OT: Snuskigt bra betalt för gammal vinyl !!

Drosa

Aktiv medlem
Jerry skrev:
-------------------------------------------------------
> heklamama skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jerry skrev:
> >
>
> > -----
> > > Inte bara Vinylskivor som kan vara snuskigt
> > > dyra:-)
> > >
> http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=47&t=121
> >
> >
> > Billigt!
> >
> >
> http://hifiart.se/index.php?sid=3&katID=19&prodID=
>
> > 244
>
> Finns ju olika nivåer på galenskapen:-)
>
> En gammal Thorensspelare i bra skick skulle inte
> vara så dumt dock.

En td 165 från någonstans 70-talet har inhandlas från Duskland för 2000 inkl frakt.
Jättfint skick. Har nog stått i någon källare de senaste 20 åren. En ny träplint som jag schellackbehandlar plus lite uppgraderingar ska göra en grym spelare så småningom.

Senast ändrad:

Mathias

Aktiv medlem
Länge leve hipstrarna om jag säljer min samling för att få råd med drömramen!

matz 1

Ny medlem
Men fan vet hur länge vinyl har ett värde. Enligt flera köpare som jag hade kontakt med så
börjar värdet sjunka. Som en köpare sa "plötsligt blir saker för gamla" och då finns det
inget värde i det för de stora massorna. Men vad vet jag.....

Stelben

Ny medlem
heklamama skrev:
> Köpte lite NY Vinyl i Julhelgen…

Var det bra kvalitet på skivorna? de nya vinylskivorna jag köpt är bedrövliga. (alltså skicket på skivorna, inte det inspelade)

Stelben

Ny medlem
jonja skrev:
>
> BTW, är det nån som har kvar en fungerande
> kassettspelare (och använder den) ? Och kvar
> kassettband?
> Även kassettband tycker jag är svårt att
> slänga. Man vet aldrig när man kan få
> användning för dem igen :) Och så mkt jobb som
> man la ner på alla inspelningar!
>
>

Har ett JVC TD-V66 som står i tv-bänken, vet ej om det funkar. Kör fortfarande kassett i bilen , men har tyvärr bara en handfull band kvar, de senaste åren har jag skiftat mellan två kassetter :)

Orwar

Aktiv medlem
Mathias skrev:
> Hoppla. Jag tror jag ska gräva fram min
> vinylkartong nu. Började luska lite mer på
> nätet och såg att jag har en skiva värd runt
> €500-600.
>
> http://collectorsfrenzy.com/details/170806598952/D
> epeche_Mode_Just_cant_get_enough_Grey__Graues_Viny
> l__Mute_Int_126801
>
> http://www.popsike.com/Depeche-Mode-Just-Cant-Get-
> Enough-Maxi-Graues-Vinyl-Mute-126801/230960875885.
> html
>
> Är det någon som har någon erfarenhet runt att
> sälja vinyl på nätet?

Discogs.com är käckt tycker jag, både för att köpa och sälja. Ligger en ute där nu för 999 euro vilket låter giftigt, men såldes senast för 420 vilket inte är fy skam direkt. Skicket väger ju så klart in också.

http://www.discogs.com/Depeche-Mode-Just-Cant-Get-Enough/release/1402472

visiontalk

Ny medlem
Orwar skrev:
> Mathias skrev:
> -----
> > Hoppla. Jag tror jag ska gräva fram min
> > vinylkartong nu. Började luska lite mer på
> > nätet och såg att jag har en skiva värd runt
> > €500-600.
> >
> >
> http://collectorsfrenzy.com/details/170806598952/D
>
> >
> epeche_Mode_Just_cant_get_enough_Grey__Graues_Viny
>
> > l__Mute_Int_126801
> >
> >
> http://www.popsike.com/Depeche-Mode-Just-Cant-Get-
>
> >
> Enough-Maxi-Graues-Vinyl-Mute-126801/230960875885.
>
> > html
> >
> > Är det någon som har någon erfarenhet runt
> att
> > sälja vinyl på nätet?
>
> Discogs.com är käckt tycker jag, både för att
> köpa och sälja. Ligger en ute där nu för 999
> euro vilket låter giftigt, men såldes senast
> för 420 vilket inte är fy skam direkt. Skicket
> väger ju så klart in också.
>
> http://www.discogs.com/Depeche-Mode-Just-Cant-Get-
> Enough/release/1402472

Discogs ljuger ofta ett korrekt värde på den är runt 1500 kr vilket iofs inte är så jäkla illa det. Tänkte på den vita nu den gråa i nära mint skick kan gå för 4000-5000

Senast ändrad:

matz 1

Ny medlem
Nej lita inte på Discogs. Vad ni än gör.
Jag hade Crude ss första ep. Som jag för övrigt fick gratis av dom, dessutom en hel bunt för att
dela ut i Sthlm.
Den pris sattes till 900 på Discogs. Jag fick 1200 för den..men det är den inte värd.
Vi var ett gäng jävla fylle skallar på den tiden....

Zåsna

Aktiv medlem
Jag har 11 studio album av ac/dc , deras utgivning fram till razors edge(1990). De köptes under 90-91 spelades en gång, enda hanteringen. Har inte varit rörda sedan dess. På discogs ser jag väldigt höga priser. Är de värda något, skicket måste väl minst anses vara vg?

weldion

Aktiv medlem
Jag har 11 studio album av ac/dc , deras utgivning fram till razors edge(1990). De köptes under 90-91 spelades en gång, enda hanteringen. Har inte varit rörda sedan dess. På discogs ser jag väldigt höga priser. Är de värda något, skicket måste väl minst anses vara vg?
Kolla vad du har för pressning först. Inte alla pressningar som kommer upp i värde.

kogoyo

Medlem
DD88 skrev:
> Vågar man fråga vem du sålde till och vilka
> skivor det var?

Östberga återvinningscentral. Fick rätt uselt betalt faktiskt.
>
> Skicka gärna en lista på det du har kvar!

Tror jag spar resten. Inbillar mig att mina barn kommer tycka det är kul. Tror iofs inte de nånsin kommer spela dem, även om de har "bra" musiksmak tror jag aldrig att de kommer koppla upp en vinylspelare. Men jag sparade rätt mycket gammalt svenskt, bla en Onkel Kånkel som jag tror är lite ovanlig.
Tror även jag har Jonny & Lillemor "Bordellmammans visor", kanske ska höra med mollo om han är spekulant?

EDIT: 500 ex trycktes den i tydligen, kanske värt nåt?
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Onkel_Kånkels_Gyllene_Tider
D beror nog mycket på hur man lär barnen om musik. Jag har haft tur som prickade rätt i min musikaliska pedagogik. Inte att dom nödvändigtvis sätter på musik jag gillar, men dom tycker om den om jag spelar den. Dom slänger på vinylskivor ibland, nåt gammalt men jag har även köpt nåra moderna de själva fått välja. D händer att dom ber om musik från grammofonspelaren t o m, har en trots att jag e 41 bast. Mina barn e mellan 8 o 14 år gamla.

iMats

Aktiv medlem
Håller på att gå genom alla mina gamla skivor. Ska sälja det mesta till en granne som åker runt på mässor men en del lite värdefullare tänkte jag kränga själv. Hur funkar det med Tradera? Om jag lägger ut dom där, dyker dom upp på Ebay också? Det är väl Ebay som äger Tradera?

Hittade för övrigt några gamla punksinglar som jag trodde var sålda för länge sedan, bland annat Absurd - Blodig stad som gick för 3600:- på Tradera häromåret :)

iMats

Aktiv medlem
Knatteholm? Det som ligger i närheten av Ankeborg?
Tack men dom där som köper upp brukar inte vilja betala så bra. Men visst, kolla kan man ju.

Jonrun

Aktiv medlem
Håller på att gå genom alla mina gamla skivor. Ska sälja det mesta till en granne som åker runt på mässor men en del lite värdefullare tänkte jag kränga själv. Hur funkar det med Tradera? Om jag lägger ut dom där, dyker dom upp på Ebay också? Det är väl Ebay som äger Tradera?

Hittade för övrigt några gamla punksinglar som jag trodde var sålda för länge sedan, bland annat Absurd - Blodig stad som gick för 3600:- på Tradera häromåret :)
Det bästa är nog Discogs om jag skulle ge dig råd dig, men håll hårt i Punken....dom bara stiger :) Har vansinnesmycket punk på vinyl och det är bra att ha :)

iMats

Aktiv medlem
Det är möjligt att dom stiger ännu mer i pris men här ligger dom bara och samlar damm, bättre att dom kommer till någon som uppskattar dom. Det är inte så mycket kvar heller, det mesta såldes för jättelänge sedan när jag tröttnat på punken. Vill inte riktigt tänka på vad det hade varit värt...

Kollade Popsike som listar lite ebaypriser, där verkar det gå för rätt bra priser också.

iMats

Aktiv medlem
Tack! Då vet jag det :) Får se hur jag gör. En del bör nog säljas på ebay om jag vill maximera priset.

Jonrun

Aktiv medlem
Hmm, jag vill ju så gärna ha en Propain Tyee....om man skulle sälja lite vinyl kanske :)

ElVikingo

Medlem
Det bästa är nog Discogs om jag skulle ge dig råd dig, men håll hårt i Punken....dom bara stiger :) Har vansinnesmycket punk på vinyl och det är bra att ha :)
Mycket börjar gå ner när en hel del blir återsläppt. Birdnest har börjat ge ut sin katalog igen, visserligen överpris men, men

ElVikingo

Medlem
Aa fan :/ Kanske lika bra man säljer av då....Jag som inte ens slutat köpa än hahaha....
hahahaha då är det väll ingen anledning att sälja. Jag ljuger fortfarande för den 14åriga ElVikingo att jag är en Rebell, för jag köper fortfarande punk och går på spelningar.

Sedan pratar vi inte om kontorsjobbet, den dyra cyckeln och den där kostymen som ibland bärs

Jonrun

Aktiv medlem
hahahaha då är det väll ingen anledning att sälja. Jag ljuger fortfarande för den 14åriga ElVikingo att jag är en Rebell, för jag köper fortfarande punk och går på spelningar.

Sedan pratar vi inte om kontorsjobbet, den dyra cyckeln och den där kostymen som ibland bärs
Heheh helt rätt, sj drar jag på mig min gamla nitade o patchade skinnjacka ibland när man vill känna sig lite extra rebellisk 🤘

Jonrun

Aktiv medlem
Fan vad grumt, men den ser ut att vara i renast laget ;)
Själv var jag trallpunkare så palestinasjal, tyska armens överskottsjacka etc.. Tyvärr försvann den. Sedan åkte kammen av och det blev OI! ska och Northen. Charta 77 byttes mot Cock Sparre och The Specials
Ja denna är alldeles för ren jämfört med tidigare jackor som passerat och möglat bort hahah.... Kammen ersattes med svart halvlångt och därefter helrakat för bekvämlighet 😎 Palestinasjal är fortfarande nice och skönt ibland och passar fint med alla camokläder man har 👌
Körde mest på kängpunken när det begav sig och den sitter fortfarande fast bra lyssningsmässigt. Den har utvecklats en del sen förr o blivit jävulskt bra samt melodisk i många fall.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer