[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

SIE

Aktiv medlem
Det ser ut som en volvonyckel. Har du volvo on call? Går det att lämna ordinarie nyckel i bilen och låsa och låsa upp med appen? Förutsatt att du har telefonen med dig när du badar, och försäkringsproblematiken...
Nä, en VW-nyckel från 2016. Inge hightech-knight rider-trolleri i den.

ooms

Aktiv medlem
Det ser ut som en volvonyckel. Har du volvo on call? Går det att lämna ordinarie nyckel i bilen och låsa och låsa upp med appen? Förutsatt att du har telefonen med dig när du badar, och försäkringsproblematiken...
Även om det gick, skulle jag aldrig nånsin låsa in den riktiga nyckeln i bilen för att istället förlita mig på en app. Själva förutsättningen för att använda en app är ju att det finns ett säkert alternativ att ta till när appen fallerar (för det kommer den göra, förr eller senare).

Kneecap

Aktiv medlem
Jag har bilnyckel av denna typ:
Visa bilaga 565169
Skulle vilja ha en kopia på endast den mekaniska biten, dvs en badsäker bilnyckel. Så länge den öppnar dörren kan jag lämna den fullvärdiga nyckeln i bilen (för att väl inne avaktivera larmet).
Gör vilken låssmed som helst detta?

Även kollat på s k surf lock att hänga utanpå bilen känns inte som en lösning som försäkringsbolaget anser vara reko.

Edit: inser nu att försäkringsbolag, iaf i vissa länder, inte anser det vara ok att lämna bilnyckeln i bilen heller. Knepigt detta..

Tjena!

Det ska gå att kopiera bara bladet till VAGs nycklar.

Alternativt så monterar man bort bladet från extranyckeln och använder det.

fhloston

Aktiv medlem
Även om det gick, skulle jag aldrig nånsin låsa in den riktiga nyckeln i bilen för att istället förlita mig på en app. Själva förutsättningen för att använda en app är ju att det finns ett säkert alternativ att ta till när appen fallerar (för det kommer den göra, förr eller senare).

Hehe, och vad gäller VOC så har min inte funkat på två år. Den säger att bilen används, så det går inte att kontrollera något, främst värmaren. VOC-supporten har tipsat om några saker, som inte funkar, och då hänvisar de till verkstad för att återställa. Verkstaden säger bara att de kan inte göra något med VOC och hänvisar till supporten.
Behöver jag säga att jag säger upp abonnemanget? Jag fick något år gratis när jag frågade vad jag betalar för när inget funkar…

magste

Medlem
Eller nån sån däringa vattentät liten förvaringspåse/box som man har runt halsen som ett halsband?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Det är nuvarande lösningen och den är rätt bra! Men lite klumpig.

Alltså def inte en bilfråga som sådan, men mitt husfarstips tips ang bilnyckel på strand är följande: klipp itu en solkrämsburk (med fördel använd och urdiskad). Efter du låst bilen pillar du ner nyckeln i burken och sätter ihop den igen. Det kommer vara lite knasigt osv men det märks inte när du sedan knölar ner solkrämen bland all annan skit du har i din strandkasse. Sen är du sejf om någon får för sig att sno bilnyckeln. Klart bättre än att ha nyckeln i skon som svennebanan kör med.

fiskarn

Aktiv medlem
Jag har bilnyckel av denna typ:
Visa bilaga 565169
Skulle vilja ha en kopia på endast den mekaniska biten, dvs en badsäker bilnyckel. Så länge den öppnar dörren kan jag lämna den fullvärdiga nyckeln i bilen (för att väl inne avaktivera larmet).
Gör vilken låssmed som helst detta?

Även kollat på s k surf lock att hänga utanpå bilen känns inte som en lösning som försäkringsbolaget anser vara reko.

Edit: inser nu att försäkringsbolag, iaf i vissa länder, inte anser det vara ok att lämna bilnyckeln i bilen heller. Knepigt detta..
Jag gjorde en kopia på nyckeln till min Golftrea när jag inte visste den hade startspärr. Det gick att öppna bilen och även starta den, dock dog den på någon sekund. Höll man den riktiga nyckeln nära funkade det också. Men det är väl inte klockrent att lämna en riktig nyckel i bilen kanske..

kais01

Aktiv medlem
Nä, en VW-nyckel från 2016. Inge hightech-knight rider-trolleri i den.
ja, elektronisk startspärr lär din nyckel ha, den sitter i själva nyckeldelen och läses av med trådlös teknik av en mogrunk i tändningslåset. och startspärr sitter även i med bilen eventuellt levererade manuella nycklar utan batteri och sändare för dörröppning

köper du en sådan manuell reservnyckel från vag lär den förstås ha startspärr i sig, och kosta därefter. kan ju finna en bonus med det, men din ide om ett nyckelämne utan startpärr tycker jag är finurlig. bilen blir ju inte stulen med hjälp av den iaf:)

ot: uppskattar funktionen alla fönsterhissar ned på en gång, när du skall äntra bilen en varm sommardag. de flesta vet inte att deras bil har finessen, som vanligen aktiveras när man håller ned öppningsknappen länge, när man står helt nära bilen

BJS

Aktiv medlem
ja, elektronisk startspärr lär din nyckel ha, den sitter i själva nyckeldelen och läses av med trådlös teknik av en mogrunk i tändningslåset. och startspärr sitter även i med bilen eventuellt levererade manuella nycklar utan batteri och sändare för dörröppning

köper du en sådan manuell reservnyckel från vag lär den förstås ha startspärr i sig, och kosta därefter. kan ju finna en bonus med det, men din ide om ett nyckelämne utan startpärr tycker jag är finurlig. bilen blir ju inte stulen med hjälp av den iaf:)

ot: uppskattar funktionen alla fönsterhissar ned på en gång, när du skall äntra bilen en varm sommardag. de flesta vet inte att deras bil har finessen, som vanligen aktiveras när man håller ned öppningsknappen länge, när man står helt nära bilen
De flesta BMW förare vet inte om ett annat coolt knep. När man kör och skall svänga så finns det faktist en spak på motsatt sida av ratten där "spruta illaluktande vätska på cyklister" spaken sitter. Där finns det oftast en spak som om man för den uppåt blinkar det på höger sida av bilen och för man den neråt blinkar det på vänster sida av bilen. Helt galet - måste vara ett odukumenterat påskägg!

ooms

Aktiv medlem
De flesta BMW förare vet inte om ett annat coolt knep. När man kör och skall svänga så finns det faktist en spak på motsatt sida av ratten där "spruta illaluktande vätska på cyklister" spaken sitter. Där finns det oftast en spak som om man för den uppåt blinkar det på höger sida av bilen och för man den neråt blinkar det på vänster sida av bilen. Helt galet - måste vara ett odukumenterat påskägg!
Gäller tydligen de flesta i Stockholmsområdet också, oavsett bilmärke. Värst verkar de vara söder om stan enl tillgänglig fakta.

magste

Medlem
Äh, de provar säkert rycka i spaken men troligen har de inte fyllt på blinkerfliud.

MagerValp

Aktiv medlem
de flesta vet inte att deras bil har finessen, som vanligen aktiveras när man håller ned öppningsknappen länge, när man står helt nära bilen
Eller när man sätter sig ner (på nyckeln) och ska käka en glass och bilen helt plötsligt vevar ner alla rutor 50 m bort...

kais01

Aktiv medlem
Eller när man sätter sig ner (på nyckeln) och ska käka en glass och bilen helt plötsligt vevar ner alla rutor 50 m bort...
man brukar för fönsterhissfunktionen behöva befinna sig inom några meter från bilen.

om man på större avstånd utan att märka det råkar låsa upp endast dörrlåsen via en fickringning låses dörrarna automatiskt efter någon halv minut.

Kneecap

Aktiv medlem
man brukar för fönsterhissfunktionen behöva befinna sig inom några meter från bilen.

om man på större avstånd utan att märka det råkar låsa upp endast dörrlåsen via en fickringning låses dörrarna automatiskt efter någon halv minut.

Tjena!

Mina rutor (både på Audi och Volvo) går ner på femtio meters håll. En äldre bil har inte en susning hur långt bort nyckeln är, vara att den har mottagning. Tveksam om det finns någon bil som har den funktionen. Volvon är från 2016

marr

Moderator
Forumvärd
Tjena!

Mina rutor (både på Audi och Volvo) går ner på femtio meters håll. En äldre bil har inte en susning hur långt bort nyckeln är, vara att den har mottagning. Tveksam om det finns någon bil som har den funktionen. Volvon är från 2016
Samma på min skoda...

Undrar var all denna info kommer ifrån som dyker upp här ibland?

kais01

Aktiv medlem
Tjena!

du behöver inte vara tveksam. min bil har den, en a2 från 2005. även noggrannt förklarat i instruktionsboken.

bilen köpt ny av mig i tyskland, kanske andra krav där. hursom bra att man måste vara nära bilen för att aktivera funktionen. rätt självklart när man tänker efter.

Kneecap

Aktiv medlem
du behöver inte vara tveksam. min bil har den, en a2 från 2005. även noggrannt förklarat i instruktionsboken.

bilen köpt ny av mig i tyskland, kanske andra krav där. hursom bra att man måste vara nära bilen för att aktivera funktionen. rätt självklart när man tänker efter.

Tjena!

Den funktionen har dom ju isåfall slopat på nyare, jag har en -07a

kais01

Aktiv medlem
det är väl som i cykelvärlden, man passar på att spara där det går.

till låsen funkar fjärren bortåt 200m, lite onödigt kanske.

kom att tänka på ett fenomen vid disneyland i florida, folk hittar inte igen sin hyrbil när de ska hem. men de kommer ihåg tiden när de stod i kön vid insläppet, och det syns väl kanske också på något kvitto. personal har dock dirigerat in besökarna till olika parkeringar enligt en viss planering, och två snubbar i en golfbil åker runt på rätt område och blippar fjärren tills man hittar bilen:)

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Har problem med att stänga gardinen i taket på v90. Nån som vet vad det kan vara? Verkar inte som den fastnar utan stannar själv

oxr

Aktiv medlem
Om man är i behov av en liten skåpbil är man då fel ute om man köper en sån här Toyota Proace?
Det är ju en ganska lagom storlek, men det är ungefär det jag vet. Förväntar du dig att få köpa en japansk kvalitetsbil så kommer du nog bli besviken. Den är fransk, och heter egentligen Peugeot Expert/Citroën Jumpy. Sen tror jag inte det är något problem, tror det är rätt bra bilar.

kais01

Aktiv medlem
Det är ju en ganska lagom storlek, men det är ungefär det jag vet. Förväntar du dig att få köpa en japansk kvalitetsbil så kommer du nog bli besviken. Den är fransk, och heter egentligen Peugeot Expert/Citroën Jumpy. Sen tror jag inte det är något problem, tror det är rätt bra bilar.
då kanske man slipper den typiska toyotakänslan med trög styrning typ buss utan servo på landsväg, och att det trots för mjuk fjädring och brist på krängningshämning den svenska asfalten förmedlar sin ojämnhet ständigt rakt upp i ryggslutet?

detta tillsammans med toyotas astronomiskt bättre kundhantering låter som en rätt vettig kombo?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Ford Focus 2012 som fått massa negativ camber och blivit låg (?) bak, däcken helt slut på innerkanten. Går inte att justera, fjädrarna är inte av. Några tips?

Däcken är dessutom vågigt slitna så bilen låter bakifrån näter man kör, trodde det var hjullager först men det är däcken som punktvis är slitna till corden..

Kan sakna lite info då det inte är vår bil..

HejaSverige!

Aktiv medlem
Måste ju vara någon kollapsad bussning/kulled eller något annat trasigt i upphängningen, känns/syns säkert om man hissar upp och ruckar i hjulet.

BJS

Aktiv medlem
Ford Focus 2012 som fått massa negativ camber och blivit låg (?) bak, däcken helt slut på innerkanten. Går inte att justera, fjädrarna är inte av. Några tips?

Däcken är dessutom vågigt slitna så bilen låter bakifrån näter man kör, trodde det var hjullager först men det är däcken som punktvis är slitna till corden..

Låter väl ändå som kassa fjädrar? Sänker man bilen behöver man byta till eftermarknadsdelar med större justermån för att få godtagbar camber. Är inte bilen medvetet sänkt så kan man ju gissa på trötta fjädrar?

Eller skadade/slitna prylar i upphägningen. Riv och leta - brukar inte vara raketforskning

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Eftersom jag trodde det var hjullager så var det första vi gjorde att leta glapp någonstans, har känt runt och dragit i allt men hittar inget. Används av två pensionärer och sällan med någon last att tala om.

Bilen har bara gått 12000 mil, är original i allt men fjädrarna känns ändå som det rimligaste. Får in två fingrar mellan däck och fälgkant bak så den ser ju bra låg ut.. klart högre fram.

NON

Aktiv medlem
Nu vet inte jag hur man kommer åt att undersöka fjädrarna på bilen i fråga, men det räcker med att en del av översta varvet på fjädern gått av för att bilen skall sjunka ihop.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Bak ser man ganska bra, lyfte fjädern ur sätet både uppe och nere med ett litet koben och tyckte det såg bra ut. Men det går säkert att missa om det fattas lite i änden. Tror analysen att något är fel med fjädrarna är rätt.

Valhalla_

Aktiv medlem

Nog måste det väl gå att justera? Ser inte ut att vara en fast axelbalk utan det är ju individuell upphängning med div länkar etc. Brukar ju normalt sett vara en excenteisk bricka på någon av skruvarna så man kan justera.

Å andra sidan, har den blivit låg (fjädrarna på väg att gå av?) så lär den ju få mer camber i och med det

1660201405575.png

Kneecap

Aktiv medlem
Nog måste det väl gå att justera? Ser inte ut att vara en fast axelbalk utan det är ju individuell upphängning med div länkar etc. Brukar ju normalt sett vara en excenteisk bricka på någon av skruvarna så man kan justera.

Å andra sidan, har den blivit låg (fjädrarna på väg att gå av?) så lär den ju få mer camber i och med det

Visa bilaga 573497

Tjena!

Går inte att justera cambern på den bakvagnen utan att köpa eftermarknadsdelar. Men om @jomper kan lyfta på fjädern med ett koben utan att lossa stötdämparen så är fjädern utmattad. Om han inte tagit i för kung och fosterland.
Mycket släp/husvagn eller bara tunga stenar? Är inte ovanligt på V50 att fjädrarna utmattas av tunga släp, är ju samma bakvagn på dom.

MartinRF

Aktiv medlem
Bytte fjädrar bak på mina föräldrars 245:a i mitten av 80-talet. Det blev ett riktigt lyft för den bilen både bildligt och bokstavligt talat. Då var den ca. 10 år och hade gått kanske 20-tusen mil. Fjädrarna var inte trasiga, bara trötta.

Ljusblå metalic med orange baklucka och mörkblå motorhuv. Rost var på modet på den tiden.

/Martin

PJF

Aktiv medlem
Tjena!

Brukar ju dock synas på änden om den har gått av. Dessutom vanligare med utmattade fjädrar än brustna fjädrar på dom bakvagnarna.
Mja, inte alltid.

Ok. Jag har just köpt en Focus 08. Samma bakvagn, men inte tittat nåt på den än.
Men på bilar efter ca 1990 så är fjäderbrott vanligt. Vanligare än att dom mattas av så det syns.

Men att däcken slits så dom blir vågiga är mer underligt. För det tyder på nåt annat än fjädrarna.

Nu är den dock nyare än det jag brukar skruva på.

Kneecap

Aktiv medlem
Mja, inte alltid.

Ok. Jag har just köpt en Focus 08. Samma bakvagn, men inte tittat nåt på den än.
Men på bilar efter ca 1990 så är fjäderbrott vanligt. Vanligare än att dom mattas av så det syns.

Men att däcken slits så dom blir vågiga är mer underligt. För det tyder på nåt annat än fjädrarna.

Nu är den dock nyare än det jag brukar skruva på.

Tjena!

Jag har då aldrig sett en brusten fjäder där brottet inte sett ut som ett brott.

V70N är det inte speciellt vanligt med fjäderbrott, men väldigt många sjunker ihop. Mercedes är ju inte helt okända för det också, försvann väl nånstan runt 05 dock.

Ja det kan vara bussningarna i länkarmarna också. Dom främre.

BJS

Aktiv medlem
Tjena!

Jag har då aldrig sett en brusten fjäder där brottet inte sett ut som ett brott.

V70N är det inte speciellt vanligt med fjäderbrott, men väldigt många sjunker ihop. Mercedes är ju inte helt okända för det också, försvann väl nånstan runt 05 dock.

Ja det kan vara bussningarna i länkarmarna också. Dom främre.
Pendlar väl genom åren och modellerna om felet blir brott eller plastisk deformation....

kais01

Aktiv medlem
kassa bärarmslagringar och bussningar togs upp av kneecap, kan hos vissa bilar markant öka negativa cambern bak, men vet inte om det kan vara aktuellt just med focus...

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag kunde lyfta änden på fjädern ur sätet inkl gummiklossen den låg i, och såg att hela fjädern låg i sätet i toppen. Bilen var lyft alltså. Men definitivt inget fjäderbrott.

Närmaste verkstad som kunde göra hjulinställning hävdade hur som helst att det bara var hjulinställningen som var off men jag är skeptisk, både till att felaktig hjulinställning ska göra så att överkant på hjulet är flera centimeter längre än än underkanten (väldigt synligt med ögat) och att bilen blir 4-5 cm lägre bak. Och som Kneecap säger, det ska inte ens gå att justera camber bak.

Vi får väl se, jag följer upp igen när jag vet mer, tyvärr är vi inte på plats längre så det är på distans :)

Aktiv medlem
Att mäta är att veta!
Ta reda på hur du mäter höjden fram och bak. Mät och jämför med vad det ska vara enligt tillverkaren. Det brukar finnas uppgifter i verstadshandböcker.

Valhalla_

Aktiv medlem
En fråga, åt en vän.
Täcker glasförsäkring om rutans limning släpper? Eller räknas det bara om det gått sönder?

Aktiv medlem
Länsförsäkringars villkor:

"Ersätter om du behöver laga eller byta ut en glasruta på grund av en spricka eller ett stenskott."

Släpper limmet bli det en glipa och inte en spricka, så förmodligen gäller inte glasförsäkringen.

Jag råder din vän att råka få ett stenskott på rutan innan han, eller hon, åberopar försäkringen.

Liknande trådar

Köp & Sälj

Topp