[OT] sömnproblem vad gör man?

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag antar jag inte är ensam om att sova dåligt? Tänkte det kanske finns några bra tips att få av andra i samma sits. Jag har väl i perioder alltid sovit dåligt efter kanske 30-årsåldern någonting. Men det har handlat om 1-3 veckor kanske, sen har det gått till sig och inte sällan varit kopplat till stress på jobbet. Det är inte stressigt nu tycker jag så det bör inte vara problemet.

Nu kukade sömnen ur efter jag opererade handen för snart två månader sedan. Jag ser en direkt koppling åtminstone tidsmässigt till operationen. Åt knappt några smärtstillande efter, tog två morfintabletter sen behövde jag inga fler. Så jag blev inte pundig pillerknaprare..

Men nu börjar det bli ohållbart, jag har bokat läkartid och skriver sömndagbok, kliver upp när jag vaknar och inte kan somna om, inväntar att jag blir trött och går sen och lägger mig igen. Funkar ibland men långt ifrån alltid. Mitt problem är inte att somna utan att jag vaknar efter några timmar och kan inte somna om, lågdos imovan funkade bra men vill helst inte äta piller, fick en tablett av morsan som jag delade i fyra så då fick jag fyra bra nätters sömn men sen var det lika igen.

Försöker följa sömnskolan på 1177, att röra på mig mer vet jag att jag måste men det är så jäkla svårt när man är dödstrött och knappt fixar jobbet. Jag dricker inte kaffe längre senare än 17-18, äter inte sent.

Vad gör man är det bara att ge upp och knapra piller?...😫

Hasse#7

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att man inte får ta några powernaps på fel tider, att man motionerar sig trött med det man kan gärna ute. Att man hanterar problem om man har något som är det första man tänker på när man vaknar, kan vara jobb. Jag som uruselt när hälsenan gick av och det var pandemi. Nu är det bra igen. Inga piller öht. Det första som kom upp i huvudet när jag vaknade under sömnproblemen var hur jag skulle hinna med jobbet, det andra var hur jag skulle kunna somna om. Båda förödande svåra att hantera.

Senast ändrad:

velovin

Aktiv medlem
Ett basalt tips: Om det är jobb som håller dig vaken kan du skriva ner det du grunnar på. Jag tycker att det hjälper att "lyfta ut" problemet ur huvudet, för att ta tag i nästa (arbets)dag istället för att låter det snurra runt på natten.

xyz-saft

Aktiv medlem
Vad gör du timmen innan du går och lägger dig? Har du ungefär samma rutiner varje dag eller är det något som gör att du går och lägger dig väldigt olika tider? Vaknar du alltid samma tid eller är det olika?
Jag har sovit dåligt i omgångar och då har det nästan alltid varit kopplat till stress, men det har oftast uttryckt sig genom att jag haft svårt att somna. Det som hjälpt för mig är att minska skärmtiden innan jag ska sova, särskilt i sängen (mobilen i annat rum). Istället har jag läst böcker. Att prioritera och våga välja bort har också hjälpt.
Meditation/avslappning i kombination med andningsövningar har också fungerat bra.

weldion

Aktiv medlem
Ett basalt tips: Om det är jobb som håller dig vaken kan du skriva ner det du grunnar på. Jag tycker att det hjälper att "lyfta ut" problemet ur huvudet, för att ta tag i nästa (arbets)dag istället för att låter det snurra runt på natten.
Så gör jag också. Har ett block där jag skriver ner det som jag skall göra i jobbet.
Förut kunde det lätt bli att jag försökte, i sömnen, komma ihåg saker som skulle göras.

Skogling

Aktiv medlem
Jag har sömnproblem också

Jobb och familj har påverkat. Många år av gamla sjuka föräldrar. Nu är dom båda borta och barnen utflugna.

Alkohol, stress har varit ett problem. Och ångest.
Träna sent är kass för min sömn. Jag har dessutom börjat cykla lite lugnare och lite mer sällan. Plockat bort "hornen". Skönt att slippa adrenalinpåslaget.
Jag har även gått ner 8 kg i vikt. Tror jag slutat snarka.

Jag har gjort "allt". Jag har nog accepterat att livet nog är så här när man passerat 40 och ffa 50.

Det som funkar som sömnmedel för mig är Atarax 25 mg. Tar 1 och 1/2 tablett 3 - 4 h före sänggåendet.

Jag har haft perioder på månader med usel sömn. Det är terror.

❤️

kais01

Aktiv medlem
när man vaknar är det för mig viktigt omedelbart ta kommando över tankarna. det ska vara repititivt njutningsfullt, och inte gälla problemlösning eller bekymmer.

känner man att det är kört med detta, gäller avledning medelst längre artiklar helst på papper eller ännu hellre en bok i väntan på nästa sömntåg, som kan ta en timme eller två. ta det lugnt, det kommer.

man kan rent undantagsvis boosta blodsockret med något litet renodlat sött och snabbt. ett par marmeladgodisar eller liknande. absolut inte choklad. man blir uppiggad som tusan i en kvart, sedan kommer bonken.

sen brukar man ändå ha sovit två timmar när man vaknar. det räcker gott för en enstaka natt, spola ångesten att det inte blev mer, och invänta nästa natts äkta trötthet.

ska det efter en sådan natt till en power nap funkar det bra efter lunchen, men den bör vara absolut max en halvtimme. eftermiddagslur är vansklig.

kostmässigt är det viktigt för mig att det blir till en lunch i rätt tid, detta oavsett om det blev sen frukost. med lunchen ställer jag in tidszonen till ex när jag reser mellan tidszoner. har på det sättet inga problem ställa om direkt samma dag oavsett om det går åt väster eller öster.

om jag äter ckoklad efter 18 störs min nattsömn. kaffe är inte lika störande, men undviker även det på kvällen. sätter nog aldrig i mig mer än två standardglas, det stör inte för min del, men mer kan göra det. minnen från ungdomen...

aldrig prövat sömnpiller, och tror egentligen de är ett gissel, men en halv tablett sifrol som jag tar mot nattliga vadkramper har som bieffekt att underlätta att man ligger still under drömarbetet (kräver stora doser dopamin), ganska tydlig effekt på det sättet, man vaknar inte efter dröm, och sömnen blir märkbar lugnare.

bättre kvalitet helt enkelt. skulle vara den första medicin jag prövade i ts situation. om man nu skall mixtra med sådant.

DanielS

Aktiv medlem
Jag är väl fel person att ge råd för har ingen erfarenhet av sömnproblem mer än någon enstaka natt.

Men sista kaffet vid 17-18 låter lite väl sent? Koffein har halveringstid på 3-7 timmar om jag hittar rätt info.

Att tracka sömnen med min garmin leder lätt till sömn-stress för mig så det undviker jag.

Senast ändrad:

Bikzz

Aktiv medlem
Tänk på något intressant, som inte är relaterat till jobbet och privatlivet. Gå igenom i tankarna vad du vet om Svensk historia, Israel, hur ett flygplan funkar, eller japanska recept. Valfritt ämne, men så fort du trillar tillbaka i jobbtankar har du misslyckats....

Hälsingland

Aktiv medlem
Tack för alla inspel, ska läsa igenom det ikväll när jag kommer hem. Är på cup med dottern idag.

Jag har bra rutiner och har alltid haft, äter på samma tider, lägger mig på samma tider. Jag har tagit av mig garminklockan och slutat kolla på den i efterhand, tyckte det var kul annars tidigare när jag sov bra och hade bra resultat. Hrv har ju av förklarliga skäl varit katastrof senaste tiden..

Ja kaffe kanske får strykas helt efter lunch, jag har tidigare tagit en kopp runt 20 utan problem.

KBT har jag hört bra om och det är det jag hoppas att få remiss till på fredag och att läkaren inte bara skriver ut sömnmedel. Jag behöver lära mig att somna om det är ju där skon klämmer, jag somnar fort när jag lägger mig. Skriver sömndagbok nu när jag vaknar och hur jag känner mig och vad jag gjort dagen innan.

Det har tycker är värst nu är att det inte finns några marginaler på orken. Sov jag dåligt 1-2 nätter tidigare gjorde ju inget det var ju bara att bita ihop, nu kraschar jag ju för minsta lilla och jag orkar ingenting. Tanken är liksom helt tom. Jag har mer eller mindre slutat dricka alkohol och det får nog bli helt utan framöver då jag sover sämre av bara en öl.

GoranS

Aktiv medlem
Har för mig att jag relativt nyligen läste att det är väldigt olika hur olika personer hanterar koffeinet och att det som därför funkar för en person kan vara en katastrof för en annan i avseende att sova. Vet inte om det är något som kan ändras under livet eller är medfött.

K

Aktiv medlem
Jag antar jag inte är ensam om att sova dåligt? Tänkte det kanske finns några bra tips att få av andra i samma sits. Jag har väl i perioder alltid sovit dåligt efter kanske 30-årsåldern någonting. Men det har handlat om 1-3 veckor kanske, sen har det gått till sig och inte sällan varit kopplat till stress på jobbet. Det är inte stressigt nu tycker jag så det bör inte vara problemet.

Nu kukade sömnen ur efter jag opererade handen för snart två månader sedan. Jag ser en direkt koppling åtminstone tidsmässigt till operationen. Åt knappt några smärtstillande efter, tog två morfintabletter sen behövde jag inga fler. Så jag blev inte pundig pillerknaprare..

Men nu börjar det bli ohållbart, jag har bokat läkartid och skriver sömndagbok, kliver upp när jag vaknar och inte kan somna om, inväntar att jag blir trött och går sen och lägger mig igen. Funkar ibland men långt ifrån alltid. Mitt problem är inte att somna utan att jag vaknar efter några timmar och kan inte somna om, lågdos imovan funkade bra men vill helst inte äta piller, fick en tablett av morsan som jag delade i fyra så då fick jag fyra bra nätters sömn men sen var det lika igen.

Försöker följa sömnskolan på 1177, att röra på mig mer vet jag att jag måste men det är så jäkla svårt när man är dödstrött och knappt fixar jobbet. Jag dricker inte kaffe längre senare än 17-18, äter inte sent.

Vad gör man är det bara att ge upp och knapra piller?...😫
Läs på om koffein och dess halveringstid. Ska det inte påverka sömnen så bör du inte dricka kaffe efter lunch typ.

Sen är ju utmattning (fysisk aktivitet) den bästa medicinen för en rastlös kropp. Då sover man gott. Är det däremot lite stress och utbrändhet så kan det vara väldigt kontraproduktivt. Hittar du rotorsaken så lär du kunna räkna ut åtgärden…

Hälsingland

Aktiv medlem
Läs på om koffein och dess halveringstid. Ska det inte påverka sömnen så bör du inte dricka kaffe efter lunch typ.

Sen är ju utmattning (fysisk aktivitet) den bästa medicinen för en rastlös kropp. Då sover man gott. Är det däremot lite stress och utbrändhet så kan det vara väldigt kontraproduktivt. Hittar du rotorsaken så lär du kunna räkna ut åtgärden…
Ja det är svårt att känna av om det är en god idé att träna. Efter en natt där jag sovit absolut men efter en dålig natt är det inte lika självklart.

Hasse#7

Aktiv medlem
Har för mig att jag relativt nyligen läste att det är väldigt olika hur olika personer hanterar koffeinet och att det som därför funkar för en person kan vara en katastrof för en annan i avseende att sova. Vet inte om det är något som kan ändras under livet eller är medfött.
Jag kan dricka kaffe närsomhelst på dygnet och sedan sova. I mitt fall är det inte en påtaglig del av ekvationen.

Skogling

Aktiv medlem

Det där är högst individuellt skulle jag säga. En rastlös och uppjagad tillvaro p.g.a hård träning är sämsta medicinen för mig...

Hälsingland

Aktiv medlem
Det där är högst individuellt skulle jag säga. En rastlös och uppjagad tillvaro p.g.a hård träning är sämsta medicinen för mig...
Ja jag har nästan alltid sovit oroligt efter hårda pass på kvällen. Tränade mycket crossfit förut och efter dom passen var man ju helt slut och ofta kvällstid efter jobbet var ju tiden man hade.

Cykel har hittills inte haft samma effekt men det är sällan jag är lika slut efter jag cyklat.

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
@Hälsingland har du inte mycket som snurrar i huvudet med jobb och framtiden? Får för mig att jag tolkat en del inlägg så. En sak kan vara att bara bestämma sig för väg framåt och sedan sluta fundera på det. Jag trivdes inte med mitt jobb och bytte till ett jag visste jag gillade. Fick gå ner i lön en aning, men pengar har inget värde för den som inte kan sova. Att kunna släppa det problemet var ett stort steg i rätt riktning. Sen blev allt stegvis bättre.

Skogling

Aktiv medlem
Som psykolgerna säger.

Livet är som en pall med tre ben.

Jobb.

Familj.

Fritid.

Alla tre måste vara i balans för att få sinnesro. Med sinnesro kommer ofta god sömn.

För mig ställde den lilla mannen i Kreml till det lite i vintras. Den ovissheten som hovrade över oss. Den finns där fortfarande. Men har mattats av något. Påverkar iaf ej min sömn just nu.

Jag är lyckligtvis i balans nu och sover hyfsat.

Masjevel

Aktiv medlem
Många som säger att de har problem med sömnen har inte problem med att somna utan med att man precis som ts vaknar mitt i natten och sen har svårt att somna om.

Tror att stress i olika former är den gemensamma nämnaren för många.

Om det är svårt att direkt minska stressen i livet kanske lite andningsövningar innan läggdags kan hjälpa. Kroppen har ju två olika nervsystem och vid stress är det ena av dem ”alltid” påslaget vilket gör att kroppen har svårt att varva ner. Inandning ökar pulsen och utandning minskar pulsen. Räkna till fyra på inandning och till 8 på utandning.

Valhalla_

Aktiv medlem
Jag dricker inte kaffe längre senare än 17-18
Sluta med det där. Inget kaffe efter 15.

Vet inte om det är "medicinen" för din del men jag som inbiten kaffedrickare som druckit 5-8 koppar om dagen i 20 års tid, kan fortfarande inte dricka kaffe efter ca 15-16 annat än i undantagsfall. Tar jag en framåt 18 är jag helt rökt och somnar ofta inte förrän framåt småtimmarna.
Det hänger kvar i kroppen längre än man tror.

Lazy_eye

Aktiv medlem
Det är många bra tips och jag skulle vilja lägga till att försöka experimentera och testa de olika strategierna med nyfikenhet och omtanke om dig själv i fokus. Prioriteten är att du ska må bra, prestation och krav hör inte hit. Det är svårt men det är den rätta vägen. Det går inte att pressa fram sömn. Vissa saker kommer inte att fungera och då är det bara att leta vidare, och komma ihåg att förhålla sig öppet.

Fundera på vad som händer om dagarna. Uppstår konflikter som inte blir lösta? Hur god kontakt har du med dina känslor? Upplevda konflikter kan gro i undermedvetandet och kam vara en källa till ångest och stress. Även till synes småsaker.

Det låter lite som att din sömn hamnade ur balans efter operationen. Var du sjukskriven? Förändrades vardagen på något annat sätt?

Jag mediterar och gör en sk kroppscanning varje kväll. För mig räcker 10 min, och efter de 10 minutrarna känner jag mig sorterad, nedvarvad och har lite bättre koll på vad som sker i huvudet. Men det kräver träning och tålamod.

När jag vaknar på natten är det alltid någon form av stress som är orsaken. Eller kvalsterallergi men det hade du nog märkt.

Och en sista sak, kom ihåg att vara snäll mot dig själv.

Hälsingland

Aktiv medlem
@Hälsingland har du inte mycket som snurrar i huvudet med jobb och framtiden? Får för mig att jag tolkat en del inlägg så. En sak kan vara att bara bestämma sig för väg framåt och sedan sluta fundera på det. Jag trivdes inte med mitt jobb och bytte till ett jag visste jag gillade. Fick gå ner i lön en aning, men pengar har inget värde för den som inte kan sova. Att kunna släppa det problemet var ett stort steg i rätt riktning. Sen blev allt stegvis bättre.

Jo jag har mycket som snurrar i huvudet men så är det ju jämt och för många antar jag? Det som brukar trigga mig och dålig sömn är när det kör ihop sig i projekten, konflikter spräckt budget eller tidplan är typiska saker som får min huvud att löpa amok. Men för tillfället känns allt bra, jag ligger i fas (har nästan slutat överväga att byta jobb...)

Men det är väl klart jag är hemmablind och missar något. Det jag tycker är så konstigt är att jag sov väldigt bra fram till operation sen är det som natt och dag.

ooms

Aktiv medlem
Sluta med det där. Inget kaffe efter 15.

Vet inte om det är "medicinen" för din del men jag som inbiten kaffedrickare som druckit 5-8 koppar om dagen i 20 års tid, kan fortfarande inte dricka kaffe efter ca 15-16 annat än i undantagsfall. Tar jag en framåt 18 är jag helt rökt och somnar ofta inte förrän framåt småtimmarna.
Det hänger kvar i kroppen längre än man tror.
Det är samma för mig, kaffe för sent innebär svårighet att somna. Men för TS verkar inte insomnandet vara ett problem, utan han vaknar senare under natten och kan inte somna om. Så jag är inte helt säker på att det är kaffe-relaterat.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jo jag har mycket som snurrar i huvudet men så är det ju jämt och för många antar jag? Det som brukar trigga mig och dålig sömn är när det kör ihop sig i projekten, konflikter spräckt budget eller tidplan är typiska saker som får min huvud att löpa amok. Men för tillfället känns allt bra, jag ligger i fas (har nästan slutat överväga att byta jobb...)

Men det är väl klart jag är hemmablind och missar något. Det jag tycker är så konstigt är att jag sov väldigt bra fram till operation sen är det som natt och dag.
En grej som jag tycker är störande är när man inte kan göra allt man ville pga tex skada. Tiden som blir över använder man för att tänka på saker som man annars skiter i. Början till en ond cirkel.

Hälsingland

Aktiv medlem
En grej som jag tycker är störande är när man inte kan göra allt man ville pga tex skada. Tiden som blir över använder man för att tänka på saker som man annars skiter i. Början till en ond cirkel.
Ja jag blev ju en mupp efter op, jag är normalt Heman som kan allt. Börjar komma tillbaka till normal funktion men det är klart det säkert satt sina spår.

Läkaren sjukskrev mig 4 veckor men sambon fick någon knepig magåkomma och låg och spydde i en vecka typ en dag efter op så jag kunde ändå inte vila och behövde fixa allt hemma ändå. Så jag sket i sjukskrivningen efter lite mer än en vecka och började jobba som vanligt. Säkert inte mitt bästa beslut i livet..

Arvido

Aktiv medlem
Hjärnan måste gå ner i temperatur för att du ska kunna sova. Det är därför man sover så bra i ett kallt rum jämfört med ett varmt. Man kan också testa att ta ett bad eller en bastu innan man vill somna. När du går ur badet dumpar kroppen sin värme till ytan och skinnet blir rosigt. Detta gör att din kropps kärntemperatur droppar och det blir lätt att somna. Undvik alkohol. Läs en tråkig, menlös bok. Jag rekommenderar allt Jan Guillou skrivit. Riktiga sömnpiller!

Hälsingland

Aktiv medlem
Hjärnan måste gå ner i temperatur för att du ska kunna sova. Det är därför man sover så bra i ett kallt rum jämfört med ett varmt. Man kan också testa att ta ett bad eller en bastu innan man vill somna. När du går ur badet dumpar kroppen sin värme till ytan och skinnet blir rosigt. Detta gör att din kropps kärntemperatur droppar och det blir lätt att somna. Undvik alkohol. Läs en tråkig, menlös bok. Jag rekommenderar allt Jan Guillou skrivit. Riktiga sömnpiller!
Har fått tips om att läsa några standarder annars, inte ens en torr ingenjör klarar ju det 😂

EN-1090 ska vara bra har jag hört..

Hasse#7

Aktiv medlem
Ja jag blev ju en mupp efter op, jag är normalt Heman som kan allt. Börjar komma tillbaka till normal funktion men det är klart det säkert satt sina spår.

Läkaren sjukskrev mig 4 veckor men sambon fick någon knepig magåkomma och låg och spydde i en vecka typ en dag efter op så jag kunde ändå inte vila och behövde fixa allt hemma ändå. Så jag sket i sjukskrivningen efter lite mer än en vecka och började jobba som vanligt. Säkert inte mitt bästa beslut i livet..
Spontan känsla där är att läkning påverkas och att man vaknar av smärta när man normalt sett inte vaknar, eller inte kan somna alls.

Hälsingland

Aktiv medlem
Spontan känsla där är att läkning påverkas och att man vaknar av smärta när man normalt sett inte vaknar, eller inte kan somna alls.
Har ingen smärta men sover med en nattskena så det är ju en väldigt onaturlig ställning för handen. Kan säkert påverka, ska prova utan inatt och se vad det ger.

Senast ändrad:

Masjevel

Aktiv medlem
Kan ju vara så att operationen utlöste det hela. Ett operation är nog en rätt stressande sak för kroppen att hantera även om man fysiskt läker ”snabbt”
Du kanske låg på gränsen innan och operationen tippade det hela över kanten. Att du sen inte fullföljde sjukskrivningen och återhämtningen pga orsaker gynnade säkert inte det hela.
Gör en förändring du tror på, ha tålamod.
Det kommer bli bra.

Hälsingland

Aktiv medlem
Något jag oavsett måste lösa är ju att somna om. Jag har nog så länge jag kan minnas alltid slagit en båge på natten, även om jag minimerar att dricka efter middagen så blir det en gång.

Finns ju tydligen någon åkomma där man producerar mer urin än normalt på natten. Får nog be doktorn fundera på det..

Men när jag är i fas går jag upp som en zombie och sen tillbaka och somnar. Det är väl där jag skulle vilja hamna igen

Köp & Sälj

Topp