[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

oxr

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Nu skulle jag behöva lite hjälp. Söker bränslekopplingar 8 mm slang till gänga M16x1,5. Någon som har en aning om var man hittar? Bonus om ni kan hitta M12x1.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

Något sådant? Jag googlade AN6 M16x1,5

Edit: Just den verkar vara en adapter men det var träffar på massor.
 

oxr

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Adaptrar hittar jag, men jag vill inte gå vägen via AN-kopplingar. Det är ju inte direkt någon racer.
 
D

Deleted member 78355

Guest
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Låt en hydraulfirma tillverka slangen, många slangar funkar med bränsle också, dom har ju också dom flesta kopplingarna.
 

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Hört gott om Landsail däck (BMW)


Tjena!

Skulle inte rekommendera min värsta fiende att köra på Landsail. Satt på när jag köpte min nuvarande bil, vattenplaning i 90 med 225 breda däck är allt annat än ok. Hjulspinn när man drar på fullt och växlar till tvåan är inte heller ok. Då har jag typ 260hk, hade jag haft +500 så hade jag köpt det.

Bra däck är inte dyrt idag (om man inte kör på typ 20" och större).

Michelin, Pirelli eller GoodYear (som jag själv kör på nu) är vad jag rekomenderar.

@jomper PS4 på en vardagsbil är ju lite overkill. Även om jag kör GY Eagle F1 på vardagskärran, men jag kör ju rätt aktivt.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
@jomper PS4 på en vardagsbil är ju lite overkill. Även om jag kör GY Eagle F1 på vardagskärran, men jag kör ju rätt aktivt.

Standarddäck vid leverans på 18" hjul. På 19" är det Hankook.

Jag köpte billiga däck från en däckhandlare när jag bodde i Göteborg, Nankang hette de. Tror de kom på koreanska bilar som kom dit med båt, generalagenten vågade inte sälja bilarna med dem på utan bytte. Tror bara jag behövde betala för monteringen, däcken fick jag..

De var verkligen usla. Om det var blött ute spann framhjulen loss vid rödljusen på den gamla Saaben av årsmodell 1984, med förgasarmotor. Tror den hade 100hk.
 

SIE

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Upptäckte precis avskavd lack och början på rost på insteget på min VW T6 2016.

3E7BAE53-F1E9-4D09-9AF1-3B029AE0FEC3.jpeg


0B9B695D-5F81-4E4F-BE3F-7A64141F40DF.jpeg

1: Hur brådis är det att fixa?
2: Vet någon en prisvärd billackeringsfirma runt Göteborg eller längs västkusten?

Tack!
 

42Hz

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Ser inte ut att vara panik, jag skulle ha dragit på "rostomvandlare" och sedan sprayat nån form av zink-grundfärg över tills det blir fixat ordentligt, om det är svårt att hitta i tid på lackfirma.
 

NickPick

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Det viktiga är nog att sluta släpa fötterna, annars blir det lika igen 😁 måste kunna sätta på något skydd kanske?
 

42Hz

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Har fortfarande ett vinande ljud som jag inte lyckas bli av med (Volvo V70), har dryftat detta tidigare i tråden, trodde det var en drivknut men efter ha bytt mellan olika drivaxlar är ljudet fortfarande exakt likadan så återstår väl hjullager eller något annat.

Någon som vet hur ett urtrampningslager låter, påverkar i och ur koppling ljudet? För det spelar ingen roll om jag trycker ner kopplingen eller byter växel. Hade det varit ett hjullager borde ljudet rimligtvis byta karaktär när man svänger?

Blir inte klok på källan till ljudet, låter som det kommer från främre halvan av bilen och lika mycket på båda sidor...
Kan uppdatera med att det var hjullagret som var slut, förarsida fram. Så dom som gissade på det kan skryta med med det! 😋 Så skönt att slippa oroa sig för vad det var som lät!

Tack o lov enkelt att byta, svåraste var att få ut bultarna med "special" skalle (torx?) Som tur var passade 11:and hylsa! En satt som dan dock och fick övertygas men en rörtång...

Sjukt vad grejer man hinner dra fram på kort tid när man mekar.

IMG_20220522_135740-01.jpeg


IMG_20220522_135744-01.jpeg


IMG_20220522_135732-01.jpeg
 

svurr

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
På vägen hem från jobbet i fredags så upptäckte jag att motortemperaturen visade max efter ca 2 mil. Jag stannade och låt den kallna och när jag började köra igen låg temperaturen stabilt "rätt" resterande 3 mil hem. Jag har nu kört ca 15 mil sedan dess och tempen verkar vara som vanligt.

Borde jag börja felsöka det här preventivt eller ska jag hoppas att det var en engångsföreteelse? termostaten byttes i vintras så den borde va ok.

Bilen är en Volvo s40 från 04.
 

Mini_me

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
På vägen hem från jobbet i fredags så upptäckte jag att motortemperaturen visade max efter ca 2 mil. Jag stannade och låt den kallna och när jag började köra igen låg temperaturen stabilt "rätt" resterande 3 mil hem. Jag har nu kört ca 15 mil sedan dess och tempen verkar vara som vanligt.

Borde jag börja felsöka det här preventivt eller ska jag hoppas att det var en engångsföreteelse? termostaten byttes i vintras så den borde va ok.

Bilen är en Volvo s40 från 04.
Kan givaren vara lite buggig? Kokade bilen eller visade den bara en hög temp?

Annars:
Vet inte hur dessa motorer ser ut men kan vara vattenpumpen. Ibland kan själva skoveln lossna från axeln, och såldes stanna. Då blir allt varmt och jobbigt.

Topplock vill jag påstå är ganska sällsynt.
Topplockspackningar ger andra symtom enligt min erfarenhet, ex att vatten försvinner, komp går ut i vattnet och ger ”kokande” egenskaper utan att dra iväg i temp. Plus ryker och jävlas (plus mycket mer).
 

glitch

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Dagens fråga, tänkte fylla i några små stenskott, vi snackar 1 mm knappt, men det har blivit lite rostigt i redan. Bästa knep att preppa? citronsyra? flygrostmedel? Hade en gång i tiden på en stenskottspenna en mini stålborste som hade varit suverän men den försvann. Lacken är fin runtomkring så vill helst hålla mig till en kemisk lösning.
Sen var tanken en dutt rostskyddsprimer och sen färg på det.
 

42Hz

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Dagens fråga, tänkte fylla i några små stenskott, vi snackar 1 mm knappt, men det har blivit lite rostigt i redan. Bästa knep att preppa? citronsyra? flygrostmedel? Hade en gång i tiden på en stenskottspenna en mini stålborste som hade varit suverän men den försvann. Lacken är fin runtomkring så vill helst hålla mig till en kemisk lösning.
Sen var tanken en dutt rostskyddsprimer och sen färg på det.
Köp rostomvandlare, pensla på, gör rent, fyll i färg.
 

ani

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
På vägen hem från jobbet i fredags så upptäckte jag att motortemperaturen visade max efter ca 2 mil. Jag stannade och låt den kallna och när jag började köra igen låg temperaturen stabilt "rätt" resterande 3 mil hem. Jag har nu kört ca 15 mil sedan dess och tempen verkar vara som vanligt.

Borde jag börja felsöka det här preventivt eller ska jag hoppas att det var en engångsföreteelse? termostaten byttes i vintras så den borde va ok.

Bilen är en Volvo s40 från 04.
Låg vätskenivå?
Termostat som börjar trilskas och inte vill öppna?
 

svurr

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Kan givaren vara lite buggig? Kokade bilen eller visade den bara en hög temp?

Annars:
Vet inte hur dessa motorer ser ut men kan vara vattenpumpen. Ibland kan själva skoveln lossna från axeln, och såldes stanna. Då blir allt varmt och jobbigt.

Topplock vill jag påstå är ganska sällsynt.
Topplockspackningar ger andra symtom enligt min erfarenhet, ex att vatten försvinner, komp går ut i vattnet och ger ”kokande” egenskaper utan att dra iväg i temp. Plus ryker och jävlas (plus mycket mer).
Den verkade mest visa hög temperatur, ingen rök eller att det luktade bränt.
Vätske- och olje nivån var ok och såg ut som det skulle.

Att givaren eller termostaten spökat är min nuvarande teori men termostaten är som sagt nästan ny. Vattenpumpen är jag lite osäker på ålder på men om den pajat borde jag inte kunnat köra 15 mil till utan symptom.

Min nuvarande handlingsplan är att inte göra ett skit om det inte dyker upp igen utom att möjligen läsa ut felkoderna och se vad de säger.
 

landen

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Hur mycket ska en bil dra till höger egentligen? Hade inne min på hjulinställning (Transporter T5) och den justerades något, men inte helt nöjd. Mellan två vita pinnar har den dragit mer än halva vägbanan till höger. Medveten om att vägen lutar, men har testat när det inte va någon trafik att köra på motsatt sida då går den typ rakt, men borde väl dra vänster då?

Dämpare, fjädrar, spindelleder bytta nyligen. Däcken ser jämnslitna ut.
 
Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Hur mycket ska en bil dra till höger egentligen? Hade inne min på hjulinställning (Transporter T5) och den justerades något, men inte helt nöjd. Mellan två vita pinnar har den dragit mer än halva vägbanan till höger. Medveten om att vägen lutar, men har testat när det inte va någon trafik att köra på motsatt sida då går den typ rakt, men borde väl dra vänster då?

Dämpare, fjädrar, spindelleder bytta nyligen. Däcken ser jämnslitna ut.
lutningen åt höger på höger väghalva gör vanligen att bilen vill sas klättra upp på skuldran, alltså dra minimalt åt vänster i det läget. resulterar i att höger fram slits mer än det vänstra.

det skall om korrekt inställt vara exakt motsatsen på vänstra sidan av vägbanken. kan t ex testas på vissa motorvägar (andra har högsta punkt mellan vägbanorna).

vanskligt att göra din utvärdering med begagnade däck, för de är trots allt aldrig helt jämnt slitna, bland annat grundat i att nästan all framfart på landsväg alltså sker i svag högerlutning.

du kan ju tillfälligt byta plats höger mot vänster fram och se om det styr åt andra hållet.

det är inte bara hjulvinklarna och däckslitaget som påverkar, även styrservons centralpunkt kan spela in. dvs bilen drar åt sidan även alla vinklar korrrekt inställda och nya däck. även däcktrycket är en faktor. bilen drar åt det hållet som har lägre tryck, men det kan motverkas om den har negativ styrradie.

styrradien kan du lätt konstatera om du vrider hjulen i stillastående, och tittar på vridcentrum. negativ styrradie gör att klättringen upp på skuldran jag beskrev i första stycket ökar.
 

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
lutningen åt höger på höger väghalva gör vanligen att bilen vill sas klättra upp på skuldran, alltså dra minimalt åt vänster i det läget. resulterar i att höger fram slits mer än det vänstra.

det skall om korrekt inställt vara exakt motsatsen på vänstra sidan av vägbanken. kan t ex testas på vissa motorvägar (andra har högsta punkt mellan vägbanorna).

vanskligt att göra din utvärdering med begagnade däck, för de är trots allt aldrig helt jämnt slitna, bland annat grundat i att nästan all framfart på landsväg alltså sker i svag högerlutning.

du kan ju tillfälligt byta plats höger mot vänster fram och se om det styr åt andra hållet.

det är inte bara hjulvinklarna och däckslitaget som påverkar, även styrservons centralpunkt kan spela in. dvs bilen drar åt sidan även alla vinklar korrrekt inställda och nya däck. även däcktrycket är en faktor. bilen drar åt det hållet som har lägre tryck, men det kan motverkas om den har negativ styrradie.

styrradien kan du lätt konstatera om du vrider hjulen i stillastående, och tittar på vridcentrum. negativ styrradie gör att klättringen upp på skuldran jag beskrev i första stycket ökar.
Tjena!

En bil som är helt korrekt drar åt höger på en normalt byggd väg, inget annat.

Drar den halva vägbanan i sidled på 50 meter så är nånting riktigt skevt.

@landen har du bild på protokollet från hjulinställningen?
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
lutar det mycket så. man behöver dock inte köra långt med en modern bil (typ efter 1980) för att konstatera att man vidtagit åtgärder för att kompensera detta.

första generationerna med (överdriven) negativ styrradie var dock lite överdrivna härvidlag.

själv föredrar jag nollpunktsstyrning.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
styrradien kan du lätt konstatera om du vrider hjulen i stillastående, och tittar på vridcentrum. negativ styrradie gör att klättringen upp på skuldran jag beskrev i första stycket ökar.

Det byggs väl inga bilar med negativ scrub idag?
Eller det görs väl kanske, utanför min målgrupp.

Är det original fälgar eller ha du tokat till ET fullkomligt?
 

Jacke89

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Hur mycket ska en bil dra till höger egentligen? Hade inne min på hjulinställning (Transporter T5) och den justerades något, men inte helt nöjd. Mellan två vita pinnar har den dragit mer än halva vägbanan till höger. Medveten om att vägen lutar, men har testat när det inte va någon trafik att köra på motsatt sida då går den typ rakt, men borde väl dra vänster då?

Dämpare, fjädrar, spindelleder bytta nyligen. Däcken ser jämnslitna ut.
Har du kollat nåt så simpelt som lufttryck? Diffar det för mycket då drar det.
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Det byggs väl inga bilar med negativ scrub idag?
Eller det görs väl kanske, utanför min målgrupp.

Är det original fälgar eller ha du tokat till ET fullkomligt?
tror det är rätt vanligt med en lättare negativ. fördel är att bilen inte styr omedelbart i diket vid plötslig framhjulspunktering, typiskt t ex för äldre bmw.
 

RäsTobbe

Medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Hur mycket ska en bil dra till höger egentligen? ....
Stor tung bil med mycket vikt, breda däck, då är det bara att hålla i ratten.
Spelar ingen roll då hur perfekt inställt allt är, vanligt är dock att man blandar ihop däcken vid byte så t ex ett bakhjul hamnar fram, de slits olika, så du kan prova byta plats på däcken.
Jag körde en tung sportbil, extremt breda däck och där vägen lutade 2 grader ville den störtdyka ner i diket, bara att hålla i sig.
Jag kan ju ha fel och något är fel, prova åk på andra sidan vägen där det lutar åt andra hållet, borde dra vänster då istället pga graderingen.
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Yes, såhär såg protokollet ut.
Visa bilaga 557153
med den extra negativa cambern hö fram skulle man i första hand misstänka att den skulle dra vänster?

så eventuellt ställer snedslitna däck till det? den toe out du hade före justering riskerar extra slitage på insidan. att minska den är ju bra, men man kanske inte behöver gå så långt som att köra toe in.

det blir som vanligt en gissningslek vad som händer nere vid asfalten. för att mäta detta irl rekommenderas en trakrite. hör hemma tycker jag hos varje intresserad bilägare.

använder min för kontroll av framvagnen varje gång jag monterar nya däck. välinvesterade få minuter.
 

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Tjena!

Tagene vet ju vad dom gör iallafall. Men cambern på högersidan gör mig lite fundersam. Speciellt i kombo med castern som är över gränsen på den sidan och nära gränsen på andra sidan. På 27k mil händer det en hel del med ett chassie, kan vara dags för nya fjädrar och dämpare.
 

Mini_me

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Protokollet är över 6 månader gammalt, man kan ju ha kört in i allt möjligt på den tiden.

Enda sättet att veta är att sätta upp den i bänken igen.

Caster och Camber sliter sällan däck. Toe äter däck på väldigt kort tid om den står fel.
Ofta är det inte några justeringar att göra, men om detta var en VW T5/T6 så kan man flytta hela "subframen" för att jämna ut värdena. Men baserat på protokollet så hade jag inte gjort det om det var min bil.
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
men negativa cambern hö sida kunde man försöka kompensera med lite mindre toe in där, i förhållande till servons nollpunkt. operationen är smidig göra på egen hand, bara man äger en trakrite. dock kommer det öka deviationen åt höger, den är faktisk rätt ologsk om protokollet fortfarande stämmer, vilket får en att misstänka däcken.

med trakrite är det också lätt detektera glapp i generella termer, genom att jämföra passiv överrullning med lite drag.

det ska nog förresten med korrekta däck och uppgivna vinklar knappt ens vara toe in höger, för mycket negativ camber för det.

hade ändå till en början prövat skifta höger mot vänster framhjul som ett enkelt test, blir det spegelvänt får ju däcken anses huvudmisstänkta. överhuvudtaget svårt ställa och känna av effekt av hjulvinkeljustering med annat än nya däck.
 

landen

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
@kais01 Tackar för expertisen! Visste att Happy skulle leverera :) Jag testar att byta sida på däcken först! Vill minnas att vinterdäcken betedde sig likadant dock, men båda uppsättningarna har ju gått på samma bil så kanske vart knas innan.
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
expertis och expertis. men varit konkret intresserad av dessa frågor och åtminstone hjälpligt påläst sedan min pappa justerade om sin 99a till lättstyrd och neutralstyrd, nästan överstyrd. synlig negativ camber på den.

mycket rolig bil att köra.

lättstyrdheten kom sig av negativ kpi, bilen saknade servo. gav intressant effekt om man gasade med nästan fullt styrutslag, då styrde den in istället för ut.

hoppas du får till det. om det inte blir spegelvändning är nog en ny fyrhjulsmätning aktuell, men först leta efter glapp. en extra bilbesiktning är ett billigt sätt.

men beställ gärna en trakrite, den betalar sig första användningen, och är sedan en förstklassisk försäkring mot framtida liknande problem som du nu drabbats av. t ex kolla upp nästa beggade bil du köper. men det gäller ju förstå vad den mäter, vilket är i huvudsak summan av camber och toe in.

ändå klart konstigt att den inte är vanligare därute.
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Ingen fråga direkt, inte nu iaf. Men en intressant iaktagelse. Skulle mecka bromsar på bilen och märkte när jag skulle ha dit oket att beläggen var ihop lite. Gjorde precis som cyklarna att man bänder isär beläggen och sedan gick det bra! Haha! Allt med bromssystemet är nästan precis som på cykel fast större 😀

_6050007.jpg
 
Topp