Det är så otroligt smidigt, bara att skruva upp locket och dra upp filtret. Helt obegripligt att inte alla gör så när tekniken funnits länge.
Det sitter ett oljefilterhus monterat på motorn, och därinne finns ett insatsfilter. Googlade fram en exempelbild:Sitter det inbyggt i motorn då eller hur funkar det? Jag menar med "skruva upp locket"
Sitter det inbyggt i motorn då eller hur funkar det? Jag menar med "skruva upp locket"
Det sitter ett oljefilterhus monterat på motorn, och därinne finns ett insatsfilter. Googlade fram en exempelbild:
Visa bilaga 594716
Hade en ”rolig” V70 en gång.Kärringstopp när vi skulle svänga ut på 45:an igår. Felmeddelande på startspärren, blockar startmotorn. Knuffar V70:n ur vägen. Ringer dottern, tömmer bilen, hem efter min A6, vidare till Gbg. Letar bil på blocket och hoppas en asteroid pulvriserar Volvon. Hoppas Audin håller hem imorgon med nyopererad och gipsad fru🤔
Då vågar jag nog montera på lite hursomhelst då :)Satte på vinterdäcken igår. Förra ägaren eller däckverkstaden hade märkt två hjul HF :) Ser lite lustigt ut. Gillar plåtfälg, så jag kör utan kapslar året om.
Skulle ju också kunna bero på att sommardäck ganska ofta är bredare och med lägre profil?En spaning efter bytet till vinterdäck är att jag nu sen 2016 slitit ut två uppsättningar bättre begagnade sommardäck på samma bil. Båda uppsättningarna har slitits så jag haft skäl att fundera över hälsan i hjulupphängningarna, ojämn och snett. Trots ok värden när jag kollat.
Men vinterdäcken, som rullar väldigt mycket mindre förvisso men kanske är nedslitna ungefär halvvägs nu, är perfekt jämnt slitna utan några skillnader jag kan se mellan sig (roterar dem på bilen vid varje byte).
Ska jag tolka detta som att det är mitt körsätt på sommaren och inte utrustningen det är fel på? Ska det verkligen vara så..?
205/55-16 respektive 225/45-17 mot vinterdäckens 195/60-16. Om jag inte minns helt fel. Så lite skillnad men inte stor mellan 16”-uppsättningarna.Skulle ju också kunna bero på att sommardäck ganska ofta är bredare och med lägre profil?
Jag kör ju avsevärt lugnare med vinterdäck framförallt, av flera skäl. Men ja det kanske finns fler orsaker.Skulle det kunna vara att iom vinterdäcken är mjukare så ”deformeras” gummit på skuldrorna (och återgår) istf att slitas så som de mycket hårdare sommardäcken gör?
Det vet jag inte med alla tre uppsättningarna är Volvo original med för sommardäcken den dimension Volvo rekommenderar. Vinterdäcken är en storlek högre/smalare eftersom jag ville ha så smala däck som möjligt och det funkade med omkretsen.Vad har du för inpressning och bredd på respektive fälgar?
om toe out on turns aka ackerman är för stor ökar det slitaget vid från början för mycket toe out på innerhjulets inre del än mer.Oftast har man cambergain så du får mer camber i sväng. Men även Ackermann som ger mer toe out på innerhjul vid sväng. Det är inte så enkelt att mäta med trakrite.
Det är samma på min BMW, och där finns även en speciellt jordpunkt att fästa minusklämmsn i. Minns inte hur det var på min gamla Volvo S60 som också hade batteriet under golvet i skuffen.På min bil sitter batteriet under golvet bak så där gäller chassit och pluspolen under huven och det har funkat fint åt båda håll de gånger det behövts. Men gäller att hitta en jordpunkt eller nåt där man får hyfsad kontakt.
Har du kollat startkablarna så själva kabeln har bra kontakt med klämmorna, jag har sett kablar med dålig kontakt redan som nya!
Har du mätt spänningen på det dåliga batteriet? Kan bli en del knasigheter när det är sopslut.Intressant tanke. De var faktiskt nya för dagen, så
jag vet ju inte säkert att de funkar.
/J
Har du mätt spänningen på det dåliga batteriet? Kan bli en del knasigheter när det är sopslut.
Relevant input, men jag tror inte det var problemet i mitt fall. Fanns tre dimensioner och denna var mittenvarianten som skulle vara ok för bensinare upp till 2,5 l. (Det var en 2,3 som behövde hjälp).vissa starkablar är helt enkelt för tunna för att kunna hantera krämen som krävs.
har man sådana får man stå och snabbladda bilarna emellan typ tio minuter och sedan hoppas på att mottagarbatteriet vaknat tillräckligt.
Om man tappat bort en bilnyckel, vart vänder man sig då? Har ingen lust att vända mig till Lexus, dp jag misstänker ett femsiffrigt belopp...
Bisarrt att de tar så mycket för bilnycklar! Jäkligt glad att jag tog mig tid att fixa en till nyckel till min bil (Suzuki), bilhandlaren hade slarvat bort den så jag slapp betala men jag såg priset på kvittot! Tog en bra stund också, de var visst tvungna att koppla upp sig mot nån tjänst i Japan, eller så var det bara skit bakom tangentbordet? ;)Om man tappat bort en bilnyckel, vart vänder man sig då? Har ingen lust att vända mig till Lexus, dp jag misstänker ett femsiffrigt belopp...
Är det inte kamkedja på den? Beror väl på vilken motor du har förstås.Behöver byta kamrem på vår lilla Citroen C1:a. Jag vill såklart komma billigt undan men vill få det ordentligt gjort. Vågar man gå till vilken verkstad som helst (billigaste)? Eller hur ska man tänka vid val av verkstad för en sådan åtgärd?
Det ska vara rem, det är 1.2 VTi (2:a generationens C1:a).Är det inte kamkedja på den? Beror väl på vilken motor du har förstås.
Då är det rem.Det ska vara rem, det är 1.2 VTi (2:a generationens C1:a).
Jag har ett par av biltemas i större storlekar. Tycker de känns bra. Lämnar ett bra intryck. Men jag har ju inte direkt kontrollmätt dem.Har någon tips på tillräckligt bra och prisvärd momentnyckel för bilmekande? Behöver komplettera den jag har till cykelmek (2 - 24 Nm). Vill helst ha upp till ca 150 Nm men kan nöja mig med lägre. Är Biltemas något att ha?