[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

Booten

Medlem
Borde inte vara plast där, det är mest att lyfta kardanen upp och ner / jucka så känner du om den rör sig.
OK tack, ska krypa under bilen i helgen även om detta låter som ett jobb för lokala bilmeken.. på mina cyklar lagar jag allt utom rambrott men bilar känns jobbiga att riva i..

1888

Aktiv medlem
OK tack, ska krypa under bilen i helgen även om detta låter som ett jobb för lokala bilmeken.. på mina cyklar lagar jag allt utom rambrott men bilar känns jobbiga att riva i..
Misstänker att det är svårt att känna om mellanlagret är kass i detta läget.
Är det så dåligt att det känns, borde det låta innan 50 km/t.

zodah

Aktiv medlem
Inbokad hos lokala Mekonomen på tisdag för felsökning. Forts. följer.

Booten

Medlem
Har han bytt det, eller misstänker han det bara?
Han nästan garanterat rätt, men.....
Nix, jag har bokad in en tid lite längre fram.
Han var bergsäker.. han gjorde ett par kraftiga undanmanövrar i 50-60 och ljudet ändrades helt klart vid sväng åt ena hållet.

NickPick

Aktiv medlem
Vilken slump. Köpte en gammal saab ttid 2011 för bra peng. Hjullager höger bak verkar dåligt. 3100 som billigast enligt autobutler... sen ska den servas.
Kilrem ibockad så kamremmen ska vara ok.
Åker väl rätt bra. Lite nervös på vägen och jag vill gärna få ned förbrukningen till lägre än 0.7 som är snittet.

ooms

Aktiv medlem
Sådär ja,hjullager höger fram OCH höger bak behöver bytas. Kan tycka det är lite kasst för en bil som är ca 6-7 år gammal.
Vad jag har läst är det mer otur, än att det är nån slitagefaktor. Vissa hjullager går bilen ut, medan andra kan paja efter bara ett par tusen mil. Jag fick ett bytt bak som sedan gick bara 1-1.5 år innan det var dags igen. Byttes på garanti, och sen dess har det gått 5-6 år utan problem. Fram har de aldrig bytts och bilen är 11 år gammal med snart 19k på mätaren.

zodah

Aktiv medlem
Vad jag har läst är det mer otur, än att det är nån slitagefaktor. Vissa hjullager går bilen ut, medan andra kan paja efter bara ett par tusen mil. Jag fick ett bytt bak som sedan gick bara 1-1.5 år innan det var dags igen. Byttes på garanti, och sen dess har det gått 5-6 år utan problem. Fram har de aldrig bytts och bilen är 11 år gammal med snart 19k på mätaren.
Så kanske det är och det är ju en liten tröst att det bara var lite oflyt. Skall bli skönt att få tillbaka en tyst kupé igen.

svurr

Medlem
Hur köper man nya skruvar och muttrar till sin bil utan att bli utsatt för det ocker som orginaldelar är? Känns konstigt att det är lätt att hitta alla delar jag behöver enkelt på nätet men inte skruvarna.
Jag skulle ju kunna demontera, mäta och sedan köpa in rätt skruv men det är en del jobb.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Hur köper man nya skruvar och muttrar till sin bil utan att bli utsatt för det ocker som orginaldelar är? Känns konstigt att det är lätt att hitta alla delar jag behöver enkelt på nätet men inte skruvarna.
Jag skulle ju kunna demontera, mäta och sedan köpa in rätt skruv men det är en del jobb.
Det är oftast inte så exotiska saker eller noga med längder på skruvarna, beroende på var det är såklart.
Titta, gissa och köp flera sannolika storlekar. Det man får tänka på är att det kan vara midjor med passform, ovala muttrar mm.

svurr

Medlem
Det är oftast inte så exotiska saker eller noga med längder på skruvarna,
Precis det är just därför jag tycker det är så konstigt att det är så svårt att hitta dessa dimensioner. Jag hade kunnat tänka mig betala en del för att kunna kryssa i en "include mounting hardware" ruta när jag beställer delarna, istället måste jag gissa mig fram alternativt betala svinmycket för orginaldelar.

I detta fallet gäller det skruvarna som håller fast nederdelen av stötdämparna så det fick bli orginaldelar eftersom jag inte vill chansa.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag bytte hjullager på fel sida på en gammal (1984) Saab 900 en gång. Tur i oturen så var det ju bara att flytta det överblivna till andra sidan.. då hade jag ändå legat i baksätet och lyssnat efter vilken sida det var!!

Tommy011

Medlem
Precis det är just därför jag tycker det är så konstigt att det är så svårt att hitta dessa dimensioner. Jag hade kunnat tänka mig betala en del för att kunna kryssa i en "include mounting hardware" ruta när jag beställer delarna, istället måste jag gissa mig fram alternativt betala svinmycket för orginaldelar.

I detta fallet gäller det skruvarna som håller fast nederdelen av stötdämparna så det fick bli orginaldelar eftersom jag inte vill chansa.
Det är något jag aldrig varit med om direkt. Mer än att Bmw och Volvo älskat att använda m7 till mycket dom senaste 20åren och många har börjat använda m14 i fram och bakvagnar osv.
Men det är otroligt sällan man står utan möjlighet att köpa skruv och mutter.
Ett tips är att kolla med swebolt. Även om dom frågat mig om jag är där för att testa deras slogan så har dom faktiskt levererat 😀

zodah

Aktiv medlem
Sen beror det väl lite på hur långt bilen gått oxå?
Jo, dt är klart. Det har du helt rätt i : -) Ca 12000 mil står mätaren på, inget exceptionellt kan jag tycka.
Jaja, nu blir det bytt till nya och så glömmer jag det här till nästa grej går sönder. :-)

1888

Aktiv medlem
Jo, dt är klart. Det har du helt rätt i : -) Ca 12000 mil står mätaren på, inget exceptionellt kan jag tycka.
Jaja, nu blir det bytt till nya och så glömmer jag det här till nästa grej går sönder. :-)
Lite komiskt är det hur olika långt dom håller,
På en Ford Focus jag hade fick jag byta ett efter 6500 mil, medans dom andra 3 fortfarande var tysta efter 17000 mil då bilen lämnade mej.

MartinRF

Medlem
Bytte två lager bak på garantin på förra bilen när den hade gått kanske 1500 mil. Det var en hel serie bilar som fått lager med defekta tätningar. FAG eller INA, minns inte vilket. Bytet kostade inget annat 20 minuter av min tid och inte behövde jag boka. 17 år senare bytte jag hela bilen. Det var inte gratis.

/Martin

ooms

Aktiv medlem
Lite komiskt är det hur olika långt dom håller,
På en Ford Focus jag hade fick jag byta ett efter 6500 mil, medans dom andra 3 fortfarande var tysta efter 17000 mil då bilen lämnade mej.
Vad jag har hört/läst slits normalt sett inte lagren ut, utan anledningen att vissa havererar är att det kommer in fukt och sedan är det bara en tidsfråga innan haveriet är ett faktum (pga korrosion). Oavsett hur noggrann kvalitetskontrollen är så räcker det med nån liten sketen miss på tätningen för att det ska ske. Märkeslager som SKF, FAG, m.fl. är väl därför rimligtvis säkrare än nåt random, men det drabbar ju även de bästa, troligtvis dock mer sällan.

Valhalla_

Aktiv medlem
Sådär ja,hjullager höger fram OCH höger bak behöver bytas. Kan tycka det är lite kasst för en bil som är ca 6-7 år gammal.
Faktum är att bilar lever ett otroligt hårt liv. År ut och år in i saltspray, snömodd, lera, regnstänk, potthål, obalanserade hjul osv osv. Lagren snurrar miljoner åter miljoner varv i denna skitmiljö. Det är ett mirakel att de ens fixar ett enda år. 6-7 år på ett lager i den miljön, helt underhållsfritt, är egentligen helt jävla magiskt. Men i dagsläget är grejerna såpass bra att det är att betrakta som normalt.

Ja ibland håller det ju ännu jävla jättelängre. Min bmw har gått 27 000 mil, är 14 år gammal och jag har bytt ett enda hjullager vid 16 000 mil. The mind boggles.

Rattnalle

Aktiv medlem
Faktum är att bilar lever ett otroligt hårt liv. År ut och år in i saltspray, snömodd, lera, regnstänk, potthål, obalanserade hjul osv osv. Lagren snurrar miljoner åter miljoner varv i denna skitmiljö. Det är ett mirakel att de ens fixar ett enda år. 6-7 år på ett lager i den miljön, helt underhållsfritt, är egentligen helt jävla magiskt. Men i dagsläget är grejerna såpass bra att det är att betrakta som normalt.

Ja ibland håller det ju ännu jävla jättelängre. Min bmw har gått 27 000 mil, är 14 år gammal och jag har bytt ett enda hjullager vid 16 000 mil. The mind boggles.
Visst lever de ett hårt liv men 6-7 och under 20' mil är väl knappast normalt utan snarare i underkant.

Valhalla_

Aktiv medlem
Nej det är fullständigt normalt och inget konstigt. Oftast håller de längre ja, men återigen, inget konstigt i detta.

sdx

Aktiv medlem

Då skall du se vad volvo gör med sina testbilar i saltbadet.

Pepperazzi

Aktiv medlem
Plötsligt startproblem på en Mazda 6, 2008.
Startmotorn går, men låter inte som om den drar runt motorn, utan spinner mer.
Fick tips från motorkunniga bekanta om att den ska knackas på, men jag börjar vara övertygad om att man börjar med startmotorn när man bygger en Mazda, dvs den är i stort sett omöjlig att komma utan att riva halva bilen.
Bilen vill driva framåt/bakåt med växel i, vilket jag inte riktigt får ihop med att det låter som att den inte drar runt motorn i friläge?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Den drar inte runt motorn i friläge, däremot spinner startmotorn fritt eftersom solenoiden inte aktiverar drivningen mot svänghjulet. Knacka brukar hjälpa (tillfälligt iaf).

Pepperazzi

Aktiv medlem
Det är säkert bara jag som inte begriper hur en startmotor egentligen funkar, men vad gör att bilen vill framåt med växel i, om den inte snurrar svänghjulet friläge?

svurr

Medlem
Be någon att titta när du kör start motorn är väl ett rimligt första steg i det här fallet. Kan också tillägga att om allt är som det ska så ska det inte bara kännas som att bilen vill framåt om du kör start motorn med 1an i utan du kommer att röra dig framåt. På plant underlag kan de flesta bilar startas med 1an i.

Edit: det ovan om att starta bilen med växel i gäller manuell, hur det blir på en automat vet jag inte riktigt

Rattnalle

Aktiv medlem
Be någon att titta när du kör start motorn är väl ett rimligt första steg i det här fallet. Kan också tillägga att om allt är som det ska så ska det inte bara kännas som att bilen vill framåt om du kör start motorn med 1an i utan du kommer att röra dig framåt. På plant underlag kan de flesta bilar startas med 1an i.

Edit: det ovan om att starta bilen med växel i gäller manuell, hur det blir på en automat vet jag inte riktigt
På en automat blir det inget med det. Går normalt inte att vrida på tändningen med växel i

kais01

Aktiv medlem
det är ändå ganska bra att förstå hur man kan köra en manuell bil en kortare sträcka med hjälp av startmotorn och ikopplad växel.

klassiskt ställe är alla (konstigt men sant!) som tycks få motorstopp utan att kunna få motorn att tända mitt på järnvägsövergång. en annan är vid kamremshaveri och behov att få undan bilen på t ex en trefilsväg. utan kamrem går motorn lätt runt och man kan köra på tvåan eller trean. hundratals meter,

eller om kopplingen lägger av, t ex vajern går av. bara man kan starta bilen med ettan i är man igång. att sedan växla utan koppling kräver dock motoröra. lättare uppåt genom växlarna än nedåt.

kais01

Aktiv medlem
om den inte drar runt motorn, kan inte bilen röra sig med växel i, oavsett om motorn tänder eller inte.

kamremras kan ju låsa motorn, men oftare ger ventilerna vika? och då går motorn utan kompression sedan runt väldigt lätt.

Pepperazzi

Aktiv medlem
Det är manuell låda, 2l motor och ca 14k mil på mätaren.

Bilen går nödköra på tändning med växel i enl kais01 tips här ovan. Därför jag tyckte det var märkligt att jag bara får ett högljutt elmotorsurr vid frikopplad motor. Ska om jag inte har helt fel vara kamkedja på den, spelar kanske ingen roll i sammanhanget.

Blir besök hos lbv imorrn och ser vad domen blir.

kais01

Aktiv medlem
det är inte konstigt. vid kamras går motorn alltså vanligen runt närmast motståndslöst, starterns elmotor är det enda man hör.

Pepperazzi

Aktiv medlem
Det var lite det jag var rädd för att det kunde vara. Gissar de helt nya sommardäcken är mest värt på bilen idag då ifall det skulle stämma.

kais01

Aktiv medlem
såvitt kolvarna är hela så att det räcker att lyfta av toppen är det är inte så svårt eller omfattande för en rutinerad hemmafixare att fixa ett kamras själv.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer