[OT] Solpaneler

Fattiglapp

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Ja, är inte säker på att det är ekonomi i det som sagt. Men blir väl lite bättre kalkyl om man räknar med att
1. Det ofta är typ 5kr skillnad. Så har det varit den här veckan iaf…
2. Man får dubbelt upp när man kan sälja el från panelerna som inte behöver gå till huset. Dvs istället för att gå till huset säljer jag mer el till dagspriser.

Och i en ev framtid när man inte får lika bra betalt för sin solel. Tex skatte-reduktionen känns ju sannolik att dom tar bort. Kan ju till och med vara så att dom sänker hur mycket man får betalt då det är lite mindre ”bra” el ur frekvens/stabilitets-synpunkt. Då är det lite gött att ha batteriet.

Men med allt det sagt. Oklart fortfarande om det kommer gå plus till slut…
Jag har solceller utan batteri. 1,5 års statistik visar att jag säljer dyrare än jag köper, inräknat alla skatter och avgifter. Blir vääälidgt svårt att räkna hem ett batteri då…
Nu har jag timprisavtal, 1 elbil och en laddhybrid och optimerar laddningen på elpriset. Tidigare i veckan sålde jag el för 6-7 kr/kWh som jag natten senare ”köpte tillbaka” för drygt 2 öre…

Fattiglapp

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Visst är det så att man inte får grönt avdrag för batteri utan att installera solceller?

Med 10kWh batteri hemma skulle vi kunna köpa all el på natten till låga spotpriser och sen använda hur vi vill. Skulle kännas bra - men det är nog ingen lönsamhet i det egentligen.

Eftersom vi bor i bostadsrätt kan vi inte installera solpaneler (själva - föreningen kan givetvis).
Som priserna är nu skulle man nog kunna räkna hem detta - men du behöver nog ett rejält batteri då…

Pfaff

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Jag har solceller utan batteri. 1,5 års statistik visar att jag säljer dyrare än jag köper, inräknat alla skatter och avgifter. Blir vääälidgt svårt att räkna hem ett batteri då…
Nu har jag timprisavtal, 1 elbil och en laddhybrid och optimerar laddningen på elpriset. Tidigare i veckan sålde jag el för 6-7 kr/kWh som jag natten senare ”köpte tillbaka” för drygt 2 öre…
Fattiglapp???

ptrk

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Igen - tanken är att inte använda solel för att ladda batteriet utan nätström, på natten. Och använda batteriet för att kunna sälja mer solel

Fattiglapp

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Igen - tanken är att inte använda solel för att ladda batteriet utan nätström, på natten. Och använda batteriet för att kunna sälja mer solel
Insåg det sen ja. Intressant tanke att betala privatpersoner för att lastbalansera. Skulle nog gå att räkna hem med dagens priser, ett enkelt styrdon bara. Nån som har en lada över att fylla med gamla uttjänta bilbatterier?

Fattiglapp

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Kan jag koppla mitt hus till dig ? Jag står för kabel (y)
Absolut! Du betalar lite över spotpris och står för kabel, nedgrävning, inkoppling inklusive alla tillstånd… om vi bor nära varandra kan du nog räkna hem det på några hundra år eller så.

Det exempel jag gav var så klart extremt, med dagens svängningar. Men snittet är som sagt på rätt håll för min del.

Octagon

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Du menar svårt att räkna hem ett batteri till. Du har ju redan två i bilarna som gör att du kan flytta förbrukning... :)

IM

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Om jag får tillåta mig att raljera en aning: undrar om det finns något område med så många, krångliga och, för mig som privatperson och konsument, kontraproduktivta regler som elhandel och elproduktion.

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Om nu någon skulle komma på idén att göra något sådant kan jag tyvärr meddela att det kommer att stöta på patrull. Varje fastighet måste ha eget abonnemang.
Men det går alldeles utmärkt att köpa grannens sol-el. Via nätbolagets kablar och mätning 😝
Är det verkligen fortfarande så? Togs inte förbudet om att leda ström till en annan fastighet bort i vintras?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Solpaneler
Jag har ju valet idag att antingen ladda bilen via BRF, självkostnadspris via deras rörliga månadsabonnemang. Har hittills kostat 1.80 kr / kWh. Men funderar på att börja ladda via mitt eget abonnemang med timpriser också.

Får man ha två abonnemang hemma och välja att använda det billigaste? :)

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Om nu någon skulle komma på idén att göra något sådant kan jag tyvärr meddela att det kommer att stöta på patrull. Varje fastighet måste ha eget abonnemang.
Men det går alldeles utmärkt att köpa grannens sol-el. Via nätbolagets kablar och mätning 😝
Vad händer om man laddar upp batteriet, säljer batteriet fulladdat till grannen som laddar ur det och sedan säljer tillbaka det oladdat, etc. Är det också olagligt? Jag inser att det förmodligen är någon inkopplingsprocess som i dagsläget förstör det, men om inkoppling av batteri blev en trivial övning i framtiden, vad händer då?

K.B

Medlem
[OT] Solpaneler
Vad händer om man laddar upp batteriet, säljer batteriet fulladdat till grannen som laddar ur det och sedan säljer tillbaka det oladdat, etc. Är det också olagligt? Jag inser att det förmodligen är någon inkopplingsprocess som i dagsläget förstör det, men om inkoppling av batteri blev en trivial övning i framtiden, vad händer då?
Kanske går som hobbyverksamhet.

jonte987

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Du kan ju alltid låta grannen parkera på din laddstation. Själv har jag tanken full med diesel tankad i Danmark så jag skulle kanske erbjuda lite till grannarna.

Pfaff

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Då blir det spännande...

HåkanC

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Vad händer om man laddar upp batteriet, säljer batteriet fulladdat till grannen som laddar ur det och sedan säljer tillbaka det oladdat, etc.
Eller om det inte är enbart ett batteri, utan om det är en elbil runt batteriet?
En elbil med V2H förstås
vehicle_to_grid_stor.jpg

REDIGERAT
Det skall vara V2X: Vehicle-to-everything

Senast ändrad:

N_sandstrom

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Någon som har installerat paneler, och märkt ifall det blir mindre soluppvärmning av huset?

Vi har svart snetak som exponeras fint åt söder utan träd som skuggar, just nu 35c på vinden.
Blir lite extra sugen på ett lager skugga på det hela.

Fattiglapp

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Någon som har installerat paneler, och märkt ifall det blir mindre soluppvärmning av huset?

Vi har svart snetak som exponeras fint åt söder utan träd som skuggar, just nu 35c på vinden.
Blir lite extra sugen på ett lager skugga på det hela.
Inte vad jag märkt. Däremot står växelriktaren inomhus och med bristande ventilation, så i rummet ovanför har vi golvvärme på sommaren. Kollade flera gånger så värmen verkligen var avstängd innan jag fattade :-)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Solpaneler
Undrar hur det går när vi ransonerar EL, jag gissar att det kommer att bli så den här vintern, vad sägs om elbil då?

De lär ju inte ransonera på nätterna mär det är som billigast att ladda ändå. Däremot har jag hört att även bensinmackar behöver elektricitet. Och raffinering av bensin.. :)

arcamone

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler

emigus

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Precis! Men hur är det med nätkoncession- gäller den bara AC men inte DC-ström? Fått för mig det!

Nä tror inte det finns någon begränsning i DC eller AC

Se Ferroamps lösning med DC- nät

Snuten

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Har börjat fundera på solceller, men det är två saker som jag funderar på kring detta:

- Risken för läckage. Vet inte hur det står till i verkligheten, men har en känsla av att försäkringsbolagen kommer att få en del att ta i de kommande åren när det visar sig att många solpanelinstallationer orsakar läckage.

- Olämplig takkonstruktion. Har läst en del varningar ang detta. Panelerna skuggar och förhindrar uttorkning av det underliggande taket. Har ingen aning om vad som är olämpligast, men gissar på att tegelpannor, som ju absorberar fukt, kanske behöver fritt för att funka som det är tänkt.

- Status på mitt tak. Måste egentligen byta det innan jag installerar solceller. Finns det vettiga "alltiett"-alternativ? Vad säger byggnämnden om det (utseende)?
Eller måste jag först byta mitt gamla tegeltak mot ett nytt som liknar originalet, och sedan låta någon komma med paneler och härja runt. Verkar lite dumt...

Pfaff

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Har börjat fundera på solceller, men det är två saker som jag funderar på kring detta:

- Risken för läckage. Vet inte hur det står till i verkligheten, men har en känsla av att försäkringsbolagen kommer att få en del att ta i de kommande åren när det visar sig att många solpanelinstallationer orsakar läckage.

- Olämplig takkonstruktion. Har läst en del varningar ang detta. Panelerna skuggar och förhindrar uttorkning av det underliggande taket. Har ingen aning om vad som är olämpligast, men gissar på att tegelpannor, som ju absorberar fukt, kanske behöver fritt för att funka som det är tänkt.

- Status på mitt tak. Måste egentligen byta det innan jag installerar solceller. Finns det vettiga "alltiett"-alternativ? Vad säger byggnämnden om det (utseende)?
Eller måste jag först byta mitt gamla tegeltak mot ett nytt som liknar originalet, och sedan låta någon komma med paneler och härja runt. Verkar lite dumt...

Det varierar tyvärr mellan kommunerna vad man får montera. Somliga ger inte bygglov för svarta paneler på röda tak. Bygglov lär behövas om panelerna har annan lutning än taket men även det kan uppenbart variera.
Du får helt enkelt prata med din egen kommun.
Jag har projektledd större installationer på papptak. Det har medfört en del tilläggsarbeten på just pappläggningen men inte varit omöjligt.
Men håll dig till Energimyndighetens sajt och länkar därifrån. Samt kommunens energirådgivare. Facebokssidorna har vissa likheter med tyckande på ett cykelforum nära dig….

Fattiglapp

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler

Har du tegeltak och monterar ordentligt borde inte läckage vara ett problem. Men fuskar montörerna, och t.ex. inte fräser ur takpannorna, kan de spräckas, då är läget annorlunda.
Övriga frågor skall jag nog inte uttala mig om.

blitz

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler

Installerade solceller i våras på villan och min spontana reflektion på fråga ett och tre är.

Hittar man en vettig leverantör som vet vad de gör så skall detta inte vara ett problem, går ju alltid att konsultera en byggare eller besiktningsman om man själv inte har kunskap.

Vi hade ett tak från 81 som började bli trött, speciellt undertill där vi inte ens hade papp utan typ bara plywood skivor. Tog kontakt med kommunen och det var inga problem. Så vi tog in en annan firma som bytte hela rasket och satte dit ett plåttak innan solcellerna monterades. Jag är nöjd, behöver inte fundera på vårt tak på många år framöver samt att tycker plåttak är mer estetiskt.

arcamone

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Det varierar tyvärr mellan kommunerna vad man får montera. Somliga ger inte bygglov för svarta paneler på röda tak. Bygglov lär behövas om panelerna har annan lutning än taket men även det kan uppenbart variera.
Du får helt enkelt prata med din egen kommun.
Jag har projektledd större installationer på papptak. Det har medfört en del tilläggsarbeten på just pappläggningen men inte varit omöjligt.
Men håll dig till Energimyndighetens sajt och länkar därifrån. Samt kommunens energirådgivare. Facebokssidorna har vissa likheter med tyckande på ett cykelforum nära dig….

Fast bygglov behövs ju inte om cellerna följer takvinkeln? Såvida man inte bor i minnesmärkt hus torde det inte krävas bygglov, eller? Kommunen kan väl ha synpunkter på takfärg/material vid byggnation men inte att man 6 månader senare täcker in dem med paneler?

erik h

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Om huset står med gavel ganska rakt mot söder… är det kört då? Känns som man får ut en bråkdel av vad en sida mot söder skulle ge?

mzi

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Vårt tak är i öst-västlig riktning och vi beräknas producera 1,5MWh per år. Det är ju inte lika mycket som samma yta mot söder, men inte fy skam heller.

Fattiglapp

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Om huset står med gavel ganska rakt mot söder… är det kört då? Känns som man får ut en bråkdel av vad en sida mot söder skulle ge?
Nja. Mina västerpaneler ligger runt 300-310 kWh/panel det senaste året (360w-paneler)
Min bästa söderpanel ligger på 337 kWh. Så skillnaden är inte enorm. Några söderpaneler är delvis skuggade för mig, men 337-panelen tror jag aldrig skuggas.
Strax söder om gbg.

fhloston

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Jag läste någonstans att en fördel med åtminstone delvis öst/väst läge är att man får sol tidigt, och sent. Och till exempel i dag är timpriset högre på morgonen och kvällen. Sen hur det blir med totala lönsamheten vet jag inte. Mitt tak ligger ungefär sydväst /nordost, med 3/4 av ytan mot nordost. Grundtanken är att sätta på hela taket, men jag får väl se vad offerten säger...

Screenshot_20220831-081211.png

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Solpaneler
I dagsläget kan man nog tjäna lika mycket pengar på öst/väst som på söderläge även om det blir förre kWh eftersom priserna peakar på tidig förmiddag och sen eftermiddag.

Ska man ändå byta takbeklädnad kanske det är vettigt att titta på ett tak som är både-och? Vet inte vad det finns för alternativ som är vettiga här dock.

salle

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
I dagsläget kan man nog tjäna lika mycket pengar på öst/väst som på söderläge även om det blir förre kWh eftersom priserna peakar på tidig förmiddag och sen eftermiddag.

Ska man ändå byta takbeklädnad kanske det är vettigt att titta på ett tak som är både-och? Vet inte vad det finns för alternativ som är vettiga här dock.
Jag har tagit in lite offerter på integrerade tak. Midsummer, Sunroof, Vattenfall, Svenska sol, SolTech ShingEl och Ecokraft var några av dom jag kollade med, men det var 4-5 år sedan så lär ju ha ändrat sig. Rent generellt så är det ju snyggt men snordyrt :). Blev i stort sett dubbla priset mot att göra om taket och köpa solceller och montera ovanpå.

Raggamuffin

Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Jag har tagit in lite offerter på integrerade tak. Midsummer, Sunroof, Vattenfall, Svenska sol, SolTech ShingEl och Ecokraft var några av dom jag kollade med, men det var 4-5 år sedan så lär ju ha ändrat sig. Rent generellt så är det ju snyggt men snordyrt :). Blev i stort sett dubbla priset mot att göra om taket och köpa solceller och montera ovanpå.

Känns mindre framtidssäkert ifall man behöver byta en panel om några år med.

Topp