[OT] Solpaneler

iMats

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Vänligen definiera optimalt! Optimalt för vad ställer jag då som motfråga!
Det gjorde jag redan i första meningen. Kan utveckla det med att lägga till ur ekonomisk synvinkel men kan tycka att det är underförstått. Många gör denna investering och räknar med att man nångång ska gå plus. Om det enbart är för egenproduktion när man själv använder elen har du nog helt rätt.

Emil777

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Det gjorde jag redan i första meningen. Kan utveckla det med att lägga till ur ekonomisk synvinkel men kan tycka att det är underförstått. Många gör denna investering och räknar med att man nångång ska gå plus. Om det enbart är för egenproduktion när man själv använder elen har du nog helt rätt.
Räkna så här:
Vad kostar det att låna 100' och vad sparar jag på att installera solel för 100'

Bankränta mot elpris.

så tänker en kamrer...

Tänk på miljön,
så tänker en progressiv medelsvensson (jag)

Det är m.a.o. bara att köpa om man har ett bra tak...

roskai

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Kul att läsa initierade inlägg.

Personligen tänker jag ungefär såhär: det viktiga för mig, när jag installerar solceller, är att de utvinner så mycket energi som möjligt. Ut ekonomisk synvinkel är det givetvis bäst att nyttja den el anläggningen producerar själv. Att sälja el billigt under dagen och köpa dyrt under kvällen är ingen god affär.

Vi har elbil(ar) i hushållet. Den laddas alla tider på dygnet. Vi står i begrepp att installera en första omgång lagring (batterier) kopplade till solcellerna. Samt Solel Solutions.

Den viktigaste aspekten för min (vår) del vid installationerna är miljöaspekten. Ekonom är inte på något sätt oviktig, dock tvivelsutan sekundär.

Jag önskar dock att jag besatt strike kunskaper kring elnätets uppbyggnad och funktion, för att om möjligt kunna fatta beslut utifrån ett större perspektiv än mitt (som privatperson).
Det beror ju som du säger på vad man vill få ut av sin anläggning. Gör man det enbart för sig egen plånbok (jag utgår från att det är den största moroten i en sådan investering, pratar man med folk inom fastighetsbranschen som jag normalt jobbar med så är det svårt att slå en besparing på sista raden eller minskat driftnetto).

Miljöfrågan blir ju allt större och vill man bidra till att producera grön el så är det såklart vägen att gå som du beskriver. Det finns såklart även fastighetsägare som tänker likadant och bygger så stor anläggning de kan trots att de inte har nytta av den själva men man vill ha en miljöprofil tex.

Emil777

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Har just fått en offert av Stockholms Solenergi, och det samtal med honom var väldigt förtroende ingivande. 26 paneler/320w, 89kkr efter grönt avdrag.
Låter det rimligt?
Bättre än de offerter jag fått. Ca. 10 i skillnad i pris men jag har liiiiite mer effekt, ca 400W, och bor på landsbygden (om nu prisbilden är annorlunda mot storstad)

Bra köp!

Barrett

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Kul att läsa initierade inlägg.

Personligen tänker jag ungefär såhär: det viktiga för mig, när jag installerar solceller, är att de utvinner så mycket energi som möjligt. Ut ekonomisk synvinkel är det givetvis bäst att nyttja den el anläggningen producerar själv. Att sälja el billigt under dagen och köpa dyrt under kvällen är ingen god affär.

Vi har elbil(ar) i hushållet. Den laddas alla tider på dygnet. Vi står i begrepp att installera en första omgång lagring (batterier) kopplade till solcellerna. Samt Solel Solutions.

Den viktigaste aspekten för min (vår) del vid installationerna är miljöaspekten. Ekonom är inte på något sätt oviktig, dock tvivelsutan sekundär.

Jag önskar dock att jag besatt strike kunskaper kring elnätets uppbyggnad och funktion, för att om möjligt kunna fatta beslut utifrån ett större perspektiv än mitt (som privatperson).

Jag tror du är inne på något, men jag tror oxå förutsättningarna beroende på hur hushållet och fastigheten i övrigt ser ut är ganska stora.

Bygger man nytt hus vore det ju riktigt intressant att göra lite analyser. Disk/tvättmaskin kan ju i princip alla välja att köra på dagtid, finns väl ingen hyffsat modern maskin som inte har timerfunktion för det?
Men det går ju även tänka att det går att styra t.ex. varmvattenproduktion på samma vis. Värma vatten dagtid som laddar en acctank som nyttjas över resten av dygnet. Killgissar att det är både billigare & miljövänligare än att ha batterier som i princip gör samma sak.

IM

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Jag tror du är inne på något, men jag tror oxå förutsättningarna beroende på hur hushållet och fastigheten i övrigt ser ut är ganska stora.

Bygger man nytt hus vore det ju riktigt intressant att göra lite analyser. Disk/tvättmaskin kan ju i princip alla välja att köra på dagtid, finns väl ingen hyffsat modern maskin som inte har timerfunktion för det?
Men det går ju även tänka att det går att styra t.ex. varmvattenproduktion på samma vis. Värma vatten dagtid som laddar en acctank som nyttjas över resten av dygnet. Killgissar att det är både billigare & miljövänligare än att ha batterier som i princip gör samma sak.
Det jobbas en hel del på olika former av "smarta" lösningar när det kommer till att i möjligaste mån "optimera" energianvändningen i hemmet. Att använda el när det finns som mest tillgängligt och att på olika sätt lagra energi. Ackumulatortankar, batterier, elbilar, vätgas, värmepumpar - sätten är rimligtvis många.

IM

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Det beror ju som du säger på vad man vill få ut av sin anläggning. Gör man det enbart för sig egen plånbok (jag utgår från att det är den största moroten i en sådan investering, pratar man med folk inom fastighetsbranschen som jag normalt jobbar med så är det svårt att slå en besparing på sista raden eller minskat driftnetto).

Miljöfrågan blir ju allt större och vill man bidra till att producera grön el så är det såklart vägen att gå som du beskriver. Det finns såklart även fastighetsägare som tänker likadant och bygger så stor anläggning de kan trots att de inte har nytta av den själva men man vill ha en miljöprofil tex.
Den ekonomiska aspekten är givetvis viktig. För många (de flesta?) är det antagligen den i särklass viktigaste aspekten. En stor fördel med den är ju dessutom att den är relativt enkel att räkna på. Det skall inte underskattas.

Har du (eller någon annan) upplevt någon skillnad i intresse för och utveckling av installationer av solceller iom förändringen i de statliga stöden?

fhloston

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Det jobbas en hel del på olika former av "smarta" lösningar när det kommer till att i möjligaste mån "optimera" energianvändningen i hemmet. Att använda el när det finns som mest tillgängligt och att på olika sätt lagra energi. Ackumulatortankar, batterier, elbilar, vätgas, värmepumpar - sätten är rimligtvis många.

Ackumulatortank var ju poppis på 80 och 90 talet bland de som eldade med ved.

roskai

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Den ekonomiska aspekten är givetvis viktig. För många (de flesta?) är det antagligen den i särklass viktigaste aspekten. En stor fördel med den är ju dessutom att den är relativt enkel att räkna på. Det skall inte underskattas.

Har du (eller någon annan) upplevt någon skillnad i intresse för och utveckling av installationer av solceller iom förändringen i de statliga stöden?
Det som jag upplever haft stört påverkan på viljan att installera solceller är dels att företag vill stärka dess miljöprofil och att priset på solceller gått ner så mycket de senaste åren.

Just nu är återbetalningstiden grovt räknat 10 år på en lite större anläggning, för ett par år sedan räknade man att det var 15-20 år.

rln

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Vad mycket bättre elenergimarknaden kunde fungera om skatterna togs bort, elöverföringsavgiften slopas så att den som förut ingick i fasta avgiften. Gäller även skatten som kallas certifikat.

IM

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Det som jag upplever haft stört påverkan på viljan att installera solceller är dels att företag vill stärka dess miljöprofil och att priset på solceller gått ner så mycket de senaste åren.

Just nu är återbetalningstiden grovt räknat 10 år på en lite större anläggning, för ett par år sedan räknade man att det var 15-20 år.
Vad tror du om återbetalningstiderna framöver? Kommer de fortsätta sjunka?

42Hz

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Vattenfalls räknesnurra räknade ut 8 års återbetalningstid på mitt tak 75kvm, 36 paneler, ~120 000:- med delbetalning 1000:-/månaden i 12 år

fhloston

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Elpriset kommer sannolikt gå upp, solceller tror jag kommer gå ner i pris.

Du fick ju rätt om elpriset i alla fall. Solceller vet jag inte hur priset ändrat sig.

Någon som fått solceller installerat nyligen? med batteri?
Jag har försökt att kontakta några, men de svarar inte. har väl fullt upp.

Jag har hus med tak i sydväst/nordost-läge och tänker att jag kan ha celler åt båda håll. Eftersom jag ofta jobbar hemma, eller cyklar tiill kontoret, så kan bilen laddas dagtid, vilket med mina resvanor egentligen inte blir jättemycket, men ändå.

mzi

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Jag kontaktade EON i januari eller så, och de sa att de hade mycket att göra och att det kunde ta ett par dagar innan de återkopplade. De ringde tillbaka i maj. Av de företag som vi pratade med så kunde alla leverera batterier men ingen rekommenderade att vi köpte eftersom det inte fanns någon ekonomi i det.

Luzen

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Du fick ju rätt om elpriset i alla fall. Solceller vet jag inte hur priset ändrat sig.

Jag har hus med tak i sydväst/nordost-läge och tänker att jag kan ha celler åt båda håll. Eftersom jag ofta jobbar hemma, eller cyklar tiill kontoret, så kan bilen laddas dagtid, vilket med mina resvanor egentligen inte blir jättemycket, men ändå.
Som det är nu med extremt stora skillnader i pris dag/natt i SE3 är det bättre att sälja elen på dagen och ladda bilen på natten.
Ja det har blivit mycket dyrare med installation då det är ont om material och en överhettad marknad.

jonte987

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
När jag slog en snabb google så verkade det som om problemet med batteri är att det är för förmånligt att sälja överskott

Om det nu finns ström 24/7 i vinter annars kanske man får ompröva den kalkylen.

jonte987

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Sen vet jag inte om redan de kraftiga svängningarna gör det mer intressant med batteri kontra sälja överskottet. Jag vet inte hur det funkar bara att det är eller var förmånligt att sälja. Om man kan både köpa och sälja på spot så borde det bli spännade.

ptrk

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler

Vi fick våra paneler monterade igår. Väntar dock på växelriktare och batteri.

Hade tänkt köpa utan batteri men med subventionerna lät det lite för kul för att tacka nej.

Min tanke är att ladda batteriet på natten när elen är billigare och sälja så mycket solel som möjligt på dagen. Oklart om man får/kan göra så.

Skrev på i maj så ganska snabbt jobbat av Sesol som vi köpte sv

42Hz

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler

Hade tänkt köpa utan batteri men med subventionerna lät det lite för kul för att tacka nej.

Min tanke är att ladda batteriet på natten när elen är billigare och sälja så mycket solel som möjligt på dagen. Oklart om man får/kan göra så.

Att ha batteri är ju inte bara ekonomi, det ger ju en viss trygghet också, i alla fall om det är kopplat så man kan använda batteriet om elen förvinner. Nu ska man ju inte nämna p*litik men med varningar om att elen kan stängas av stundtals för ransoneringens skull så känns det än mer aktuellt, dock har jag tur att inte bo i SE4. ;)

Emil777

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler

Vi köper och säljer el till månades medelpris. Dvs att förbruka eller sälja el på natt eller dag gör ingen skillnad ekonomiskt för oss.

Att efterinstallera en UPS för vår solanläggning skulle kosta ca. 60tkr. Men det hade varit mer relevant om vi bott där det sker strömavbrott.

ptrk

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
För oss kostade batteriet ca 22kkr efter alla bidrag man får så kändes värt det även om det ev inte är ekonomi i det.

Vi har precis bytt till Tibber också vilket skulle möjliggöra skiftet natt-priser till dagen mha batteriet. Som sagt, inte testat än

mzi

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Hur stort batteri har du? 2kr I skillnad mellan dag och natt låter väl som ett rimligt högt snitt? Med 10kWh så är det 20kr per dag. Hur många laddcykler klarar batteriet?

ptrk

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Hur stort batteri har du? 2kr I skillnad mellan dag och natt låter väl som ett rimligt högt snitt? Med 10kWh så är det 20kr per dag. Hur många laddcykler klarar batteriet?
Ja, är inte säker på att det är ekonomi i det som sagt. Men blir väl lite bättre kalkyl om man räknar med att
1. Det ofta är typ 5kr skillnad. Så har det varit den här veckan iaf…
2. Man får dubbelt upp när man kan sälja el från panelerna som inte behöver gå till huset. Dvs istället för att gå till huset säljer jag mer el till dagspriser.

Och i en ev framtid när man inte får lika bra betalt för sin solel. Tex skatte-reduktionen känns ju sannolik att dom tar bort. Kan ju till och med vara så att dom sänker hur mycket man får betalt då det är lite mindre ”bra” el ur frekvens/stabilitets-synpunkt. Då är det lite gött att ha batteriet.

Men med allt det sagt. Oklart fortfarande om det kommer gå plus till slut…

Pfaff

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Vi flyttar under hösten till nytt med lämpligt tak för celler, jag har frågat efter offerter. Runt 10 kw.
Om vi tittar på samlade miljöbelastningar kännar någon till beräkningar om det är ur miljösynpunt fördelaktigt med batteri?
Hittar bara plånboksfrågor.

Pugilism

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Vi flyttar under hösten till nytt med lämpligt tak för celler, jag har frågat efter offerter. Runt 10 kw.
Om vi tittar på samlade miljöbelastningar kännar någon till beräkningar om det är ur miljösynpunt fördelaktigt med batteri?
Hittar bara plånboksfrågor.
Sett ur den svenska energimixen är solceller något sämre co2 än det du får ur urtaget. Men iom att vi sitter ihop med polen/tyskland osv så ger en solcells kwh stor skillnad åt det positiva hållet.

Ur minnet tror jag att det var
10-15 kg co2 /kwh elmix sverige.
Typ det dubbla för solcell
300 kg co2/kwh för kolkraft.

Men det var för nåt år sedan. Och nån form av prod-livscykel analys.

Edit: Och så inser jag att jag inte svarede på frågan. Batteridelen till har jag ingen aning om. Sorry.

rln

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Sett ur den svenska energimixen är solceller något sämre co2 än det du får ur urtaget. Men iom att vi sitter ihop med polen/tyskland osv så ger en solcells kwh stor skillnad åt det positiva hållet.

Ur minnet tror jag att det var
10-15 kg co2 /kwh elmix sverige.
Typ det dubbla för solcell
300 kg co2/kwh för kolkraft.

Men det var för nåt år sedan. Och nån form av prod-livscykel analys.

Edit: Och så inser jag att jag inte svarede på frågan. Batteridelen till har jag ingen aning om. Sorry.
Glöm inte bort det som inte går att återvinna efter elproduktion.

ptrk

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Google verkar ge att det är omkring 70 kg CO2-ekvivalenter per kWh i ett litiumbatteri.

Solel verkar ge omkring 70g/kWh, också källa Google. Så om man kör 1000 cykler solel genom batteriet istället för tex tysk kol så har man iaf inte sämre än solel. 1000 cykler är mindre än tre år om man kör dagligen.

Med friskrivning för att jag ägnat 3 minuter åt detta och kan vara helt ute och cyklar

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Solpaneler
Visst är det så att man inte får grönt avdrag för batteri utan att installera solceller?

Med 10kWh batteri hemma skulle vi kunna köpa all el på natten till låga spotpriser och sen använda hur vi vill. Skulle kännas bra - men det är nog ingen lönsamhet i det egentligen.

Eftersom vi bor i bostadsrätt kan vi inte installera solpaneler (själva - föreningen kan givetvis).

Topp