[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

marr

Moderator
Forumvärd
Aldrig haft, och kommer förmodligen aldrig att ha, en nyare bil med manuell låda. Antagligen därför jag missat det. Senast jag hade manuell parkerade jag alltid med växeln ur för att kunna starta bilen direkt och då värme i sätet eller ac.. lite som med automaten nu och P, bara att starta.
Man måste hålla ner bromsen på min automat iallafall.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Är rätt säker på att det är så på alla bilar sen några år tillbaka. Kan inte komma på en enda modell jag kan starta utan att trycka ner kopplingen. Bra säkerhetsfunktion, förutom om man blir stående på en järnvägsövergång för då kan man inte köra framåt på startmotorn. Men det kan man ju inte med en automat heller.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Körde manuell för första gången på tre år för några dagar sen, en Skoda Roomster. Den lyckades jag starta utan kopplingen nedtryckt, med växeln i. Eller försöka iaf..

marr

Moderator
Forumvärd
Körde manuell för första gången på tre år för några dagar sen, en Skoda Roomster. Den lyckades jag starta utan kopplingen nedtryckt, med växeln i. Eller försöka iaf..
Roomster räknas väll knappt till nyare bil längre?

Edit: ok, den fanns visst fram till 2015.

kais01

Aktiv medlem
Tjena!

Är rätt säker på att det är så på alla bilar sen några år tillbaka. Kan inte komma på en enda modell jag kan starta utan att trycka ner kopplingen. Bra säkerhetsfunktion, förutom om man blir stående på en järnvägsövergång för då kan man inte köra framåt på startmotorn. Men det kan man ju inte med en automat heller.
eller ta sig undan ett livsfarligt läge om man t ex får kamremshaveri där på enfilig sträcka på trefilsväg.

man kan köra en bra bit på startmotorn och ett vanligt startbatteri...

Raggamuffin

Aktiv medlem
Saab hade väl det tidigt i form av att man inte fick ut nyckeln om man inte la i backen.

Det är väl som med många andra säkerhetsfunktioner att det tar bort många möjligheter för de som kan tänka själva.

Kneecap

Aktiv medlem
Saab hade väl det tidigt i form av att man inte fick ut nyckeln om man inte la i backen.

Det är väl som med många andra säkerhetsfunktioner att det tar bort många möjligheter för de som kan tänka själva.

Tjena!

Det är ju deras variant av rattlås. Stöldskydden vi diskuterar är ju elektriska.

Majbjörn

Medlem
Någon som har tips på hur jag får bort revor på min läderratt, gissar att förra ägaren hade vassa ringar.
tänker mig någon ganska enkel lösning mer för känslan än utseendet. Har läst om tips som involverar spackling målning och lackering men det är överkurs för mig.

SIE

Aktiv medlem
Någon som har tips på hur jag får bort revor på min läderratt, gissar att förra ägaren hade vassa ringar.
tänker mig någon ganska enkel lösning mer för känslan än utseendet. Har läst om tips som involverar spackling målning och lackering men det är överkurs för mig.
+1 på den. Inte ens slagit mig att det kan vara det som kan ligga bakom, och då har jag ändå snart kört bilen i 10 år..

Kneecap

Aktiv medlem

Tjena!

Spackling och lackering är det bästa. Inte så jobbigt, men vill du ha ett ruskigt bra resultat (dvs som ny ratt) så kontaktar du Colorglo dom gör underverk med dålig inredning.

Kneecap

Aktiv medlem
Jag menade trycka ner kopplingen för att starta.

Tjena!

Kopplingen är ju bara för att man inte ska studsa framåt (eller bakåt) med bilen om den ligger i växel när man startar. Önskar nog onödigt många plåtskador som försäkringsbolagen inre gillar. Saabs lösning hjälper inte mot det problemet.

marr

Moderator
Forumvärd
Tjena!

Kopplingen är ju bara för att man inte ska studsa framåt (eller bakåt) med bilen om den ligger i växel när man startar. Önskar nog onödigt många plåtskador som försäkringsbolagen inre gillar. Saabs lösning hjälper inte mot det problemet.
Det var olika diskussioner det där... Ena ledde till det andra.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nä, för då kan man inte köra bilen på startmotorn när man inte servat den som man ska och den går sönder på en dödsväg.

Alla bilar går sönder service eller ej.

Rör man sig alltid inom civilisationen går det bra att bara ha assistance, rör man sig utanför är det fint att inte vara så låst till massa förreglingar och tveksamma säkerhetsfuntioner.

marr

Moderator
Forumvärd
Alla bilar går sönder service eller ej.

Rör man sig alltid inom civilisationen går det bra att bara ha assistance, rör man sig utanför är det fint att inte vara så låst till massa förreglingar och tveksamma säkerhetsfuntioner.
Jag tänker ju inte kör svalbard runt med min octavia iofs :p

ooms

Aktiv medlem
Å andra sidan finns det ju totalt bara 4 mil vägar på Svalbard, så händer nåt med bilen är man aldrig längre än nån mil fr Longyearbyen.

Majbjörn

Medlem
Tjena!

Spackling och lackering är det bästa. Inte så jobbigt, men vill du ha ett ruskigt bra resultat (dvs som ny ratt) så kontaktar du Colorglo dom gör underverk med dålig inredning.
Kanske måste bli så.
Hörde något om att polera med tandkräm för att få det lent och tyckte det lät som en simpel lösning.
Jag får prova mig fram lite.

SIE

Aktiv medlem
Å andra sidan finns det ju totalt bara 4 mil vägar på Svalbard, så händer nåt med bilen är man aldrig längre än nån mil fr Longyearbyen.
Driftsäkerhet känns ändå som prio, man har ju sett bilder på hur björnar har skalat bilar som en annan öppnar en sardinburk. Att fastna i en Suzuki Swift mitt i isbjörnsland känns bra läskigt.

kais01

Aktiv medlem
Jag la ingen värdering i det, men hade föredragit ettan.
(Egentligen tvåan men det kan man ju inte skriva). 😊
ska man köra bilen på startmotorn på plan mark kan trean komma ifråga:)

faktiskt efter den här diskussionen funderar jag på att koppla bort funktionen att inte kunna starta utan nedtryckt koppling på frugans nyköpta toyota. finessen verkar ju helidiotisk, och har hittills bra orsakat irritation.

Manurhin2

Aktiv medlem
Nä, för då kan man inte köra bilen på startmotorn när man inte servat den som man ska och den går sönder på en dödsväg.
Om du tycker att det är ett problem är det väl bara att brygga kontakten vid kopplingen.
Fick göra så på en gammal Hyundai när kontakten på av.

Kneecap

Aktiv medlem
ska man köra bilen på startmotorn på plan mark kan trean komma ifråga:)

faktiskt efter den här diskussionen funderar jag på att koppla bort funktionen att inte kunna starta utan nedtryckt koppling på frugans nyköpta toyota. finessen verkar ju helidiotisk, och har hittills bra orsakat irritation.

Tjena!

Jag är såpass van vid det så att jag gör det omedvetet på alla bilar, även äldre.
Förstår inte hur det kan vara ett problem.

Just när det kommer till frågan om att man inte kan köra framåt med startmotorn så är det ju exakt samma sak med en automatlåda, där händer ju ingenting om den ligger i drive eller backväxel.

kais01

Aktiv medlem
Tjena!

Jag är såpass van vid det så att jag gör det omedvetet på alla bilar, även äldre.
Förstår inte hur det kan vara ett problem.

Just när det kommer till frågan om att man inte kan köra framåt med startmotorn så är det ju exakt samma sak med en automatlåda, där händer ju ingenting om den ligger i drive eller backväxel.
jag gör det också omedvetet. men man måste ju trycka ner traktorhårt för att något skall hända.

det kanske finns någon hemlig undermeny där spärren kan kopplas bort även på automatbilar.... :)

-****-

Aktiv medlem
jag gör det också omedvetet. men man måste ju trycka ner traktorhårt för att något skall hända.

det kanske finns någon hemlig undermeny där spärren kan kopplas bort även på automatbilar.... :)
Jag gör det medvetet, då jag alltid har växel i när jag parkerar. Vem lämnar bilen med växelspaken i friläge?

Kneecap

Aktiv medlem

Tjena!

Finns ingen hemlig undermeny, det har varit ett krav sen femtiotalet.

kais01

Aktiv medlem
jo en del rolig ironi här. som vanligt på happy, och då menar jag positivt.

men när en granne till mina föräldrar tillika pappa till en gammal klasskamrat åt mig fick stopp på enfilssträcka norr om gävle och sedan avled efter påkörning var det inte helt ironiskt.

vet dock inte om orsaken till just det stoppet hade kunnat överkommas med startmotoråkning.

själv har jag fått däckexplosion på just sådan sträcka men såg för helvete till att inte stanna just där. en annan gång på vanlig väg kamremshaveri med relativt färsk rem där verkstan föregående ägare anlitat slarvat med byte av tätningar. körde då på startmotorn några hundra meter till närmaste avtagsväg.

en helst inte helt hemlig undermeny även på automatväxlade bilar skulle faktiskt uppskattas.

Kneecap

Aktiv medlem
jo en del rolig ironi här. som vanligt på happy, och då menar jag positivt.

men när en granne till mina föräldrar tillika pappa till en gammal klasskamrat åt mig fick stopp på enfilssträcka norr om gävle och sedan avled efter påkörning var det inte helt ironiskt.

vet dock inte om orsaken till just det stoppet hade kunnat överkommas med startmotoråkning.

själv har jag fått däckexplosion på just sådan sträcka men såg för helvete till att inte stanna just där. en annan gång på vanlig väg kamremshaveri med relativt färsk rem där verkstan föregående ägare anlitat slarvat med byte av tätningar. körde då på startmotorn några hundra meter till närmaste avtagsväg.

en helst inte helt hemlig undermeny även på automatväxlade bilar skulle faktiskt uppskattas.

Tjena!

Tråkigt att höra om den olyckan.

Men på i princip alla vägsträckor så kan man komma åt sidan såpass mycket att en bakomvarande bil kan komma förbi. Det är utformat så, sen finns det undantag där dom inte kan göra vägen tillräckligt bred.

ooms

Aktiv medlem
Tjena!

Men på i princip alla vägsträckor så kan man komma åt sidan såpass mycket att en bakomvarande bil kan komma förbi. Det är utformat så, sen finns det undantag där dom inte kan göra vägen tillräckligt bred.
Just sträckan Gävle-Tönnebro var landets första 2+1-väg, och jag tror man har lärt sig en hel del därifrån när man utformat de som byggts senare. De enfiliga sträckorna är väldigt smala där, faktiskt så att det blir märkbart när en del (troligtvis ovana) förare tydligt sänker farten när det blir enfiligt, för att sedan öka när det blir tvåfiligt och brett igen. Jag upplever det ganska ofta där, men väldigt sällan på andra 2+1-vägar.

NickPick

Aktiv medlem
Det är väl därför man spärrar av omkörningsfilen när det är dags för världens viktigaste människor från Stockholm med satelliter att åka till och från fjällen. Många olyckor...

kais01

Aktiv medlem
Tjena!

ja det var väldigt tråkigt, tänker på det när jag passerar deras hus.

jag skulle för egen del under inga förhållanden stanna i bilen även om det går att något komma åt sidan.

faran är väl extra påtaglig om det ändå går ganska bra att komma förbi, ända tills den ouppmärksamme närmar sig med oförminskad fart.

frågan är om det inte är mindre risker om man istället orsakar ett totalstopp?

Kneecap

Aktiv medlem
ja det var väldigt tråkigt, tänker på det när jag passerar deras hus.

jag skulle för egen del under inga förhållanden stanna i bilen även om det går att något komma åt sidan.

faran är väl extra påtaglig om det ändå går ganska bra att komma förbi, ända tills den ouppmärksamme närmar sig med oförminskad fart.

frågan är om det inte är mindre risker om man istället orsakar ett totalstopp?

Tjena!

Även om man står åt sidan så orsakar man ett stopp, risken flyttar sig länge bak. Men det är lättare att upptäcka en hel kö än enstaka fordon.

Absolut viktigaste är att slå på varningsblinkers fort som attan, inte stänga av bilen om det inte föreligger risk för brand (man stänger då av airbags, vilket är mindre bra om man blir påkörd bakifrån) ta sig ur bilen på ett så säkert sätt som möjligt så fort som möjligt. Sen försöka få upp en varningstriangel.

fhloston

Aktiv medlem
Hej Bullen,

Några funderingar kring hastighetsmätare...

På min Garmin Edge 1000 så autokalibreras hastighetssensorn automatiskt om jag tex flyttar den mellan olika hjul.

På de bilar jag har däremot...
Om jag sätter farthållaren på gällande hastighetsbegränsning, då håller jag tempo med de flesta andra, som då antagligen kör på farthållare, eller bara håller gällande hastighet. Men enligt Min telefons GPS kör jag då lite långsammare än vad som är tillåtet.
Om jag ökar hastigheten ca 4 km/h kommer jag upp i (nästan) tillåten hastighet enligt telefonens GPS.
Exempel: Bilen visar 114, GPS visar 109, då kör jag lite snabbare än de flesta.

Detta är med vinterhjul, jag minns inte om jag har samma storlek på sommarhjulen, bägge bilarna har de hjul som följde med vid köp.

Varför kalibreras inte bilens hastighetsmätare? (bägge bilarna har inbyggd GPS)
GPS-hastighet, är den tillförlitlig? (man brukar ju säga att GPS-höjd är ganska dålig)
Lägger alla biltillverkare visad hastighet lite över verklig hastighet?
Polisens hastighetskontroller och kameror, är de kalibrerade efter "GPS-hastighet"

Kneecap

Aktiv medlem
Hej Bullen,

På min Garmin Edge 1000 så autokalibreras hastighetssensorn automatiskt om jag tex flyttar den mellan olika hjul.

Om jag sätter farthållaren på gällande hastighetsbegränsning, då håller jag tempo med de flesta andra, som då antagligen kör på farthållare, eller bara håller gällande hastighet. Men enligt Min telefons GPS kör jag då lite långsammare än vad som är tillåtet.
Om jag ökar hastigheten ca 4 km/h kommer jag upp i (nästan) tillåten hastighet enligt telefonens GPS.

Detta är med vinterhjul, jag minns inte om jag har samma storlek på sommarhjulen, bägge bilarna har de hjul som följde med vid köp.

GPS-hastighet, är den tillförlitlig? (man brukar ju säga att GPS-höjd är ganska dålig)
Polisens hastighetskontroller och kameror, är de kalibrerade efter "GPS-hastighet"

Tjena!

Alla bilar visar lite fel från fabrik, en del mer och en del mindre. Dom får absolut inte visa för lite och därför programmeras dom att visa fel för att ha lite marginal.
På min frus gamla (2018 års modell) Hyundai så visade hastighetsmätaren fel, men om jag satte på farthållaren och nollade medelhastighten så visade den den faktiska hastigheten jag höll.

Polisens utrustning är kalibrerad efter verklig hastighet.

-****-

Aktiv medlem
Hej Bullen,

Alla bilars hastighetsmätare visar högre hastighet än den verkliga. Polisen mäter verklig hastighet vid hastighetskontroller.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer