[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

Earlslick

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Läs test fakta i stället så får du svar på vad man betalar för där vann en standard lampa från ge mot alla lampor på steroider som håller ca 150 timmar i bästa fall och råkar elsystemet hicka till så rycker med största sannolikhet 1 lampa så ser det med en VW crafter men man ser ganska många VW på vägarna med 1 öga😆
🙄
 

****

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Den som med trovärdighet refererar till något gör det med fullständig källhänvisning.
 
Senast ändrad:

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Ha. Rena skiten skakar sönder och det är tunnare glödtråd i dom lamporna än vad det är i en standard lampa. Ger dom mera lux än en vanlig lampa på 50 meter.

Tjena!

Nu är det några år sen jag körde halogenvarianten till halvljus, sitter dock som helljus på fruns bil, men då fick jag ut riktigt bra livslängd på dom. Absolut inte bara 150 timmar. Brukade alltid byta inför vintermörkret och då fanns det ju bevisligen livslängd kvar. Snabbt räknat borde det vara 500 timmars användning innan jag bytte.
Så skräp skulle jag definitivt inte kalla det.
 

Bele

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Vad jag vet, så brukar fjärren till centralåset och startspärren vara två helt olika system och av det följer att det är olika koder. Verkstadens förklaring låter rimlig.
Tjuven hade mao inte lyckats läsa av koden för centrallåset men däremot för startspärren? Klart rimligt antagande. Undrar dock i så fall varför? Tidsbrist, ouppmärksamhet, svårare eller något annat skäl?
 

sdx

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Tjena!

Nu är det några år sen jag körde halogenvarianten till halvljus, sitter dock som helljus på fruns bil, men då fick jag ut riktigt bra livslängd på dom. Absolut inte bara 150 timmar. Brukade alltid byta inför vintermörkret och då fanns det ju bevisligen livslängd kvar. Snabbt räknat borde det vara 500 timmars användning innan jag bytte.
Så skräp skulle jag definitivt inte kalla det.
Missade du testet.
 

****

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Tjuven hade mao inte lyckats läsa av koden för centrallåset men däremot för startspärren? Klart rimligt antagande. Undrar dock i så fall varför? Tidsbrist, ouppmärksamhet, svårare eller något annat skäl?
Nu är jag långt ifrån nån expert på området, men jag tror att systemen fungerar på olika sätt. Dörren öppnar du genom att trycka ned knappen på fjärren. Först då sänds koden och är möjlig att ta emot (och lyssna av i smyg). Startspärren har en passiv krets i nyckeln som avläsningsenheten i bilen väcker upp och då sänds koden.
Ligger nyckeln i hallen nära dörren kan tjuven, tror jag, med rätt utrustning väcka startspärrskretsen och få den att skicka koden, som då kan spelas in ( och senare användas). Dörrkoden kommer han inte åt i och med att han måste trycka på fjärrens knapp för att den ska sändas. Men, när man låser eller låser upp bilen med fjärren, t ex på en parkering finns risken att någon i smyg spelar in koden till dörren.

Det går alltid att diskutera det vettiga i att diskutera sånt här öppet, då det finns en viss risk att ge kriminella information, men jag tror att nyttan med att fler vet hur det fungerar och kan skydda sig överväger den eventuella risken.

Enkla råd: Ha aldrig nycklarna liggande i hallen innanför ytterdörren. Var observant på skumma typer i närheten när du låser eller låser upp bilen.
 
Senast ändrad:

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Missade du testet.

Tjena!

1. Testet visar ju klart och tydligt att man inte ska köpa Biltema iallafall.

2. Uppmätt livslängd ger jag inte ett skit för eftersom jag vet hur långt tid mina Osram Nightbreaker har använts. Med 260 timmars brinntid hade jag fått byta lampor två gånger per år. Jag bytte bara en gång per år och det var innan dom slocknade.

3. Testfakta har blivit påkomna innan med att inte vara helt ärliga med sina tester. T.ex. så är en vara dålig ena året men nästa år (utan att produkten är ändrad) så är den helt plötsligt mycket bättre. Dom hymlar inte direkt heller om att om beställaren av testet inte är nöjd med resultatet så publiceras det inte. Då påstår dom att beställaren ändrar på produkten för att få ett bättre resultat, jag gissar att det följer logiken inom offentlig upphandling. Man väljer ut premisser som gagnar en specifik leverantör istället.
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
det kan ju vara olika risk för lampförstörande elektriska spikar i olika bilar.

sen är min obekräftade känsla att spänningsreguleringen på äldre bilar reglerar ned, iaf blir ljuset gulare. t ex volvo 740 hade ett vitt och flödigt ljus bland det bästa en gång, men när man fortfarande såg dem på vägarna för tiotalet år sedan hade det gulnat betänkligt. borde ge utrymme att använda 'överklockade' plusglödlampor utan att de brinner slut på ett par hundra timmar?

har för egen del sedan länge positiva erfarenheter av philips vision plus, enklare modellen +30-50. de har bra livslängd och har ffa god och konsekvent fokusering så man får ljus där det betyder något, bortom 75 meter på halvljus.

även lidl brukar sälja liknande modeller av måttliga pluslampor, kanske inte i samma klass, men upplevt dem helt ok.
 

****

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Det är snarare spänningsfall från batteriet ut till lamporna på gamla bilar som gör att lyset blir gult och svagt. 1 V spänningsfall ger ungefär 15 % lägre effekt i lamporna. Enklast åtgärdas detta med sk ljusförstärkare, dvs leda strömmen i nya kablar från batteriet via relä ut till lamporna. En bättre och mer kostnadseffektiv åtgärd än att köpa premiumlampor. Man kan mäta spänningen över lamporna och jämföra med spänningen över batteriet vid samma tidpunkt för att se hur stort spänningsfallet är. (Med motorn igång).
 

perzzon

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Att du upplever dem som gulare kan ju också bero på att alla referenspunkter blivit mycket vitare. lex Gasurladdnings och led-lampor.
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
säkert kan det vara en faktor. men när det begav sig var dessa volvolampor outstanding. och det finns ju andra halogenljusförsedda bilar att jämföra med, t ex min egen som har h7 och lyser upp marken närmast sol när jag nu någon gång passerar en 740 på motorvägen.
 

thomaslundstrom

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Behöver nya sommarsulor till bilen. Vad ska man köpa? Betalar gärna för premium (läs: lågt ljud, bra grepp) men är ej intresserad av att betala för ”coolhet”/varumärke etc.
 

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Tjena!

Jag kör på Goodyear Eagle F1 Assymetric 5. Bland det bästa jag kört på.
Kolla TyreReview på Youtube för väldigt ingående recensioner.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Tjena!

Jag kör på Goodyear Eagle F1 Assymetric 5. Bland det bästa jag kört på.
Kolla TyreReview på Youtube för väldigt ingående recensioner.
Är det något som kan passa en Ampera? Tung bil, låg fart, mjuk körning, önskemål om slitstyrka och lättrullat. Kan ju googla själv, men känner jag dig rätt har du svaret i huvudet redan. 👍
 

ooms

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Är det något som kan passa en Ampera? Tung bil, låg fart, mjuk körning, önskemål om slitstyrka och lättrullat. Kan ju googla själv, men känner jag dig rätt har du svaret i huvudet redan. 👍
Eagle F1 är ett sport/prestanda-inriktat däck (UHP). Med din kravspec skulle jag gå på ett mer komfort/eco-däck (HP) istället, ex.vis Good Year Efficient Grip som är känt för att vara tyst, lättrullat och ha lång livslängd.
Årets test fr Vi Bilägare refereras här:
 

Hasse#7

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Eagle F1 är ett sport/prestanda-inriktat däck (UHP). Med din kravspec skulle jag gå på ett mer komfort/eco-däck (HP) istället, ex.vis Good Year Efficient Grip som är känt för att vara tyst, lättrullat och ha lång livslängd.
Årets test fr Vi Bilägare refereras här:
Tackar, happy är så jäkla fullt av kunskap. Ber om ursäkt @Kneecap att jag inte bemödade mig med att ens kolla om det var ett prestandadäck. Skall titta på din rekommendation @ooms .
 
Senast ändrad:

thomaslundstrom

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Det låter som om ett HP-däck också är något för mig. Synd på buller för det där Maxxis-däcket som vann! Jag ogillar buller och hög ljudnivå.
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Jag är inte så noga. Irritationen kommer först med takräcke som även är panflöjt. Där föredrar jag lite fin melodi till.
om det är tjutande aluminiumstegar på takräcket du tänker på finns ett eget patent som löser problemet.

dutta in hopknyckade bitar av plastpåsar på olika djup i tvärrören och problemet är borta:)
 

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Eagle F1 är ett sport/prestanda-inriktat däck (UHP). Med din kravspec skulle jag gå på ett mer komfort/eco-däck (HP) istället, ex.vis Good Year Efficient Grip som är känt för att vara tyst, lättrullat och ha lång livslängd.
Årets test fr Vi Bilägare refereras här:

Tjena!

F1 A5 må vara ett UHP men jag upplever det som riktigt komfortabelt och ljudnivån är fullt godkänd. Livslängden verkar riktigt bra, kört 1200 mil med mina och det slitaget syns knappt och då kör jag rätt aktivt i kurvorna.
Vi Bilägare ger jag inte ett rött öre för förövrigt.
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Tackar, happy är så jäkla fullt av kunskap. Ber om ursäkt @Kneecap att jag inte bemödade mig med att ens kolla om det var ett prestandadäck. Skall titta på din rekommendation @ooms .
om det gäller kunskap i det här fallet är nog kneecap svår att runda:) är inte någon goodyearkramare men f1 har en lång tradition att vara tysta däck. trots prestandaetiketteen, som i det här fallet nog mest är en etikett.

fördelen med hög hastighetsklassning är runda välbalanserade däck och motståndskraftiga stommar.

förutom ljudet brukar jag gå hårt på betyget för våtgrepp. inte kul att sladda runt i rondellerna.

beträffande fjädringskomfort funkar det med varje däck bäst om det bildas en fjädrande bula som sticker strax utanför fälgen. behöver inte vara mer än så, men den behövs. däckmärkning 35-45 mm bredare än nominella fälgbredden ger ett bra resultat.
 

ooms

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
om det gäller kunskap i det här fallet är nog kneecap svår att runda:) är inte någon goodyearkramare men f1 har en lång tradition att vara tysta däck. trots prestandaetiketteen, som i det här fallet nog mest är en etikett.

fördelen med hög hastighetsklassning är runda välbalanserade däck och motståndskraftiga stommar.

förutom ljudet brukar jag gå hårt på betyget för våtgrepp. inte kul att sladda runt i rondellerna.

beträffande fjädringskomfort funkar det med varje däck bäst om det bildas en fjädrande bula som sticker strax utanför fälgen. behöver inte vara mer än så, men den behövs. däckmärkning 35-45 mm bredare än nominella fälgbredden ger ett bra resultat.
Är det inte du som kör på slitna vinterdäck på sommaren?

Om däcket är sport/prestanda eller komfort/eco har väldigt lite med hastighetsklassningen att göra, även de senare finns åtminstone W-klassade (270 km/h).

Generellt är det svårt att hitta dåliga sommardäck så länge man håller sig till premiummärken som Michelin, Pirelli, Good Year, Conti, Dunlop och Bridgestone. Men just buller och rullmotstånd kan skilja, så där gäller det att läsa på. Good Year har länge varit duktiga på det, både Efficient Grip och föregångaren Excellence har ständigt hamnat högt i tester och alla jag hört har berömt dem för att vara tysta. Troligtvis har de även fört över det till Eagle F1.
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
just här har man ingen direkt nytta av 270-däck:)
F8974C92-66EF-4B79-AB38-98F1B3EA229A.jpeg
 

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Tjena!

Bullermärkningen kan man tyvärr skita fullt i, den handlar om bullret utåt. Vad som fortplantar sig in i bilen är en helt annan sak.

Nä det gäller mina kunskaper om däck så har det ganska lite med jobbet att göra egentligen, förutom att jag väldigt starkt kan avråda från vissa däck som är livsfarliga på snö/is.
Sommardäck märker jag inte skillnad på när jag arbetar.

Däremot har jag kört aktivt med många olika däck och pratar mycket med folk om vad dom tycker, läser många tester och kollar alldeles för mycket på YT.
Just att kända märken alltid gör bra däck är en sanning med modifikation. GoodYear fram till för nått år sen var helt värdelösa. Eagle F1 Assymetric 3 är horribelt dåliga t.ex.
 

ooms

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Tjena!

Bullermärkningen kan man tyvärr skita fullt i, den handlar om bullret utåt. Vad som fortplantar sig in i bilen är en helt annan sak.

Nä det gäller mina kunskaper om däck så har det ganska lite med jobbet att göra egentligen, förutom att jag väldigt starkt kan avråda från vissa däck som är livsfarliga på snö/is.
Sommardäck märker jag inte skillnad på när jag arbetar.

Däremot har jag kört aktivt med många olika däck och pratar mycket med folk om vad dom tycker, läser många tester och kollar alldeles för mycket på YT.
Just att kända märken alltid gör bra däck är en sanning med modifikation. GoodYear fram till för nått år sen var helt värdelösa. Eagle F1 Assymetric 3 är horribelt dåliga t.ex.
Ja, EU-märkningen av buller, etc, ät väl mest en indikation, därför måste man läsa tester och helst även uppleva själv eller höra med andra. Jag vidhåller att när det gäller sommardäck är det ytterst sällan greppet skulle vara begränsande för majoriteten av bilister, eftersom de inte kör ”aktivt”. För egen del tittar jag främst på buller, rullmotstånd, livslängd och vattenplaning när det gäller sommardäck. Grepp och bromsförmåga är oftast tillräckligt bra (givet att man håller sig till välrenommerade märken), såvida man inte börjar köra aktivt och pressar bilen i kurvor i ex.vis regnväder där det säkert finns skillnader. Vinterdäck är en helt annan sak, där prioriterar jag grepp och bromsförmåga på ett helt annat sätt eftersom jag som ”vanlig” bilist på vintern löper mycket större risk att hamna i situationer där det är avgörande än på sommaren.
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
inte mitt intryck. men nisse svärd som sköter döcktesterna på vibilägare, och för övrigt är en bildad man, sitter fast i två träsk.

det ena är att testerna nästan alltid sker på någon däckfirmeägd läs för den firman optimerad testbana.

det andra är nästan värre, ett genomsnitts mellanmjölkspoängsystem som i mycket saknar att ta hänsyn till helt diskvalificerande egenskaper. exempel på sådana är mer än något annat våtgrepp, att behålla goda egenskaper över tid är en annan. och för min personliga del buller. tittar inte ens på bullriga däck
 

JLarsson

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Jag har Eagle F1 Assymetric 5 på min bil, och de låter mycket mer än de Michelin jag hade förut - som hade sämre bullerrating. Så det beror helt enkelt på bilen, i synnerhet min gashydrauliska citroen - som är ökänd för att vara känslig för vilka däck man har på.
 

Tomcat1

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Tjena!

Bullermärkningen kan man tyvärr skita fullt i, den handlar om bullret utåt. Vad som fortplantar sig in i bilen är en helt annan sak.

Nä det gäller mina kunskaper om däck så har det ganska lite med jobbet att göra egentligen, förutom att jag väldigt starkt kan avråda från vissa däck som är livsfarliga på snö/is.
Sommardäck märker jag inte skillnad på när jag arbetar.

Däremot har jag kört aktivt med många olika däck och pratar mycket med folk om vad dom tycker, läser många tester och kollar alldeles för mycket på YT.
Just att kända märken alltid gör bra däck är en sanning med modifikation. GoodYear fram till för nått år sen var helt värdelösa. Eagle F1 Assymetric 3 är horribelt dåliga t.ex.

Vredestein är ju tyska och bra, kostar en hel del men Porschen tog kurvor som aldrig förr nästan.
 

jonte987

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
jaha. Lagad punktering orkade inte mer än till Genarp och hem. Nya däck kanske på plats på måndag, kom inte igår som de skulle.
och semester på måndag - avresa innan lunch (helst).

Hur långt kommer man på flask fix?
 

jonte987

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Ja, det är väl så.
Då är frågan om man ska börja gråta samt köpa takräcke till V40 redan nu eller vänta till måndag. Har redan varit ute med tummstock och blir nog rätt lågt med 17'' på en redan sänkt V90 ser det ut som.

EDIT. lagningen som inte höll var alltså inte flaska ut plugg på däckfirma. Det satt visst illa. Pyser som fan nu.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer