[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

Valhalla_

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Varför ska du lossa glidbultarna? (Antar att det är dessa du pratar om för vill minnas att de på ate bromsar är 7 mm). Prova att lossa ok inklusive beläggbärare istället. Brukar vara två sexkantsskruvar och kör du ringnyckel eller hylsa runddras de sällan..

Annars är insexhylsor generellt bättre än de L-formade insexnycklarna när det kommer till att dra hårt utan att runddra. Kanske har det med materialet att göra, eller toleranser, vet ej. Men det funkar bättre. Jula har en 7 mm 1/2" hylsa för en femtilapp t.ex.

En till fördel med insexhylsa är att det gamla mekanikerknepet "slå hårt med slägga" funkar. Sätt i hylsan och dräm till hårt rakt in i axiell riktning med en hammare eller slägga (i metall - det måste vara en skarp smäll). Den smällen kan ibland frigöra skruvar som sitter som as.
 

-****-

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Som UrTomas säger, drar du åt rätt håll? Och har du rätt insex-nyckel? Bromsbultarna/glidpinnarna har ofta den lite udda/ovanliga dimensionen 7mm insex. Jag har en lite längre sådan, och om man trär på ett rör (ca 30cm) som förlängning brukar det aldrig vara problem att lossa dem.
Rengör noggrant med liten flatskruvmejsel och stålborste. Värm med gas eller i duktion. Bara damasken som ev. förstörs men den kan du byta. Knacka sen in en 7 mm insex-krafthylsa och dra loss med 1/2" dragskaft.
 

-****-

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Varför ska du lossa glidbultarna? (Antar att det är dessa du pratar om för vill minnas att de på ate bromsar är 7 mm). Prova att lossa ok inklusive beläggbärare istället. Brukar vara två sexkantsskruvar och kör du ringnyckel eller hylsa runddras de sällan..

Annars är insexhylsor generellt bättre än de L-formade insexnycklarna när det kommer till att dra hårt utan att runddra. Kanske har det med materialet att göra, eller toleranser, vet ej. Men det funkar bättre. Jula har en 7 mm 1/2" hylsa för en femtilapp t.ex.

En till fördel med insexhylsa är att det gamla mekanikerknepet "slå hårt med slägga" funkar. Sätt i hylsan och dräm till hårt rakt in i axiell riktning med en hammare eller slägga (i metall - det måste vara en skarp smäll). Den smällen kan ibland frigöra skruvar som sitter som as.
Många bilar idag har bromsokskonstruktioner där glidpinnen styr direkt i oket. Finns inga bultar att lossa utan man lossar glidpinnarna för att lossa oken.
Så ser pinnarna ut då:
 
Senast ändrad:

bdn

Medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Det var jag som tittade totalt fel första gången och missade två bultar som sitter i glidpinnar. Dom gick att lossa på hur lätt som helst så det problemet är löst. Stötte dock på patrull när jag insåg att det sitter självjusterande handbroms bak(VW Polo -13). Så får bli en tur till feltema imorgon och hoppas att dom har verktyg så jag kan trycka in kolven igen.

Om jag förstått det rätt så skruvas denna typ av kolv ut och ja kan förstöra det invändigt om jag försöker pressa tillbaka som på en mer traditionell kolv?
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Skruva in kolven, verktyg hjälper men en försiktig hand med polygrip för att snurra lite, pressa, snurra, pressa ihop med tålamod fungerar också. Du pressar med att stoppa in polygripen i hålet i okets hand och pressar på kolven. Det är bra om man inte har tummen mitt i näven. Var rädd om gummit.
 

bdn

Medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Problemet jag ser är att det finns liksom inte tillräckligt med gods för att få på polygripen utan att jag riskerar att skada damasken så jag tror jag kör på det mer säkra kortet att köpa ett verktyg. Blir ju säkert byte igen om några år.
 

Valhalla_

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Många bilar idag har bromsokskonstruktioner där glidpinnen styr direkt i oket. Finns inga bultar att lossa utan man lossar glidpinnarna för att lossa oken.
Så ser pinnarna ut då:
Jo de där vet jag hur de ser ut det är vanliga glidpinnar för ATE bromsar. Men beläggbäraren brukar i sin tur vara fastskruvad i styrspindeln. Den tror jag inte är integrerad...??
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Problemet jag ser är att det finns liksom inte tillräckligt med gods för att få på polygripen utan att jag riskerar att skada damasken så jag tror jag kör på det mer säkra kortet att köpa ett verktyg. Blir ju säkert byte igen om några år.
Man får pressa ner och bara försiktig, verktyget är inte dyrt så värt om man känner sig osäker.
 

Valhalla_

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Beläggbäraren? Menar du okhållaren?
Ja det gör jag. Beläggbärare kallade man den delen när jag jobbade med lastbilar. Kanske kommer från "pad carrier" som verkar vara vanligare på engelska än svenska motsvarigheten som verkar vara okhållare.
 

-****-

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Jo de där vet jag hur de ser ut det är vanliga glidpinnar för ATE bromsar. Men beläggbäraren brukar i sin tur vara fastskruvad i styrspindeln. Den tror jag inte är integrerad...??
Denna konstruktion byter du ingenting på utan att glidpinnarna/glidbultarna lossas. Och jo, det du kallar beläggbärare är integrerat i spindelhuset:
 

Valhalla_

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

ooms

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Jag med, men varefter släkt och vänner uppgraderar bilparken dyker jag på nya konstruktioner.
Nya eller kanske andra konstruktioner? Jag har bytt bromsar på mina egna bilar (Volvo, BMW) och även brorsans bil (VW) och det var den konstruktion Valhalla_ länkade. Men för ett par år sedan bytte jag på farsans gamla Toyota Rav4 fr 2001, och det var nån koko-konstruktion liknande den du länkar.
 

-****-

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Nya eller kanske andra konstruktioner? Jag har bytt bromsar på mina egna bilar (Volvo, BMW) och även brorsans bil (VW) och det var den konstruktion Valhalla_ länkade. Men för ett par år sedan bytte jag på farsans gamla Toyota Rav4 fr 2001, och det var nån koko-konstruktion liknande den du länkar.
Oklart. Den jag länkade till var till en halvgammal VAG-bil (Skoda fabia). Jag är van att VAG-bilar har konstruktion liknande den Valhalla länkade, fast där oket skruvas fast i styrpinnarna. Jag tror att konstruktionen jag länkade till är nyare (läs inte mer än 25 år😂) och en väg att göra det liiite enklare/billigare.
Nackdelen med den konstruktionen är att styrpinnarna måste lossas vid varje belägg/skivbyte. Väldigt lätt att dra pinnen i vildgäng sen när allt ska ihop. Resulterar i gängpaj i gjutgodset. Vet av egen erfarenhet. 🙄 Även om halva gängan är kvar är bromsok inte nåt man vill ska sitta halvtaskigt. Många måste ha erfarat samma sak, då det finns repsats på Biltema. Borrar, borrmall och försänkta muttrar till ockerpris i en ask. Fungerar men inte mycket mer. Rekommenderas att man är noga vid återmontaget istället.
 
Senast ändrad:

SIE

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Min Brink-drakkrok (original på Audi A4 version B7) låser inte fast. Alltså, den ”låser fast” på så vis att kroken är fast i bilen och inte går att rubba, men nyckellåset funkar inte, så inget hindrar någon från att koppla loss och sno kroken om den är monterad.

På besiktningen förra året fick jag anmärkning på detta med tvång på åtgärd, kände inte riktigt att jag kunde göra ngt åt saken och chansade på att killen som stod vid ombesiktningen skulle ha en annorlunda åsikt om saken, vilket han till min fördel hade.

Nu är det snart dax att besiktiga igen och jag undrar om någon antingen vet vad som gäller, eller kan tipsa om en bra låssmed med inriktning dragkrok (de jag frågat hittills har långsamt backat iväg från mig) i Göteborgstrakten. Tack på förhand!
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Min Brink-drakkrok (original på Audi A4 version B7) låser inte fast. Alltså, den ”låser fast” på så vis att kroken är fast i bilen och inte går att rubba, men nyckellåset funkar inte, så inget hindrar någon från att koppla loss och sno kroken om den är monterad.

På besiktningen förra året fick jag anmärkning på detta med tvång på åtgärd, kände inte riktigt att jag kunde göra ngt åt saken och chansade på att killen som stod vid ombesiktningen skulle ha en annorlunda åsikt om saken, vilket han till min fördel hade.

Nu är det snart dax att besiktiga igen och jag undrar om någon antingen vet vad som gäller, eller kan tipsa om en bra låssmed med inriktning dragkrok (de jag frågat hittills har långsamt backat iväg från mig) i Göteborgstrakten. Tack på förhand!
Antar att du redan provat att lägga hela paketet i oljebad?
 

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Tjena!

Brink har den fördelen att du kan byta hela vredet till kroken. Kostar några hundralappar.
 

NickPick

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Bör dåliga "klapperstag" ge anmärkning på besiktningen om det har gett "bra att veta" året innan? Likaså brusten fjäder?

Om bilen har "metall mot metall" 50 mil efter besiktningen, bör det ha uppmärksammats?
 

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Bör dåliga "klapperstag" ge anmärkning på besiktningen om det har gett "bra att veta" året innan? Likaså brusten fjäder?

Om bilen har "metall mot metall" 50 mil efter besiktningen, bör det ha uppmärksammats?
Tjena!

Krägningshämmarstag (klapperstag) underkänns i princip enbart om dom gått av på personbilar.
Brusten fjäder ger anmärkning om den ligger så att den kan glida ur skålen, annars bar att veta.
Vid en besiktning ser inte teknikern vad som skrivits upp som "bra att veta" året innan och ska inte göra bedömningar utefter det.

Stål mot stål efter 50 mil borde ha upptäckts. Men det är svårt på vissa bilar eller med vissa fälgar. I kombination så kan det vara tvärt omöjligt att se. Vad är det för bil?
 

NickPick

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Tjena!

Krägningshämmarstag (klapperstag) underkänns i princip enbart om dom gått av på personbilar.
Brusten fjäder ger anmärkning om den ligger så att den kan glida ur skålen, annars bar att veta.
Vid en besiktning ser inte teknikern vad som skrivits upp som "bra att veta" året innan och ska inte göra bedömningar utefter det.

Stål mot stål efter 50 mil borde ha upptäckts. Men det är svårt på vissa bilar eller med vissa fälgar. I kombination så kan det vara tvärt omöjligt att se. Vad är det för bil?
Tjena! :)
Ok, men glapp kan man helt enkelt ge en bra att veta på alltså? Jag vet inte om dom påverkar körningen heller, men det bör dom rimligen göra? Fjädern är oklar, jaghar inte sett något. Såg dock besiktningspapper från ifjol. Bilen hade gått 100 mil knappt.
Saab 9-3 2011 ttid som det skrevs om tidigare här. Pumpen till dieselvärmaren har börjat fukta så det börjar redan dra iväg i pris (den kostar typ 4k som det verkar...). Ganska trevlig motor om inte annat. Stark för att vara en "miljödiesel", och själva åkkomforten är väldigt bra. Jag har mest åkt VW faktiskt.

Ps. Jävla måsar att skita på röda bilar... Bara på min röda bil också.
 

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Tjena! :)
Ok, men glapp kan man helt enkelt ge en bra att veta på alltså? Jag vet inte om dom påverkar körningen heller, men det bör dom rimligen göra? Fjädern är oklar, jaghar inte sett något. Såg dock besiktningspapper från ifjol. Bilen hade gått 100 mil knappt.
Saab 9-3 2011 ttid som det skrevs om tidigare här. Pumpen till dieselvärmaren har börjat fukta så det börjar redan dra iväg i pris (den kostar typ 4k som det verkar...). Ganska trevlig motor om inte annat. Stark för att vara en "miljödiesel", och själva åkkomforten är väldigt bra. Jag har mest åkt VW faktiskt.

Ps. Jävla måsar att skita på röda bilar... Bara på min röda bil också.
Tjena!

Glapp brukar som regel enbart ge bra att veta, påverkar inte körningen mer än att det klingar vid ojämnheter. Går dom av så kan bilen kränga rätt duktigt i kurvorna dock.

Fjädrarna är ökända på 9-3. Får man en bra att veta så bör man byta fjädern då det är en risk att den går igen. Man byter även andra sidan i förebyggande syfte. Köp för guds skull inte begagnade fjädrar.

Utifrån ser man beläggen bra på en 9-3 så vidare fälgarna tillåter. Beläggen på insidan är dock värre.
 

Jimel

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Tjena! :)
Ok, men glapp kan man helt enkelt ge en bra att veta på alltså? Jag vet inte om dom påverkar körningen heller, men det bör dom rimligen göra? Fjädern är oklar, jaghar inte sett något. Såg dock besiktningspapper från ifjol. Bilen hade gått 100 mil knappt.
Saab 9-3 2011 ttid som det skrevs om tidigare här. Pumpen till dieselvärmaren har börjat fukta så det börjar redan dra iväg i pris (den kostar typ 4k som det verkar...). Ganska trevlig motor om inte annat. Stark för att vara en "miljödiesel", och själva åkkomforten är väldigt bra. Jag har mest åkt VW faktiskt.

Ps. Jävla måsar att skita på röda bilar... Bara på min röda bil också.
Pumpen kan väl inte kosta så mycket? Bytte på min 9-3 -07 iof men då funkade det med en random som polaren hittade i en låda.
 

ooms

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Det låter som det börjar bli dags att läsa ut vad bilmärket betyder, och agera därefter:
Sälj Aset Annars Byt 😂
 

NickPick

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Allt var ju trasigt vid köp, men allt missades även på besiktningen. Byta bil... Nä. Kanske när ooms slutar handla på Lidl och köpt skivbromshoj 😁 brukar väl byta när bilen känns opålitlig, det kan visserligen gå fort.
 

MartinRF

Medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Första punkteringen på säkert tjugo år och det händer naturligtvis några månader efter jag blivit med reservhjulsfri bil. Fram med lagningskit (pump och behållare med vätska). Skaka, skaka, koppla, koppla, starta bilens motor sedan pumpen. Titta där sitter det ju en skruv i däcket! Pillar ut den och det pyser luft ur hålet. Pumpar till 2,5 bar och tar en vända med bilen enligt instruktion. Passerar efter en stund en mack och kollar trycket. Det verkar tätt! Kollar igen framåt kvällen och det verkar fortfarande OK.

Men, den där lagningsvätskan, kan jag räkna den som permanent lagning eller borde jag uppsöka gummiverkstad?

Var hittar jag ny lagningsvätska? Alla biltillbehörsbutiker eller bara gummiverkstäder eller?

/Martin
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Första punkteringen på säkert tjugo år och det händer naturligtvis några månader efter jag blivit med reservhjulsfri bil. Fram med lagningskit (pump och behållare med vätska). Skaka, skaka, koppla, koppla, starta bilens motor sedan pumpen. Titta där sitter det ju en skruv i däcket! Pillar ut den och det pyser luft ur hålet. Pumpar till 2,5 bar och tar en vända med bilen enligt instruktion. Passerar efter en stund en mack och kollar trycket. Det verkar tätt! Kollar igen framåt kvällen och det verkar fortfarande OK.

Men, den där lagningsvätskan, kan jag räkna den som permanent lagning eller borde jag uppsöka gummiverkstad?

Var hittar jag ny lagningsvätska? Alla biltillbehörsbutiker eller bara gummiverkstäder eller?

/Martin
Den ska inte ses som permanent. Men jag har kört två säsonger på ett däck jag lagade så eftersom det ändå var slut snart.. ny burk vätska finns lite överallt.
 

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Första punkteringen på säkert tjugo år och det händer naturligtvis några månader efter jag blivit med reservhjulsfri bil. Fram med lagningskit (pump och behållare med vätska). Skaka, skaka, koppla, koppla, starta bilens motor sedan pumpen. Titta där sitter det ju en skruv i däcket! Pillar ut den och det pyser luft ur hålet. Pumpar till 2,5 bar och tar en vända med bilen enligt instruktion. Passerar efter en stund en mack och kollar trycket. Det verkar tätt! Kollar igen framåt kvällen och det verkar fortfarande OK.

Men, den där lagningsvätskan, kan jag räkna den som permanent lagning eller borde jag uppsöka gummiverkstad?

Var hittar jag ny lagningsvätska? Alla biltillbehörsbutiker eller bara gummiverkstäder eller?

/Martin
Limp to service vätska. Den är inte permanent.
 

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Tjena!

Dra inte ut skruven nästa gång, i med vätska och åk till en gummigubbe så fort som möjligt så han kan plugga däcket riktigt. Utan skruv och med lagningsvätska så är det pissjobbigt att hitta hålet.
 

MartinRF

Medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Ringde Euromaster i måndags (de har en verkstad 5 minuter hemifrån) och den person som svarade höll med om att det skall lagas på verkstad och jag fick en tid kl. 10 idag. Väl där säger grabben 'på golvet' att sådana får vi inte laga pga giftiga kemikalier, det borde bokningen veta. Sedan förhörde han mig om skadan och om hur tätt det hållit. Slutsatsen var att jag kan köra vidare. Alternativet är nytt däck.

Hemma igen drog jag iväg ett email till Honda som svarar att det där med giftet var nytt för dem men att det är jobbigt att göra rent däckets insida.

/Martin
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
När jag jobbade på däckverkstad för 25 år sen så gick det inte att få rent alls, men det är säkert andra ämnen i det idag. En plugg utifrån kan man ju sätta, även om de inte är lika bra som att plugga inifrån.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer