[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

SIE

Aktiv medlem
Hämtade nyss bilen som fått nya ok, belägg och skivor fram. Inbillar mig att bromsverkan har försämrats. Skall det vara så?

kais01

Aktiv medlem
Bara så jag är med, vart är tanken att jag sprayar?
nedifrån, upp mot lagringen. är osäker på vad som faktiskt användes i mitt fall, men skulle undvika något urtvättande medel som wd40 och 556. kanske någon här har ett bra förslag?

landen

Aktiv medlem
Det får knaka, orkar inte mer grejer nu.

Detta hände, en kille kommer springande mot mig när jag startar bilen i stan och säger att det gnistrade och rök under bilen när jag startade. Låter inte bra sa ja, men nu är den ju igång så lika bra att köra hem.

Tänkte inte mer på det förrän nu två veckor senare då den bara inte startar längre. Batteriet mäter bra osv, men startmotorn försöker inte ens gå runt. Misstänkte startmotorn eller möjligen kablarna till den.

Orkade inte mer den kvällen, går ut nästa dag och testar. Då startar den, om än väldigt trögt. Låter dengå i 30 min och stänger av, startar igen som om inget hänt.

Rev bort kablarna till motorn som ser ok ut, men passade på att slipa kontaktytorna. Beställde en ny startmotor, men är fortfarande inte säker. Kan en sån bara funka ibland och ibland inte, ibland segt och helt plötsligt lika snappy som en ny bil?

Något annat jag missar? Hatar känslan av att den inte har startat och det är lite oklart varför?
Startmotor bytt, natt och dag på hur snabbt den startar nu :)

2.jpg

1.jpg

SIE

Aktiv medlem
Ständiga Audi A4 modell B7: varningslampa för ”någon sitter i framsäte men har inte på säkerhetsbälte” släcks inte trots att jag, förare, ensam i bilen med tomt passagerarsäte, vars bälte jag även har testat sätta i, har säkerhetsbälte. Piper gör det med, som tur är slutar det efter två långa minuter 😬
Kan man quickfixa genom att rycka nån säkring?

Crocko

Aktiv medlem
Ständiga Audi A4 modell B7: varningslampa för ”någon sitter i framsäte men har inte på säkerhetsbälte” släcks inte trots att jag, förare, ensam i bilen med tomt passagerarsäte, vars bälte jag även har testat sätta i, har säkerhetsbälte. Piper gör det med, som tur är slutar det efter två långa minuter 😬
Testat att bara fästa passagerarbältet i hållaren? brukar funka fint.

Lainen

Medlem
Under stolen ska det finnas en snabbkontakt som man kan dra ur så ska det funka alternativt programmera bort med VCDS.

SIE

Aktiv medlem
Testat att bara fästa passagerarbältet i hållaren? brukar funka fint.
Japp har fått göra det några gånger när jag har haft dead weight på passagerarplatsen men funkade inte nu :(
Då en bil är typ en dator har jag även testat en omstart, utan framgång..

-****-

Aktiv medlem
Snabbkontakt hajar jag! Testar imorrn, tack
Gör't. Bör funka. På min Passat 3C blev givaren/bältesfästet för förarens bälte slitet så att det varnade trots bälte på. Löstes enkelt genom att rycka kontakten under sätet. Borde funka lika på Audi.

SIE

Aktiv medlem
Gör't. Bör funka. På min Passat 3C blev givaren/bältesfästet för förarens bälte slitet så att det varnade trots bälte på. Löstes enkelt genom att rycka kontakten under sätet. Borde funka lika på Audi.
Nu läser jag lite om att den kopplingen även påverkar airbag vilket inte känns så hett. Lokala mekaren säger sig inte kunna utföra jobbet då fästet inte går att få tag på nytt, beg litar han inte på, och Audi Gbg vill ha ca 3000 kr inkl felsökning vilket motsvarar nästan 20% av bilens värde.. då får jag nog stå ut med 90 sekunders pipande i början av varje tur :/

SIE

Aktiv medlem
Nu läser jag lite om att den kopplingen även påverkar airbag vilket inte känns så hett. Lokala mekaren säger sig inte kunna utföra jobbet då fästet inte går att få tag på nytt, beg litar han inte på, och Audi Gbg vill ha ca 3000 kr inkl felsökning vilket motsvarar nästan 20% av bilens värde.. då får jag nog stå ut med 90 sekunders pipande i början av varje tur :/
Svarar mig själv med en hypotes: kan kausalitet föreligga mellan blinkande lampan och att jag igår kväll framförde fordonet iklädd blöt våtdräkt, och vattnet från höger armbåge nog droppade rakt ner i bältesfästet?
Problemet kvarstod idag fram tills för nån timme sedan, men nu funkar allt igen.. potentiellt pga något som var blött av saltvatten nu har torkat?

1888

Aktiv medlem
Inte omöjligt, inget blött (tyngre än vanligt) som låg i pass.stolen?

-****-

Aktiv medlem
Det om att det skulle påverka aitbagen ställer jag mig tveksam till. Tvivlar starkt på att det funkar så på Passat. Då hade systemet larmat och en ny (airbag-) lampa tänts. Har du länk till det du läst om det?

-****-

Aktiv medlem
Svarar mig själv med en hypotes: kan kausalitet föreligga mellan blinkande lampan och att jag igår kväll framförde fordonet iklädd blöt våtdräkt, och vattnet från höger armbåge nog droppade rakt ner i bältesfästet?
Problemet kvarstod idag fram tills för nån timme sedan, men nu funkar allt igen.. potentiellt pga något som var blött av saltvatten nu har torkat?
Det låter troligt då slutande krets ger blinkande lampa. Fukt (och salt!) är aldrig bra för elektriska prylar. Hoppas att allt förblir fungerande.

SIE

Aktiv medlem
Det om att det skulle påverka aitbagen ställer jag mig tveksam till. Tvivlar starkt på att det funkar så på Passat. Då hade systemet larmat och en ny (airbag-) lampa tänts. Har du länk till det du läst om det?
Läste något om det på garaget.org. Ingen vetenskaplig källa mao.

-****-

Aktiv medlem
Okej, han som skrev lät trovärdig och kunnig men jag är ff tvivlande. OM det är så, borde det rimligen finnas diagnostik på givaren för bäteslåset. Det saknas iallafall på Passat. Dessutom är kretsen felkonstruerad ur felsäkerhetssynpunkt. Bryten krets vid bälte på. Vid kabelbrott tror bilen att du alltid har bälte på. Volkswagen har genat här (också).

SIE

Aktiv medlem
Okej, han som skrev lät trovärdig och kunnig men jag är ff tvivlande. OM det är så, borde det rimligen finnas diagnostik på givaren för bäteslåset. Det saknas iallafall på Passat. Dessutom är kretsen felkonstruerad ur felsäkerhetssynpunkt. Bryten krets vid bälte på. Vid kabelbrott tror bilen att du alltid har bälte på.
Typ omvänd död mans grepp.

-****-

Aktiv medlem
Tack!. Han som skrev lät trovärdig och kunnig men jag är ff tvivlande. OM det är så, borde det rimligen finnas diagnostik på givaren för bäteslåset. Det saknas iallafall på Passat. Dessutom är kretsen felkonstruerad ur felsäkerhetssynpunkt. Bryten krets vid bälte på. Vid kabelbrott tror bilen att du alltid har bälte på. Volkswagen har genat här (också).

discomike

Medlem
Nu är det väl inte bälteslåset utan givaren för om det är nån tyngd i passagerarstolen som isf skulle avgöra (eller valfri av de 2) om platsen är "belagd" eller inte, oklart om det är så.

En sak som det dock är på många bilar på förarstolen är givare om den är i positionen längst fram, då kopplas airbag ut för att skydda korta människor som sitter så nära ratten att de skulle få mer skada från airbagen än skydd.

UrTomas

Aktiv medlem
Jag skulle gissa på att det är givaren i bälteslåset på förarsidan som är problemet, men det kanske redan hade ordnat upp sig? Var ganska vanligt när jag jobbade på VAG.

Sen kan jag nästan garantera att det inte är samma kontakt till airbagen. Det var inte det förut och jag tror inte att de har börjat med det. Alla airbag-kontakter är för övrigt gula.

lundatok

Aktiv medlem
Gjorde B-service på min Mercedes, då ingick byte av olja och filter i automatlådan.

När jag fick tillbaka den så missar den ibland en växling mellan de låga växlarna. Que?

Fick ny tid på tisdag...

UrTomas

Aktiv medlem
Gjorde B-service på min Mercedes, då ingick byte av olja och filter i automatlådan.

När jag fick tillbaka den så missar den ibland en växling mellan de låga växlarna. Que?

Fick ny tid på tisdag...
Det är inte så att den ska hoppa över vissa växlar? Eco-driving.

ooms

Aktiv medlem

Fick ny tid på tisdag...
Klart det blir skit om du gör en B-service, du skulle ha valt A istället :-)

lundatok

Aktiv medlem
Denna har eco-drive någonting, så den kanske hoppar över växlar men detta var som att soppan tröt eller att den missade en växling. Jag åkte liksom fram mot ratten, tänk, tappa gasen.

MartinRF

Aktiv medlem
Är det normalt att små turboladdade bensinmotorer ryker när man tar i? Inte mycket eller tät rök. Det krävs att jag tar i rätt rejält och att ljusförhållandena är någorlunda rätt för att jag skall se det i backspegeln. Ljus rök, inte svart som från hårt accelerande dieslar. Motorolja och kylmedium ser helt OK ut för mitt otränade öga och det finns inga 'avlagringar' bak på bilen. Första besiktningen avklarades med flygande fanor för en dryg månad sedan.

Gamla sugmotorHondan gjorde inte så här men så var inte effekttätheten (hk/liter) i det närmaste lika hög och jag mistänker att behovet av att spruta in extra bränsle för att kyla är större när man trissar upp effekttätheten. Men det ryka då? Vad säger de cyklande förbränningsmotorexperterna?

Genomsnittsförbrukningen är klart lägre än vad jag förväntade mig när jag köpte bilen för knappt ett år sedan vilket kan förklara varför det dröjt till nu innan jag lagt märke till denna 'rökutveckling'. Det är sällan jag har anledning att ta i så att den uppstår.

/Martin

DeLiQ

Aktiv medlem
Är det normalt att små turboladdade bensinmotorer ryker när man tar i? Inte mycket eller tät rök. Det krävs att jag tar i rätt rejält och att ljusförhållandena är någorlunda rätt för att jag skall se det i backspegeln. Ljus rök, inte svart som från hårt accelerande dieslar. Motorolja och kylmedium ser helt OK ut för mitt otränade öga och det finns inga 'avlagringar' bak på bilen. Första besiktningen avklarades med flygande fanor för en dryg månad sedan.

Gamla sugmotorHondan gjorde inte så här men så var inte effekttätheten (hk/liter) i det närmaste lika hög och jag mistänker att behovet av att spruta in extra bränsle för att kyla är större när man trissar upp effekttätheten. Men det ryka då? Vad säger de cyklande förbränningsmotorexperterna?

Genomsnittsförbrukningen är klart lägre än vad jag förväntade mig när jag köpte bilen för knappt ett år sedan vilket kan förklara varför det dröjt till nu innan jag lagt märke till denna 'rökutveckling'. Det är sällan jag har anledning att ta i så att den uppstår.

/Martin
Exakt vad du beskriver. Det är extra bränsle som ryker. Bränsleunderskott ger en ökning av avgastemperaturen som riskerar att skada turbon, det vill man undvika.
För mycket bränsle ger svart rök.
Läckage av kylvatten ger vit rök.
Läckage av olja ger blåaktig rök.

MartinRF

Aktiv medlem
Tack, nu känner jag mig lite lugnare, Att gå från årsmodel 2000 till 2017 innebär en del omställning :-)

/Martin

Oskar

Aktiv medlem
Varifrån (dvs tysk sajt) köper jag olja + filter? Nu när riskokarn rullat 26 000 mil tänkte jag det kunde va dags att börja ombesörja åtminstone varannat oljebyte själv...

landen

Aktiv medlem
Varifrån (dvs tysk sajt) köper jag olja + filter? Nu när riskokarn rullat 26 000 mil tänkte jag det kunde va dags att börja ombesörja åtminstone varannat oljebyte själv...
Autodoc, har beställt 4 gånger senaste 2 månaderna och det kommer oftast på 3-4 dagar och leverans till dörren. Mekonomens priser fast minus en nolla då ;)

oxr

Aktiv medlem
Har handlat en hel del på mister-auto och har varit nöjd med det, men autodoc verkar ju vara det nya som gäller.

ooms

Aktiv medlem
Oljan brukar jag köpa fr juingoil.de. Motoroel100.de och mapodo.de är andra välkända sajter. Men med tanke på frakten ska man nog beställa iaf till 3-4 byten för att det ska löna sig.

Delar har jag handlat både fr mister-auto och autodoc (eller nån av deras sjuttielva olika sajter). Tänk dock på att autodoc kan fula sig och byta ut den premiumdel man beställt mot sitt eget skitmärke med motivering att man får en ”bättre” del (skitmärket är nämligen dyrare prissatt). Jag brukar skicka ett mail direkt efter jag lagt ordern och skriva att jag endast vill ha det märke jag beställt, inget annat.

izar

Aktiv medlem
Olja från Biltema funkar fint, filter köper från en t(r)ysk.

Rattnalle

Aktiv medlem
Oljan brukar jag köpa fr juingoil.de. Motoroel100.de och mapodo.de är andra välkända sajter. Men med tanke på frakten ska man nog beställa iaf till 3-4 byten för att det ska löna sig.

Delar har jag handlat både fr mister-auto och autodoc (eller nån av deras sjuttielva olika sajter). Tänk dock på att autodoc kan fula sig och byta ut den premiumdel man beställt mot sitt eget skitmärke med motivering att man får en ”bättre” del (skitmärket är nämligen dyrare prissatt). Jag brukar skicka ett mail direkt efter jag lagt ordern och skriva att jag endast vill ha det märke jag beställt, inget annat.
Jag gick över till Trodo istället av det skälet. Snarlika priser, får det jag beställt utan extra mail och de skickar med posten istället för Ups vilket passar mig bättre.

Olja har jag köpt från motoroelgunstig senaste gångerna. Men det krävs ju att man utnyttjar frakten och beställer maximalt tillåtna 20 liter åt gången för att det ska bli en riktigt bra affär.

Jimel

Aktiv medlem
Vart köpa batteri då? Misstänker att det är dags när det börjar bli kallare ute

ooms

Aktiv medlem
Vart köpa batteri då? Misstänker att det är dags när det börjar bli kallare ute
Är det dyrare typ av batteri, ex.vis AGM, har jag köpt fr basba.de. ”Vanligt” batteri blir nog svårare att tjäna nåt på, då frakten brukar ligga på 25-30 EUR.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer