[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

ooms

Aktiv medlem
Tack! Verkar finnas från 4-500:-st för en ”kina lampa” av okänt märke till 1500:- för en Philips... sitter en D3S 35W. Vrids den ut?
Osram för 35 EUR, paret 69 EUR, frakt 6.50 EUR:
(fanns Philips för 40 EUR också...)

Troligtvis sitter den fastspänd med en fjäder, du har dessutom en strömkabel som måste lossas från basen. Bäst är om du kan googla fram nån film på youtube som visar hur man byter.

Senast ändrad:

Kneecap

Aktiv medlem
Före och efter. Tur jag upptäckte det häromdagen och inte på väg till besiktningen som jag måste göra innan månaden är slut. Blev en helt annan bil vad gäller motorljud så den gamla hade nog gjort sitt på fler sätt. Men gissar på att den var original eftersom den var helt utan skarvar, och 17 år och 38000 mil får väl vara ok livslängd.
Visa bilaga 478262
Visa bilaga 478263

Tjena!

Standard att dom rostar av där. Det är inte en fråga om utan när. Ljuddämparen brukar rosta i höger överkant också. Så du hade nog hål där med, det påverkar ljudet mer.

kais01

Aktiv medlem
Före och efter. Tur jag upptäckte det häromdagen och inte på väg till besiktningen som jag måste göra innan månaden är slut. Blev en helt annan bil vad gäller motorljud så den gamla hade nog gjort sitt på fler sätt. Men gissar på att den var original eftersom den var helt utan skarvar, och 17 år och 38000 mil får väl vara ok livslängd.
Visa bilaga 478262
Visa bilaga 478263
då har den bara styvt 400 mil kvar till månen:)

min ungefär lika gamla bil har ett ytterligare några hundra mil kvar till denna lite osannolika milstolpe, och går även den med ursprungligt avgassystem.

Rattnalle

Aktiv medlem
Tjena!

Standard att dom rostar av där. Det är inte en fråga om utan när. Ljuddämparen brukar rosta i höger överkant också. Så du hade nog hål där med, det påverkar ljudet mer.
Det var hål i svetsen där röret framifrån går in också men inget på själva burken. Än. Bara på gång.

cubefritzz

Aktiv medlem
Tjena,
Kör en A4 från 2010 med bi-xenon lampor. Den högra hel/halvljuslampan slocknade idag. Stängde av bilen, startade igen, lampan lös. Kör i väg men efter ett par hundra meter slocknar den igen. Stänger av bilen, går och handlar, kör iväg och lampan lyser igen i ca 500 meter innan den slocknar. Är det lampan det är fel på eller nåt annat glapp? Dyra lampor det där så byter helst inte i onödan..
Behöver inte vara lampan, kan lika gärna vara sladden som matar ström till lampan där kontakterna i kabeln oxiderats. Eller att kabeln inte sitter fast ordentligt.
Prova att köra kontakt spray och se
om det är ström matningen. Kan vara lampa men jag tror mer på oxidering.

Booten

Aktiv medlem
Behöver inte vara lampan, kan lika gärna vara sladden som matar ström till lampan där kontakterna i kabeln oxiderats. Eller att kabeln inte sitter fast ordentligt.
Prova att köra kontakt spray och se
om det är ström matningen. Kan vara lampa men jag tror mer på oxidering.
Jag rev ur strålkastarinsatsen igår, anslutningen till Xenon lampan såg flong ny ut. Den sitter ganska bra skyddad. Om det vore glapp i kontakten till hela insatsen borde väl alla lampor slockna....?
751BCEBA-62C7-49D2-83DC-B2E54803630F.jpeg

CBrandel

Aktiv medlem
Jag rev ur strålkastarinsatsen igår, anslutningen till Xenon lampan såg flong ny ut. Den sitter ganska bra skyddad. Om det vore glapp i kontakten till hela insatsen borde väl alla lampor slockna....?Visa bilaga 478326

Jag vet inte hur mycket han som skrev det skruvat bilar men jag har har aldrig sett en Xenon där det varit problem med kontakten.

95% lampan, 5% ballasten empiriskt.

Bele

Aktiv medlem
En bekant har fått sin fem år gamla Ford Focus stulen och återbördad. Det syns inga tydliga tecken på tjuvkoppling. Hur har de kunnat köra den? Hon är orolig för att den ska bli stulen igen i avvaktan på en ny ruta.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
En bekant har fått sin fem år gamla Ford Focus stulen och återbördad. Det syns inga tydliga tecken på tjuvkoppling. Hur har de kunnat köra den? Hon är orolig för att den ska bli stulen igen i avvaktan på en ny ruta.

Keyless start, och nyckeln just innanför ytterdörren? I så fall brukar det gå att fixa en repeater så att bil och nyckel kan prata, så att bilen kan starta.
Å andra sidan skriver du ngt om ”ny ruta” = de knackade rutan? Kanske inte keyless då; det brukar ju gå att låsa upp mha keyless också, om man har de prylarna...

Bele

Aktiv medlem
Keyless start, och nyckeln just innanför ytterdörren? I så fall brukar det gå att fixa en repeater så att bil och nyckel kan prata, så att bilen kan starta.
Å andra sidan skriver du ngt om ”ny ruta” = de knackade rutan? Kanske inte keyless då; det brukar ju gå att låsa upp mha keyless också, om man har de prylarna...

Ja, de knackade ena bakre sidorutan. Jag har sett bilen nyss och de hade kollat första hjälpen kittet, stulit en mobilladdare och en varningstriangel. Antyder kanske att det var pundare som behövde en bil för transport. Frågan kvarstår hur de har startat den eller om det finns repeater-varianter som bara funkar för start.

weldion

Aktiv medlem
Ja, de knackade ena bakre sidorutan. Jag har sett bilen nyss och de hade kollat första hjälpen kittet, stulit en mobilladdare och en varningstriangel. Antyder kanske att det var pundare som behövde en bil för transport. Frågan kvarstår hur de har startat den eller om det finns repeater-varianter som bara funkar för start.
Om det är keyless, så lägg nyckeln/nycklarna i en plåtburk. Då skall inte signalen nå ut.
Nu så har jag den nya, rörelseaktiverade varianten av keylessnyckel men har ändå provat med nyckeln i en plåtburk precis bredvid bilen. Gick inte att låsa upp.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Men bilen borde väl stanna efter en stund?
Tjejen brukar bli stående uppe vid soptunnorna när hon glömt få med sig nyckeln =) Men det skiljer väl mellan modeller.

Bele

Aktiv medlem
Om det är keyless, så lägg nyckeln/nycklarna i en plåtburk. Då skall inte signalen nå ut.
Nu så har jag den nya, rörelseaktiverade varianten av keylessnyckel men har ändå provat med nyckeln i en plåtburk precis bredvid bilen. Gick inte att låsa upp.
Tack för tipset! Jag ska be henne testa (om hon har keyless).

NickPick

Aktiv medlem

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Att reläa keyless-nyckel är ändå rätt avancerat, det görs för att sno bilar i miljonklassen men knappast en Focus.

Kneecap

Aktiv medlem
Men bilen borde väl stanna efter en stund?
Tjejen brukar bli stående uppe vid soptunnorna när hon glömt få med sig nyckeln =) Men det skiljer väl mellan modeller.

Tjena!

Bilar ska inte stanna om man hunnit få upp farten, det skulle vara en riktig trafikfara.

Hur fasiken detta gått till utan repeater övergår mitt förstånd.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
De bilar med keyless jag haft har bara varnat. Lite lurigt med keyless, man har ju ingen direkt koll på var nyckeln är, det bara funkar. Har fått jaga min fru som gått iväg med nyckeln några gånger, bilen började pipa 30-40 sekunder efteråt.

SIE

Aktiv medlem
Rövagrillen på min Audi A4 -06 har slutat funka på båda sätena. Kan det vara så enkelt som en säkring som behöver bytas?
Mvh/Okunnig

Bele

Aktiv medlem
Sant. Occams Razor pekar mer på att kompisen glömde nyckeln i handskfacket (om det är keyless) eller något sånt, om man får vara sådan. 🤗
Det håller jag för osannolikt eftersom hon har kvar båda nycklarna och jag är ganska säker på att hon hade berättat om hon hade gjort något sådan, vilket jag inte ser som sannolikt.

Ingen av de hon hittills har pratat med har kunnat ge en bra förklaring. Till veckan ska den i på verkstad och förhoppningsvis kan det ge mer info om vad som har hänt.

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Det håller jag för osannolikt eftersom hon har kvar båda nycklarna och jag är ganska säker på att hon hade berättat om hon hade gjort något sådan, vilket jag inte ser som sannolikt.

Ingen av de hon hittills har pratat med har kunnat ge en bra förklaring. Till veckan ska den i på verkstad och förhoppningsvis kan det ge mer info om vad som har hänt.
Har du ens läst min länk?

Bele

Aktiv medlem
Istället för att starta en ny tråd så chansar jag på att ställa en tvåtaktsfråga i biltråden...

Provkörde en klass 1 moppe åt en kompis son. Den betedde sig som vilken tvåtaktare som helst med ett märkligt undantag. I vissa lägen kändes det som om den höll på att få soppatorsk, vilket dock inte var fallet. Säljaren hävdade att han tyckte att den hade börjat gå sämre under hösten och hade lämnat in den för service under vintern. Hans hypotes är att förändringen berodde på lägre temperatur under hösten och att verkstaden justerade luft och bränsleblandningen när det vara flera minusgrader ute, vilket skulle betyda att den vid provkörningstillfällets ca 8 grader inte skulle gå helt bra.

Något tvåtaktsproffs som vill lämna lite input om det verkar rimligt eller vad som annars skulle kunna vara förklaringen?

Kneecap

Aktiv medlem
Jag har läst den, men förstår inte vad den innehåller för info som skulle ändra något i sak. Tacksam om du förtydligar.

Saab var väl ett pundarval t.o.m. 900-serien?

Tjena!

9-5 stjäls på löpande band av pundarna här i krokarna. 9-3 verkar klara sig.

CBrandel

Aktiv medlem
Istället för att starta en ny tråd så chansar jag på att ställa en tvåtaktsfråga i biltråden...

Provkörde en klass 1 moppe åt en kompis son. Den betedde sig som vilken tvåtaktare som helst med ett märkligt undantag. I vissa lägen kändes det som om den höll på att få soppatorsk, vilket dock inte var fallet. Säljaren hävdade att han tyckte att den hade börjat gå sämre under hösten och hade lämnat in den för service under vintern. Hans hypotes är att förändringen berodde på lägre temperatur under hösten och att verkstaden justerade luft och bränsleblandningen när det vara flera minusgrader ute, vilket skulle betyda att den vid provkörningstillfällets ca 8 grader inte skulle gå helt bra.

Något tvåtaktsproffs som vill lämna lite input om det verkar rimligt eller vad som annars skulle kunna vara förklaringen?

Desto kallare väder, desto mer soppa ska du ha (aka större munstycke).

Har den gått bra innan så gissar jag på skit i förgasaren.

Edit: Eller tjuvluft. Kontrollera förgasargummit.

Senast ändrad:

Kneecap

Aktiv medlem
Saab särskilt 9-5 är ju såpass billiga begagnade också, så många äger bilarna faktiskt.

Tjena!

Känns så där halvsmart att göra en stöldräd och sen elda upp bilen om man själv äger den.
I min kommun har det stulits minst tio 9-5 senaste året. Tre stycken står uppeldade på samma ställe ute i obygden, på lagom avstånd från ett välkänt pundarläger

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Från och med 1998 blev det lag på startspärr. Men många äldre var kanske enkla att kringå, och har de lärt sig en viss modell så kanske de håller sig till dem sen. 9-5 lanserades 1997 så jag gissar på att även första årets bilar hade startspärr..

CBrandel

Aktiv medlem
Tjena!

Känns så där halvsmart att göra en stöldräd och sen elda upp bilen om man själv äger den.
I min kommun har det stulits minst tio 9-5 senaste året. Tre stycken står uppeldade på samma ställe ute i obygden, på lagom avstånd från ett välkänt pundarläger

Jag vet inte jag. Äger man en Saab så skulle jag säga att elda upp den är det mest rationella man kan göra 😜.

kais01

Aktiv medlem
det är lätt att bygga en egen startspärr. valfri nödvändig kabel och en dold strömbrytare. gjorde jag alltid innan det blev standard.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Perfekt är att ha ytterligare en brytare till säkerhetsbrytaren för kopplingen. Gärna kopplad till en väl synlig knapp som ser ut att vara till något annat..

Rattnalle

Aktiv medlem
Perfekt är att ha ytterligare en brytare till säkerhetsbrytaren för kopplingen. Gärna kopplad till en väl synlig knapp som ser ut att vara till något annat..
Säkerhetsbrytare till koppling? Finns det bilar som inte startar utan att man håller ner kopplingen, eller vadå?

Rattnalle

Aktiv medlem
Rätt vanligt på nyare bilar.
Aldrig haft, och kommer förmodligen aldrig att ha, en nyare bil med manuell låda. Antagligen därför jag missat det. Senast jag hade manuell parkerade jag alltid med växeln ur för att kunna starta bilen direkt och då värme i sätet eller ac.. lite som med automaten nu och P, bara att starta.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer