[OT] sömnproblem vad gör man?

Hälsingland

Aktiv medlem
En sak att tänka på med melatoninsupplementering är att melatonin verkar på HPTA-axeln och sänker utsöndringen av testosteron.

Min strategi vid insomningssvårigheter (efter att ha skippat koffein osv) är att helt enkelt lägga mobilen i ett annat rum och ligga i sängen tills klockan ringer, helt oavsett om jag somnar eller inte. Vissa nätter har jag inte sovit mer än 1-2h, men har ändå känt mig hyfsat utvilad.

Att ligga kvar i sängen är dock tvärs emot vad farbror doktor och diverse sömnskolor rekommenderar. Det skapar en stress hos många, jag gör dock ofta likadant. Annars rekommenderas att kliva upp och sätta sig och stirra i väggen för att bli trött (typ).

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Att ligga kvar i sängen är dock tvärs emot vad farbror doktor och diverse sömnskolor rekommenderar. Det skapar en stress hos många, jag gör dock ofta likadant. Annars rekommenderas att kliva upp och sätta sig och stirra i väggen för att bli trött (typ).

Beror nog på inställning, kan man slappna av och tänka att man ligger och vilar, inte ligga och kolla på klockan osv så fungerar det även för mig.

Igår kom jag i säng redan 23.20, nån slags rekord. Sov över 6 timmar!

Hälsingland

Aktiv medlem
Beror nog på inställning, kan man slappna av och tänka att man ligger och vilar, inte ligga och kolla på klockan osv så fungerar det även för mig.

Igår kom jag i säng redan 23.20, nån slags rekord. Sov över 6 timmar!

Absolut, sen skiljer det väl sig om man blir trött av att kliva upp också. Jag blir dock jäkligt trött av att gå upp men det hjälpte oftast inte för att somna om då jag blev pigg igen när jag la mig ner....

Lingon

Aktiv medlem
"If you can't sleep, then get up and do something instead of lying there worrying. It's the worry that gets you, not the loss of sleep."
Dale Carnegie

anderski

Aktiv medlem
Hade en del sömn strul för länge sen, man måste ju liksom börja om "sömn tåget", ligga kvar i sängen funkar sällan. Har nån gång för 10 år sen gått kort promenad typ 10 min. Kör sen dess med öronproppar för att inte bli väckt i onödan, skönt på semester eller borta, men klockrent hemma oxå.

Numera lyssnar jag på nån bra pod, om jag vaknar vid 4 tiden, brukar bli sömning efter 30-40 min, eller se nåt lagom halvtråkigt på netflix funkar som regel, senast i morse.

Hälsingland

Aktiv medlem
På ett möte i veckan så var det en karl som nämnde att han tog Clarityn för pollen nu och kände sig som en klubbad lake. Går det ta året runt eller vänjer sig kroppen kankse?
Skulle säga att man vänjer sig, du får väl ta det i cykler och testa. Bäst är väl egentligen att ta på kvällen så man är trött på natten och minst påverkad på dagen.

Men jag funderar om min smekmånad är över nu, vaknade 0420 imorse 🙃

jonte987

Aktiv medlem
Skulle säga att man vänjer sig, du får väl ta det i cykler och testa. Bäst är väl egentligen att ta på kvällen så man är trött på natten och minst påverkad på dagen.

Men jag funderar om min smekmånad är över nu, vaknade 0420 imorse 🙃
Surt. Jag klarade mig till 5:30.
Mycket på jobb nu.

Vid ett tillfälle vaknade jag 4 väldigt många nätter i rad. Var väldigt nära att få ett psykbrytt på riktigt innan det till sist försvann av sig själv. Inget man skämtar bort.
Normalt ligger det på en mer hanterbar nivå men borde ändå ta tag i saker.

Hälsingland

Aktiv medlem
Surt. Jag klarade mig till 5:30.
Mycket på jobb nu.

Vid ett tillfälle vaknade jag 4 väldigt många nätter i rad. Var väldigt nära att få ett psykbrytt på riktigt innan det till sist försvann av sig själv. Inget man skämtar bort.
Normalt ligger det på en mer hanterbar nivå men borde ändå ta tag i saker.
Jag gick ändå i säng tidigt igår så jag fick ihop 6h inatt. Är det enstaka nätter är det ju ingen ko på isen. Tror det är som för dig att det är jobbet som spökar den här veckan, blev ett stökigt slut.

Eller så var jag som ett barn på julafton då det är parkpremiär idag för mig i järvsö. Kan ju vara det å😁

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Just det, ja vi köper loratadin på nätet och brukar betala typ 13:- per förpackning.

För folk som inte gillar att känna sig som en klubbad säl kan jag tipsa om desloratadin, typ varumärket Aerius. Finns även som generika. Det ska ha lägre trötthets-sidoeffekter än loratadin, enligt någon allergiläkare jag pratade med.

Själv kör jag med någon spray som innehåller både antihistaminer och kortison. Det funkar förvånansvärt väl, även om det är rätt kass för kroppen att ta kortison.

DanielS

Aktiv medlem
På ett möte i veckan så var det en karl som nämnde att han tog Clarityn för pollen nu och kände sig som en klubbad lake. Går det ta året runt eller vänjer sig kroppen kankse?
@thomaslundstrom nämner ju desloratadin, kanske värt att testa?

Har relativt milda pollenbesvär och tar loratadin på kvällen, känner inte av några trötthetssymptom. Men antar det är individuellt hur man påverkas.

Generellt ska man väl inte ta sånt här året om utan rekommendation från läkare. En annan biverkning är muntorrhet vilket kan påverka tandhälsa t ex.

Topp