(OT) Stackars Freya

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Bikzz

Aktiv medlem
(OT) Stackars Freya
Stackars Freya är död. Hon har under några veckor simmat runt och sightsingat på Västkusten och i Norge, tagit det lugnt och relaxat. Slappat lite på bryggor och båtar. Trist att Norrbaggarna o Norska fiskeridirektoratet bara dödade henne sådär --- Man kan väl få simma runt och sola lite om man vill ??

Eveningstar

Aktiv medlem
(OT) Stackars Freya
För den som vill läsa mer:

RäsTobbe

Aktiv medlem
(OT) Stackars Freya
Ingen allemanssrätt på den bergskedjan, troligtvis därför tyskar kommer till oss för att låna bryggor att bada från och inte till norge? Klokt val av tyskarna, de vet att vi kan bli lite sura men ingen som blir avlivad.

Drosa

Aktiv medlem
(OT) Stackars Freya
Tråkig historia det där. Men faktum är att vi är inte ett dugg bättre här i sverige. Här ska ju allt utrotas som inte lobbyorganisonen svenska mördareförbundet vill ha i skogarna.
Biologisk mångfald internationella lagar som sverige skrivit under etc existerar inte i deras små inkokta ärthjärnor.

RäsTobbe

Aktiv medlem
(OT) Stackars Freya
Tråkig historia det där. Men faktum är att vi är inte ett dugg bättre här i sverige. Här ska ju allt utrotas som inte lobbyorganisonen svenska mördareförbundet vill ha i skogarna.
Biologisk mångfald internationella lagar som sverige skrivit under etc existerar inte i deras små inkokta ärthjärnor.
Tråkigt nog är det så.
Senaste hat-hypen jag förundras över är mot skarvar, de ska skjutas för de äter fisk som ingen fiskare är intresserad av ändå och bajsar på obebodda öar, jättehemskt.

Freya verkar ju varit uppskattad av lokalborna, kanske kunde bli en turistattraktion men det var ju inte de som bestämde hennes öde.

BFS

Aktiv medlem
(OT) Stackars Freya
Fräschare att spy galla på vissa typer av cyklister.

alma99

Ny medlem
(OT) Stackars Freya
Jägare... fick mycket däng på 60-talet. Försvarade sig med att de hade en viktig funktion att fylla i avsaknaden av rovdjur. Sen förflöt några decennier, och en någorlunda vargpopulation växte fram (hårt tjuvjagad) och därmed fanns en rovdjursstam på plats som kunde reglera klövviltet. Men det var ju inte heller bra, vargen är ett otyg... eftersom den är en konkurrent om viltet - som jägarna anser sig ha ensamrätt till. Snipp snapp snut.

BJS

Aktiv medlem
(OT) Stackars Freya
Det där är ett särintresse som fått på tok för mycket makt.
Jägare... fick mycket däng på 60-talet. Försvarade sig med att de hade en viktig funktion att fylla i avsaknaden av rovdjur. Sen förflöt några decennier, och en någorlunda vargpopulation växte fram (hårt tjuvjagad) och därmed fanns en rovdjursstam på plats som kunde reglera klövviltet. Men det var ju inte heller bra, vargen är ett otyg... eftersom den är en konkurrent om viltet - som jägarna anser sig ha ensamrätt till. Snipp snapp snut.
Även om jag kanske delar delar av analysen så är nog tolkningen att se som gränsandes till politik.

RäsTobbe

Aktiv medlem
(OT) Stackars Freya
Nja det var väl inte jägare som såg rött när de såg Freya sola och bada, inte jägare som driver på skarvagg heller såvitt jag vet.
De är faktiskt ganska oskyldiga i mitt tycke, om än lite fjantiga, lite mer än cyklister.

• Gilla
Reactions: Tob

Tob

Aktiv medlem
(OT) Stackars Freya
Förstår inte hur jägare ens kom på tal här?
Det är väl antagligen Norges motsvarighet till vår länsstyrelse som tagit detta beslut. Antagligen väldigt kunniga människor inom sitt område som vet bättre än oss som sitter o skriver på ett cykelforum.

Valhalla_

Aktiv medlem
(OT) Stackars Freya
Reggad 2006, första inlägget i en OT tråd om en valross??
😅 😅

fedde

Aktiv medlem
(OT) Stackars Freya
"Survival of the fittest"?
Nej, Freya tillhörde inte "the fittest" så hon överlevde inte.
Cyniskt? Elakt? Hårt? Må så vara, men det finns större problem än Freya.
/Fedde (som sannolikt inte hör till "the fittest")

RäsTobbe

Aktiv medlem
(OT) Stackars Freya
Det är väl antagligen Norges motsvarighet till vår länsstyrelse som tagit detta beslut. Antagligen väldigt kunniga människor inom sitt område som vet bättre än oss som sitter o skriver på ett cykelforum.
Någon blev träffad innan vi ens börjat skjuta? Ren gissning.
Såg att nyheten sprider sig internationellt, nu är det norrbaggehat som gäller.

ooms

Aktiv medlem
(OT) Stackars Freya
Freya råkade ju skrämma semestrande båt- och badfolk, till råga på allt i en storstadsregion. Då tar det hus i helsike. Ungefär som när en varg eller björn kommer till Sthlm, då är de helt plötsligt inte så populära bland de ”naturälskande” storstadsborna längre…

BFS

Aktiv medlem
(OT) Stackars Freya
Älgar i skogen går undan. Älgar i stan attackerar (eller "skrämmer", om man vill bagatellisera). Det verkar inte vara så populärt med skadade människor.

SocialGimp

Aktiv medlem
(OT) Stackars Freya
Jag har blivit jagad av en emu en gång.
1660507303203.png

GoranS

Aktiv medlem
(OT) Stackars Freya
Som jag fattat det var en del i det hela att tillräckligt många ärthjärnor inte fattade att en 600 kg tung valross inte är ofarlig och något man bör hålla avstånd till.

Skruff

Aktiv medlem
(OT) Stackars Freya
Alla vet väl att länsstyrelsen bara är en maskerad jaktlobby? Söker man på google vad länsstyrelsens uppgift är så står där att det är en VALmyndighet som arbetar med krigsberedskap och natur. Läser man mellan raderna så innebär det vapenfetisch och jaktmani.

Länsstyrelsens chef är tydligen landshövdingen [jag läser vidare på google..]. Jag har aldrig träffat en landshövding som inte jagar.

Case closed.

Tob

Aktiv medlem
(OT) Stackars Freya
Alla vet väl att länsstyrelsen bara är en maskerad jaktlobby? Söker man på google vad länsstyrelsens uppgift är så står där att det är en VALmyndighet som arbetar med krigsberedskap och natur. Läser man mellan raderna så innebär det vapenfetisch och jaktmani.

Länsstyrelsens chef är tydligen landshövdingen [jag läser vidare på google..]. Jag har aldrig träffat en landshövding som inte jagar.

Nja. Nu vet jag inte hur många landshövdingar du träffat. Men den jag träffat var allt annat än jägare så i min värld så är 100 % inte jägare. Vilka har du träffat? Alla?

Peth

Aktiv medlem
(OT) Stackars Freya

Case closed.
Nu var det ju en valross och inte en val det var frågan om, så jag förstår inte vad en valmyndighet har med detta att göra?

me.I.am

Aktiv medlem
(OT) Stackars Freya
Rädda Freya, snart på en bio nära dig. Är väl på tiden med en riktigt fin naturfilm, tycker det gått alldeles för lång tid sedan Rädda Willy 4.

Stumpy

Aktiv medlem
(OT) Stackars Freya
Stackars Freya är död. Hon har under några veckor simmat runt och sightsingat på Västkusten och i Norge, tagit det lugnt och relaxat. Slappat lite på bryggor och båtar. Trist att Norrbaggarna o Norska fiskeridirektoratet bara dödade henne sådär --- Man kan väl få simma runt och sola lite om man vill ??
De vårdade väl bara henne.

Skruff

Aktiv medlem
(OT) Stackars Freya
Rädda Freya, snart på en bio nära dig. Är väl på tiden med en riktigt fin naturfilm, tycker det gått alldeles för lång tid sedan Rädda Willy 4.
Jag skulle inte vilja ha rollen som pojken som ska riskera livet på en brygga när en valross hoppar över honom..

fhloston

Aktiv medlem
(OT) Stackars Freya
Och poängen är…

Lite samma som när en kille i Funäsdalen åkte skidor ner i ett björnide för ett gäng år sedan.

Rubriken blev typ "skidåkare attackerad av björn", men det var väl skidåkaren som attackerade björnen? Och jag vill poängtera att jag inte tycker att den skidåkande killen gjorde något som helst fel. Han verkade väldigt sansad och förnuftig kring vad som hade hänt när han intervjuades efteråt.

Problemet var att björnhonan inte återvände till idet och de tre björnungarna avlivades, för att man inte räddar vilda djur i sådana här fall (har för mig att någon djurpark erbjöd sig att ta hand om ungarna).

Kanske kanske hade honan återvänt till idet om det inte hade varit så att någon hade krupit ner i idet för att ta kort på ungarna, en bild som naturligtvis publicerades i kvällspressen.

HejaSverige!

Aktiv medlem
(OT) Stackars Freya
Ja, det viktigaste idag är att få en bild av händelsen, ligger nån och dör TA EN BILD FRAMFÖRALLT!!

johan44

Aktiv medlem
(OT) Stackars Freya
Utan att nån åsikt alls faktiskt om jakt och jägarlobby osv så kanske det är så att Sverige är lite annorlunda även i det här avseendet. 1:an på DN just nu:

1660562482223.png

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp