[OT] sömnproblem vad gör man?

n3wton

Aktiv medlem
Sveriges radio P1 ,kropp och själ hade ett intressant avsnitt nu i veckan, om sömnpillerberoende, och sömnproblematik i allmänhet.

Det här råkade jag höra igår också. Helt klart intressant.

Jag har de senaste åren börjat förstå hur jäkla bortskämd jag är med att bara lägga mig i sängen och sen somna och vakna först när klockan ringer. Har alltid trott att det beror på att jag alltid härjar runt en massa (och därmed blir trött), men förstår att det inte är riktigt så enkelt.

Kämpa på och hoppas det löser sig!

kais01

Aktiv medlem
Något jag oavsett måste lösa är ju att somna om. Jag har nog så länge jag kan minnas alltid slagit en båge på natten, även om jag minimerar att dricka efter middagen så blir det en gång.

Finns ju tydligen någon åkomma där man producerar mer urin än normalt på natten. Får nog be doktorn fundera på det..

Men när jag är i fas går jag upp som en zombie och sen tillbaka och somnar. Det är väl där jag skulle vilja hamna igen
det är har jag hört vissa som har högt blodtryck som har detta problem. trycket skall normalt vara lågt på natten, så att knappt någon urin produceras.

kan tyvärr i sin tur leda till koncentrerad urin och njursten...

kvällste är en annan vana som borde kunna påverka detta system, liksom sömnen.

Hälsingland

Aktiv medlem
det är har jag hört vissa som har högt blodtryck som har detta problem. trycket skall normalt vara lågt på natten, så att knappt någon urin produceras.

kan tyvärr i sin tur leda till koncentrerad urin och njursten...

kvällste är en annan vana som borde kunna påverka detta system, liksom sömnen.

Jag vet ju inte hur trycket är nu men normalt har jag bra värden. Kollades senast vid operation men det lär väl kollas igen nu på fredag.

Jag har liten släng av White collar skräck och får puls och högt tryck bara jag ser en ssk med mätare i handen men det brukar gå bra om dom tar flera ggr.

kais01

Aktiv medlem
ja, köp t ex en mätare nästa gång de dyker upp på lidl, och mät när du vaknar?

just dopaminbrist som jag nämnde i slutet av inlägg nr9 lär vara känt för att ge hjärt- och blodtrycksrusningar efter drömsömn. och då är det nog inte helt lätt somna om...

Hälsingland

Aktiv medlem
Köp en egen blodtrycksmätare. Du får en bra för en femhundring.
Jag har en redan, har gjort en långtidsmätning dagligen under flera veckor för sköterskan på 40-årskontrollen vägrade tro mig ang att jag fick högt tryck högst tillfälligt på en kontroll. Så hon skulle prompt sätta mig på blodtrycksmedicin. Så jag köpte en och fotade av varje mätning under tre veckor.

Får väl ta fram den igen och kolla ikväll.

Skogling

Aktiv medlem
Var tvungen att testa. Ser bra ut för farbror.

Bilagor

• 20221120_134508.jpg
    20221120_134508.jpg
    261.9 KB · Besök: 10

K

Aktiv medlem
Det där är högst individuellt skulle jag säga. En rastlös och uppjagad tillvaro p.g.a hård träning är sämsta medicinen för mig...
Jo, och det var ju exakt vad jag skrev. En rastlös person behöver ofta få ut lite fysisk aktivitet - däremot en stressad person behöver inte mer stress i systemet.

Callepersson

Ny medlem
Sover också ruggigt dåligt periodvis. Jag somnar ofta rätt snabbt på kvällen när jag lägger mig men vaknar alltid vid kl 03-04 och går på toa pinknödig sen när jag ska gå och lägga mig igen så blir det almänna grubblerier och tankar på jag måste somna om. Då går det såklart inte..🤯.
Testat kbt, funkar så där…
Det som funkar nu är: insomningspiller stilinoct (ibland), andningsövningar ( andas in med näsan och ut med munnen) och en grej som är lite kul, jag visualiserar olika mtb slingor i huvudet. Typ som en slalomåkare: börjar vid starten på en slinga och sen kör jag hela slingan ihuvudet, kurva för kurva, hopp, backe osv…brukar somna efter 7-8 kurvor🙂

Hälsingland

Aktiv medlem
Sover också ruggigt dåligt periodvis. Jag somnar ofta rätt snabbt på kvällen när jag lägger mig men vaknar alltid vid kl 03-04 och går på toa pinknödig sen när jag ska gå och lägga mig igen så blir det almänna grubblerier och tankar på jag måste somna om. Då går det såklart inte..🤯.
Testat kbt, funkar så där…
Det som funkar nu är: insomningspiller stilinoct (ibland), andningsövningar ( andas in med näsan och ut med munnen) och en grej som är lite kul, jag visualiserar olika mtb slingor i huvudet. Typ som en slalomåkare: börjar vid starten på en slinga och sen kör jag hela slingan ihuvudet, kurva för kurva, hopp, backe osv…brukar somna efter 7-8 kurvor🙂

Låter väldigt likt mig, men skulle jag börja fundera på mtb så skulle det leda till cyklar -> sen delar och vad jag skulle byta ut och sen skulle det spinna vidare till hur mycket det skulle kosta, och om jag ska ha råd med det borde jag ha högre lön och hur får jag det då och byter jag jobb måste jag byta bil och vad ska jag ha för bil då osv...

Skämt och sido men är jag på grubbelhumör så spårar det lätt ur.

Jag får väl krasst konstatera att något är knas iaf, blodtrycket är högt. Men det är ju också en biverkning av dålig sömn så det kan ju vara sömnbristen som lett till högt tryck eller vice versa. Det var bra vid operation 7:e Okt, får väl fortsätta följa upp det och doktorn lär väl kolla det på fredag också.

Jag sov som en prins på 1/4 imovane, det måste ju vara väldigt låg dos så det krävs ju inte mycket uppenbarligen.

Skogling

Aktiv medlem
Haha!

Jag har också grubblat på cykeldelar och kameror förr. Det har vuxit bort i takt med att min ekonomi förbättrats. Inlärningsfas.

Det enda som som blir bättre med åren är ekonomin. 😆

minimalist

Aktiv medlem
Ang. kaffe. Jag har haft problem i flera år med att jag vaknar någon på natten och har svårt att somna om. Men för ett par månader sedan så gick jag från att dricka tre koppar om dagen (sista vid 13) till att dricka en om dagen (vid 7). Sedan dess har jag kunnat somna om på natten utan problem och för första gången sedan tonåren har jag kunnat ta sovmorgon. Nu dricker jag ca 1-2 koppar kaffe i veckan och sover bättre än aldrig förr.

Jag säger inte att detta är Lösningen™, men det var lösningen för mig.

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag har bara druckit en kopp rivigt idag så räknar med att sova som en säl inatt 😂🙃☕️☕️

Har tidigare varit en som fått ont i huvudet utan kaffe, men att arbeta hemifrån har gjort att jag druckit mindre och mindre kaffe. Så jag har egentligen inga problem att avstå annat än koppen på morgonen, den är helig.

Totteman

Aktiv medlem
Jag sover ganska bra och sover bättre om det inte är så varmt i sovrummet. Jag har testat att ligga på täcket och sakta bli kallare, eller svalare. När det känns kallt så kryper jag ned under täcket och somnar ganska snabbt inbillar jag mig.
Jag upplever att tankar och inbillade problem, kanske problem som man förstorar, kan göra att sömnen blir störd.
Jag har märkt att jag somnar fortare om jag tar det lite lugnare på kvällen och kanske inte får så mycket ljus i ögat, från mobil och dator, innan jag ska gå och lägga mig. Ibland är det skönt att ligga i sängen och läsa några sidor i en bok innan man släcker lampan.
Kaffe kan jag ta på kvällen och sover bra ändå, och jag är medveten om koffeinets påverkan. Tror inte det påverkar mig så mycket.
Träning, ja, helst inte för sent...kroppen är uppe i varv ett bra tag...om man inte är tokslut såklart.

Har egentligen bara några tips och det är att försöka lägga sig vid samma tid om kvällarna, och ta det lugnt innan dess, samt skippa intensivt skärmljus innan det är dags att sussa.

ooms

Aktiv medlem
Haha, jag arbetar bland annan med standarder. Försök att ta dig igenom SS-EN13941, och lyckas du med del 1 och 2 så är du en hejare på fjärrvärmedistribution efter det...
Arbetar som i utvecklar och skriver standarder, eller tolkar och använder standarder?
Jag utvecklar och skriver standarder i ett par internationella SDO:er. Det är lite - ska jag säga - ”intressant”. Framförallt när det blir politik av det hela…

Totteman

Aktiv medlem
Arbetar som i utvecklar och skriver standarder, eller tolkar och använder standarder?
Jag utvecklar och skriver standarder i ett par internationella SDO:er. Det är lite - ska jag säga - ”intressant”. Framförallt när det blir politik av det hela…
Jag är ordförande i SIS/TK-300, en spegelgrupp till CEN/TC 107. Har arbetat aktivt i internationella arbetsgrupper med att skriva europeiska standarder inom fjärrvärmedistribution, Har varit med och skrivit europeiska certifieringsregler gällande avstängningsventiler för fjärrvärme.
Arbetar aktivt med att granska standarder, och tillsammans med de svenskar som är med i internationella arbetsgrupper så lämnar vi svenska synpunkter på remisser av standarder.
Jag är inte med aktivt i någon arbetsgrupp nu. Var ordförande i en ett tag, och med i ett par andra. Det var roligt.
Jag har arbetat med standardiseringsfrågor inom området sedan 2012. Det är kul att kunna påverka, på denna nivå, där man jobbar för bra och vettiga prylar för slutkund, tillverkare, entreprenörer m.fl. att kunna använda.

n3wton

Aktiv medlem
Jag är ordförande i SIS/TK-300, en spegelgrupp till CEN/TC 107. Har arbetat aktivt i internationella arbetsgrupper med att skriva europeiska standarder inom fjärrvärmedistribution, Har varit med och skrivit europeiska certifieringsregler gällande avstängningsventiler för fjärrvärme.
Arbetar aktivt med att granska standarder, och tillsammans med de svenskar som är med i internationella arbetsgrupper så lämnar vi svenska synpunkter på remisser av standarder.
Jag är inte med aktivt i någon arbetsgrupp nu. Var ordförande i en ett tag, och med i ett par andra. Det var roligt.
Jag har arbetat med standardiseringsfrågor inom området sedan 2012. Det är kul att kunna påverka, på denna nivå, där man jobbar för bra och vettiga prylar för slutkund, tillverkare, entreprenörer m.fl. att kunna använda.
Det låter som att du är en av de som gör att de med ett praktiskt handfast arbete inte kan sova om nätterna för att de drunknar i den administrativa bördan alla standarder innebär.😛

darkforce

Aktiv medlem
att rensa huvudet då man ska somna är ett måste för mej som har bokstavskombinationer från A till Ö där är white noise ett grymt bra hjälpmedel sen e de ju skillnad på piller o piller
haft sömnproblem så länge ja han minnas o bytt sömnpiller så många ggr pga ja blir "imun" efter ett tag, men vad som för de mesta funkar o räcker för en vanlig sömnproblematik är tillföra melatonin i pillerform själv har ja den i kombo med en tyngre sömnmedecin o sover bättre än nånsin

Hälsingland

Aktiv medlem
att rensa huvudet då man ska somna är ett måste för mej som har bokstavskombinationer från A till Ö där är white noise ett grymt bra hjälpmedel sen e de ju skillnad på piller o piller
haft sömnproblem så länge ja han minnas o bytt sömnpiller så många ggr pga ja blir "imun" efter ett tag, men vad som för de mesta funkar o räcker för en vanlig sömnproblematik är tillföra melatonin i pillerform själv har ja den i kombo med en tyngre sömnmedecin o sover bättre än nånsin

Jag har melatan och det funkade väl första nätterna typ. Antar problemet är att jag inte har svårt att somna, melatonin gör ju dig trött när du tar det inte hela natten.

Vet inte om det finns någon långsamutsöndrande tablett av melatonin där effekten kommer efter ~4h men det hade passat mig. Skönt att du sover, det är ju som skogling skrev ren tortyr att inte sova.

Edit: testade häromnatten att ta en melatan på natten när jag inte somnade om. Tänkte att det kanske skulle funka, men det gjorde ingen skillnad då 😩

Senast ändrad:

Lejon

Aktiv medlem
Jag har melatan och det funkade väl första nätterna typ. Antar problemet är att jag inte har svårt att somna, melatonin gör ju dig trött när du tar det inte hela natten.

Vet inte om det finns någon långsamutsöndrande tablett av melatonin där effekten kommer efter ~4h men det hade passat mig. Skönt att du sover, det är ju som skogling skrev ren tortyr att inte sova.

Edit: testade häromnatten att ta en melatan på natten när jag inte somnade om. Tänkte att det kanske skulle funka, men det gjorde ingen skillnad då 😩
Circadin är melatonin i depotberedning (dvs tas inte upp lika snabbt). Receptbelagt men ej inom läkemedelsförmånen. https://www.fass.se/m/produkt/20051203000025/health/tabproduct

darkforce

Aktiv medlem

melatan e snabbverkande för bli trött tex circadin e depot vilket ger först tröttheten sen håller den längre effekt för mej så pass ja kommer ner i djupsömn sen tar den andra medecinen vid i djupsömn resten av natten vilket e grymt skönt efter legat mellan insomning och rem-sömn rätt långa perioder vilket inte ger nån direkt återhämtning för kroppen

Hälsingland

Aktiv medlem
melatan e snabbverkande för bli trött tex circadin e depot vilket ger först tröttheten sen håller den längre effekt för mej så pass ja kommer ner i djupsömn sen tar den andra medecinen vid i djupsömn resten av natten vilket e grymt skönt efter legat mellan insomning och rem-sömn rätt långa perioder vilket inte ger nån direkt återhämtning för kroppen
Okej tack, ska kolla efter circadin då 👍

Edit: Ser ut som något jag får ta upp med läkaren isf, var ju inte receptfritt som melatan.. 🙃

PJF

Aktiv medlem
Sömntabletter, inte insomningstabletter. Sen när man sovit ok i nån vecka, så struntar man i dom. Men har insomningstabletten till hands om klockan skulle bli mer än 12.

dogday

Aktiv medlem
Jag hade svårt att somna in och stressade upp mig kring detta enormt för många år sedan. Hängde ihop med första "riktiga" jobbet och viljan att prestera. Var egentligen stressen kring att måsta sova för att göra bra ifrån mig som var stora problemet. En hangup.

För min del löste det sig med försiktigt bruk av stilnoct, dvs receptbelagd insomningstablett. Tog dem regelbundet tills jag sov vettigt och lärt mig att jag med hjälp av dem alltid kunde somna. Sedan behövdes de inte i kroppen, men som trygghet i medicinskåpet. Tar dem fortfarande (~15 år senare) men det är kanske 5 om året.

Det jag föreslår är alltså ett försiktigt och informerat (men någorlunda regelbundet) bruk av sömntabletter eller kanske Atarax (milt lugnande) som får dig att bli trygg kring sömnen igen. Sedan stopp, men ha dem i närheten för att skapa trygghet.

InlineOla

Aktiv medlem
jag visualiserar olika mtb slingor i huvudet. Typ som en slalomåkare: börjar vid starten på en slinga och sen kör jag hela slingan ihuvudet, kurva för kurva, hopp, backe osv…brukar somna efter 7-8 kurvor🙂

Det där brukar jag också göra, funkar ibland. En gång kom sambon in efter kisspaus på natten, då sov jag gott men låg med armarna upp i luften o ratta styret höger o vänster o vevade med fötterna...

ybs

Aktiv medlem
Ha in-ears hörlurar och lyssna på p3 dokumentär om scientologerna. Stor del är på danska vilket gör att man bara hör ljud efter ett tag och det är mörka röster och jämn volym. Ha ganska låg volym när du lyssnar - precis så du kan urskilja vad de säger - volymen är nyckeln så du får testa dig fram. Det är ett sjukt intressant avsnitt men efter att du har lyssnat på det 30 ggr/nätter så slocknar du som efter kloroform.

Batavus

Aktiv medlem
Så gör jag också. Har ett block där jag skriver ner det som jag skall göra i jobbet.
Förut kunde det lätt bli att jag försökte, i sömnen, komma ihåg saker som skulle göras.
Jag gör så också ibland: Konstigt klotter blir det, men det spelar mindre roll. De saker man grunnar på och ältar går ofta att göra på fem minuter sedan, och om ett par veckor.
Tyngd över och därmed varma fötter funkar. Låt för sjutton gubbar kaffet vara på kvällen: Det hämmar insomningen något otroligt. Vädra lakanen och vända madrassen och att ta bort eller puffa en kudde hjälper också. Hård träning är bra, men inte för nära nana-kudden-dags; stretcha ordentligt också.

kais01

Aktiv medlem
fast inte så bra när inlägget skrevs kl 0325 i natt??

kakao och choklad på kvällen får för min del till effekt att jag vaknar mitt i natten. ett bra sätt att känna sig morgonpigg om man ska upp vid den tiden:)

C

CCS

Guest
fast inte så bra när inlägget skrevs kl 0325 i natt??

kakao och choklad på kvällen får för min del till effekt att jag vaknar mitt i natten. ett bra sätt att känna sig morgonpigg om man ska upp vid den tiden:)
Jodå, jag somnade så gott nån gång efter 21-tiden igårkväll. Pga snökaos och arbete gick jag upp strax efter 3 imorse.

Batavus

Aktiv medlem
Att ta hjälp, som du gjort här, med "OLÖSLIGA" problem är förstås det rätta och bästa. Jag minns sömnproblem när jag skulle göra bokslut och föga visste hur det går till. Man tror man måste kunna lösa saker själv, och det bryter ner en. Revisorn hjälpte mig ur bekymren. ...Fast inte gratis, hihi!

glitch

Aktiv medlem
Mycket bra skrivet i tråden redan. Har själv problem, inte med att somna, men med att jag vaknar alldeles för ofta på nätterna. Skulle kunna skylla det på småbarn, men vet också att även om den yngsta bidrar till avbrotten var det inte mycket bättre innan, och tendenserna fanns redan där långt innan barn, men då kunde man komma undan med mer dels för att den allmänna stressen var lägre, dels för att man t.ex. som student kunde dra en tupplur mitt på dagen osv.

Mina tips:

Stress - Se stress som en hink som fylls med stressdroppar från livets alla delar, jobb, barn, nära och anhöriga, träning osv. allt hamnar i samma stresshink och kroppen vet inte skillnaden mellan dessa olika faktorer. Många tenderar att begränsa sig i sin syn på egna stressen.

Sömnhygien - Ha mörkt och svalt i sovrummet. Lägg dig samma tid varje dag. Sluta fippla med skärmar, TV osv. minst en timme innan det är dags att sova. Dels är ljuset störande, dels tenderar vi sällan att göra "avslappnande" saker utan vi ser på sociala medier, nyheter och andra saker om emotionellt berör oss och trissar upp oss snarare än att få oss att varva ner.
Något så simpelt som att lägga sig i sängen en halvtimme innan det är dags att släcka och läsa en bok gör under för att somna.
Sovrummet är till för att sova inte titta på teve, läsa happy osv. ;-) Kan du inte somna, gå till ett annat rum en stund, och försök igen lite senare. Samma sak om du vaknar och inte kan somna upp. Gå upp, sätt dig i vardagsrummet och läs en bok eller sticka en tröja och prova igen en kvart senare.

Ett varmt bad nån timme innan kan också hjälpa.
Sömn föder sömn, bra sömn mer än någon enstaka gång brukar leda till bättre sömn långsiktigt.
Noja inte över en dålig natt, tyvärr blir man ofta stressad över att man är stressad och sover dåligt så fortsätter den onda spiralen bara.

Mat / Kost - Koffein har det redan pratats mycket om, prova skära ned gradvis. Jag tar med mig en termos till jobbet med två bra koppar i. Vid lunch är den slut. Då har jag fått gott kaffe, och eftersom kaffet är slut, och kaffet på jobbet är äckligt är det lättare att skippa jobbmaskinskaffet. (Kan vara svårt knep om man är barista ;-) )
Ät inte för nära inpå sömn och se till att det sista du äter är lättsmält så inte kroppen behöver lägga energi på matsmältningen.
Det har börjat komma en hel del forskning på att ett proteinrikt mål innan läggning kan verkar positivt på sömnen och även syntesen av protein.
Tänk dock då på a) hur du får i dig proteinet b) hur ditt totala proteinintag ser ut över dygnet samt c) individuella skillnader. Drar du en proteinshake t.ex. är det en massa vätska = kissnödig = störd sömn.
b) äter du en hög proteinkost finns också risken för ökad urinproduktion (vi lagrar protein i begränsad mängd i kroppen, och kvävedelen driver urinproduktion för att få ut detta ur kroppen; nu förenklar jag det hela).
c) det kan vara väldigt olika hur det påverkar.
Men generellt sett, fundera lite på hur vätskeintaget ser ut senare på kvällen.
Alkohol - det kan kännas som det är bra, man somnar ju så lätt, men även om du somnar lätt blir sömnkvaliteten lidande, och den sömnen man får är av sämre kvalitet. Så undvik alkohol sent på kvällen.
Bättre att börja tidigare och sluta tidigare.

Träning - Träning är stress, hög intensitetsträning trissar upp oss och kan göra det svårt att somna, alternativt somnar vi, men vaknar ofta för kroppen är i förhöjt stresstillstånd. För egen del funkar t.ex. ett lågintensitetspass som slutar 2h innan läggning helt okej, men att köra 4x4 innan läggning är inget vidare.

Lägg dig i vettigt tid. Fundera på vad du gör efter klockan 22:00; för egen del kan jag säga att det sällan är något vettigt. Är man uppe så sent är det ofta att man tittar på tv, slösurfar eller är så uppe i något att man glömmer av tiden = inget av det är särskilt bra för att komma ner i varv. Bättre att lägga sig tidigt, och gå upp tidigt och vara produktiv på morgonen istället.
Återigen även här finns stora individuella skillnader mellan morgonpigga, nattsuddare osv, mycket handlar om vanor, men visst måste man ta individen och helheten i beaktning. Har man två barn som ska iväg till skolan har man ju knappast heller möjligheten att ta sovmorgon så återigen måste man hitta en vana som passar ens förutsättningar och liv som helhet.

Nu skulle man kunna tro att om man vet alla tricksen så borde man ha perfekt sömn....tyvärr funkar det inte så. Vissa verkar kunna sova som hur djupt och tryggt som helst medan andra kämpar.
Min utmaning är att jag vaknar ofta och är väldigt lättväckt. Och så fort jag vaknar vill hjärnan gärna gå på högvarv och tänka tusen tankar. Oftast somnar jag relativt om, men vaknar också ofta någon timme senare igen. Jag märker också väldigt tydligt när man är "slutkörd" av jobb, träning, familj så blir sömnen bara sämre och sämre. Ofta hade det kloka beslutet varit att t.ex. skippa träningen men samtidigt så är man ju knarkare och tycker känslan är så skön och man motiverar det med att det är hälsofrämjande osv. men ibland bygger det bara mer stress som gör det ännu svårare med sömnen.

God natt ;-)

Roosander

Medlem
Bra inlägg ovan!
Har lyssnat på några poddar med Matthew Walker som forskat på sömn. Väldigt spännande att lyssna på och många bra tips och tankar kring att sova bättre.
Kan vara ett tips.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Circadin är melatonin i depotberedning (dvs tas inte upp lika snabbt). Receptbelagt men ej inom läkemedelsförmånen. https://www.fass.se/m/produkt/20051203000025/health/tabproduct

Det prövade vi på en av ungarna som sov väldigt oroligt. Han tuggade sönder tabletten och somnade alltid på fem minuter, men fortsatte av förklarliga skäl att vakna på natten nån gång i timmen. Terror!

Gjorde ett gäng sömnregistreringar, 40-50 andningsuppehåll per timme -> ta bort halsmandlar -> sover numera bra på nätterna. Att vi som familj inte imploderade under den tiden är ett under, sov aldrig mer än nån timme i streck. Mycket tacksam för barnläkaren som vi hade då!

Själv behöver jag mest jobba med att komma i säng på kvällen, det blir lätt lite egentid när alla gått och lagt sig, men vi behöver gå upp runt kl 6 så det är inte vidare bra egentligen. Brukar lyssna på ljudbok och då somnar jag alltid fort och får lyssna om stycket nästa gång. Samma sak om jag vaknar till på natten och grubblar, på med ljudboken bara.

Arvido

Aktiv medlem
Om ni tycker att ni sover dåligt, kolla på er garminklockas sömndata. Oftast när jag tycker jag sov risigt visar det sig att jag egentligen sov riktigt bra. Det är ganska lugnande om man panikar över att man får för lite sömn.

Hälsingland

Aktiv medlem
Om ni tycker att ni sover dåligt, kolla på er garminklockas sömndata. Oftast när jag tycker jag sov risigt visar det sig att jag egentligen sov riktigt bra. Det är ganska lugnande om man panikar över att man får för lite sömn.
Jag tog av mig min.. 😂

Jag gick från klockren grön linje till det här.

1386889B-8BBD-426D-BDC8-E471EE358113.png

Topp