[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

rouster

Aktiv medlem
Hej Bullen,

Några funderingar kring hastighetsmätare...

På min Garmin Edge 1000 så autokalibreras hastighetssensorn automatiskt om jag tex flyttar den mellan olika hjul.

På de bilar jag har däremot...
Om jag sätter farthållaren på gällande hastighetsbegränsning, då håller jag tempo med de flesta andra, som då antagligen kör på farthållare, eller bara håller gällande hastighet. Men enligt Min telefons GPS kör jag då lite långsammare än vad som är tillåtet.
Om jag ökar hastigheten ca 4 km/h kommer jag upp i (nästan) tillåten hastighet enligt telefonens GPS.
Exempel: Bilen visar 114, GPS visar 109, då kör jag lite snabbare än de flesta.

Detta är med vinterhjul, jag minns inte om jag har samma storlek på sommarhjulen, bägge bilarna har de hjul som följde med vid köp.

Varför kalibreras inte bilens hastighetsmätare? (bägge bilarna har inbyggd GPS)
GPS-hastighet, är den tillförlitlig? (man brukar ju säga att GPS-höjd är ganska dålig)
Lägger alla biltillverkare visad hastighet lite över verklig hastighet?
Polisens hastighetskontroller och kameror, är de kalibrerade efter "GPS-hastighet"

Som andra skrivit är det ju rätt bra om bilen inte visar för låg hastighet om man inte är sugen på böter. Dessutom är det ju bra med lite marginal om man skulle köpa däck med lite större omkrets.

fhloston

Aktiv medlem
Liten anekdot kring hastigheter...

Ofta när jag kommer i kapp, eller "glider om" på motorvägen, så höjer den bil jag ska köra om hastigheten. Ibland lite, ibland sticker de helt plötsligt iväg...

En gång när jag gled förbi en bil, höjde den hastigheten, kom upp jämsides, och saktade sedan av lite. straxt före den bilen låg en annan bil, och jag tryckte till lite för att snabbt komma förbi bägge bilar och komma in i högerfilen. Det är en elbil, så det går snabbt att komma från 110 till dyra böter...
Precis när jag är i jämnhöjd med den "andra" bilen, börjar den första blinka rött, blått och vitt. Det var dock den "andra" bilen som blev stoppad. Den "första" var en civilpolis :oops:

Där hade jag förhöjd puls en stund :ROFLMAO:

edit: Jag pendlar på en motorvägssträcka, därför vill jag köra så fort som lagligt möjligt, men inte mer. Eftersom jag kör där dagligen kommer jag nog att åka dit förr eller senare om jag konstant kör för fort. Men jag blir omblåst av samma bilar dagligen, som inte har samma strategi. En del bedömer jag ligga i 130-140 mest hela tiden...

Senast ändrad:

Stervelo

Aktiv medlem
Tjena!

Kopplingen är ju bara för att man inte ska studsa framåt (eller bakåt) med bilen om den ligger i växel när man startar. Önskar nog onödigt många plåtskador som försäkringsbolagen inre gillar. Saabs lösning hjälper inte mot det problemet.
Jag har fått en motorcykel vält av en bil som startade med växel och hoppade framåt, de smet, men ett vittne fanns, skadorna på hojjen gjorde att det blev skrot.

42Hz

Aktiv medlem
Har fortfarande ett vinande ljud som jag inte lyckas bli av med (Volvo V70), har dryftat detta tidigare i tråden, trodde det var en drivknut men efter ha bytt mellan olika drivaxlar är ljudet fortfarande exakt likadan så återstår väl hjullager eller något annat.

Någon som vet hur ett urtrampningslager låter, påverkar i och ur koppling ljudet? För det spelar ingen roll om jag trycker ner kopplingen eller byter växel. Hade det varit ett hjullager borde ljudet rimligtvis byta karaktär när man svänger?

Blir inte klok på källan till ljudet, låter som det kommer från främre halvan av bilen och lika mycket på båda sidor...

Raggamuffin

Aktiv medlem
Urtrampningslager brukar först höras när man kopplar i och ur, det är rätt tydligt.
Hjullager bör du kunna svänga för att provocera fram ljud/tyst.

Är det fart eller varvtalsberoende?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ingen skillnad om du svänger lite?
Om du bromsar lätt med vänstern i 90 samtidigt som du gasar, ändras ljudet / vibrationerna då?

Eventuellt slår gasen av om du rör bromsen samtidigt, de flesta nya bilar har denna kassa funktion. Men testet funkar ändå.

42Hz

Aktiv medlem
Är det en Volvo så är det väl motorn? Man gasar och gasar, men inget händer mer än att det låter mer 😂
Det är Volvos femcylindriga motor (170hk), är ju inget monster med jag gillar ljudet när man kommer upp lite i varv, riktigt trelivligt, det är i alla fall något som de lyckats med. =)

Argos

Aktiv medlem
Det är Volvos femcylindriga motor (170hk), är ju inget monster med jag gillar ljudet när man kommer upp lite i varv, riktigt trelivligt, det är i alla fall något som de lyckats med. =)
I brist på selleri så går det precis lika bra med en gammal Audi-femma. :cool:

kais01

Aktiv medlem
I brist på selleri så går det precis lika bra med en gammal Audi-femma. :cool:
gillar även sången i min audi-trea:)

den har en originalmonterad orgelpipa i insuget som ligger på tvären i främre delen av motorrummet och som finns där tror jag bara för att förbättra ljudet. lyckas iaf med det.

ovanlig motor, kring 6000 tillverkade, såldes inte i sverige.

Kneecap

Aktiv medlem
gillar även sången i min audi-trea:)

den har en originalmonterad orgelpipa i insuget som ligger på tvären i främre delen av motorrummet och som finns där tror jag bara för att förbättra ljudet. lyckas iaf med det.

ovanlig motor, kring 6000 tillverkade, såldes inte i sverige.

Tjena!

Dieseltrean? Menar du att alla 256 A2 med den motorn är importerade? Eller finns det en annan trea som jag inte hittar nån info om?

Edit: miss av mig, antar att du menar trean på 1,4. Rätt imponerande om 43 stycken importerats.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Min fd granne körde en sån, den var inte importerad. 1.4 bensin. En ägare, hon har haft den sen ny och är nu 82 bast. Grym liten bil tycker jag.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
1.4l bensin hade vi i Touranen också, 150 hk med turbo. Kändes över huvud taget inte som en liten motor och passade superbra med DSG7. Nästan halva cylindervolymen jämfört med Audin (V6 2.4 med 180 hk) vi hade innan, det märks att utvecklingen går framåt ändå. Fast automat med massa växlar maskerar väl effektunderskottet lite kanske.

kais01

Aktiv medlem
Tjena!

Dieseltrean? Menar du att alla 256 A2 med den motorn är importerade? Eller finns det en annan trea som jag inte hittar nån info om?

Edit: miss av mig, antar att du menar trean på 1,4. Rätt imponerande om 43 stycken importerats.
den 1,4 tdi som togs in av vag till sverige hade 75 hk. min har 90 och en rapp vtg-turbo som är tweakad för avkapad vridmomentkurva på 230nm vilket räcker gott för den lätta bilen. turbinaktigt brett vrid utan dieselhicka.

och ljudet alltså en härlig sång när den villigt varvas. trots diesel.

köpte den ny av en audihandlare i ruhr-området, tog flyget och en brompton ner och hämtade den. nio varv runt jordklotet senare längtar jag fortfarande inte efter att byta ut den.

kais01

Aktiv medlem
Tjena!

den 1,4 tdi som togs in av vag till sverige hade 75 hk. min har 90 och en rapp vtg-turbo som är tweakad för avkapad vridmomentkurva på 230nm vilket räcker gott för den lätta bilen. turbinaktigt brett vrid utan dieselhicka.

köpte den ny av en audihandlare i ruhr-området, tog flyget och en brompton ner och hämtade den. nio varv runt jordklotet senare längtar jag fortfarande inte efter att byta ut den.

kais01

Aktiv medlem
på uppfarten..
DD695640-BE97-4A9E-84FF-46CB3F249733.jpeg

42Hz

Aktiv medlem
Är det trecylindrigt pga något skattetekniska skäl eller bara för att få ner storleken på motorn? Fransmännen verkar ha lustiga regler som gör att det säljs feta bilar med pyttemotorer!

ani

Aktiv medlem
Är det trecylindrigt pga något skattetekniska skäl eller bara för att få ner storleken på motorn? Fransmännen verkar ha lustiga regler som gör att det säljs feta bilar med pyttemotorer!
Ju färre cylindrar och mindre slagvolym, desto mindre mekaniska förluster och bättre bränsleekonomi. Förutom att bilen blir lättare vilket också gynnar ekonomin.

perzzon

Aktiv medlem
Sannolikt en stor anledning till att den inte slog igenom så som den faktiskt förtjänar. Var väl även lite väl dyr.
Den var ful och lite före sin tid, samt lite fel med ringar i fronten. Som en VW hade det kanske gått bättre?
Lupo 3l?

Den är väl iofs mycket mindre och allmänt enklare

Kneecap

Aktiv medlem
Ju färre cylindrar och mindre slagvolym, desto mindre mekaniska förluster och bättre bränsleekonomi. Förutom att bilen blir lättare vilket också gynnar ekonomin.

Tjena!

Bättre bränsleekonomi vid låg belastning skulle jag säga. Drar man släp eller det är mycket uppför eller man håller +120 så vinner större motorer fort i förbrukning.

Tror inte fransmännen har haft någon större skatteskillnad på små motorer, däremot i Italien så var det mycket dyrare att ha en motor på över 2 liter vilket gjorde att t.ex. Volvo 780 som hade V6a i Sverige hade en 2 liters turbo i Italien.

Kneecap

Aktiv medlem

Tjena!

Jo det var 90hk jag menade.

Kneecap

Aktiv medlem
Enda gemensamma är väl eventuell storlek på motorn.

Tjena!

Ganska rätt, men det finns delar som är samma, VW är rätt duktiga på att använda sina delar precis överallt.

Bygger lustigt nog inte på samma platform. Lupo är byggd på A00 som den bara delar med Seat Arosa, men A00 är en kortad A03 som t.ex. Seat Ibiza Mk2 och Polo Mk3 är byggda på.
A2 bygger på A04 som Polo Mk4, Ibiza Mk3, och Fabia Mk1.
Så man kan ta bakaxeln från en Polo Mk4 och skruva fast på en A2 t.ex.

Sjukaste när det gäller VWs "delar som används till mer än en modell" är ändå denna bilden. Den ena nyckeln kostar sju gånger mer än den andra.. Skillnad på att köra "spanskt" eller "franskt"

Screenshot_20210408-211503.png

Raggamuffin

Aktiv medlem
Tjena!

Ganska rätt, men det finns delar som är samma, VW är rätt duktiga på att använda sina delar precis överallt.

Bygger lustigt nog inte på samma platform. Lupo är byggd på A00 som den bara delar med Seat Arosa, men A00 är en kortad A03 som t.ex. Seat Ibiza Mk2 och Polo Mk3 är byggda på.
A2 bygger på A04 som Polo Mk4, Ibiza Mk3, och Fabia Mk1.
Så man kan ta bakaxeln från en Polo Mk4 och skruva fast på en A2 t.ex.

Sjukaste när det gäller VWs "delar som används till mer än en modell" är ändå denna bilden. Den ena nyckeln kostar sju gånger mer än den andra.. Skillnad på att köra "spanskt" eller "franskt"

Självklart finns det många gemensamma delar, jag menade mer att A2 var ett försök till ett nytt koncept medans Lupon bara är en vanlig småbil.
Sen passar säkert nån styrled från vänster fram bak på en 4wd Arosa etc.

Korsreferera gör vi hela tiden för att hitta rimligt prissatta delar till våra tävlingsbilar.

Minns en gång jag skulle ha ett vänster bak-ok till min Quattro och skrothandlaren inte ville sälja mig ett höger-ok från en fwd. Hur jag än förklarade att de sitter framför axeln på fwd och bakom på 4wd och då byter sidor så begrep han inte. Fick till slut prata med någon annan så gick det igenom till slut :)

kais01

Aktiv medlem
Hur är Audi A2 av den generationen att leva med? Blir alltid lite sugen när jag ser en åka runt då jag tycker att de har en lite fulsnygg charm.
den känns fortfarande kreativt framåtblickande över 20 år efter att att den presenterats, hur många bilar gör det? och har en långsiktig kvalitet och känsla som gör att man inte drar sig för att ta eventuella kostnader för reparationer och underhåll.

större poster på dryga 37 000 mil har varit en ac-kompressor vid kanske 15000 mil och nya leder i framvagn och stötdämpare runtom vid ca 27 000 mil. sen stack hydraulblocket till antisladden, kostar 20 papp som reservdel men hittade en renoverad origininal i tyskland för några tusen. byt bromsvätska ofta är ett gott råd. och sen en del annat smått och gott, något glödstift och så. och kamremsbyten hos audi kostar. den är inte sådär totalt reparationsfri som en toyota (första tio åren), och äter bromsskivor bak men det är ju enkelt och billigt att byta själv. har original avgassystem:)

har den fortfarande i audis serviceprogram vilket kostar en del vartannat år när den skall servas, men ger vid ev stopp hyrbil med bärgaren inom någon timme, och det bästa: audiverkstan där den hamnar är skyldiga åtgärda inom 24 timmar.

om jag skulle söka efter en skulle jag leta exemplar producerade efter juni 2002 då den fick komfortablare fjädring. (köp för helvete inte s-line) dessa nyare har alltid 42 liters bränsletank.

motorn på min låter en del (skönt trecylindrigt) vid accelerationer t ex i stadsmiljö, men på landsväg är den med 215/40/17 som helhet tyst och komfortabel, är faktiskt oväntat nära jämförbar med en nyare passat eller v90, och bättre än en ny a3. och bara som exempel t ex betydligt bättre än plåthinkarna mb b-klass och rav4 båda förra generationen. och inte i klass med 5-serien eller helt oväntade kassaskåpet nissan pulsar.

så den slukar milen rätt bra, körde i em med endast tankstopp mälardalen-östersund. som vanligt försvann några näraliggande hetspellar i backspegeln när det blev fritt förbi lastbilarna efter enfilssträckor på e4an.

kais01

Aktiv medlem
Sannolikt en stor anledning till att den inte slog igenom så som den faktiskt förtjänar. Var väl även lite väl dyr.
Den var ful och lite före sin tid, samt lite fel med ringar i fronten. Som en VW hade det kanske gått bättre?
tror faktiskt inte priset riktigt var problemet. och det var särskilt på slutet ganska lätt att utrusta en polo så den närmade sig prismässigt.

A2 marknadsfördes som minimalistisk framtid. ett svar på hur lite bil man egentligen behöver.

och är väl ett hyggligt relevant svar på den frågan. har t ex kört fyra pers med minst varsitt par både skidor och bräda till fjällen, utan prut. en 70 cm spis får plats inne i bilen med stängd baklucka, likaså 240 cm bänkskivor. eller två fs 29or med avtagna hjul. gapet bak tar två 90 cm madrasser. osv. sedan möjligheten att placera en fullstor hockeyspelare bekvämt i baksätet; är eller var ovanlig i storleksklassen. eller närmast ovanligt i flertalet bilar. jämför t ex med samma tids A-klass där man sitter som en fällkniv. eller en samtida s80 bara för att ta ett annat exempel. trångt som tusan i baksätet.

den är ju lite apart i designen, men det är samtidigt en tillgång för en köpare som jag. och jag är inte ensam.

slogs när jag provkörde A2 när modellen var ny snarare av två andra rätt betydande nackdelar. tror de fick många köpare att avstå.

det ena var 1,4 bensinmotorn som verkligen inte är en glädjespridare. och den är som lök på laxen för högt utväxlad, så man får växla ned i motlut på landsväg. inte premium i klass med resten av bilen. en riktig blunder av audi att satsa på den som huvudalternativ.

det andra var fjädringen. i gissar jag paniken efter A-klass vältklass, var den i A2 första åren både hård och struttig. inte premium det heller. då hjälper det inte att dörrarna stängs med kassaskåpsklang.

båda dessa brister kom dessbättre att åtgärdas. motorn i min 1,4 tdi 90 hkr är en kraftmässig och ljudmässig njutning. känns påtagligt underspecad, 320d och d5or har fullt upp. en rolig maskin:) och fjädringen faktisk åt det bättre man kan tänka sig. och då har jag i många år kört gashydrauliskt och kör min a2 på 40-profil. mjuk och följsam vid körning rakt fram, klorna snabbt ute när det gäller.

och vem vill inte gilla en bil som fortfarande håller stilen efter 37000 mil. bara en sån sak.

oxr

Aktiv medlem
Fast med färre cylindrar blir ju slagvolymen större per cylinder, vilket väl är en fördel särskilt på en diesel? Och tre cylindrar går jämnare än fyra. Finns väl sina skäl att mindre dieselmotorer på traktorer och maskiner (mindre än typ 4 liter) gärna har varit trecylindriga ända sedan 50-talet.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer