Inkörda? De tar ju knappt alls direkt ur kartong, beroende på sortHämtade nyss bilen som fått nya ok, belägg och skivor fram. Inbillar mig att bromsverkan har försämrats. Skall det vara så?
Precis det svar jag hoppades på. Tackar :)Inkörda? De tar ju knappt alls direkt ur kartong, beroende på sort
Precis det svar jag hoppades på. Tackar :)
nedifrån, upp mot lagringen. är osäker på vad som faktiskt användes i mitt fall, men skulle undvika något urtvättande medel som wd40 och 556. kanske någon här har ett bra förslag?Bara så jag är med, vart är tanken att jag sprayar?
Det får knaka, orkar inte mer grejer nu.
Detta hände, en kille kommer springande mot mig när jag startar bilen i stan och säger att det gnistrade och rök under bilen när jag startade. Låter inte bra sa ja, men nu är den ju igång så lika bra att köra hem.
Tänkte inte mer på det förrän nu två veckor senare då den bara inte startar längre. Batteriet mäter bra osv, men startmotorn försöker inte ens gå runt. Misstänkte startmotorn eller möjligen kablarna till den.
Orkade inte mer den kvällen, går ut nästa dag och testar. Då startar den, om än väldigt trögt. Låter dengå i 30 min och stänger av, startar igen som om inget hänt.
Rev bort kablarna till motorn som ser ok ut, men passade på att slipa kontaktytorna. Beställde en ny startmotor, men är fortfarande inte säker. Kan en sån bara funka ibland och ibland inte, ibland segt och helt plötsligt lika snappy som en ny bil?
Något annat jag missar? Hatar känslan av att den inte har startat och det är lite oklart varför?
Ständiga Audi A4 modell B7: varningslampa för ”någon sitter i framsäte men har inte på säkerhetsbälte” släcks inte trots att jag, förare, ensam i bilen med tomt passagerarsäte, vars bälte jag även har testat sätta i, har säkerhetsbälte. Piper gör det med, som tur är slutar det efter två långa minuter
Kan man quickfixa genom att rycka nån säkring?
Under stolen ska det finnas en snabbkontakt som man kan dra ur så ska det funka alternativt programmera bort med VCDS.Ständiga Audi A4 modell B7: varningslampa för ”någon sitter i framsäte men har inte på säkerhetsbälte” släcks inte trots att jag, förare, ensam i bilen med tomt passagerarsäte, vars bälte jag även har testat sätta i, har säkerhetsbälte. Piper gör det med, som tur är slutar det efter två långa minuter
Kan man quickfixa genom att rycka nån säkring?
Japp har fått göra det några gånger när jag har haft dead weight på passagerarplatsen men funkade inte nu :(Testat att bara fästa passagerarbältet i hållaren? brukar funka fint.
Snabbkontakt hajar jag! Testar imorrn, tackUnder stolen ska det finnas en snabbkontakt som man kan dra ur så ska det funka alternativt programmera bort med VCDS.
Gör't. Bör funka. På min Passat 3C blev givaren/bältesfästet för förarens bälte slitet så att det varnade trots bälte på. Löstes enkelt genom att rycka kontakten under sätet. Borde funka lika på Audi.Snabbkontakt hajar jag! Testar imorrn, tack
Nu läser jag lite om att den kopplingen även påverkar airbag vilket inte känns så hett. Lokala mekaren säger sig inte kunna utföra jobbet då fästet inte går att få tag på nytt, beg litar han inte på, och Audi Gbg vill ha ca 3000 kr inkl felsökning vilket motsvarar nästan 20% av bilens värde.. då får jag nog stå ut med 90 sekunders pipande i början av varje tur :/Gör't. Bör funka. På min Passat 3C blev givaren/bältesfästet för förarens bälte slitet så att det varnade trots bälte på. Löstes enkelt genom att rycka kontakten under sätet. Borde funka lika på Audi.
Svarar mig själv med en hypotes: kan kausalitet föreligga mellan blinkande lampan och att jag igår kväll framförde fordonet iklädd blöt våtdräkt, och vattnet från höger armbåge nog droppade rakt ner i bältesfästet?Nu läser jag lite om att den kopplingen även påverkar airbag vilket inte känns så hett. Lokala mekaren säger sig inte kunna utföra jobbet då fästet inte går att få tag på nytt, beg litar han inte på, och Audi Gbg vill ha ca 3000 kr inkl felsökning vilket motsvarar nästan 20% av bilens värde.. då får jag nog stå ut med 90 sekunders pipande i början av varje tur :/
Nix, det var min första tanke men där var det tomt.Inte omöjligt, inget blött (tyngre än vanligt) som låg i pass.stolen?
Det om att det skulle påverka aitbagen ställer jag mig tveksam till. Tvivlar starkt på att det funkar så på Passat. Då hade systemet larmat och en ny (airbag-) lampa tänts. Har du länk till det du läst om det?Nu läser jag lite om att den kopplingen även påverkar airbag vilket inte känns så hett. Lokala mekaren säger sig inte kunna utföra jobbet då fästet inte går att få tag på nytt, beg litar han inte på, och Audi Gbg vill ha ca 3000 kr inkl felsökning vilket motsvarar nästan 20% av bilens värde.. då får jag nog stå ut med 90 sekunders pipande i början av varje tur :/
Det låter troligt då slutande krets ger blinkande lampa. Fukt (och salt!) är aldrig bra för elektriska prylar. Hoppas att allt förblir fungerande.Svarar mig själv med en hypotes: kan kausalitet föreligga mellan blinkande lampan och att jag igår kväll framförde fordonet iklädd blöt våtdräkt, och vattnet från höger armbåge nog droppade rakt ner i bältesfästet?
Problemet kvarstod idag fram tills för nån timme sedan, men nu funkar allt igen.. potentiellt pga något som var blött av saltvatten nu har torkat?
Läste något om det på garaget.org. Ingen vetenskaplig källa mao.Det om att det skulle påverka aitbagen ställer jag mig tveksam till. Tvivlar starkt på att det funkar så på Passat. Då hade systemet larmat och en ny (airbag-) lampa tänts. Har du länk till det du läst om det?
LänkLäste något om det på garaget.org. Ingen vetenskaplig källa mao.
Okej, han som skrev lät trovärdig och kunnig men jag är ff tvivlande. OM det är så, borde det rimligen finnas diagnostik på givaren för bäteslåset. Det saknas iallafall på Passat. Dessutom är kretsen felkonstruerad ur felsäkerhetssynpunkt. Bryten krets vid bälte på. Vid kabelbrott tror bilen att du alltid har bälte på. Volkswagen har genat här (också).Länk
![]()
Mitt Bälteslås piper när jag kör trots att det är i, Audi A4 -07 - Sidan 1
Detta är en forumtråd från Garagetwww.garaget.org
Typ omvänd död mans grepp.Okej, han som skrev lät trovärdig och kunnig men jag är ff tvivlande. OM det är så, borde det rimligen finnas diagnostik på givaren för bäteslåset. Det saknas iallafall på Passat. Dessutom är kretsen felkonstruerad ur felsäkerhetssynpunkt. Bryten krets vid bälte på. Vid kabelbrott tror bilen att du alltid har bälte på.
Tack!. Han som skrev lät trovärdig och kunnig men jag är ff tvivlande. OM det är så, borde det rimligen finnas diagnostik på givaren för bäteslåset. Det saknas iallafall på Passat. Dessutom är kretsen felkonstruerad ur felsäkerhetssynpunkt. Bryten krets vid bälte på. Vid kabelbrott tror bilen att du alltid har bälte på. Volkswagen har genat här (också).
Gjorde B-service på min Mercedes, då ingick byte av olja och filter i automatlådan.
När jag fick tillbaka den så missar den ibland en växling mellan de låga växlarna. Que?
Fick ny tid på tisdag...
Klart det blir skit om du gör en B-service, du skulle ha valt A istället :-)Gjorde B-service på min Mercedes, då ingick byte av olja och filter i automatlådan.
När jag fick tillbaka den så missar den ibland en växling mellan de låga växlarna. Que?
Fick ny tid på tisdag...
Aldrig känt att den högg, det blev som att den frikoppladeDet är inte så att den ska hoppa över vissa växlar? Eco-driving.
Aldrig känt att den högg, det blev som att den frikopplade
Denna har eco-drive någonting, så den kanske hoppar över växlar men detta var som att soppan tröt eller att den missade en växling. Jag åkte liksom fram mot ratten, tänk, tappa gasen.
Dom har fyllt på för lite olja bara!
Är det normalt att små turboladdade bensinmotorer ryker när man tar i? Inte mycket eller tät rök. Det krävs att jag tar i rätt rejält och att ljusförhållandena är någorlunda rätt för att jag skall se det i backspegeln. Ljus rök, inte svart som från hårt accelerande dieslar. Motorolja och kylmedium ser helt OK ut för mitt otränade öga och det finns inga 'avlagringar' bak på bilen. Första besiktningen avklarades med flygande fanor för en dryg månad sedan.
Gamla sugmotorHondan gjorde inte så här men så var inte effekttätheten (hk/liter) i det närmaste lika hög och jag mistänker att behovet av att spruta in extra bränsle för att kyla är större när man trissar upp effekttätheten. Men det ryka då? Vad säger de cyklande förbränningsmotorexperterna?
Genomsnittsförbrukningen är klart lägre än vad jag förväntade mig när jag köpte bilen för knappt ett år sedan vilket kan förklara varför det dröjt till nu innan jag lagt märke till denna 'rökutveckling'. Det är sällan jag har anledning att ta i så att den uppstår.
/Martin
Varifrån (dvs tysk sajt) köper jag olja + filter? Nu när riskokarn rullat 26 000 mil tänkte jag det kunde va dags att börja ombesörja åtminstone varannat oljebyte själv...
Varifrån (dvs tysk sajt) köper jag olja + filter? Nu när riskokarn rullat 26 000 mil tänkte jag det kunde va dags att börja ombesörja åtminstone varannat oljebyte själv...
Jag gick över till Trodo istället av det skälet. Snarlika priser, får det jag beställt utan extra mail och de skickar med posten istället för Ups vilket passar mig bättre.Oljan brukar jag köpa fr juingoil.de. Motoroel100.de och mapodo.de är andra välkända sajter. Men med tanke på frakten ska man nog beställa iaf till 3-4 byten för att det ska löna sig.
Delar har jag handlat både fr mister-auto och autodoc (eller nån av deras sjuttielva olika sajter). Tänk dock på att autodoc kan fula sig och byta ut den premiumdel man beställt mot sitt eget skitmärke med motivering att man får en ”bättre” del (skitmärket är nämligen dyrare prissatt). Jag brukar skicka ett mail direkt efter jag lagt ordern och skriva att jag endast vill ha det märke jag beställt, inget annat.
Är det dyrare typ av batteri, ex.vis AGM, har jag köpt fr basba.de. ”Vanligt” batteri blir nog svårare att tjäna nåt på, då frakten brukar ligga på 25-30 EUR.Vart köpa batteri då? Misstänker att det är dags när det börjar bli kallare ute