[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

sommaren

Medlem
Tjena!

Willtheyfit.com är bästa sidan för att jämföra fälg/däckstorlekar.

Jag skulle inte banka på dom däcken på en X3, risk för att det tar i m.m. Sen kommer förbrukningen dessutom öka.
nä jag har kommit fram till den slutsatsen nu också (tack happy!). Mest för att hastighetsmätaren inte stämmer.

ska kolla på din länk, tack!

ooms

Aktiv medlem
jag vet inte. Kanske bättre med smalare? Jag försöker mest hitta ett par begagnade vinterdäck till min bil som ska passa så att jag får mer pengar över till min cykel. Känns inte som att det finns en sjö att ösa ur med alla olika standarder.
Det är inte säsong ännu. I oktober kommer blocket att svämma över av annonser.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Ett stor måste är man köper begagnade däck är att kolla tillverkningsdatum. Står på sidan av däcken.
Det är en fyrsiffrig märkning där de första två är veckan, de andra två är året.
Vinterdäck bör max vara åtta år gamla, sen är det dags för återvinningen.
Dvs köp inte däck som har kortare livslängd än så länge du tror att du kommer köra på dom. Brukar säga att man ska max köpa tre-fyra år gamla däck.
Däck är det viktigaste man har på bilen och tycker inte man ska snåla där. Har kört alldeles för många bilar med kassa däck och det är inte trevligt.

Nya däck känns kanske dyrt, men sett till den totala kostnaden att äga en bil så är det en ganska liten summa.
Fyra riktigt bra vinterdäck i 17" (om du nu inte har en X3 3.0 eller större motor) t.ex. Nokian Hakkapeliitta 9 (dubbade) eller Hakkapeliitta R3 (odubbade) ligger på runt 10 papp. Fälgar går att hitta billigt begagnat.
Är det värt att snåla egentligen? Har du familjen i bilen? Är det viktigare att lägga pengarna på cyklar då?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Fast marknaden för begagnade däck verkar vara begränsad, det går att fynda rejält. Istället för att betala nästan 10 000 kr för däck via leasingavtalet till vår bil så köpte jag en uppsättning Hakka 8 i rätt dimension på fälg, från en av de större däckkedjorna. Kostade 4000 kr med kvitto och allt. Med lite tur finns det något värde kvar i dem när bilen är väck också.

kais01

Aktiv medlem
hallå allvetande happygäng:)

har en fråga om sökning av bildelar. ska ha en så enkel sak som ett nödreservhjul till frugans nyskaffade toyota. 16 el 17 tum, 114,3/5 och 60mm hål. det har suttit i ett flertal modeller genom åren men inte den verso hon nu äger. kan alltså inte söka utifrån den.

nu till problemet. jag får inte till det att söka på svenska skrotsajter på en så enkel sak utifrån dessa lättsökta variabler. sökfunktionerna på t ex bildelsbasen och laga ger antingen noll eller flera tusen träffar med allehanda brus i form av andra märken och bultcirklar.

i england och tyskland är det lätt att få relevanta träffar. jag har inget emot alls att köpa därifrån, men tycker det borde gå att få till liknande här i sverige.

har någon av er ett bra tips?

1888

Aktiv medlem

har en fråga om sökning av bildelar. ska ha en så enkel sak som ett nödreservhjul till frugans nyskaffade toyota. 16 el 17 tum, 114,3/5 och 60mm hål. det har suttit i ett flertal modeller genom åren men inte den verso hon nu äger. kan alltså inte söka utifrån den.

nu till problemet. jag får inte till det att söka på svenska skrotsajter på en så enkel sak utifrån dessa lättsökta variabler. sökfunktionerna på t ex bildelsbasen och laga ger antingen noll eller flera tusen träffar med allehanda brus i form av andra märken och bultcirklar.

i england och tyskland är det lätt att få relevanta träffar. jag har inget emot alls att köpa därifrån, men tycker det borde gå att få till liknande här i sverige.

Kör ni dubbfria vinterdäck?
isf, använd ett av dessa.
PS! I nöd fungerar det väl även med dubb.

kais01

Aktiv medlem
ja nöden har ingen lag. men tyvärr är reservhjulsbaljan för liten både i diameter och bredd.

så reservhjul av minityp gäller tyvärr.

kais01

Aktiv medlem
Kan du inte ta ett regnummer från blocket?
funderat på det, men just den modellen verso frugan nu har såldes hade aldrig med reservhjul pga att den här i landet alltid var sjusitsig, men ett mini får plats om man tar bort en onödig plastfascia under bakersta sitsen.

och jag vet ju inte precis vilka andra modeller som såldes med reservhjul. sedan har ett flertal 15-tummare, men det går inte för bromsoken. känslan är också att det i flertalet fall bara är vissa beställda bilar där någon kryssat i önskemål som haft det, och inte lagerbilar.

så jag skulle vilja söka på bultcirkel och tum. hur svårt kan det egentligen vara att ge relevanta träffar undrar man:(

har försökt bypassa genom att söka via google och inte internt på svenska sajterna, men lika mycket skräpträffar även där.

1888

Aktiv medlem
funderat på det, men just den modellen verso frugan nu har såldes hade aldrig med reservhjul pga att den här i landet alltid var sjusitsig, men ett mini får plats om man tar bort en onödig plastfascia under bakersta sitsen.

och jag vet ju inte precis vilka andra modeller som såldes med reservhjul. sedan har ett flertal 15-tummare, men det går inte för bromsoken. känslan är också att det i flertalet fall bara är vissa beställda bilar där någon kryssat i önskemål som haft det, och inte lagerbilar.

så jag skulle vilja söka på bultcirkel och tum. hur svårt kan det egentligen vara att ge relevanta träffar undrar man:(

har försökt bypassa genom att söka via google och inte internt på svenska sajterna, men lika mycket skräpträffar även där.
Hon får helt enkelt ge f*n i att få punktering! 🍻

kais01

Aktiv medlem
jo det vore bra att slippa punka, men ligger själv nära statistiska genomsnittet som lär vara var 15 000 mil. och frugan hade en på förra bilen som gick 20 000 mil.

har i båda våra bilar med verktyg och sats att laga hål efter en skruv sas på plats, men det är inte läge att göra det alla gånger. lagar sedan hemma, och det har varit problemfritt.

kais01

Aktiv medlem
jo det är nog så man får göra, testat lite men inte funnit än.

och sedan leta tills man hittar en träff som inte är 15 tum, eller där fälgstorleken inte saknas ( som i den aktuella länken) avensis är möjligen ett bättre tips.

-****-

Aktiv medlem

Lite knepigt. Du måste kolla upp vilka (Toyota)-modeller som har samma bultdelning och sen söka nödreservhjul till dem. Vetkar inte vara så vanlig bultdelning för Toyota. Hittade ändå två hjul vid snabb sökning:

Sen får du kolla ytterdiameter på hjulet att det funkar och får plats i reservhjulsbaljan.

kais01

Aktiv medlem
tack stjärnfallet och ni andra. gjorde en sas manuell sökning och kom fram till samma hjul i hedemora och ett i skövde. camryhjulet är för stort.

tack för hjälp! det här modellspecifika sökandet är ett stort ofog. snart kan man inte ens söka torkarblad på cm-längd längre. tur att man vet hur man byter lösa blad i earotwintorkare:)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer