[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

marr

Moderator
Forumvärd
Ja, det är väl så.
Då är frågan om man ska börja gråta samt köpa takräcke till V40 redan nu eller vänta till måndag. Har redan varit ute med tummstock och blir nog rätt lågt med 17'' på en redan sänkt V90 ser det ut som.

EDIT. lagningen som inte höll var alltså inte flaska ut plugg på däckfirma. Det satt visst illa. Pyser som fan nu.
Dubbade vinterdäck?

jonte987

Aktiv medlem
Vet inte om det finns någon chans att de finns på däckfirman på måndag. I så fall löser han det

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bara takräcke eller även hållare?
Hur länge?

Lagningen kan inte ha vulkat ordentligt, aldrig varit med om en som inte höll däcket ut.

jonte987

Aktiv medlem
Bara takräcke eller även hållare?
Hur länge?

Lagningen kan inte ha vulkat ordentligt, aldrig varit med om en som inte höll däcket ut.
jag har ju hållare till två på taket och två bak och har drag på v40 också. Antar att Biltemas universal räcke passar på v40 så det är en lösning. Finns fyrkants adaptor hemma på Mekonomen i fosie.

Vi är borta må till fredag om någon har wingbar som passar v40 att låna ut. Verkar rätt modell-specifikt.

Det pyser så pass mycket nu att jag inte förstår hur jag kom hem. En möjlighet är att vi har nåt skit på uppfarten eller på gatan så att jag fick ett nytt hål. I så fall pluggar han det måndag morgon.

Han sa att det satt långt ut och inte var riktigt bra - fast han ville sälja däck så klart.

ooms

Aktiv medlem
Pluggade han inifrån eller utifrån?

Jag gjorde en gång misstaget att jag lät Volvo-verkstaden laga en punka (eller snarare, jag bad dem kolla om det var punka när den ändå var inne på service, hade isf tänkt ta den till däckverkstad för pluggning, men när jag hämtade bilen meddelade de glatt att de lagat punkan (till typ dubbla priset mot vad däckverkstaden tog). När jag frågade hur svarade de att de pluggat utifrån..). Gick bara nån dag så märkte jag att däcket tappade en aning tryck igen, åkte då till däckverkstaden som jag hade god erfarenhet av fr tidigare punkalagning. De konstaterade direkt att det läckte bredvid pluggen, när de tog av däcket fr fälg såg de att det satt en liten spik precis bredvid pluggen (syntes inte utifrån). De tog bort spiken, pluggade inifrån, och sedan höll det tätt hela däckets livslängd.

jonte987

Aktiv medlem
Pluggade han inifrån eller utifrån?

Jag gjorde en gång misstaget att jag lät Volvo-verkstaden laga en punka (eller snarare, jag bad dem kolla om det var punka när den ändå var inne på service, hade isf tänkt ta den till däckverkstad för pluggning, men när jag hämtade bilen meddelade de glatt att de lagat punkan (till typ dubbla priset mot vad däckverkstaden tog). När jag frågade hur svarade de att de pluggat utifrån..). Gick bara nån dag så märkte jag att däcket tappade en aning tryck igen, åkte då till däckverkstaden som jag hade god erfarenhet av fr tidigare punkalagning. De konstaterade direkt att det läckte bredvid pluggen, när de tog av däcket fr fälg såg de att det satt en liten spik precis bredvid pluggen (syntes inte utifrån). De tog bort spiken, pluggade inifrån, och sedan höll det tätt hela däckets livslängd.
Ingen aning men jag har upptäckt att det finns skumma däckfirmor i Malmö som har lördagsöppet.
Lustigt nog specificerar den närmaste är de lagar från insidan för 500 spänn.

Läcker betydligt mer nu än innan lagningen men höll i två dagar mer el mindre stillastående.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Ingen aning men jag har upptäckt att det finns skumma däckfirmor i Malmö som har lördagsöppet.
Lustigt nog specificerar den närmaste är de lagar från insidan för 500 spänn.

Läcker betydligt mer nu än innan lagningen men höll i två dagar mer el mindre stillastående.

Norra Grängesbergsgatan? 🥳

Raggamuffin

Aktiv medlem
jag har ju hållare till två på taket och två bak och har drag på v40 också. Antar att Biltemas universal räcke passar på v40 så det är en lösning. Finns fyrkants adaptor hemma på Mekonomen i fosie.

Vi är borta må till fredag om någon har wingbar som passar v40 att låna ut. Verkar rätt modell-specifikt.

Det pyser så pass mycket nu att jag inte förstår hur jag kom hem. En möjlighet är att vi har nåt skit på uppfarten eller på gatan så att jag fick ett nytt hål. I så fall pluggar han det måndag morgon.

Han sa att det satt långt ut och inte var riktigt bra - fast han ville sälja däck så klart.

Har du rails kan du få låna räcke, fyrkant.

jonte987

Aktiv medlem
Däckfirman vill lägga på ett begnat däck eftersom hålet sitter i böjen.

Lite läskigt på awd? Är det lika farligt som på BMW xdrive?

jonte987

Aktiv medlem

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Eagle F1 är ett sport/prestanda-inriktat däck (UHP). Med din kravspec skulle jag gå på ett mer komfort/eco-däck (HP) istället, ex.vis Good Year Efficient Grip som är känt för att vara tyst, lättrullat och ha lång livslängd.
Årets test fr Vi Bilägare refereras här:

Tack för tipset. Det blev 4 st Goodyear EfficientGrip Performance 2 från bythjul.com. 👍

Pepperazzi

Aktiv medlem
Mest en nyfiken fråga då felet redan är åtgärdat; min mors Hyundai I10 fick något märkligt problem då all elektronik började spöka, med en instrumentpanel som blinkade som ett flipperspel och vissa funktioner, t ex servostyrning la av. Bilen gick att köra in till verkstaden ändå, men utan bekvämligheter som servo, hastighetsmätare, instrumentering och annat elrelaterat.
Utlåtandet från Hyundaiverkstaden var att generatorn av någon anledning laddade 18v och att det var det som ställt till det. Ett generatorbyte, ny rem, och ett nytt batteri senare så funkar allt som det ska igen.
Min fundering är mest om det något som händer, att en generator börjar ladda mer än den ska, och som skapar kaos med elektroniken? Inget fel jag hört talas om tidigare, även om mina bilmekarkunskaper är något begränsade.

CBrandel

Aktiv medlem
Mest en nyfiken fråga då felet redan är åtgärdat; min mors Hyundai I10 fick något märkligt problem då all elektronik började spöka, med en instrumentpanel som blinkade som ett flipperspel och vissa funktioner, t ex servostyrning la av. Bilen gick att köra in till verkstaden ändå, men utan bekvämligheter som servo, hastighetsmätare, instrumentering och annat elrelaterat.
Utlåtandet från Hyundaiverkstaden var att generatorn av någon anledning laddade 18v och att det var det som ställt till det. Ett generatorbyte, ny rem, och ett nytt batteri senare så funkar allt som det ska igen.
Min fundering är mest om det något som händer, att en generator börjar ladda mer än den ska, och som skapar kaos med elektroniken? Inget fel jag hört talas om tidigare, även om mina bilmekarkunskaper är något begränsade.

Ja det sitter en laddningsregulator på generatorn som reglerar spänningen.

Det händer då och då att den går sönder.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Däckfirman vill lägga på ett begnat däck eftersom hålet sitter i böjen.

Lite läskigt på awd? Är det lika farligt som på BMW xdrive?
Be dem klippa av foten(lappen) på en combiplugg och dra in den jämns med innerlinern och sen slipa in en kappa i lagom storlek över den. Att det fortfarande finns verkstäder som inte vet hur man lagar hål i skuldrorna.

jonte987

Aktiv medlem
Be dem klippa av foten(lappen) på en combiplugg och dra in den jämns med innerlinern och sen slipa in en kappa i lagom storlek över den. Att det fortfarande finns verkstäder som inte vet hur man lagar hål i skuldrorna.
Det är gjort nu. De hittade två hål och det verkar hålla. Med tur så hinner jag få på nya däck innan vi åker.

Jag vet inte hur deras kompetens är på den detaljnivån men det verkar vara en vettig operation med fina lokaler och öppet sju dagar i veckan.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Det är gjort nu. De hittade två hål och det verkar hålla. Med tur så hinner jag få på nya däck innan vi åker.

Jag vet inte hur deras kompetens är på den detaljnivån men det verkar vara en vettig operation med fina lokaler och öppet sju dagar i veckan.
Lagas det enligt sättet jag skrev så håller det däckets livstid. Givetvis knepigare om det är extrem lågprofil 😨

Quell

Medlem
En annan troligen dum fråga om däck:
Jag ska byta sommardäck snart och funderar på att gå från 185 till 195 i bredd då storleken jag har (185/65R15) är billigare i 195. Är det något problem att gå upp i bredd eller något annat jag ska överväga?
Enligt car.info o bilens manual funkar nuvarande fälgar (5,5x15 ET47) med båda dimensionerna.

weldion

Aktiv medlem
En annan troligen dum fråga om däck:
Jag ska byta sommardäck snart och funderar på att gå från 185 till 195 i bredd då storleken jag har (185/65R15) är billigare i 195. Är det något problem att gå upp i bredd eller något annat jag ska överväga?
Enligt car.info o bilens manual funkar nuvarande fälgar (5,5x15 ET47) med båda dimensionerna.
65 är höjden på däckprofilen i procent av bredden (185). Blir rullomkretsens ökning mindre än 5% av den ursprungliga, så är det lugnt.

Ett krångligare sätt att säga ”klicka på den här länken”.

Quell

Medlem
65 är höjden på däckprofilen i procent av bredden (185). Blir rullomkretsens ökning mindre än 5% av den ursprungliga, så är det lugnt.

Ett krångligare sätt att säga ”klicka på den här länken”.
Tack!
Hade inte koll på att höjden står angiven som procent av bredden. Verkar inte bli mer än 2% skillnad.

kais01

Aktiv medlem
som nämnt stämmer inte märkningen på däck helt exakt. vinterdäck och budgetdäck är ofta smalare än sin märkning.

så länge hastighetsmätaren inte visar för lite är man ur diameter-synpunkten inom lagens gränser.

med 195 på 5,5-fälg är däckets yttersta mått 55 mm bredare än fälgen. ligger därmed utanför min personliga uppfattning om sweet spot mellan styrbarhet och fjädringskomfort på på 35-45. bör ändå fungera bra så länge du inte gärna kör med alltför komfortinriktat däcktryck.

kolla också att däcket får plats vid fullt hjulutslag:)

SIE

Aktiv medlem
Fick erbjudande av Svenskt Fordonsskyd att förlänga min nybilsgaranti som nyligen gått ut. År sådana erbjudanden generellt bra/dåliga (beror kanske på brukarens paranoianivå?) och finns det några bolag i branschen som man bör hålla sig borta ifrån?

SIE

Aktiv medlem
Fick erbjudande av Svenskt Fordonsskyd att förlänga min nybilsgaranti som nyligen gått ut. År sådana erbjudanden generellt bra/dåliga (beror kanske på brukarens paranoianivå?) och finns det några bolag i branschen som man bör hålla sig borta ifrån?
Update: en snabb googling senare ser jag att det är exakt Svenskt Fordonsskydd man bör hålla sig borta från!

Växellådan har börjat låta lite märkligt, främst på fyrans växel. En svag, ringande och ihållande ton av metall mot metall. I övrigt så växlar den bra och jag märker inga andra problem. Är det här något jag borde åtgärda eller ska jag bara avvakta?

Rör sig om en Renault trafic, 03

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Växellådan har börjat låta lite märkligt, främst på fyrans växel. En svag, ringande och ihållande ton av metall mot metall. I övrigt så växlar den bra och jag märker inga andra problem. Är det här något jag borde åtgärda eller ska jag bara avvakta?

Fyrans växel på en manuell växellåda är oftast 1:1 och har man missljud då så brukar det vara lagret på axeln, antingen ingående eller utgående.

Edit: glöm vad jag sa, men även om det inte var den typen av växellåda så gissar jag på dåliga lager någonstans i lådan.

Senast ändrad:

Blev så på firmans gamla trafficar. Blev ny låda.
Eventuellt började ljudet på 6an har jag för mig.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Betalvägg tyvärr, men det framgick att 6% av bilarna har vinterdäck på sommaren och att 17% av bilarna i dödsolyckor har vinterdäck på.

Nokian R har jag kört på en hel del, de är verkligen inte roliga när det börjar bli varmt ute. Väldigt instabila i känslan. Men tysta. Och på snö och icke-glansis tycker jag de är otroligt trygga.

Antagligen skulle europeiska dubbfria vinterdäck vara vettiga under en stor del av vår och höst, men fyra omläggningar per år känns lite väl.. :-)

ooms

Aktiv medlem
Läste artikeln olåst i unt, och forskningsledaren på VTI spekulerade även i att det kunde finnas en korrelation mellan förarna generellt (ex.vis hur väl man tar hand om bilen, ålder, etc) och att köra vinterdäck på sommaren. Och det är väl inte en helt orimlig teori.

weldion

Aktiv medlem
Läste artikeln olåst i unt, och forskningsledaren på VTI spekulerade även i att det kunde finnas en korrelation mellan förarna generellt (ex.vis hur väl man tar hand om bilen, ålder, etc) och att köra vinterdäck på sommaren. Och det är väl inte en helt orimlig teori.
Ja, det dåliga omdömet begränsas kanske inte endast till däckvalet?

jomper

Forumpappa
Forumvärd

Ja, jag tänkte också den tanken. Det är definitivt rimligt.

Såg för övrigt nyss en halvny Audi A8 på hotellparkeringen nära hemma. Med dubbdäck.. :-)

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Visst finns det en viss korrelation, men förvånansvärt många blir "lurade" av oseriösa verkstäder och dessutom så har det blivit lite för inpräntat med "året runt däck".

kais01

Aktiv medlem
nordiska vinterdäck har traditionellt varlit direkt farliga på våt asfalt från dag 1 och alltså även nya och även vintertid. inte konstigt om det konstateras fler och allvarligare olyckor med denna däckstyp.

dessbättre har dessa kommit att något ska vi säga europeriseras på senare år. äldre exemplar mår bäst i bingen.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer