[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

HenrikM

Medlem
Har du 13-polig kontakt på bilen? I sådana fall kan du plocka ut en lämplig matning från den kontakten. Finns ett stift som ständigt har 12 volt och ett stift som styrs av tändningen. Ett av dem har till och med något större kabelarea för att kunna klara av en större förbrukare.
Japp det stämmer med 13 -polig. Då får jag fundera på det.

Falk1n

Aktiv medlem
Snubblade över detta igår. Aktuell bil en 2020 års Skoda Octavia med bensinmotor. Varför rekommenderar man att ladda via separat jordpunkt istället för direkt på minuspolen om man har start-stopp-system eller bensinvärmare?
Screenshot_20220115_134906.jpg

1888

Aktiv medlem
Lite från bakhuvudet, men utan "bevis".
Att man inte kopplar + till + o - till - är väl risken för gnistor mellan
polerna och tändbar gas från batteriet.
Men det trodde jag gällde alltid.

Rattnalle

Aktiv medlem
Snubblade över detta igår. Aktuell bil en 2020 års Skoda Octavia med bensinmotor. Varför rekommenderar man att ladda via separat jordpunkt istället för direkt på minuspolen om man har start-stopp-system eller bensinvärmare?
Visa bilaga 533339
Antagligen någon form av övervakning på batteriet som blir lurad om man laddar direkt på.

desmo

Aktiv medlem
Så lite OT i OT-tråden då det gäller MC och inte bil. Men jag tänker fordonsfrågor som fordonsfrågor.
Efter haft min mc på utlån i flera år har jag nu den åter. Tyvärr verkar dess tillfälliga nyttjare inte vårdat den så jag har fått fixa en del. Det som strular just nu är blinkers. Inget händer. Inga lampor lyser och jag hör inget tickande från relät. Jag är rätt van vid industriella 24V-installationer men jag gillar inte fordonselektronik. Var/hur börjar jag enklast?

Motorcykel: MuZ Scorpion Sport -95

Wiring-Diagram-MZ-Skorpion-electrical-schematic.jpg

s-DSCF6908[1].jpg

Lånad bild för att visa vilken udda fågel det är. Det är alltså en Yamaha 660-motor i ett chassi från England (Spondon?) med italiensk gaffel (Paioli) och spanska bromsar (Grimeca).

D

Deleted member 78355

Guest
Säkring är väl första kontrollen, sen relä/strömställaren(mäta ström in/ut)

desmo

Aktiv medlem
Säkring är väl första kontrollen, sen relä/strömställaren(mäta ström in/ut)
Det är bara två säkringar vad jag vill minnas. En för tändning, och en för allt annat. Och båda är hela. Om jag identifierat blinkersrelät korrekt (borde jag gjort) så är det fyra trådar in. Jag mätte mellan batteriets minuspol och de fyra trådarna. Och ingen hade spänning. Så jag misstänker själva reglaget, men jag ser inget när jag öppnar det.

desmo

Aktiv medlem
D

Deleted member 78355

Guest
Det brukar ju vara matning till relät (tändning på)
Går det att se på schemat vilken som är relät och vilket stift som ska ha matningen, om inte relät har märkningar?

desmo

Aktiv medlem
Det brukar ju vara matning till relät (tändning på)
Går det att se på schemat vilken som är relät och vilket stift som ska ha matningen, om inte relät har märkningar?
Jag hittar två relä. Det ena drar direkt när jag vrider på tändningen. Men jag hittade inga märkningar vad jag kan minnas.
Men jag ska se om jag kan dyka ner lite djupare i felsökningen ikväll.

D

Deleted member 78355

Guest
Jag vill påpeka att jag inte är någon elektronikexpert direkt, brukar bara följa strömmens väg logiskt när jag felsöker något, det brukar fungera😁

desmo

Aktiv medlem
Jag vill påpeka att jag inte är någon elektronikexpert direkt, brukar bara följa strömmens väg logiskt när jag felsöker något, det brukar fungera😁
Jag brukar inte ha några problem att felsöka industriella installationer. Men fordonselektronik... det är något annat. Men oftast är det inte svaret man behöver, utan ett bollplank för att komma framåt.

När jag fått igång funktionerna igen så kommer jag behöva byta båda relän samt säkringshållaren. Elinstallationen på denna motorcykeln lämnar lite att önska.

kais01

Aktiv medlem
det är väl inte ovanligt med oxid på jordsidan. om ström konstateras komma till blinkrelät och det inte tickar igång kan det vara en felkälla?

D

Deleted member 78355

Guest
Påminner om ett roligt fel, varje gång jag bromsade började torkaren på bakluckan vifta! tog ett tag innan jag fattade att det hängde ihop..😁 en kabel var av i genomföringen till bakluckan.

desmo

Aktiv medlem
Om det är en engelsk konstruktion så är funktionen som förväntat.

Hälsningar Landrover-ägaren
Lucas ska inte vara inblandad i denna lösningen ;)
det är väl inte ovanligt med oxid på jordsidan. om ström konstateras komma till blinkrelät och det inte tickar igång kan det vara en felkälla?
Oxid på jordsidan? Generellt? På någon speciell punkt?
Men det kan vara så att jag saknar antingen + eller - kontakt på relät. Ska försöka mäta mer ikväll.

D

Deleted member 78355

Guest
49 ska väl ha spänning med tändning på, 49a går väl fram till brytaren, enligt google! om det inte är kopplat på något annat sätt vill säga.

oxr

Aktiv medlem
Om schemat är rätt så läser jag på samma sätt. Reläet (transistorn?) ligger före reglaget i kretsen, och blinkern kommer direkt efter reglaget. Så ingen idé att pilla med reglaget, det är före 49 du har problem. Kolla så att du har spänning vid den lilla 3A-säkringen, den ser ut att matas från tändningen. Någonstans där tror jag att du har problemet.

desmo

Aktiv medlem
49 ska väl ha spänning med tändning på, 49a går väl fram till brytaren, enligt google! om det inte är kopplat på något annat sätt vill säga.
Om schemat är rätt så läser jag på samma sätt. Reläet (transistorn?) ligger före reglaget i kretsen, och blinkern kommer direkt efter reglaget. Så ingen idé att pilla med reglaget, det är före 49 du har problem. Kolla så att du har spänning vid den lilla 3A-säkringen, den ser ut att matas från tändningen. Någonstans där tror jag att du har problemet.
Tack! Då börjar jag där imorgon.

oxr

Aktiv medlem
Funkar tuta och tempmätare? Det ser ut att vara samma matning till dem från tändningen, men det är bara blinkersen som går via säkringen. Det ser ut att det bara är blinkers på den säkringen. Så om tutan inte funkar skulle jag misstänka att det är problem med matningen från tändningslåset (stift 5) och funkar tutan så hade jag undersökt vid säkringen om det finns spänning där.

(Haha, jag älskar att läsa vad jag skriver som om jag vore någon jävla expert när jag vet hur många misslyckanden jag har bakom mig...)

desmo

Aktiv medlem
Funkar tuta och tempmätare? Det ser ut att vara samma matning till dem från tändningen, men det är bara blinkersen som går via säkringen. Det ser ut att det bara är blinkers på den säkringen. Så om tutan inte funkar skulle jag misstänka att det är problem med matningen från tändningslåset (stift 5) och funkar tutan så hade jag undersökt vid säkringen om det finns spänning där.

(Haha, jag älskar att läsa vad jag skriver som om jag vore någon jävla expert när jag vet hur många misslyckanden jag har bakom mig...)
Tutan fungerar.
Tempmätaren har ingen visning så den är inte så lätt att kolla.
Men då blir det att kolla säkringen imorgon då. Ville minnas att även övrig belysning gick via samma och hel-/halvljus fungerar.

desmo

Aktiv medlem
Jag tackar för tålamodet och tar på mig stora dumstruten.
@jomper hade rätt i 49%.... säkring.
Dock är något tokigt ändå. Det satt en 10A som hade brunnit av. Och kretsschemat jag skickade stämde inte riktigt. Jag har bara två säkringar. Vad jag vill minnas ska det vara typ en 10A eller 15A för "huvudsystemet" och en 3A på den andra. Men jag måste hitta rätt dokumentation. Och elsystemet där under sadeln inger inget direkt förtroende... Det finns mer jobb för att snygga till det helt klart!

kais01

Aktiv medlem
Jag tackar för tålamodet och tar på mig stora dumstruten.
@jomper hade rätt i 49%.... säkring.
Dock är något tokigt ändå. Det satt en 10A som hade brunnit av. Och kretsschemat jag skickade stämde inte riktigt. Jag har bara två säkringar. Vad jag vill minnas ska det vara typ en 10A eller 15A för "huvudsystemet" och en 3A på den andra. Men jag måste hitta rätt dokumentation. Och elsystemet där under sadeln inger inget direkt förtroende... Det finns mer jobb för att snygga till det helt klart!
om det är säkringen, bör det vara endast en inledning till vidare felsökning. om det inte är så enkelt som en glödlampa som gått sönder, där filamentet ramlat ner och ger kortslutning.

trasig lampa är fallet i princip alltid när säkringar går i hemmet. nu när man knappast glödlampor där längre borde problemet vara borta, men har tyvärr kvar ett gäng lysrörslampor, som även de har egenheten att kunna ge kortslutning när de pajar.

desmo

Aktiv medlem
om det är säkringen, bör det vara endast en inledning till vidare felsökning. om det inte är så enkelt som en glödlampa som gått sönder, där filamentet ramlat ner och ger kortslutning.
Helt riktigt!
Just nu befinner sig hela "projektet" i stadiet "få-skiten-att-fungera-och-få-den-till-besiktning-så-får-jag-se-hur-illa-det-är" typ ;)
Jag vet helt enkelt inte den generella statusen utan behöver få lite tid med den.
Jag har ägt den i 20 år men har inte kört den de senaste 10 åren iaf. Och haft den på utlån när saker hänt som jag inte har kännedom om.

JojjeM

Aktiv medlem
Det är dags för familjebilen att få nya däck till sommaren (235/55-17).

Prioriterar komfort (ljudnivå) och de får gärna rulla lätt och hålla länge. "Körkänsla" är sekundärt (med den bilen) och jag antar att alla etablerade tillverkare levererar däck med acceptabla prestanda vad gäller grepp och vattenplaning.

Kikat runt lite och Michelin Primacy 4 och Goodyear Efficientgrip 2 SUV verkar intressanta (även om bilen tekniskt sett inte är en SUV). Några tankar eller andra förslag?

/Johan

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Rent anekdotiskt har jag alltid fått mycket mil ur Michelin.

Undantaget Pilot Sport 4 som jag har just nu kanske, de kommer inte hålla mer än tills bilen rullat kanske 4000 mil och då är ju en del av den sträckan på vinterhjulen..

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Det är dags för familjebilen att få nya däck till sommaren (235/55-17).

Prioriterar komfort (ljudnivå) och de får gärna rulla lätt och hålla länge. "Körkänsla" är sekundärt (med den bilen) och jag antar att alla etablerade tillverkare levererar däck med acceptabla prestanda vad gäller grepp och vattenplaning.

Kikat runt lite och Michelin Primacy 4 och Goodyear Efficientgrip 2 SUV verkar intressanta (även om bilen tekniskt sett inte är en SUV). Några tankar eller andra förslag?

/Johan
Jag gillar Michelin! Men vilket av dem du än väljer lär du bli nöjd.

magste

Medlem
Lucas ska inte vara inblandad i denna lösningen ;)

Oxid på jordsidan? Generellt? På någon speciell punkt?
Men det kan vara så att jag saknar antingen + eller - kontakt på relät. Ska försöka mäta mer ikväll.
Lucas, mannen som uppfann mörkret!
Är något farsan brukar säga…

SIE

Aktiv medlem
Förra ägaren till min bil gjorde en Dinitrol-behandlig för 2,5 år sedan. Jag har nu fått brev om att det är dags för komplettering/uppföljning, denna kostar isf 2600 kr. Jag kör främst på asfalt i Södra Sverige. Är det värt det?

arcamone

Aktiv medlem
Förra ägaren till min bil gjorde en Dinitrol-behandlig för 2,5 år sedan. Jag har nu fått brev om att det är dags för komplettering/uppföljning, denna kostar isf 2600 kr. Jag kör främst på asfalt i Södra Sverige. Är det värt det?

Vad för bil och ålder? Hur länge äger du bilar generellt? Personligen skulle jag inte betala för det eller ens se det som fördel vid ev köp.

MartinRF

Aktiv medlem
Jag har också fått en sådan uppmaning till 'uppföljning'. Förra bilen ägde jag i drygt 17 år. Dess förste ägare hade kostat på den en Dinitrol-behandling. Det kan inte ha varit helt fel för när jag till slut bytte in den knappt 20 år gammal var den i tämligen gott skick vad gäller rost. Noll 'uppföljningar' under mina 17 år. Jag kör väldigt måttligt under vintern, inget jobbpendlande t.ex. Så är det nu också även om covid-19 ändrat lite på körvanorna. Jag funderar på att strunta i eller åtminstone skjuta på 'uppföljningen'.

/Martin

Emil777

Aktiv medlem
2016 VW T6. Kommer sannolikt äga i minst 5 år till.
Ska du besiktiga snart?
De på Bilprovningen har hjälp mig fint med second opinions gällande skicket under bilen.

Anekdotisk info:
Jag kör en underredesbehandlad bil och bor i vägsaltmeccat.
Nu efter sju år har jag ingen kommentar om rost när jag besiktigat (typ "ser fin ut") eller fått någon påminnelse om re-fill från firman som gjorde behandlingen.

Så jag skulle be om en koll på bilbesiktktningen och ta beslutet sen.
Behöver du inte refill så fick du vips råd att köpa ett nytt DT-swiss EX1700 bakhjul.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer