(OT) Spelkonsoll till familjen

Snuten

Aktiv medlem
Har velat länge nu, men tror att jag måste/vill köpa en spelkonsoll till familjen (2 vuxna, en 7-åring och en 9-åring).

Har kollat lite på Nintendo switch, men får för mig att den är lite för tramsig. Själv har jag tidigare (minst tio år sedan nu) spela skjutarspel typ Battlefield, Unreal, CS osv på PC, men vet inte om jag är så sugen på att ta upp det igen. Kanske vore kul med ngt där man spelar samtidigt tillsammans, på split screen?

9-åringen har en längre tid spelat Minecraft på PC och Pokemon på telefon, men har helt gått in i Fortnite nu. 7-åringen gillar sjöjungfrur, enhörningar och hästar, men spelar bara lite enkla spel på telefon ibland.

Nu till frågan!

Min plan är att hitta ett billigt ps4 beg eller rea nu när ps5 snart släpps. Är detta en bra och realistisk plan? Vilka alternativ kunde vara bättre och varför?

Förresten, frun är skeptisk till allt spelande.

Lejon

Aktiv medlem
Har velat länge nu, men tror att jag måste/vill köpa en spelkonsoll till familjen (2 vuxna, en 7-åring och en 9-åring).

Har kollat lite på Nintendo switch, men får för mig att den är lite för tramsig. Själv har jag tidigare (minst tio år sedan nu) spela skjutarspel typ Battlefield, Unreal, CS osv på PC, men vet inte om jag är så sugen på att ta upp det igen. Kanske vore kul med ngt där man spelar samtidigt tillsammans, på split screen?

9-åringen har en längre tid spelat Minecraft på PC och Pokemon på telefon, men har helt gått in i Fortnite nu. 7-åringen gillar sjöjungfrur, enhörningar och hästar, men spelar bara lite enkla spel på telefon ibland.

Nu till frågan!

Min plan är att hitta ett billigt ps4 beg eller rea nu när ps5 snart släpps. Är detta en bra och realistisk plan? Vilka alternativ kunde vara bättre och varför?

Jag kan inget om spenkonsoller (eller spelkonsoller heller) så jag är också väldigt spänd på svaren.

Snuten

Aktiv medlem
För familjen skulle jag säga Switch. Finns skjutaspel, men framförallt många splitscreen-spel. Köpa förra generationens konsoll skulle jag göra begagnad om något, så du får med massa spel.

Ok. Är det alltså mindre vanligt med split screen spel som funkar till ps4? Tänker att två pers skall kunna spela samtidigt.

Snuten

Aktiv medlem
Tror att jag vill hålla 9-åringen borta från den mest extrema gamervärlden så länge jag kan, alltså väljer jag bort en gamerdator till förmån för ngn slags konsoll.
Är detta vettigt eller bara vimsigt?

Funderar vidare utifrån ovanstående och inser att 10.000 för ps5 (om detta nu blir priset) kanske inte är så mkt trots allt, alltså om man jmf med vad en hyfsad gamerdator kostar. Skulle man hoppa direkt på ps5 alltså?

Pugilism

Aktiv medlem
Eftersom ps4 spel kommer att fungera på ps5 så finns det ett enormt utbud av bra och dåliga spel på en gång när konsollen släps.

Hemma hos oss används switch och ps4 väldigt mycket.
Yngre sonen blev lite konfunderad av frågan. Han gillar switch för att det går att ta med enkelt i bilen osv.

Jag skulle ta ps5.

Foxis

Aktiv medlem
Ok. Är det alltså mindre vanligt med split screen spel som funkar till ps4? Tänker att två pers skall kunna spela samtidigt.
Njaä. Finns rätt många ”Couch co-op”-spel där man samsas alla på en och samma skärm. Dock är det helt klart så att Nintendo är betydligt mer barnvänligt. Om det primära syftet är att familjen ska spela tillsammans, och barnen är under tonåren, då skulle jag välja Nintendo.

Kneecap

Aktiv medlem
Tror att jag vill hålla 9-åringen borta från den mest extrema gamervärlden så länge jag kan, alltså väljer jag bort en gamerdator till förmån för ngn slags konsoll.
Är detta vettigt eller bara vimsigt?

Funderar vidare utifrån ovanstående och inser att 10.000 för ps5 (om detta nu blir priset) kanske inte är så mkt trots allt, alltså om man jmf med vad en hyfsad gamerdator kostar. Skulle man hoppa direkt på ps5 alltså?

Tjena!

Den kommer inte kosta 10k. Räkna med 5-6 för basmodellen.

Eftersom ps4 spel kommer att fungera på ps5 så finns det ett enormt utbud av bra och dåliga spel på en gång när konsollen släps.

Hemma hos oss används switch och ps4 väldigt mycket.
Yngre sonen blev lite konfunderad av frågan. Han gillar switch för att det går att ta med enkelt i bilen osv.

Jag skulle ta ps5.

Alla PS4 spel kommer inte fungera på PS5 tyvärr. Men dom flesta så det är väl dugligt iallafall.
Jag kommer inte köpa PS5 vid release iallafall. Gjorde det misstaget med PS4 Pro och har numera ett Boeing 747 i vardagsrummet, förutom på vissa spel. Då har jag ändå mossar kylningen så mycket som möjligt. Även releasmodellen på vanliga PS4 var lite sådär. Så jag väntar tills det kommit minst ett modellnummer till. Eller två.

Snuten

Aktiv medlem
Tjena!

Jaha?! Trodde det var mer eller mindre klart att priset landar där ngn stans?

Den du nämner om barnsjukdomar gör mig också fundersam. Kanske ändå bäst att mellanlanda på den nuvarande modellen och se vad som händer med femman? Eller så blir det bara en onödig mellankostnad. Får väl ge mig till tåls och se vad som händer när ps5 släppts.

Freddie L

Aktiv medlem
Ska det spelas online och har 9-åringen kompisar med konsoll? Köp i så fall samma märke...
Är det så? Jag är skitdålig på det här men vi köpte en Switch i ungefär samma läge som TS. Och nu spelar en unge Fortnite på Switchen, en annan på Laptopen, några kompisar har PS4, ibland används IPad eller IPhone, kusinen spelar på en Android-telefon och allt bara fungerar. Jag är rätt förvånad, men det kanske är speciellt för just Fortnite?

Snuten

Aktiv medlem
Är det så? Jag är skitdålig på det här men vi köpte en Switch i ungefär samma läge som TS. Och nu spelar en unge Fortnite på Switchen, en annan på Laptopen, några kompisar har PS4, ibland används IPad eller IPhone, kusinen spelar på en Android-telefon och allt bara fungerar. Jag är rätt förvånad, men det kanske är speciellt för just Fortnite?

Samma här. Min grabb kör Fortnite på en PC-laptop, och några kompisar kör på olika konsoller.

Förresten så är spenen borta nu.

Pugilism

Aktiv medlem
Tjena!

Alla PS4 spel kommer inte fungera på PS5 tyvärr. Men dom flesta så det är väl dugligt iallafall.
Jag kommer inte köpa PS5 vid release iallafall. Gjorde det misstaget med PS4 Pro och har numera ett Boeing 747 i vardagsrummet, förutom på vissa spel. Då har jag ändå mossar kylningen så mycket som möjligt. Även releasmodellen på vanliga PS4 var lite sådär. Så jag väntar tills det kommit minst ett modellnummer till. Eller två.

Ah, gick på barnens uppgifter om spelkompabilitet mellan ps4 och ps5. Tack för upplysningen. Men om det är de flesta duger det för mig.
Känner igen det där med fläktljudet...

alarix

Medlem
Nintendo switch. Passar båda barnen.
Fortnite är sk cross-plattform. Ett annat sådant spel är rocket league, men även minecraft tror jag.
Tyckte att det fanns få bra barnspel på nya konsoler i början. Dvs mest 16-18 års gräns.
Håller med föregående om att vänta lite med senaste.

josofin

Aktiv medlem
Vad du än köper så är det kört ändå... mina barn fick ett ps4 och en gamingdator att dela på... nu sitter de i varsit rum med headset på och skriker via nätet till varann och till kompisarna som sitter tvärs över gatan och skriker i sina rum... själv står jag bredvid och skriker att de ska gå ut och leka med varann på riktigt istället...😅... Go Fortnite! (Ok, riktigt så illa är det inte... men tror det är hugget som stucket vilken plattform de använder...)

Kneecap

Aktiv medlem
Vad du än köper så är det kört ändå... mina barn fick ett ps4 och en gamingdator att dela på... nu sitter de i varsit rum med headset på och skriker via nätet till varann och till kompisarna som sitter tvärs över gatan och skriker i sina rum... själv står jag bredvid och skriker att de ska gå ut och leka med varann på riktigt istället...😅... Go Fortnite! (Ok, riktigt så illa är det inte... men tror det är hugget som stucket vilken plattform de använder...)

Tjena!

Är vi sambos? 🤔😂

Meistro

Medlem

Nu till frågan!

Ser man till spel man vill spela 4-6 personer än nintendo switch överlägsen andra konsoller. Vill man kör 1 player grejjer med bra grafik eller online köp ps4.
Frågan är, spela tillsammans i soffan Eller spela online? Lokalt i soffan=switch online fast ensam i soffan =ps4/ps5

Ps switchen är även bärbar så man kan ta med den och spela i bil och på resa ect.

Senast ändrad:

UprightCitizen

Aktiv medlem
Switch är jättekul. Var själv mycket inne på typ battlefield och cod och sånt och trodde inte switch var något för mig. Sen köpte jag en iaf och har spelat på den mer än PCn och ps4. Måste iof fortfarande ha något att spela from softwares spel på men annars hade jag klarat mig med bara nintendo i fortsättningen. Mer avslappnat. Stor risk dock att dina ungar kommer vilja ha ps5 snart.

jonte987

Aktiv medlem
Familjen säger att vi behöver en switch. Skit också. Synd det inte finns en version utan skärm. Upplagt för bråk med två barn som spelar tillräckligt på padda.

Hur som helst är det tydligen bestämt och exekvering återstår.

Ser inte denna sprucken ut? Tar inget för givet efter några år med blockettråden....
Guld med kass skärm, men kanske går att fixa?

Screenshot_20211023-110609_Facebook.jpg

Framfall

Aktiv medlem
Fördelen med Switch är att man kan registrera sig med Amerikanskt konto och skriva sig i Alaska för att slippa spelmoms.
Innan svenska kronan blev så svag var det en riktigt bra affär men nu sparar man bara kanske 150-170:- per spel

Spacekitty

Aktiv medlem
Jag ser nog mer fördel i att köpa spelen på minneskort. Det går ofta att hitta billigare i butik eller köpa begagnat, sen slutligen sälj begagnat på Tradera för rätt bra pengar när man känner sig trött på dom. Tröttnar du helt på din Switch med bara nedladdade spel så får du inget för dom.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Dessutom kommer ju nerladdningtjänsten att läggas ner någon gång i en långt bort (förhoppningsvis) framtid. Retrogaming kommer bli svintrist i framtiden.

Jag är fortfarande sugen på en Wii men har inte orkat läsa på vad som är vettigt att köpa. Verkar finnas många roliga multiplayerspel lämpliga för kids.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer