[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

Jimel

Aktiv medlem
Är det dyrare typ av batteri, ex.vis AGM, har jag köpt fr basba.de. ”Vanligt” batteri blir nog svårare att tjäna nåt på, då frakten brukar ligga på 25-30 EUR.
Ja det är det, tack för tips!

Edit: vilket märke ska man välja? Skiljer inte så mycket i pris utan vill ha det bästa.

Senast ändrad:

Belse

Aktiv medlem
Körde ett båtsläp idag, ett amerikanskt, och det glappade något hemskt på dragkulan. Kör amerikanarna med något tummått på kulan så den inte är 50 mm som vi har, eller var handsken bara utsliten?

ooms

Aktiv medlem
Ja det är det, tack för tips!

Edit: vilket märke ska man välja? Skiljer inte så mycket i pris utan vill ha det bästa.
Jag tror alla de där är bra. Varta, Banner och Bosch är ju välkända märken. Jag har ett Banner nu, och det har gått problemfritt i drygt 5 år. Men jag skulle inte tveka för Exide heller, varumärket finns inte i Sverige men det är samma som Tudor (eller snarare, Exide säljs under varumärket Tudor i Sverige).
0DC044CB-225A-4A02-912D-4AECFA28E65C.png

Senast ändrad:

Örjan Lax

Aktiv medlem
Körde ett båtsläp idag, ett amerikanskt, och det glappade något hemskt på dragkulan. Kör amerikanarna med något tummått på kulan så den inte är 50 mm som vi har, eller var handsken bara utsliten?
Släpet har antagligen en kulhandske för 60-kula (vilket är en vanlig standard på större/tyngre och amerikanska släp) så du kan antingen försöka byta dragdelen om du har "löstagbart drag" om det finns att få tag i som 60 mm (eller mer exakt 58,7), alternativt byta kulhandsken på släpet till 50 mm, som en i nedanstående tråd gjorde.

Från en annan frågeställare:
Screenshot_20200808-061047.png

Mer info om millimeter och tum hit och dit lite mer exakt här under:

Senast ändrad:

Belse

Aktiv medlem
Släpet har antagligen en kulhandske för 60-kula (vilket är en vanlig standard på större/tyngre och amerikanska släp) så du kan antingen försöka byta dragdelen om du har "löstagbart drag" om det finns att få tag i som 60 mm (eller mer exakt 58,7), alternativt byta kulhandsken på släpet till 50 mm, som en i nedanstående tråd gjorde.

Från en annan frågeställare:
Visa bilaga 434669

Mer info om millimeter och tum hit och dit lite mer exakt här under:
Näe, så glapp så att det skulle ha varit en 60-kula var det inte, antagligen bsra utsliten handske då, blir att montera en ny innan upptagning iaf...

Yonna

Aktiv medlem
Vad gör man när Golfen börjar äta drivremmar som jag äter chips, alltså mycket snabbt? Kan starta tre gånger utan att köra (jag bara provstartar) och då är remmen borta. Vid bara två startförsök då är bara hälften av remmen borta (andra hälften finns då i form av tusentals gummiflingor på vattenpumpen) och remmen är även inochutvänt, alltså med tänderna mot mig. Här en bild från den halva inochutvända remmen:

P1170436a.jpg

De är nya remmar, det ser ut som om generator-motor-vattenpump står i en rakt linje (har inte ändrats/bytt dem), har bara bytt startmotorn och då får man lossa motors främre motorfäst om bilen står inte på platt rakt horisontal garagegolv (som den förstås inte gjorde). Men det kan ju inte vara problemet för det är bara att dra fast motorfästet igen, kan ju bara på ett sätt. Nån som vet vad kan vara felet? Bilen är en Golf2 från 1989.

Tomcaten

Aktiv medlem
Inte dumt att fråga sig framåt på forum men ibland får man lite för mycket svar.

När jag har bil-issues åker jag till erkända mekaniker, det kostar men man kommer ändå inte förbi det. Risken att få felaktigt råd är stor och blir det fel där önskar du att hade åkt till verkstaden.
Jag kan tipsa dig om bra verkstäder iallfall i Stockholm det kan jag.

Yonna

Aktiv medlem
Jo bilen är gammalt och har inte kört länge så den ser liiite ledsen ut just nu. Men försöker fixa den igen. Helst själv för då lär man ju. Så tack Tomcaten för tipsen om bra verkstäder men jag vill gärna klara mig utan dem. 😘

Generator snurrar lätt, även vattenpump men kanske den har lite glapp, den kändes lite om remskivan kan röra sig några mm. Så ska försöka ta bort den imorgon, kolla om den har nåt fel. Har en ny vattenpump ligga så det är bra. Hoppas det är felet, det är ju lätt.

Det ser ut som något ligger och tar i remmen på insidan, närmast motorn. På bilden där den vänt så är vänstra delen nedsliten. Försök komma åt att kolla om någon bit av någon kåpa eller stag tar i. Kan vara en skruv som sticker ut med.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Vad gör man när Golfen börjar äta drivremmar som jag äter chips, alltså mycket snabbt? Kan starta tre gånger utan att köra (jag bara provstartar) och då är remmen borta. Vid bara två startförsök då är bara hälften av remmen borta (andra hälften finns då i form av tusentals gummiflingor på vattenpumpen) och remmen är även inochutvänt, alltså med tänderna mot mig. Här en bild från den halva inochutvända remmen:

Visa bilaga 435925

De är nya remmar, det ser ut som om generator-motor-vattenpump står i en rakt linje (har inte ändrats/bytt dem), har bara bytt startmotorn och då får man lossa motors främre motorfäst om bilen står inte på platt rakt horisontal garagegolv (som den förstås inte gjorde). Men det kan ju inte vara problemet för det är bara att dra fast motorfästet igen, kan ju bara på ett sätt. Nån som vet vad kan vara felet? Bilen är en Golf2 från 1989.
Ingen av de roterande delarna som sitter fast?

smurfarfrasse

Ny medlem
Hur långa är startförsöken? Om de är korta skulle jag gissa på att någonting inte snurrar med. Är ett sådant slitage möjligt utan att remmen släpar mot någonting stillastående?

Kan generatorn eller vattenpumpen uppföra sig olika beroende om man vrider för hand eller om de snurrar med full fart? Generatorn motstånd är väl beroende på den elektriska belastningen, så ett halvtomt batteri, (eller felaktig laddregulator) tillsammans med felaktig spänning i spännrulle (om en sådan finns) kanske kan få remmen att glida över generator-rullen? Samma med vattenpumpen, kan ett stopp i vattencirkulatonen få pumpen att göra mer motstånd under gång än när man vrider för hand?

Man skulle kunna göra avskiljningar av wellpapp mellan de olika rullarna, med små hål för remmen. Då skulle man se i vilket segment som gummiflingorna skapas.

Observera att alla mina spekulationer är rena killgissningar, mina senaste 12 års bilmekande begränsar sig till att byta lampor i strålkastarna

Yonna

Aktiv medlem
Bilen åt upp fyra nya remmar från att köra ut garaget till huset (typ 100m), tillbaka framför garaget, då till huset igen och där några startförsök till. Men att köra bak ut garaget var inte lätt eftersom två år icke-körande betyder att växellådan satt fast (en gammelgolf krämpa). Så det tog många start- och körförsök innan bilen stod framför huset. Där spolade jag kylvätskasystemet några gånger med trädgårdslangen (kylvätskan var rostfärgat), startade motor två gånger för att spola motorn inne tills klart vatten kom från undre kylarslangen. Startade motor igen med stängt kylsystemet men motor körde inte som vanligt, den hickade och krumsprångde. Efter några startförsök kryddat med många vafaaan-jävla-bil-vrål visade sig att tändstift/fördelarlocket satt inte ordentligt fast (så det var egentligen inte så jobbigt) så motorn kör nu (hoppas jag) som vanligt. Men ville inte starta motor igen för har nu bara en drivrem kvar, och jag var förstås sur och ledsen igår och sökte därför först hjälp och värme hos Happy, det funkar alltid :)

Bilbatteri är helt ny och den tredje remskivan som sitter på motorn (vet inte namnet) byte jag höst'17 så den är också 'ny'. Men ska kolla om det finns nåt som sticker ut och äter remmar, men först försöka ta loss vattenpump och kolla om den är felet.
Tack för hjälpen och stöd ni snälla happyriders!

Crocko

Aktiv medlem
Bilen åt upp fyra nya remmar från att köra ut garaget till huset (typ 100m), tillbaka framför garaget, då till huset igen och där några startförsök till. Men att köra bak ut garaget var inte lätt eftersom två år icke-körande betyder att växellådan satt fast (en gammelgolf krämpa). Så det tog många start- och körförsök innan bilen stod framför huset. Där spolade jag kylvätskasystemet några gånger med trädgårdslangen (kylvätskan var rostfärgat), startade motor två gånger för att spola motorn inne tills klart vatten kom från undre kylarslangen. Startade motor igen med stängt kylsystemet men motor körde inte som vanligt, den hickade och krumsprångde. Efter några startförsök kryddat med många vafaaan-jävla-bil-vrål visade sig att tändstift/fördelarlocket satt inte ordentligt fast (så det var egentligen inte så jobbigt) så motorn kör nu (hoppas jag) som vanligt. Men ville inte starta motor igen för har nu bara en drivrem kvar, och jag var förstås sur och ledsen igår och sökte därför först hjälp och värme hos Happy, det funkar alltid :)

Bilbatteri är helt ny och den tredje remskivan som sitter på motorn (vet inte namnet) byte jag höst'17 så den är också 'ny'. Men ska kolla om det finns nåt som sticker ut och äter remmar, men först försöka ta loss vattenpump och kolla om den är felet.
Tack för hjälpen och stöd ni snälla happyriders!
Hej Yonna,

Nu vet jag att du snart bytt varenda del på dina golfar själv så du är väl som en vandrande reservdelskatalog, men kan det vara så att du fått fel rem eller en felmärkt rem?
Den ser nämligen smal ut, om remmen inte passar i form och bredd i remhjulen så kan de börja kasta och slira så att det blir en härva kvar, kan kanske vara värt att kolla.

SIE

Aktiv medlem
Frågar (för en gångs skull) innan det är akut:

Har någon tips på bra verkstäder i/nära Göteborg, om man inte vill betala extra endast för att få Mekonomen- eller Vianor-logotyp på kvittot?

Yonna

Aktiv medlem
Hej Yonna,

Nu vet jag att du snart bytt varenda del på dina golfar själv så du är väl som en vandrande reservdelskatalog, men kan det vara så att du fått fel rem eller en felmärkt rem?
Den ser nämligen smal ut, om remmen inte passar i form och bredd i remhjulen så kan de börja kasta och slira så att det blir en härva kvar, kan kanske vara värt att kolla.
Har samma Golfar (golf2, 90hk) och de har alla 10x950 rem, det är bara den lilla Golfen från '84 som har en kortare rem, tror 10x935, men får egentligen kolla först innan jag pratar.

P1170489.jpg

Konstiga är att remmarna efter några minuter vrider sig ut och in (med tänderna på utsidan), att dem blir omedelbart smalare och om jag väntar för länge då knallar remmens rester i mitt ansikte. Om jag hinner stänga av motor innan remmen är uppäten då är den förvandlats i en stel triangel istf en mjuk cirkel. Men jag hoppas att problemet var vattenpumpen som hade för mycket glapp.
Här en bild av en triangelrem med tänderna på utsidan:

P1170490.jpg

Tog bort vattenpumpen just nu och lossnade kapan så pumpen är nu i två delar men kan inte ta bort remskivan.

P1170485.jpg

P1170486.jpg

En av de tre skruvarna vill inte, den är sliten/runddragen så får försöka med värme eller om det inte lyckats då kanske kan jag slå skruvskalle lite mer fyrkantig eller den får ett snitt mitt i skalle så jag kan banka ut den.

P1170488.jpg

Men egentligen förstår jag inte hur jag kan komma till lagret, för om skivan är borta då finns det en rund axel/skruv eller vad den heter och den kan man inte demontera. Så jag struntar i den gamla vattenpumpen och ska försöka montera den nya nu.

P1170492.jpg

Kolla vad en beauty :love: Bara 400kr hos Skruvat, så nu kan bilen köra 31 år till (jo det finns alltid hopp).

P1170493.jpg

Den här runda axel i mitten av pumpen menar jag. Hur kan man öppna lagerhuset eller ta bort den tre-håll-delen? Och förlåt för min dåliga svenska och att jag inte kan de tekniska bil-orden så bra ..

Tack igen för hjälpen :)

sdx

Aktiv medlem
Är du icke läskunnig eller tittar du bara på bilden utan att läsa av annan orsak?
Man ser på bilden att remmen är vriden dom klackarna som syns på bilden skall ligga in mot remskivorna.sen att det glapar lite spelar ingen roll
Om inte glappet är så pass stort att det läcker då är det färdigt.
Men bilden säger allt sitter remmen fel så sliter den ner både skivor och rem.

-****-

Aktiv medlem
Man ser på bilden att remmen är vriden dom klackarna som syns på bilden skall ligga in mot remskivorna.sen att det glapar lite spelar ingen roll
Om inte glappet är så pass stort att det läcker då är det färdigt.
Men bilden säger allt sitter remmen fel så sliter den ner både skivor och rem.
Texten säger ännu mer. Bland annat att remmen vänder sig avigt sekunder efter bilen startas.
Lär dig läsa. En helt ny värld av kunskap kommer att öppnas för dig.

Tomas m

Aktiv medlem
Har samma Golfar (golf2, 90hk) och de har alla 10x950 rem, det är bara den lilla Golfen från '84 som har en kortare rem, tror 10x935, men får egentligen kolla först innan jag pratar.

Visa bilaga 436057

Konstiga är att remmarna efter några minuter vrider sig ut och in (med tänderna på utsidan), att dem blir omedelbart smalare och om jag väntar för länge då knallar remmens rester i mitt ansikte. Om jag hinner stänga av motor innan remmen är uppäten då är den förvandlats i en stel triangel istf en mjuk cirkel. Men jag hoppas att problemet var vattenpumpen som hade för mycket glapp.

Visa bilaga 436058

Tog bort vattenpumpen just nu och lossnade kapan så pumpen är nu i två delar men kan inte ta bort remskivan.

Visa bilaga 436066

Visa bilaga 436067

En av de tre skruvarna vill inte, den är sliten/runddragen så får försöka med värme eller om det inte lyckats då kanske kan jag slå skruvskalle lite mer fyrkantig eller den får ett snitt mitt i skalle så jag kan banka ut den.

Visa bilaga 436069

Men egentligen förstår jag inte hur jag kan komma till lagret, för om skivan är borta då finns det en rund axel/skruv eller vad den heter och den kan man inte demontera. Så jag struntar i den gamla vattenpumpen och ska försöka montera den nya nu.

Visa bilaga 436071

Kolla vad en beauty :love: Bara 400kr hos Skruvat, så nu kan bilen köra 31 år till (jo det finns alltid hopp).

Visa bilaga 436073

Den här runda axel i mitten av pumpen menar jag. Hur kan man öppna lagerhuset eller ta bort den tre-håll-delen? Och förlåt för min dåliga svenska och att jag inte kan de tekniska bil-orden så bra ..

Om du tar bort sista skruven på gamla pumpen så kan du flytta remskivan till den nya pumpen.
Försök inte skruva isär den nya då går den sönder.
Screenshot_20200814-163728.png

Crocko

Aktiv medlem

Visa bilaga 436057

Visa bilaga 436058

Visa bilaga 436066

Visa bilaga 436067

Visa bilaga 436069

Visa bilaga 436071

Visa bilaga 436073

En del vattenpumpar går inte att serva, framförallt finns det ingen som gör det när man kan köpa en ny för 400.
Jag är säker på att du köpt rätt rem, men kilremmar som den du har är uppdelade i profilen på remmen som skall passa i remskivorna och där skulle någon i all hast givit dig en med rätt längd och bredd men med fel profil.
Det troligaste är ju dock att något inte snurrat som det skall och det nu löser sig när du byter pump, jag håller tummarna.

-****-

Aktiv medlem

Visa bilaga 436057

Visa bilaga 436058

Visa bilaga 436066

Visa bilaga 436067

Visa bilaga 436069

Visa bilaga 436071

Visa bilaga 436073

Det ser ut som om den gamla remskiva inte passar på den nya vattenpumpen, men det kanske är perspektivet i bilden som förvillar mig. Jag tror inte att du så lätt kan ta isär (lagret i) pumpen. Flytta över remskivan till den nya pumpen bara, och montera den. Navet (det med tre gängade skruvhål) sitter hårt pressat på axeln och kan inte tas loss utan stora svårigheter. Som skrevs ovan: vattenpumpar lagar man inte, de byter man ut mot en ny. Har du en vinkelslip med kapskiva kan du försiktigt skära bort skruvskallen på den skruv du inte får lös.

Det ser ut som om någonting tar i remmen och sliter ned den, som någon redan skrivit. Titta noga så att det inte är någon skruv eller något annat i vägen för remmen.

Yonna

Aktiv medlem
Om du tar bort sista skruven på gamla pumpen så kan du flytta remskivan till den nya pumpen.
Försök inte skruva isär den nya då går den sönder.Visa bilaga 436093
Har också en ny remskiva så den gamla kan sitta kvar tills jag har samlat mod att försöka ta bort den :)

P1170512.jpg

En del vattenpumpar går inte att serva, framförallt finns det ingen som gör det när man kan köpa en ny för 400.
Jag är säker på att du köpt rätt rem, men kilremmar som den du har är uppdelade i profilen på remmen som skall passa i remskivorna och där skulle någon i all hast givit dig en med rätt längd och bredd men med fel profil.
Det troligaste är ju dock att något inte snurrat som det skall och det nu löser sig när du byter pump, jag håller tummarna.
Jaha, jag visste inte att det finns pumpar som inte går att serva, bra att veta. Ville också öppna lagerhuset för att titta hur det ser ut, okej inte riktigt spännande men det kan inte vara fel att veta.

Jag köper alltid samma 10x950 remmar och de funkar många mil så de passar, men ska kolla på Skruvat om dem har samma 10x950 men då med en annan profil. Får ändå beställa packning och tätningsring för termostaten för de gick sönder. Synd att jag nu inte kan testa vattenpump/rem, hoppas bara det var felet.

P1170514.jpg

Så här ser remmen på remskivan ut, den passar perfekt :)

Har du en vinkelslip med kapskiva kan du försiktigt skära bort skruvskallen på den skruv du inte får lös.

Det ser ut som om någonting tar i remmen och sliter ned den, som någon redan skrivit. Titta noga så att det inte är någon skruv eller något annat i vägen för remmen.
Det hjälper förmodligen inte att skära/kapa av skruvskallen för skruven sitter under skallen (den har inte en mutter på andra sidan) för då får jag borra ut den. Men ska försöka med gasbrännare etc, men har inte bråttom nu för det ser ut som om den gamla och nya skivorna har samma storlek :)

Har tittat och känt noga men kan inte hitta nåt skarp så kanske det var pumpen som slingrade lite för mycket, hoppas bara.

Tack alla för hjälpen igen!

sommaren

Medlem
Tänkte köpa kompletta begagnade vinterhjul till min bil, men kan inget om dimensioner etc.
Jag har en BMW X3 f25, passar ett par fälgar från en BMW x5 f15?
Och hur är det med dimensioner på däcket? Mina nuvarande är 245/50r18, de jag funderar på att köpa är 255/50/19, funkar det?

weldion

Aktiv medlem
Tänkte köpa kompletta begagnade vinterhjul till min bil, men kan inget om dimensioner etc.
Och hur är det med dimensioner på däcket? Mina nuvarande är 245/50r18, de jag funderar på att köpa är 255/50/19, funkar det?
327FB34E-4B48-4B24-8598-5372066E8D83.jpeg

Man skall gärna hålla sig under 5% i skillnad på diametern.

ooms

Aktiv medlem
Butlcirkel och navmått brukar vara samma på BMW-modellerna, däremot kan inpressningsdjupet (ET-mått) skilja mellan olika modeller. Bäst är nog att kolla vad ett par original f25 19-tumsfälgar har för ET-mått, och jämföra med de tilltänkta. Ska nog helst inte skilja mer än 2-3mm. Det kan funka med mer, men kan också bli problem.
Är det BMW originalfälgar kan du leta rätt på dem och jämföra här:

sommaren

Medlem
Butlcirkel och navmått brukar vara samma på BMW-modellerna, däremot kan inpressningsdjupet (ET-mått) skilja mellan olika modeller. Bäst är nog att kolla vad ett par original f25 19-tumsfälgar har för ET-mått, och jämföra med de tilltänkta. Ska nog helst inte skilja mer än 2-3mm. Det kan funka med mer, men kan också bli problem.
Är det BMW originalfälgar kan du leta rätt på dem och jämföra här:
x3 har 43mm enligt en tabell jag hittade på nätet. X5 verkar ha 46mm. Betyder det att hjulet kommer 3mm längre ut? Det kan inte spela någon roll, eller?

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Willtheyfit.com är bästa sidan för att jämföra fälg/däckstorlekar.

Jag skulle inte banka på dom däcken på en X3, risk för att det tar i m.m. Sen kommer förbrukningen dessutom öka.

sommaren

Medlem
Vad är tanken bakom så breda vinterdäck?
jag vet inte. Kanske bättre med smalare? Jag försöker mest hitta ett par begagnade vinterdäck till min bil som ska passa så att jag får mer pengar över till min cykel. Känns inte som att det finns en sjö att ösa ur med alla olika standarder.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer