[OT] Sova ute om vintern

[OT] Sova ute om vintern
PerryE skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänkte faktiskt slå upp tältet i trädgården och se om det fungerar att sova med barnen.
> Liggunderlag och sovsäckar har jag gott om... Nu blev jag inspirerad;)

Har inte alla kåtan uppslagen på tomten jämt, så man kan sova ute när man får lust?
Det har jag.
Lavvu014.jpg

http://www.bushcraftuk.com/forum/showthread.php?t=75484&highlight

PS. Brukar varva med hängmatta, men de har jag inga bilder på...

Grannarna är vana:)

[OT] Sova ute om vintern
Nejdå jag lever. Vart ingen övernattning i vintras. Dock nu i sommar. Men kommande höst och vinter ska vi ut. Har skaffat allt utom sovsäck (börjat vandra i skogen mycket på senaste, men vid övernattning lånade jag säck).

Så. Vad behöver man för sovsäck höst/vinter/vår för stockholmsområdet? I butikerna försöker de prångla på mig dunsäckar som väger inget och kostar massor.

Tänker man fel om man köper en säck med komforttemp på -2 limit -8 extrem -26 samt vikt på ca 1700g?

Har spanat på en haglöfs zensor 3s och en haglöfs slumber 3s (den senare väger ca 2000g).

[OT] Sova ute om vintern
freddesvanstrom skrev:
> Tänker man fel om man köper en säck med
> komforttemp på -2 limit -8 extrem -26 samt vikt
> på ca 1700g?
>
> Har spanat på en haglöfs zensor 3s och en
> haglöfs slumber 3s (den senare väger ca 2000g).

Limit på -8 är inte mycket om den ska användas på vintern. Men om du är nöjd med den spec'en, så hade jag tagit North Face Blue Kazoo istället, samma temp. spec som Häglöfs men bra mycket lättare. Nu vet jag iofs inte om du ska vandra med den, om inte, så är det kanske inte så viktigt, men ska den med på tur, så är 700 grams skillnad ganska så mycket.

[OT] Sova ute om vintern
Ingen åsikt om just de säckarna men kan rekommendera säck från Alpkit i England. Jag är väldigt nöjd med min Pipedream 400 (-3) som jag haft sedan 2008. Kvalitetsmässigt helt i par med min Marmot Atom. Mycket prisvärd. Jag gav 1400 för min på den tiden.

[OT] Sova ute om vintern
Ähh! Vart efter mycket velande en marmot wave iv. syntet, komfort-10 extrem-27 grader. 2kg.
Blir kanske lite tung, men vi kommer inte gå 5 mil. Ingen riktig vintersovsäck, men nån vinternatt i vindskydd med fin brasa ska den nog klara utan problem, om inte annat får man väl bylsa på sig lite.

Sen när spelar vikt nån större roll...? :P

Senast ändrad:
[OT] Sova ute om vintern
När grabben behövde en sovsäck fick han en Alpkit Pipedream 600. Kunde bara inte med att betala massa pengar för dom dåliga barnsäckar jag hittade, kalla och tunga och dyra.
600 är nog varm för allt utom midvinter, fungerar på sommaren men skulle funka i snöka på vintern. För ren vinteranvändning eller ren sommaranvändning skulle jag dock ta en annan säck.
www.Cumulus-sleepingbags.eu har också fina sovsäckar.

[OT] Sova ute om vintern
Testade säcken en natt i oktober. Vi var ut i skogen och lagade älggryta, drack vin och öl. Kall och klar natt. Mycket trevligt. Men säcken gick sönder i blixtlåset... Fick dock byta ut den, fast då var samma modell slut så blev en haglöfs zensor 3s. Och den ska testas imorgon!

Japp, äntligen blir det övernattningstur i skogen vintertid :)

Har länge velat prova det men har tidigare inte blivit av.

Återkommer med sovreport.

[OT] Sova ute om vintern
Det finns en del som har lång och gedigen erfarenhet av att sova utomhus.
Du hittar nog en i närmaste gathörn. Eller en hel familj i närmaste skogsglänta.
Kommer man närmare ett i-landsproblem?

[OT] Sova ute om vintern
Ett nästan helsäkert sätt att få eld med eldstål är att ta en bit näver, skrapa med strikern så man får en "boll" av näverfiber på ca 2cm. När jag gör så tar det alltid fyr på max 2 drag.
Men eldstål kräver övning så ska man använda ett sånt bör man träna med det hemma först så man får in vanan.
Det är trots allt bara en modern variant av att slå pyrrhit (eller hur det stavas) mot flinta.
När man lärt sig och vet vad och hur man ska använda för att få eld är det relativt snabbt och det mest pålitliga att tända eld med.

[OT] Sova ute om vintern
Har aldrig förstått det där med eldstål. Jag sover väldigt mkt ute och gör ofta eld men använder alltid i alla väder vanliga BIC tändare. Kosta inte många kronor och håller i flera år och tar man med sig 2-3 stycken lär man aldrig vara utan helt plötsligen heller. (har alltid en i köket samt en i första hjälpen kitet)
Varför krångla till de med eldstål och Näver när en vanlig tändare gör susen?

Senast ändrad:
[OT] Sova ute om vintern
Det vart en trevlig eftermiddag/kväll/natt. Gick väl en 7-8 km bara innan vi kom fram till platsen vi skulle sova på. Var lite kallt på sen eftermiddag och vi frös om tårna. Men då vi väl fick veden torr runt den lilla brasan så växte den och värmen kom. Vi lagade en pastarätt med färsk salsiccia, tomat och parmesan. Några öl slank ned också :)

Efter mycket eldande och djupa diskussioner kröp vi ned i sovsäckarna i vindskyddet. Elden sprakade då vi somnade.

Sov rätt dåligt då vandringskompisen snarkar duktigt så fort han druckit öl. Men frös, det gjorde jag inte. Kanske en antydan till kalla fötter på morgonen men det kan ha berott på att jag inte bytte till nya sockor innan vi la oss.

Mycket trevlig upplevelse. Nästa tillfälle blir kanske kring påsk.

[OT] Sova ute om vintern
Jag blev inspirerad av den här tråden, så nästa vecka släpar jag med bror min ut i tält :) Köpte en säck och några liggunderlag igår.

Vi tänker dock göra det enkelt för oss och förbereda med lite ved någonstans. Ingen av oss är några vildmarksexperter och föredrar lite god mat framför Bear Grylls-matlåda :) Blir väl typ gräddstuvad pyttipanna och en öl.

Varm blåbärssoppa och ostmackor till frulle :)

[OT] Sova ute om vintern
fuchs skrev:
> Har aldrig förstått det där med eldstål. Jag
> sover väldigt mkt ute och gör ofta eld men
> använder alltid i alla väder vanliga BIC
> tändare. Kosta inte många kronor och håller i
> flera år och tar man med sig 2-3 stycken lär man
> aldrig vara utan helt plötsligen heller. (har
> alltid en i köket samt en i första hjälpen
> kitet)
> Varför krångla till de med eldstål och Näver
> när en vanlig tändare gör susen?

Lite worst case scenario tänk.
Tändare och tändstickor tar snabbt slut, blir blöta, slutar funka pga kyla, går av etc. Ett eldstål däremot funkar alltid om man vet hur man använder det. Det är marginellt bökigare att använda, går att använda med handskar, funkar alltid oavsett väta och köld.
Ger jag mig ut o paddlar eller annat vildmarkstjosan har jag alltid min kniv och mitt eldstål på mig ifall jag skulle drulla i drickat eller mot förmodan gå vilse. Men förhoppningen är ju att jag aldrig ska hamna i en sits där jag verkligen har nytta av det'

Är det svar nog?

[OT] Sova ute om vintern
Tjabba. ..

Mitt stora tips är att använda mössa när du ska sova... hela kroppen ligger skönt i sovsäcken men skallen är oskyddad, så mössa är väldigt bra att ha...
sen får man ju klä sig efter behov...

Tips nummer två är ju att inte ta sig för långt ut i ödemarken första gången. .. sov nära hemmet så att du kan gå in hemma o lägga dig om det skiter sig. ..

Henke :)

[OT] Sova ute om vintern
Eller var urtråkig och sök upp en scoutkår eller en friluftsfrämjaravdelning och få lära dig alla knep på riktigt, det tar lite längre tid dock.

Två riktigt gamla böcker: Ute och Mera ute av Torvald Wermelin. Mycket göra själv, low-tech på riktigt. Önskar jag hade dem. Friluftsfilosofi.

[OT] Sova ute om vintern
freddesvanstrom skrev:
> Kanske en antydan till kalla
> fötter på morgonen men det kan ha berott på att
> jag inte bytte till nya sockor innan vi la oss.

Ett tips är att inte sova med fötterna dikt an mot sovsäcken; det skall liksom vara lite luft omkring dem. :-)

[OT] Sova ute om vintern
Mjodvitner skrev:
> fuchs skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har aldrig förstått det där med eldstål.
> Jag
> > sover väldigt mkt ute och gör ofta eld men
> > använder alltid i alla väder vanliga BIC
> > tändare. Kosta inte många kronor och håller
> i
> > flera år och tar man med sig 2-3 stycken lär
> man
> > aldrig vara utan helt plötsligen heller. (har
> > alltid en i köket samt en i första hjälpen
> > kitet)
> > Varför krångla till de med eldstål och
> Näver
> > när en vanlig tändare gör susen?
>
> Lite worst case scenario tänk.
> Tändare och tändstickor tar snabbt slut, blir
> blöta, slutar funka pga kyla, går av etc. Ett
> eldstål däremot funkar alltid om man vet hur man
> använder det. Det är marginellt bökigare att
> använda, går att använda med handskar, funkar
> alltid oavsett väta och köld.
> Ger jag mig ut o paddlar eller annat
> vildmarkstjosan har jag alltid min kniv och mitt
> eldstål på mig ifall jag skulle drulla i drickat
> eller mot förmodan gå vilse. Men förhoppningen
> är ju att jag aldrig ska hamna i en sits där jag
> verkligen har nytta av det'
>
> Är det svar nog?

Jo rent teoretiskt förstår jag dessa tankar. Dock är det ett scenario som knappt nånsin uppstår för mig eller de flesta jag känner. De senaste 20 åren har jag väl haft kring 1300 utenätter (året runt i alla "väder" , eldat mkt och har aldrig förstörd ngn vanlig tändare, de har fungerat problemfritt i kyla (man har de ju ändå i handen) och fukten kan man också torka upp väldigt lätt. Hård vind är såklart en problem men det är det ju lika för eldstål och annat för inte tänder man då ngn brasa och köket bli lika svårt med det mesta.
Går en tändare mot förmodan sönder har jag ju en till, är jag på vattnet har jag båda i olika vattentäta säckar och risken är mkt liten att båda bli helt dränkta samtidigt.

Jag har inget emot eldstål i sig och de som gillar det få ju såklart gärna använda det. Men jag förstår inte den där "hypen" att det är det enda som funkar och annars dör man. Vissa av de som förespråka eldstål har knappt ens varit på tur i ngn kyla, tältat i storm och regn.

[OT] Sova ute om vintern
Oskar skrev:
> freddesvanstrom skrev:
> -----
> > Kanske en antydan till kalla
> > fötter på morgonen men det kan ha berott på
> att
> > jag inte bytte till nya sockor innan vi la oss.
>
>
>
> Ett tips är att inte sova med fötterna dikt an
> mot sovsäcken; det skall liksom vara lite luft
> omkring dem. :-)

Bygger du en liten ställning att vila fötterna på i säcken då eller hur löser du gravitationen annars? ;)

[OT] Sova ute om vintern
fuchs skrev:
> Mjodvitner skrev:
> -----
> > fuchs skrev:
> >
>
> > -----
> > > Har aldrig förstått det där med eldstål.
> > Jag
> > > sover väldigt mkt ute och gör ofta eld men
> > > använder alltid i alla väder vanliga BIC
> > > tändare. Kosta inte många kronor och
> håller
> > i
> > > flera år och tar man med sig 2-3 stycken
> lär
> > man
> > > aldrig vara utan helt plötsligen heller.
> (har
> > > alltid en i köket samt en i första hjälpen
> > > kitet)
> > > Varför krångla till de med eldstål och
> > Näver
> > > när en vanlig tändare gör susen?
> >
> > Lite worst case scenario tänk.
> > Tändare och tändstickor tar snabbt slut, blir
> > blöta, slutar funka pga kyla, går av etc. Ett
> > eldstål däremot funkar alltid om man vet hur
> man
> > använder det. Det är marginellt bökigare att
> > använda, går att använda med handskar,
> funkar
> > alltid oavsett väta och köld.
> > Ger jag mig ut o paddlar eller annat
> > vildmarkstjosan har jag alltid min kniv och
> mitt
> > eldstål på mig ifall jag skulle drulla i
> drickat
> > eller mot förmodan gå vilse. Men
> förhoppningen
> > är ju att jag aldrig ska hamna i en sits där
> jag
> > verkligen har nytta av det'
> >
> > Är det svar nog?
>
>
> Jo rent teoretiskt förstår jag dessa tankar.
> Dock är det ett scenario som knappt nånsin
> uppstår för mig eller de flesta jag känner. De
> senaste 20 åren har jag väl haft kring 1300
> utenätter (året runt i alla "väder" , eldat mkt
> och har aldrig förstörd ngn vanlig tändare, de
> har fungerat problemfritt i kyla (man har de ju
> ändå i handen) och fukten kan man också torka
> upp väldigt lätt. Hård vind är såklart en
> problem men det är det ju lika för eldstål och
> annat för inte tänder man då ngn brasa och
> köket bli lika svårt med det mesta.
> Går en tändare mot förmodan sönder har jag ju
> en till, är jag på vattnet har jag båda i olika
> vattentäta säckar och risken är mkt liten att
> båda bli helt dränkta samtidigt.
>
> Jag har inget emot eldstål i sig och de som
> gillar det få ju såklart gärna använda det.
> Men jag förstår inte den där "hypen" att det
> är det enda som funkar och annars dör man. Vissa
> av de som förespråka eldstål har knappt ens
> varit på tur i ngn kyla, tältat i storm och
> regn.

Eldstål är ju som sagt väldigt pålitliga men de är långt ifrån så enkla som det ges sken av och det kan vara direkt livsfarligt för nån som förlitar sig på det men inte kan använda det utan tror att det bara är att skicka ett gnistregn över en blöt stock så har man eld. Jag gick själv på det lite grann men youtube kan vara en bra skola. Hypen kring eldstål är inte bara dåligt utan farligt och oansvarigt.

[OT] Sova ute om vintern
En rejäl pannlampa med extra batterier är bra, kvällen/natten är lång. Förvara batterier å batteri-prylar nära kroppen, kylan laddar ur dem fortare annars

Redan pratats mycket om tändhjälpmedel. En annan variant är bommulsrondeller+en burk vaselin. Dra bomullen i vaselinet så brinner det bra

Toapapper är pjåskigt. Snö, mossa eller annat funkar

En termos med hett vatten plus valfritt tillbehör (te, kaffe, soppa) är nog bra

En kastrull med hänkel för brasan och matlagning om du ska hålla på med sånt

En presenning plus linor ger bra skydd vid nederbörd eller vind

Under större granar brukar det finnas gott om torra kvistar

En plunta whisky, en bit torkat kött, en god bok

[OT] Sova ute om vintern
freddesvanstrom skrev:
> Oskar skrev:
> -----
> > freddesvanstrom skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kanske en antydan till kalla
> > > fötter på morgonen men det kan ha berott
> på
> > att
> > > jag inte bytte till nya sockor innan vi la
> oss.
> >
> >
> >
> > Ett tips är att inte sova med fötterna dikt
> an
> > mot sovsäcken; det skall liksom vara lite luft
> > omkring dem. :-)
>
> Bygger du en liten ställning att vila fötterna
> på i säcken då eller hur löser du
> gravitationen annars? ;)

Hahaha, asså jag menar att man inte skall pressa fötterna mot botten på sovsäcken! :-)

[OT] Sova ute om vintern
Haha nä precis. Var jäkligt trevligt i helgen som sagt. Fördelen då man inte vandrar skitlångt är ju att man pallar bära med sig mer mat/dricka. Vi har varit ute ett par ggr sedan sommaren. Och vatten går åt lika mycket på vintern som högsommaren nästan iaf. Vi hade på två pers med oss sju liter. Då användes det även till kaffekok och pastakok. Detta kan man ju beroende på plats ta från Bäck eller sjö annars. Men hellre safe än magsjuk. Sen maten som sagt. Vi har gjort dessa vandringar i rent rekreationssyfte och dår det roligare med älggryta eller korvpastarätten än frystorkat. Vin och öl är godare än vatten osv.

Bra sätt att komma ut i naturen. Men såhär efter ett par ggr. Lite mindre skånken hade också varit bra ;)

[OT] Sova ute om vintern
Finns det snö kan man ju spara in på nästan all vatten och bara bära typ 1-2 liter för att har som dricksvatten direkt och laga mat om man skulle behöver äta snabbt. Och sedan smälta man snö och fyller på sina flaskor när man ändå sitter och har tid.

Det du skriver med maten tycker jag är väldigt bra - så mkt bättre med riktig mat! Jag köper aldrig frystorkat då jag inte gillar de saker jag har provat och tycker att de är allt för dyra. Enda där är väl 24H meals som jag gillar och köper man direkt via företaget kosta de ju under 50kr typ men det känns lite omständig att köpa dessa, vill inte skapa ett lager hemma och för spontana resor tar det för långt tid att få hem.
Ska det vara enkelt och lätt har jag pasta, ris osv och en färdig sås men roligast är det ju när jag har med riktiga grönsaker, fiska en fisk osv.
Sedan har jag på senaste året kommit ifrån det där med att alltid känner behovet att laga något. Ibland har jag bara med god bröd och trevlig pålägg och koka sedan en stor kopp te för att få i mig ngt varmt.

Tillbaka
Topp