[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

kais01

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
färre cylindrar på en given slagvolym lär ge högre vridmoment.

på en överladdad motor vet jag dock inte om det är en fördel på samma vis.

tre låter iaf bättre än fyra:) men en balansaxel kan vara av värde...
 

bearthefear

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Jag har gått och blivit med garage och tänkte köpa mig en domkraft, i princip uteslutande för däckskifte på en (ev två i framtiden, men troligtvis inte) bil två gånger per år. Har generellt en tendens att köpa lite för bra grejer för mitt begränsade behov. Räcker det med någon finare biltema-modell (a 999-1499 kr) eller blir jag mycket nöjdare om jag dubblar budgeten?
 

weldion

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Jag har gått och blivit med garage och tänkte köpa mig en domkraft, i princip uteslutande för däckskifte på en (ev två i framtiden, men troligtvis inte) bil två gånger per år. Har generellt en tendens att köpa lite för bra grejer för mitt begränsade behov. Räcker det med någon finare biltema-modell (a 999-1499 kr) eller blir jag mycket nöjdare om jag dubblar budgeten?
Min Jula-domkraft lyfter fortfarande som den skall efter 15 år i min ägo. Följde med ett renoveringskit men det är ingenting som jag behövt använda än.
För min del så räcker det med att en domkraft lyfter bilen och håller den på samma höjd till min väljer att sänka bilen igen.

 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Fundera på hur högt du behöver kunna lyfta och hur låg den behöver vara för att komma in under bilen.

När jag hade en Miata och en Subaru Forester så funkade min lilla garagedomkraft inte på någon av bilarna - kom inte in under Mazdan och nådde inte upp till Subarun, fick alltid joxa. Köpte en låg RED-domkraft på Jula som lyfter högt, har fungerat jättebra. Kostade 1000 kr.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Fundera på hur högt du behöver kunna lyfta och hur låg den behöver vara för att komma in under bilen.

När jag hade en Miata och en Subaru Forester så funkade min lilla garagedomkraft inte på någon av bilarna - kom inte in under Mazdan och nådde inte upp till Subarun, fick alltid joxa. Köpte en låg RED-domkraft på Jula som lyfter högt, har fungerat jättebra. Kostade 1000 kr.
Som kontrast så räcker Biltemas lilla för ett par hundra för att lyfta hela ena sidan på min V70 på samma gång. Dvs jag skulle inte ha nån direkt glädje av en större för just däcken, däremot för mycket annat. Så instämmer i att fundera på hur högt du behöver lyfta.
 

weldion

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Fundera på hur högt du behöver kunna lyfta och hur låg den behöver vara för att komma in under bilen.

När jag hade en Miata och en Subaru Forester så funkade min lilla garagedomkraft inte på någon av bilarna - kom inte in under Mazdan och nådde inte upp till Subarun, fick alltid joxa. Köpte en låg RED-domkraft på Jula som lyfter högt, har fungerat jättebra. Kostade 1000 kr.
Har själv olika höjd på fordonen. Lägger en platta under domkraften på de högre fordonen och då är det inga problem och inget jox. När jag kör domkraften på en lägre bil så kör jag utan platta under domkraften.
 

mcperand

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
snål-vargen lupo 3L är som en cykelbil i jämförelse.

vackert så; den går verkligen att köra på 0,3. motsvarande motor i en a2 vill ha lite mer speciellt i fart.
Jag körde några tusen mil i en 3L och blev inte imponerad över kvaliteten, men den drog verkligen inte mer än 0.3 även i motorvägsfart. Under åren jag ägde min bytte jag vindruta 5 gånger eftersom den var så extremt tunn att den sprack av stenskott som bara studsar av på andra bilar. Jag hade den inne på verkstad två gånger för fel på robotväxellådan och en gång utöver det fick jag bärga den ut ur ett trångt garage med låsta hjul eftersom sensorn som kollade att bromsen var nertryckt vid växling från P till D gick sönder. Innan den hade gått 3000 mil hade jag varit tvungen att byta alla fyra hjullagren som VW hade mage att försöka ta betalt för eftersom de tyckte att det var en slitdel som inte kan förväntas hålla längre än så. När de sa det första gången när två lager var bytta tog jag bara nyckeln och sa glöm det och gick. Det svalde de och andra gången med de två sista lagren räckte det med ett "nej, det tänker jag inte betala". Personalen bakom disken skämdes väldigt tydligt av hela situationen.

Det sagt så sålde jag den när parkeringsavgiften på jobbet höjdes från 0 kr till 65 kr per dag och jag började pendla på mc istället. Den nya ägaren körde över 20 000 mil till med den utan några större problem så jag antar att de nya lagren och jobbet i växellådan fungerade.
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
kul info mcperand:) på mitt jobb har ett par medarbetare Lupo 3L resp A2 3L. så rena trecylinderklubben. båda bortåt 50000 mil. så viss grundläggande kvalitet. de har bytt några hjullager, och en gaffel i växellådan har tweakats till en hållbarare konstruktion.

min A2 tdi 90 hk har ju bara gått 37 000. om man kör 3L-snällt drar den 0,45. men det gör man ju inte..
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
så här vaknade den i morse...
D0A32913-1EEB-438F-8CC6-CF955C4B0FD1.jpeg
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Som kontrast så räcker Biltemas lilla för ett par hundra för att lyfta hela ena sidan på min V70 på samma gång.

Det är ju det viktigaste. Med rätt prylar (bra domkraft och batteridriven muttermaskin) skiftar jag mellan sommar och vinterdäck på kortare tid än det tar att åka till däckverkstaden, stå i kö och få dem bytta och sen köra hem igen. Dessutom, utöver initiala investeringen, gratis! :)

Att byta på ena sidan med ett enda lyft förenklar förstås.
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Det är ju det viktigaste. Med rätt prylar (bra domkraft och batteridriven muttermaskin) skiftar jag mellan sommar och vinterdäck på kortare tid än det tar att åka till däckverkstaden, stå i kö och få dem bytta och sen köra hem igen. Dessutom, utöver initiala investeringen, gratis! :)

Att byta på ena sidan med ett enda lyft förenklar förstås.
dessutom kan man passa på att se till att bromsklossarna rör sig,och vid behov smörja klackarna.

ytterligare en bonus är lagom hårt dragna hjulbultar.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
dessutom kan man passa på att se till att bromsklossarna rör sig,och vid behov smörja klackarna.

ytterligare en bonus är lagom hårt dragna hjulbultar.

Min erfarenhet av det där är att det är hemma hos folk det spänns för hårt. Mutterknackarna går sällan över 8-10Nm vilket är lagom på en standardbil imho.

Hade regelbundet kunder som kom förbi och trodde vi kunde lossa muttrar eller skruvar som satt för hårt.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Ja, brukar alltid se till att kolla status på belägg och skivor. Se till att klossarna inte sitter fast var länge sen jag gjorde men det är nog vettigt.

Brukar dra fast med läge 2 av 3 på min muttermaskin och sen efterdra med fälgkors (= inte så mycket moment), då sitter det bra men är lätt att få loss nästa år. På 3:an sitter det väl hårt. När det är bytt på verkstad drar de som tusan är min erfarenhet - antagligen för att slippa gnäll när kunder inte efterdrar och tappar hjul kan jag gissa på.
 

CBrandel

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Min erfarenhet av det där är att det är hemma hos folk det spänns för hårt. Mutterknackarna går sällan över 8-10Nm vilket är lagom på en standardbil imho.

Hade regelbundet kunder som kom förbi och trodde vi kunde lossa muttrar eller skruvar som satt för hårt.

Påminn mig om att aldrig åka med i din bil 🤣.

110 Nm är standard på hjulbultar.
 

oxr

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Jag har gått och blivit med garage och tänkte köpa mig en domkraft, i princip uteslutande för däckskifte på en (ev två i framtiden, men troligtvis inte) bil två gånger per år. Har generellt en tendens att köpa lite för bra grejer för mitt begränsade behov. Räcker det med någon finare biltema-modell (a 999-1499 kr) eller blir jag mycket nöjdare om jag dubblar budgeten?
Jula har regelbundet kampanjer på 2 olika Bahco. En stor klant som tar 3 ton och är riktigt bra. Sen en lite smidigare som tar 2,25 ton. Den har jag och är nöjd med. Sämre höjd både uppåt och neråt, men kompaktare och dessutom kan handtaget plockas av när den inte används.
 

ooms

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Min Jula-domkraft lyfter fortfarande som den skall efter 15 år i min ägo. Följde med ett renoveringskit men det är ingenting som jag behövt använda än.
För min del så räcker det med att en domkraft lyfter bilen och håller den på samma höjd till min väljer att sänka bilen igen.

Jag har en liknande modell fr Clas-i-sjön, men tror inte den finns längre. Har haft den i 10 år snart och är skitnöjd. Låg men lyfter tillräckligt högt, men framförallt lätt och smidig att hantera både pga storleken och alu-chassit. Farsan har en av de där Bahco som kommit på senare år, ett stort tungt otympligt as som bara tar plats i verkstan. Ingen använder den, utan alla tar min fr Clas-i-sjön istället :-)
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Min erfarenhet av det där är att det är hemma hos folk det spänns för hårt. Mutterknackarna går sällan över 8-10Nm vilket är lagom på en standardbil imho.

Hade regelbundet kunder som kom förbi och trodde vi kunde lossa muttrar eller skruvar som satt för hårt.
du kanske menar kgm....?

ALLA gånger jag själv eller vänner trilskats med fastsittande bultar har det varit efter mutterdragare hos näringsidkare. det kan hända man dragit med korrekt moment, men med tiden kan bultarna ändå ärga fast. för man har skitit i att kolla och åtgärda gängsmörjningen.

nu äger jag en 18v makitadragare som klarar 1000 nm, så få loss muttrarna erbjuder inget problem. t ex om bilen varit på verkstad för något jobb på understället. drar alltid om bultarna i det läget, vill ha dem lagom hårt. till det använder jag en annan batteridragare som går till 250, liksom lite lättare att dosera jämfört med den stora.
 
Senast ändrad:

Bele

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Återkoppling angående den stulna Ford Focusen som diskuterades tidigare i tråden. Verkstaden kodade om nycklarna och menade att tjuven hade läst av koderna. Tyvärr frågade ägarinnan inte om det är samma kod till dörrlåsen eller om den inte gick att läsa av. Frågan om varför ena rutan slogs in är därmed tyvärr obesvarad.
 

-****-

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Återkoppling angående den stulna Ford Focusen som diskuterades tidigare i tråden. Verkstaden kodade om nycklarna och menade att tjuven hade läst av koderna. Tyvärr frågade ägarinnan inte om det är samma kod till dörrlåsen eller om den inte gick att läsa av. Frågan om varför ena rutan slogs in är därmed tyvärr obesvarad.
Vad jag vet, så brukar fjärren till centralåset och startspärren vara två helt olika system och av det följer att det är olika koder. Verkstadens förklaring låter rimlig.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Påminn mig om att aldrig åka med i din bil 🤣.

110 Nm är standard på hjulbultar.

Haha, ja jag menade kg. Det må vara standard men när jag lossat efter knackarna spännt var det sällan så mycket.
12kg drar vi på tävlingsbilarna men där byter vi pinnbultarna varje år. Såg ofta sträckta bultar från folk som drar för mycket.

Sett grannar med fälgkors och två metersrör som spänner för allt i världen.



Tidigare nämnd Lupo var ett intressant problem när de kom med. Fälgar i någon magnesiumlegering som gjorde att de satt fast även utan skruv.
 

Lejon

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Jag har nu karmlösa dörrar på en bil (=värdelöst).
Det innebär att de hissas ner ca en centimeter varje gång dörren öppnas. Det ger problem när det är frost och de sitter lite fastfrusna. Ibland slår därför någon slags säkerhetsspärr till och automatfunktionen stängs av. Då är de lite småöppna när man går ur Och låser bilen också.

Jag har försökt smörja alla lister jag kommer åt.
Kan man göra mer? Fryser något inne i dörren/fönsterhissen som borde smörjas?
 

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Jag har nu karmlösa dörrar på en bil (=värdelöst).
Det innebär att de hissas ner ca en centimeter varje gång dörren öppnas. Det ger problem när det är frost och de sitter lite fastfrusna. Ibland slår därför någon slags säkerhetsspärr till och automatfunktionen stängs av. Då är de lite småöppna när man går ur Och låser bilen också.

Jag har försökt smörja alla lister jag kommer åt.
Kan man göra mer? Fryser något inne i dörren/fönsterhissen som borde smörjas?
Haha vilket skit :p
 

ooms

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Jag har nu karmlösa dörrar på en bil (=värdelöst).
Det innebär att de hissas ner ca en centimeter varje gång dörren öppnas. Det ger problem när det är frost och de sitter lite fastfrusna. Ibland slår därför någon slags säkerhetsspärr till och automatfunktionen stängs av. Då är de lite småöppna när man går ur Och låser bilen också.

Jag har försökt smörja alla lister jag kommer åt.
Kan man göra mer? Fryser något inne i dörren/fönsterhissen som borde smörjas?
Det låter som att kupévärmare är lösningen på det där problemet.

På min bil avråds det f.ö. specifikt från att smörja lister, eller ja, det står tydligt att de inte ska smörjas.
 

Lejon

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Det låter som att kupévärmare är lösningen på det där problemet.

På min bil avråds det f.ö. specifikt från att smörja lister, eller ja, det står tydligt att de inte ska smörjas.
Jo kupévärmare blir det nog till nästa år men ibland kommer ju bilen behöva användas ändå i köldgrader. Hade missat att man ev ej ska smörja lister. Problemet började dock innan så det är nog skitsamma för just mitt problem.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Du har glidskenor inne i dörren som fönstret åker i men det känns osannolikt att de fryser, brukar ha rätt mycket fett i sig. Orkar du kan du ta bort dörrsidan och kika men idag brukar det vara en del jobb.

Tydligen knarrar BMWs lister av silikon och man ska ha nån olja istället. 🤷‍♂️
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Jag har nu karmlösa dörrar på en bil (=värdelöst).
Det innebär att de hissas ner ca en centimeter varje gång dörren öppnas. Det ger problem när det är frost och de sitter lite fastfrusna. Ibland slår därför någon slags säkerhetsspärr till och automatfunktionen stängs av. Då är de lite småöppna när man går ur Och låser bilen också.

Jag har försökt smörja alla lister jag kommer åt.
Kan man göra mer? Fryser något inne i dörren/fönsterhissen som borde smörjas?
köp ett sånt där pensionärsöverdrag i silvrigt material och dra över bilen vid väntad snö och påfrysning.

kupevärmare som inte helt räcker till kan till och med förvärra problemet. dessutom smälter det snö så vatten rinner ned i dörren och får saker att frysa fast på riktigt.

har haft en bil med karmlösa dörrar; det kommer inte hända igen.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Många nyare bilar med karmlösa dörrar verkar ha problem. Turbo-forestern från 1999 som jag hade förut hade aldrig problem, men de drogs inte heller ner när man öppnade.
 

ooms

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
köp ett sånt där pensionärsöverdrag i silvrigt material och dra över bilen vid väntad snö och påfrysning.

kupevärmare som inte helt räcker till kan till och med förvärra problemet. dessutom smälter det snö så vatten rinner ned i dörren och får saker att frysa fast på riktigt.

har haft en bil med karmlösa dörrar; det kommer inte hända igen.
Jag gissar att det är Lejons 40-årskrisbil (som han berättade om i ett tidigare inlägg) det gäller, så pensionärsöverdrag kanske inte är jättevälkommet 😂
 

NickPick

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Exakt! Har någon tips på ett tufft, smidigt och ungdomligt överdrag till bilen så tas det däremot tacksamt emot!
Sätt på loggor för din lokala padelhall så är gubbkrisen legitim.
Avicii på stereon och gärna ungdomlig frisyr, rakat på sidorna och längre ovanför med backslick. Selfie med lite pussmun kanske?
Skojar lite.

Jobbigt problem iaf. Varit med om det själv men det var på en bil från början av 1990.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Silikonstift på listerna brukar väl vara det som rekommenderas. Förutom på BMW då, uppenbarligen!
 

Spacekitty

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Min bil vill ha lampor H7S och H7L, vad betyder sista bokstaven? Jag hittar bara lampor H7 utan bokstav.

F8856151-CEDC-4F5F-8EB9-6F6058AD03F8.jpeg
 

knaper

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Jag har en dålig känsla av att något är fel på min 2017 Foresters AC. Jag bytte torkaren på den (på garanti) i fjol, det var tydligen ett vanligt problem. Jag kan inte riktigt känna om den blåser kallt eller inte eftersom det fortfarande är vår/vinter här uppe, och några sommartemperaturer kommer ibland inte förrän i juni-juli.
Så jag undrar bara om AC:n beter sig normalt. AC-kopplingen kopplar på och av med cirka 5-10 sekunders mellanrum när jag har bilen på tomgång. Är det så den gör när den inte behöver kyla luften så mycket, eller kan det vara ett tecken på något är trasigt igen?
 

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Min bil vill ha lampor H7S och H7L, vad betyder sista bokstaven? Jag hittar bara lampor H7 utan bokstav.

Visa bilaga 482826

Tjena!

Standard eller Longlife. Min standardrekomendation när det gäller lampor till hel och halvljus är Osram Nightbreaker+. Dom håller inte lika länge men ger ruskigt bra ljus.
Biltema ska man sky som pesten när det gäller lampor.
 

sdx

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Tjena!

Standard eller Longlife. Min standardrekomendation när det gäller lampor till hel och halvljus är Osram Nightbreaker+. Dom håller inte lika länge men ger ruskigt bra ljus.
Biltema ska man sky som pesten när det gäller lampor.
Ha. Rena skiten skakar sönder och det är tunnare glödtråd i dom lamporna än vad det är i en standard lampa. Ger dom mera lux än en vanlig lampa på 50 meter.
 

Spacekitty

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Det blev Philips extreme någonting, från Jula som var närmsta lampsäljare. Det stod quality på förpackningen.

Ja, jag bytte även motsvarande som var fungerande på andra sidan, annars går den ändå sönder om en månad.
 
Senast ändrad:

sdx

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Vad åker du på för traktorvägar?
Läs test fakta i stället så får du svar på vad man betalar för där vann en standard lampa från ge mot alla lampor på steroider som håller ca 150 timmar i bästa fall och råkar elsystemet hicka till så rycker med största sannolikhet 1 lampa så ser det med en VW crafter men man ser ganska många VW på vägarna med 1 öga😆
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer