[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

Valhalla_

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Varför ska du lossa glidbultarna? (Antar att det är dessa du pratar om för vill minnas att de på ate bromsar är 7 mm). Prova att lossa ok inklusive beläggbärare istället. Brukar vara två sexkantsskruvar och kör du ringnyckel eller hylsa runddras de sällan..

Annars är insexhylsor generellt bättre än de L-formade insexnycklarna när det kommer till att dra hårt utan att runddra. Kanske har det med materialet att göra, eller toleranser, vet ej. Men det funkar bättre. Jula har en 7 mm 1/2" hylsa för en femtilapp t.ex.

En till fördel med insexhylsa är att det gamla mekanikerknepet "slå hårt med slägga" funkar. Sätt i hylsan och dräm till hårt rakt in i axiell riktning med en hammare eller slägga (i metall - det måste vara en skarp smäll). Den smällen kan ibland frigöra skruvar som sitter som as.
 

-****-

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Som UrTomas säger, drar du åt rätt håll? Och har du rätt insex-nyckel? Bromsbultarna/glidpinnarna har ofta den lite udda/ovanliga dimensionen 7mm insex. Jag har en lite längre sådan, och om man trär på ett rör (ca 30cm) som förlängning brukar det aldrig vara problem att lossa dem.
Rengör noggrant med liten flatskruvmejsel och stålborste. Värm med gas eller i duktion. Bara damasken som ev. förstörs men den kan du byta. Knacka sen in en 7 mm insex-krafthylsa och dra loss med 1/2" dragskaft.
 

-****-

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Varför ska du lossa glidbultarna? (Antar att det är dessa du pratar om för vill minnas att de på ate bromsar är 7 mm). Prova att lossa ok inklusive beläggbärare istället. Brukar vara två sexkantsskruvar och kör du ringnyckel eller hylsa runddras de sällan..

Annars är insexhylsor generellt bättre än de L-formade insexnycklarna när det kommer till att dra hårt utan att runddra. Kanske har det med materialet att göra, eller toleranser, vet ej. Men det funkar bättre. Jula har en 7 mm 1/2" hylsa för en femtilapp t.ex.

En till fördel med insexhylsa är att det gamla mekanikerknepet "slå hårt med slägga" funkar. Sätt i hylsan och dräm till hårt rakt in i axiell riktning med en hammare eller slägga (i metall - det måste vara en skarp smäll). Den smällen kan ibland frigöra skruvar som sitter som as.
Många bilar idag har bromsokskonstruktioner där glidpinnen styr direkt i oket. Finns inga bultar att lossa utan man lossar glidpinnarna för att lossa oken.
Så ser pinnarna ut då:
 
Senast ändrad:

bdn

Medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Det var jag som tittade totalt fel första gången och missade två bultar som sitter i glidpinnar. Dom gick att lossa på hur lätt som helst så det problemet är löst. Stötte dock på patrull när jag insåg att det sitter självjusterande handbroms bak(VW Polo -13). Så får bli en tur till feltema imorgon och hoppas att dom har verktyg så jag kan trycka in kolven igen.

Om jag förstått det rätt så skruvas denna typ av kolv ut och ja kan förstöra det invändigt om jag försöker pressa tillbaka som på en mer traditionell kolv?
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Skruva in kolven, verktyg hjälper men en försiktig hand med polygrip för att snurra lite, pressa, snurra, pressa ihop med tålamod fungerar också. Du pressar med att stoppa in polygripen i hålet i okets hand och pressar på kolven. Det är bra om man inte har tummen mitt i näven. Var rädd om gummit.
 

bdn

Medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Problemet jag ser är att det finns liksom inte tillräckligt med gods för att få på polygripen utan att jag riskerar att skada damasken så jag tror jag kör på det mer säkra kortet att köpa ett verktyg. Blir ju säkert byte igen om några år.
 

Valhalla_

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Många bilar idag har bromsokskonstruktioner där glidpinnen styr direkt i oket. Finns inga bultar att lossa utan man lossar glidpinnarna för att lossa oken.
Så ser pinnarna ut då:
Jo de där vet jag hur de ser ut det är vanliga glidpinnar för ATE bromsar. Men beläggbäraren brukar i sin tur vara fastskruvad i styrspindeln. Den tror jag inte är integrerad...??
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Problemet jag ser är att det finns liksom inte tillräckligt med gods för att få på polygripen utan att jag riskerar att skada damasken så jag tror jag kör på det mer säkra kortet att köpa ett verktyg. Blir ju säkert byte igen om några år.
Man får pressa ner och bara försiktig, verktyget är inte dyrt så värt om man känner sig osäker.
 

Valhalla_

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Beläggbäraren? Menar du okhållaren?
Ja det gör jag. Beläggbärare kallade man den delen när jag jobbade med lastbilar. Kanske kommer från "pad carrier" som verkar vara vanligare på engelska än svenska motsvarigheten som verkar vara okhållare.
 

-****-

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Jo de där vet jag hur de ser ut det är vanliga glidpinnar för ATE bromsar. Men beläggbäraren brukar i sin tur vara fastskruvad i styrspindeln. Den tror jag inte är integrerad...??
Denna konstruktion byter du ingenting på utan att glidpinnarna/glidbultarna lossas. Och jo, det du kallar beläggbärare är integrerat i spindelhuset:
 

Valhalla_

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

ooms

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Jag med, men varefter släkt och vänner uppgraderar bilparken dyker jag på nya konstruktioner.
Nya eller kanske andra konstruktioner? Jag har bytt bromsar på mina egna bilar (Volvo, BMW) och även brorsans bil (VW) och det var den konstruktion Valhalla_ länkade. Men för ett par år sedan bytte jag på farsans gamla Toyota Rav4 fr 2001, och det var nån koko-konstruktion liknande den du länkar.
 

-****-

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Nya eller kanske andra konstruktioner? Jag har bytt bromsar på mina egna bilar (Volvo, BMW) och även brorsans bil (VW) och det var den konstruktion Valhalla_ länkade. Men för ett par år sedan bytte jag på farsans gamla Toyota Rav4 fr 2001, och det var nån koko-konstruktion liknande den du länkar.
Oklart. Den jag länkade till var till en halvgammal VAG-bil (Skoda fabia). Jag är van att VAG-bilar har konstruktion liknande den Valhalla länkade, fast där oket skruvas fast i styrpinnarna. Jag tror att konstruktionen jag länkade till är nyare (läs inte mer än 25 år😂) och en väg att göra det liiite enklare/billigare.
Nackdelen med den konstruktionen är att styrpinnarna måste lossas vid varje belägg/skivbyte. Väldigt lätt att dra pinnen i vildgäng sen när allt ska ihop. Resulterar i gängpaj i gjutgodset. Vet av egen erfarenhet. 🙄 Även om halva gängan är kvar är bromsok inte nåt man vill ska sitta halvtaskigt. Många måste ha erfarat samma sak, då det finns repsats på Biltema. Borrar, borrmall och försänkta muttrar till ockerpris i en ask. Fungerar men inte mycket mer. Rekommenderas att man är noga vid återmontaget istället.
 
Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer