[OT som fasen] Korrosionståligt hänglås med många nycklar?

geologen

Aktiv medlem
Har behov av ett bra hänglås där man får med många nycklar, helst 5-6 st. Ska hänga i en havsnära miljö med mycket påverkan av salta vindar från havet, året runt i alla väder.
"Normal" hänglåsstorlek (ska låsa en sjöbodsdörr). Säkerhetsnivån behöver inte vara hög, men tåligheten. Det verkar vara väldigt sällsynt med hänglås som både är tåliga och har många nycklar.

Tips emottages tacksamt!

Pfaff

Aktiv medlem
Det går att kopiera hur många nycklar som helst hos låssmed.
Ev kan byggvarufirmor ha färdiga satser med sk byggcylinder.

ADD

Aktiv medlem
Kodlås? Går att byta kombination vid behov. Men vädertåligheten kan vara begränsad.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Abus sea and snow 37/55 har jag ute året runt vid havet, har så haft i 5+ år. På sommaren låser det båten, på vintern båtkärran med båten på. Overkill säkerhetsmässigt dock, det är klass 3. Ett par hundra kan väl knappast en nyckelkopia kosta?

Kodlås är nästan alltid lätta att öppna utan att känna till koden. Ofta räcker det med att sätta bygeln i spänn genom att dra låset neråt och sen rotera kodhjulen tills man känner vilket rätt läge är. Och är det bara 3 siffror tar det max en kvart att prova igenom alla 1000 möjliga koder om man lägger en sekund per kod, i realiteten går det fortare.

geologen

Aktiv medlem
Betalade 280 kr per kopia på lokala stället förrförra veckan, så det är inget alternativ.
Jag är ute efter ett lås där det ingår rätt antal från början! :)

kais01

Aktiv medlem
just abus kan man även beställa så samma nyckel passar till flera lås. killgissar att fler nycklar också är en option?

geologen

Aktiv medlem
Får nog ringa Abus. De skriver inte ut hur många nycklar som ingår (standard är två) på hemsidan, men kanske finns informationen "djupare in".
Är, som sagt, inte intresserad av speciallösningar, utan lås där alla nycklar vi behöver är med från början. Lås med många nycklar är lätta att hitta, men de jag hittar, och har testat, är skräplås som korroderar samman på kort tid.

Pfaff

Aktiv medlem
Betalade 280 kr per kopia på lokala stället förrförra veckan, så det är inget alternativ.
Jag är ute efter ett lås där det ingår rätt antal från början! :)

Måste va i Stockholm.
I Malmö har jag fått nycklar kopierade hos låssmed för under hundringen.

efj

Aktiv medlem
Abus sea and snow 37/55 har jag ute året runt vid havet, har så haft i 5+ år. På sommaren låser det båten, på vintern båtkärran med båten på. Overkill säkerhetsmässigt dock, det är klass 3. Ett par hundra kan väl knappast en nyckelkopia kosta?

Kodlås är nästan alltid lätta att öppna utan att känna till koden. Ofta räcker det med att sätta bygeln i spänn genom att dra låset neråt och sen rotera kodhjulen tills man känner vilket rätt läge är. Och är det bara 3 siffror tar det max en kvart att prova igenom alla 1000 möjliga koder om man lägger en sekund per kod, i realiteten går det fortare.
Vi har också samma abus som tål saltvattensexponering på båt och vagn år efter år. Men om kravet från början är fem nycklar finns ju budgetvarianten:

kais01

Aktiv medlem
ät inte säkerheten en faktor, utan låset mest en markering kan det här från classe vara ett alternativ om det är många brukare. så här ser det ut efter ett antal år typ 6 i det fria. sprutade i lite helsyntet motorolja när det var nytt, annars har det stått sig utan knot.

CADD5DA3-32FD-4404-9DEE-02F466EEF023.jpeg

arcamone

Aktiv medlem
Bra pris på trepacket om det är ett lås som fungerar OK. Jag börjar tröttna på alla nycklar..

Kör det på båten, kärran och Eu-släpet året om så riktigt nöjd. 5 nycklar och tre lås är det men inte fasiken kan du ha det till att låsa en bod? Bygeln är ju enorm.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Ja, så är det helt klart. Men om det går igenom en klass 3-kätting bör det ju funka med ett hänglåsbeslag.

Topp