[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

landen

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
expertis och expertis. men varit konkret intresserad av dessa frågor och åtminstone hjälpligt påläst sedan min pappa justerade om sin 99a till lättstyrd och neutralstyrd, nästan överstyrd. synlig negativ camber på den.

mycket rolig bil att köra.

lättstyrdheten kom sig av negativ kpi, bilen saknade servo. gav intressant effekt om man gasade med nästan fullt styrutslag, då styrde den in istället för ut.

hoppas du får till det. om det inte blir spegelvändning är nog en ny fyrhjulsmätning aktuell, men först leta efter glapp. en extra bilbesiktning är ett billigt sätt.

men beställ gärna en trakrite, den betalar sig första användningen, och är sedan en förstklassisk försäkring mot framtida liknande problem som du nu drabbats av. t ex kolla upp nästa beggade bil du köper. men det gäller ju förstå vad den mäter, vilket är i huvudsak summan av camber och toe in.

ändå klart konstigt att den inte är vanligare därute.
Igår bytte jag däck, alla fyra. Lite en chansning, men behövdes ändå. Nu går den rakt! Även balansering, otroligt vilken skillnad det va i lite högre farter.
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
alltså till andra nya däck?

då var isf de gamla alltså huvudsakliga boven. dock kan deras problem ha orsakats av en felinställning ffa på toe out, och isf kommer problemen snart tillbaka, med ytterligare en omgång snedkörda däck.

skulle varmt rekommendera inköp av en trakrite, så har du koll.
 

landen

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
alltså till andra nya däck?

då var isf de gamla alltså huvudsakliga boven. dock kan deras problem ha orsakats av en felinställning ffa på toe out, och isf kommer problemen snart tillbaka, med ytterligare en omgång snedkörda däck.

skulle varmt rekommendera inköp av en trakrite, så har du koll.
Jag misstänker att jag blev blåst på de förra däcken. Va svårt att se, då mönstret avtog mycket ute i sidan även på dom nya. Köptes beggade på fälg, nu helt nya däck på samma fälgar.
Yes ska kolla upp det, känns nog som jag hellre betalar mig ur problemet just nu än mer eget jobb. Borde inte ytterligare en hjulinställning nu säkerställa att allt är ok?
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
problemet med hjuinställning är att dels att det är en ögonblicksbild, dels att vid avvikelser från nyproducerad skall vi säga ideal sidolutning (camber), att man får gissa sig till vilken toe man skall ha.

med en trakrite mäter du i kontaktytan precis vad som sker, och jag tycker för fininställning att det är överlägset en vanlig fyrhjulsmätning.

den andra fördelen är att du enkelt snabbt och gratis på egen hand kan kolla upp sakernas tillstånd efter möte med potthål, köp av begagnade däck, eller när du skall köpa bil.
 

Emil777

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Hejsan!
Tänkte ge mig in på att serva själv då garantin på bilen gått ut.

Jag behöver en felkodsläsare tror jag för att kunna t ex släcka varningar för oljebyte mm.

Vilken avkodare jag välja?
Jag har en Mazda 6 (2014) sen om den passar till SAAB 9000 -98 är det bonus.

Dessa tre har jag kollat på.




 

ostrand

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Hejsan!
Tänkte ge mig in på att serva själv då garantin på bilen gått ut.

Jag behöver en felkodsläsare tror jag för att kunna t ex släcka varningar för oljebyte mm.

Vilken avkodare jag välja?
Jag har en Mazda 6 (2014) sen om den passar till SAAB 9000 -98 är det bonus.

Dessa tre har jag kollat på.





OBD2 är lagkrav på alla bilar från 1996 och fram så det ska funka på båda bilarna. Biltemas funkar. det finns diverse appar för Android för att släcka felkoder, funkar bra.
 

Emil777

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
OBD2 är lagkrav på alla bilar från 1996 och fram så det ska funka på båda bilarna. Biltemas funkar. det finns diverse appar för Android för att släcka felkoder, funkar bra.
Aha, tack för snabbt svarat!

Känns i så fall som Biltema är prisvärt för det jag har behov av.
Funderade faktskt på en blåtandsuppkopplad först, men jag tror en trådad kan vara mer plug-n-play.

Tackar !
 

landen

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Hejsan!
Tänkte ge mig in på att serva själv då garantin på bilen gått ut.

Jag behöver en felkodsläsare tror jag för att kunna t ex släcka varningar för oljebyte mm.

Vilken avkodare jag välja?
Jag har en Mazda 6 (2014) sen om den passar till SAAB 9000 -98 är det bonus.

Dessa tre har jag kollat på.




Hade hållit mig borta från billiga grejer från Biltema. Till min T5 visade Biltemas läsare för 299kr koder som inte verkstaden kunde hitta. Jag bytte två luftmassemätare i onödan. Köpte sen en OBD Eleven som har varit pålitlig. Ska du bara släcka servicelampa osv funkar nog det mesta.
 

ostrand

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Aha, tack för snabbt svarat!

Känns i så fall som Biltema är prisvärt för det jag har behov av.
Funderade faktskt på en blåtandsuppkopplad först, men jag tror en trådad kan vara mer plug-n-play.

Tackar !
Blåtand har funkat för mig, kör alltid med mobilen.
 

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
OBD2 är lagkrav på alla bilar från 1996 och fram så det ska funka på båda bilarna. Biltemas funkar. det finns diverse appar för Android för att släcka felkoder, funkar bra.

Tjena!

I Kalifornien ja, i Europa från 2001 om det är bensindrivna, 2003 om det är diesel.
9000 från 96 kan ha antingen OBD1 eller 2, lite olika när den är tillverkad.
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Verkar vara svårt att köpa i Sverige, har du koll på vart man kan få tag i en?
jag köpte min på micro bildelar, när det begav sig;)

england verkar vara bästa tillgången, och vill du slippa strul med moms och tull är amazon.co.uk helsmidigt.

kan berätta att jeg fetttade om glidrullarna efter några år, sedan har den varit bekymmersfri. man bör ändå akta den för grus och sand, som kan ta sig in mellan plattorna.

(ot)passa på att beställa true tension banana slip all weather lube när du ändå är inne på den sidan. till cykelkedjan alltså..
 

Trim

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Tjena!

I Kalifornien ja, i Europa från 2001 om det är bensindrivna, 2003 om det är diesel.
9000 från 96 kan ha antingen OBD1 eller 2, lite olika när den är tillverkad.
De tidigare hade hade inte ABS brorsan köpte USA tillverkad sådana tidiga där saknas ABS hade inte kommit standard då på bilar.
 

Fredrik S

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
problemet med hjuinställning är att dels att det är en ögonblicksbild, dels att vid avvikelser från nyproducerad skall vi säga ideal sidolutning (camber), att man får gissa sig till vilken toe man skall ha.

med en trakrite mäter du i kontaktytan precis vad som sker, och jag tycker för fininställning att det är överlägset en vanlig fyrhjulsmätning.

den andra fördelen är att du enkelt snabbt och gratis på egen hand kan kolla upp sakernas tillstånd efter möte med potthål, köp av begagnade däck, eller när du skall köpa bil.
Vad mäter en trackrite? Är det bara toe?

Jag ska byta fjädrar fram på min bil och har sett att både camber och caster står som "non adjustable" i servicemanualen.

Funderar på om man eventuellt skulle kunna klara sig med bara kontroll med trackrite efter bytet.
 

SIE

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Vw T6 2016, ”fel på glödlampa”-lampan är igång:

C392600C-4EAE-4E4E-A402-2C36157B46A5.jpeg


Kollat lamporna fram och bak och de lyser som de skall.
Enligt bruksanvisningen skall ”fel-lampan” dessutom endast lysa om samtliga glödlampor är paj.

¿Que pasa?

Edit, bonusfråga: vet någon en hygglig verkstad för småfix söder om älven i Göteborg? Vw har ju evighetslånga väntetider och har under mitt år som Vw-ägare inte direkt imponerat..
 
Senast ändrad:

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Vw T6 2016, ”fel på glödlampa”-lampan är igång:

Visa bilaga 563521

Kollat lamporna fram och bak och de lyser som de skall.
Enligt bruksanvisningen skall ”fel-lampan” dessutom endast lysa om samtliga glödlampor är paj.

¿Que pasa?

Edit, bonusfråga: vet någon en hygglig verkstad för småfix söder om älven i Göteborg? Vw har ju evighetslånga väntetider och har under mitt år som Vw-ägare inte direkt imponerat..

Tjena!

Den lyser när en lampa går sönder. Du har ett gäng lampor att kolla. Fram har du två halvljus, två helljus, två positionslampor/Drl, två blinkers och kanske två dimljus. På sidorna har du sidoblinkers och bak har du positionsljus, tre bromsljus, nummerskyltsbelysning, dimljus, backljus och blinkers.
 

SIE

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Tjena!

Den lyser när en lampa går sönder. Du har ett gäng lampor att kolla. Fram har du två halvljus, två helljus, två positionslampor/Drl, två blinkers och kanske två dimljus. På sidorna har du sidoblinkers och bak har du positionsljus, tre bromsljus, nummerskyltsbelysning, dimljus, backljus och blinkers.
Tack! Låter mycket rimligare än bruksanvisningens ”lyser endast när alla lampor är paj”.
Min 10 år äldre Audi hade iaf hyfs nog att berätta vilken lampa som var död..
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Vad mäter en trackrite? Är det bara toe?

Jag ska byta fjädrar fram på min bil och har sett att både camber och caster står som "non adjustable" i servicemanualen.

Funderar på om man eventuellt skulle kunna klara sig med bara kontroll med trackrite efter bytet.
den mäter kan man säga summan av camber och toe.

det är en värdefull egenskap, eftersom cambern så tydligt påverkar den reella effekten av toe. utan trakrite blir det därför en gissningslek hur mycket man skall kompensera toe.

med en trakrite kan man finjustera detta.

man kan också använda den till att detektera glapp, om man nu inte märkt av det ute på vårt spåriga vägnät. om det blir olika värden om man passivt rullar över plattan jämför med driv eller broms indikerar det glapp.

tror den är lite för enkel för sitt eget bästa, egentligen konstigt att den inte finns hos varje hemmamekare. det är liksom svårt att tro om en så enkel apparat att den skall vara att lita på, men i min ägo har den varit klockren.

principen går alltså ut på att ena hjulet i hjulparet greppar asfalten, det andra rullar över plattan som med en visare indikerar hur mycket plattan förskjuts i sidled. om det plogar vill säga. idealiskt för framvagnen är att det nätt och jämnt plogar. bak kan det gärna ploga lite mer, och de flesta bilarna är fast inställda for life med ganska mycket plog där.
 

SIE

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Tjena!

Den lyser när en lampa går sönder. Du har ett gäng lampor att kolla. Fram har du två halvljus, två helljus, två positionslampor/Drl, två blinkers och kanske två dimljus. På sidorna har du sidoblinkers och bak har du positionsljus, tre bromsljus, nummerskyltsbelysning, dimljus, backljus och blinkers.
Passar nog på att boka en tid hos optikern när jag ändå är inne på det här med felsökning..
B8AC77B5-D5AA-40B8-B74F-CDFA326A2F46.jpeg
 

Trim

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
CANBUS de är data lapa tänd fel vet inte om det är när bilen står längre dragit ur batteriet på gränsen till starta motorn på bil hade en Volvo ocean race med de där blinkers tänd var firmans bil skulle havit ladd i bagaget Utah går direkt batteri MC eller solsell laddare med cigg propp.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
CANBUS de är data lapa tänd fel vet inte om det är när bilen står längre dragit ur batteriet på gränsen till starta motorn på bil hade en Volvo ocean race med de där blinkers tänd var firmans bil skulle havit ladd i bagaget Utah går direkt batteri MC eller solsell laddare med cigg propp.

Precis.
 

Fishy

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Nu ska tjärfläckarna bort! Funderar på att köpa Biltemas ”Tjär- och asfaltsborttagare”.
Någon som har provat denna produkt eller
kan rekommendera något annat?
 

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Passar nog på att boka en tid hos optikern när jag ändå är inne på det här med felsökning..
Visa bilaga 563677

Tjena!

Känn dig inte ensam, en trasig positionslampa fram är med råge det vanligaste felet på besiktningen. Fast folk har kollat lamporna innan. De flesta tänke inte på hur många lampor som ska lysa fram.
 

Trim

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
CANBUS och ABS lampan blinkers på Volvo och Opel vivaro ABS när batteriet är svagt vet inte om det är fel kod släck på Volvo men vivaro är det det på ABS.
 

TBone

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Om man är i behov av en liten skåpbil är man då fel ute om man köper en sån här Toyota Proace?

Tjena!

Behöver du ofta köra utanför storstan, eller är det främst för leveranser i Stockholm? Om det senare så finns det ju en del eldrivna skåp för samma pengar eller lite till. Dom flesta har ju rätt kort räckvidd, men ska du bara transportera bärs till Gamla Stan så funkar det ju skitbra.
 

SIE

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Tjena!

Känn dig inte ensam, en trasig positionslampa fram är med råge det vanligaste felet på besiktningen. Fast folk har kollat lamporna innan. De flesta tänke inte på hur många lampor som ska lysa fram.
Hygglig timing med besiktningen förra veckan där 🙂
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Vilken laddbox ska jag välja? Ska jag ta en dubbel med en gång (finns såna?)?

Nej, finns ingen som helst orsak att köpa Chargeamps Aura skulle jag säga. Kostar mer än dubbelt så mycket som två enkelboxar.

Easee är det enkla valet, kostar 5000-6000 installerad och klar, har inbyggd 4G så du behöver inte ha wifi eller dra kabel för kommunikation. Nackdel är att du behöver ha uppkoppling och den är beroende av molntjänsten för att ha någon intelligens. Har du modern elmätare så kostar effektmätare som pratar wifi med easee cloud under tusenlappen, då sänks laddboxens effekt om det behövs.

Säkra inte upp slentrianmässigt, bilen blir ändå klar över natten i 99 fall av 100.

Planerar du solceller finns det mer att ta hänsyn för att nyttja dem på bästa vis, då gäller andra råd och jag inte lika insatt. Zappi pratar många om.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Nej, finns ingen som helst orsak att köpa Chargeamps Aura skulle jag säga. Kostar mer än dubbelt så mycket som två enkelboxar.

Easee är det enkla valet, kostar 5000-6000 installerad och klar, har inbyggd 4G så du behöver inte ha wifi eller dra kabel för kommunikation. Nackdel är att du behöver ha uppkoppling och den är beroende av molntjänsten för att ha någon intelligens. Har du modern elmätare så kostar effektmätare som pratar wifi med easee cloud under tusenlappen, då sänks laddboxens effekt om det behövs.

Säkra inte upp slentrianmässigt, bilen blir ändå klar över natten i 99 fall av 100.

Planerar du solceller finns det mer att ta hänsyn för att nyttja dem på bästa vis, då gäller andra råd och jag inte lika insatt. Zappi pratar många om.
Bara en liten varning för Easee. De är billiga till mer än priset. Tydligen väldigt många trasiga, strulande boxar. Tur kan man alltid ha, men nog är det biltema över kvallitern....
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Spännande. Jag har aldrig förr hört någon säga så förut, var har du hört det? Jag är med i ett gäng elbilsgrupper på fejjan men har inte ens hört om en som pajat. De är ju ändå extremt vanliga. Har läst en del negativt om andra vanliga laddare men då mer att de har sönder ombordladdaren i vissa bilar.

Vi har 24 Easee Charge i vår BRF-installation, inga problem alls än så länge. Fem års garanti så vi får
väl hoppas att ev problem visar sig innan dess. :)
 

TBone

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Tjena!

Behöver du ofta köra utanför storstan, eller är det främst för leveranser i Stockholm? Om det senare så finns det ju en del eldrivna skåp för samma pengar eller lite till. Dom flesta har ju rätt kort räckvidd, men ska du bara transportera bärs till Gamla Stan så funkar det ju skitbra.
Främst för leveranser i Stockholm så 15 mil skulle funka i normalfallet. Det blir dock en del längre resor till mässor och dylikt så det skulle kännas drygt att behöva ladda 3-4 gånger för att ta sig till Skåne...
 

Trim

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Malmbergs de har laddbox 7.4kw och 22 kw de är säkrar med 40 amp de är effekt vakt kraft full AC laddning men de är dyrt säkra upp om går kraft ledning till det också.

De flest har 16 amp för hus med 11kw med effekt vakt sedan är ju laddning inte från max tomt batteri tid laddning görs oftast utan påfyllnad laddning.
 

lundatok

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Kikade just på den @Mike å verkar luta åt att skaffa två separata boxar, dubbelboxen kostade ju som tre vanliga boxar? Får se var vi ska sätta dom bara, kommer inte bli snyggt...
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
apropå citrus degreaser, visste ni att insidan på citrusskal är ganska effektivt till att torka bort oljefläckar på t ex fingrar eller underben.. :)
 

SIE

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Jag har bilnyckel av denna typ:
1871D68F-7005-4CD3-ACDA-5ED930029188.jpeg

Skulle vilja ha en kopia på endast den mekaniska biten, dvs en badsäker bilnyckel. Så länge den öppnar dörren kan jag lämna den fullvärdiga nyckeln i bilen (för att väl inne avaktivera larmet).
Gör vilken låssmed som helst detta?

Även kollat på s k surf lock att hänga utanpå bilen känns inte som en lösning som försäkringsbolaget anser vara reko.

Edit: inser nu att försäkringsbolag, iaf i vissa länder, inte anser det vara ok att lämna bilnyckeln i bilen heller. Knepigt detta..
 
Senast ändrad:

fhloston

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Jag har bilnyckel av denna typ:
Visa bilaga 565169
Skulle vilja ha en kopia på endast den mekaniska biten, dvs en badsäker bilnyckel. Så länge den öppnar dörren kan jag lämna den fullvärdiga nyckeln i bilen (för att väl inne avaktivera larmet).
Gör vilken låssmed som helst detta?

Även kollat på s k surf lock att hänga utanpå bilen känns inte som en lösning som försäkringsbolaget anser vara reko.

Edit: inser nu att försäkringsbolag, iaf i vissa länder, inte anser det vara ok att lämna bilnyckeln i bilen heller. Knepigt detta..

Det ser ut som en volvonyckel. Har du volvo on call? Går det att lämna ordinarie nyckel i bilen och låsa och låsa upp med appen? Förutsatt att du har telefonen med dig när du badar, och försäkringsproblematiken...
 

Liknande trådar

Topp