har brunnit några shelly-plugs runt om i världen så att de har tagit lite marginal för frånslag i senaste uppdateringen? Ska man behöva hosat upp en femhundring för fibaro-plug istället, eller finns det fler alternativ?

@jomper hade väl ett antal Shelly pluggar? Har du märkt av ngt?

Problemet löst. Uppdateringen häromdagen ställde ner maxeffekten till 1800 w. Visste inte ens om att det gick att manuellt reglera, men det går. Om det hjälper ngn annan, så finns det under settings. Och den som har en mängd "avglömda" Shelly-pluggar och har dessa mot effekter runt 1800 w, bör kolla upp om dessa verkligen är igång eller ej.

Edit: lite insikt om uppdatering
Edit: svarar på min egna fråga.

Senast ändrad:

N_sandstrom

Aktiv medlem
[OT] Smart hem tråden
Jag är ingen elektriker men jag kör Plejd ändå. För att det bara fungerar. Och för att jag fortfarande inte har hittat något bra use case för att gå all in på hemautomation (och då är jag ändå både teknik- och prylnörd).
Det där är typ det enda argument jag sett för Plejd (fast på jättemånga ställen).

Att det är bästa systemet för hemautomation när man inte sysslar med hemautomation.
Jag vet inte riktigt hur man ska tolka det..

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Smart hem tråden
Shelly-pluggen är satt till 1800w som default, hade samma problem när jag skulle mäta diskmaskinens förbrukning! Men jag är skeptisk till att använda den för att bryta och slå till med så höga effekter, normalt sett använder man en kontaktor då. Att bara mäta bör vara OK.

Plejd är nog stabilare. Har förståelse för att många elektriker inte vill installera Shelly, de är billiga och fungerar normalt sett bra men vissa produkter är rätt skakiga.

JPL

Aktiv medlem
[OT] Smart hem tråden
Shelly-pluggen är satt till 1800w som default, hade samma problem när jag skulle mäta diskmaskinens förbrukning! Men jag är skeptisk till att använda den för att bryta och slå till med så höga effekter, normalt sett använder man en kontaktor då. Att bara mäta bör vara OK.

Plejd är nog stabilare. Har förståelse för att många elektriker inte vill installera Shelly, de är billiga och fungerar normalt sett bra men vissa produkter är rätt skakiga.

Vattenkokaren ligger på ganska exakt 2 kw, och jag har killgissat mig till att det smäller inte till med hög ström/effekt direkt utan det är anpassat i den typen av produkter. (Utöver det så står kokaren på stenbänken i köket, och huset är fullförsäkrat! :) )

Däremot tycker jag att dom är rätt ostabila i nätverket. Har gått igenom router och gjort någon uppdatering och tror mig nu att det blivit lite stabilare, men initialt har jag fått rycka ur och i när de har tappat nätverket. När man som jag är tydlig lekman vad gäller nätverk och konfigurationer så är man lite allergisk emot att behöva pilla med detaljer man egentligen inte begriper.

Jag sitter ju dessutom och leker med Homey Pro, och då är dom ännu instabilare. De kan fungera i shelly appen, men vägrar fungera i Homey gränssnittet helt plötsligt när man gjort korrigeringar.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
[OT] Smart hem tråden
Det där är typ det enda argument jag sett för Plejd (fast på jättemånga ställen).

Att det är bästa systemet för hemautomation när man inte sysslar med hemautomation.
Jag vet inte riktigt hur man ska tolka det..

Min tolkning (om det här nu är korrekt att plejd funkar såhär) är att det är rätt många som inte vill lägga sin tid på att fippla. Det ska bara funka.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Smart hem tråden
Däremot tycker jag att dom är rätt ostabila i nätverket. Har gått igenom router och gjort någon uppdatering och tror mig nu att det blivit lite stabilare, men initialt har jag fått rycka ur och i när de har tappat nätverket. När man som jag är tydlig lekman vad gäller nätverk och konfigurationer så är man lite allergisk emot att behöva pilla med detaljer man egentligen inte begriper.

Ryktet säger att de i kombination med Asus prylar kan vara lite stökiga. Saknar erfarenhet själv, jag kör Unifi och det fungerar stabilt även med Shelly.

Topp