[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Volvo 745. Röd, efter faceliften.Hasse#7 sa:Jag hatar min vattenflaska. Vilken bilmodell är mest lämpad för att förstöra den?
+1 på spridarproblem.
Volvo 745. Röd, efter faceliften.Hasse#7 sa:Jag hatar min vattenflaska. Vilken bilmodell är mest lämpad för att förstöra den?
+1 på spridarproblem.
Orwar sa:Är Alfa 75 kvalitetsmässigt sämre eller bättre än en Citroën BX? Åsikter önskas från någon som kanske har ägt bägge.
Rattnalle sa:Enda gången jag haft snarlika symptom var det bromsoket bak som kärvade. Men då vill jag minnas att oket blev rätt varmt också och det rök vackert om beläggen efter en stunds körning.. :)Konvalj sa:knaper sa:Vilket sammanträffande! Även jag har en bilfråga.
Igår började min bakvagn på min BMW e91 2008 skaka och vibrera efter ca 5 minuters körning på landsväg. Jag stannade och märkte att höger bakhjul var varmt. Allt var varmt, fälj, skiva ok, axel. Provkörde lite idag och också för att se vad som blir varmt först. Skivan och axeln blir ungefär lika varma efter 2 minuters körning i 80kmh; oket var inte varmt alls.
Är det bara så att kolvarna i oket har kärvat ihop, eller är det, eftersom även axeln var rätt varm, något fel på lagren eller "nåt annat" därinne? Jag är dålig på bilar.
När lager är dåliga brukar de låta, lite sjungande och visslande ljud. Kärvande handbroms är mer vanligt, men borde ge varmt ok. Dåliga lager kan ge vibrationer, men som sagt, de bör även låta illa.
Nu har jag inte koll på om BMW har bromsbackar eller skruvkolvar till handbromsen, men oavsett kan du se på oket om handbromsvajern går tillbaka som den ska. Gör den inte det så bör problemet vara vajer eller ok.
Handbroms låter rimligare om oket inte är så varmt.
Rattnalle sa:Volvo 745. Röd, efter faceliften.Hasse#7 sa:Jag hatar min vattenflaska. Vilken bilmodell är mest lämpad för att förstöra den?
+1 på spridarproblem.
Orwar sa:Är Alfa 75 kvalitetsmässigt sämre eller bättre än en Citroën BX? Åsikter önskas från någon som kanske har ägt bägge.
Luthman Photography sa:Vår gammelbil (Toyota Yaris Verso) som vi sprakde igång härom veckan går lite segt i låg fart på ettan och tvåan (och ibland trean). Det är liksom som att den inte riktigt "tar" när man gasar. Varvar man upp ordentligt med kopplingen nere och bränner lite koppling när man startar så funkar det, men annars liksom bluddrar den lite, som om den blir strypt. Någon som kan ha någon idé om vad det kan vara? Den går bra på tomgång. 1,3 liters bensinare.
Kneecap sa:Orwar sa:Är Alfa 75 kvalitetsmässigt sämre eller bättre än en Citroën BX? Åsikter önskas från någon som kanske har ägt bägge.
Tjena!
Det handlar inte om kvalitet, körglädje är ordet du söker och där vinner Alfan stort.. Sen ska man inte underskatta BX för det, men den är inte lika rolig..
jomper sa:Blir det bättre när den är varm?
Oskar sa:Kneecap sa:Orwar sa:Är Alfa 75 kvalitetsmässigt sämre eller bättre än en Citroën BX? Åsikter önskas från någon som kanske har ägt bägge.
Tjena!
Det handlar inte om kvalitet, körglädje är ordet du söker och där vinner Alfan stort.. Sen ska man inte underskatta BX för det, men den är inte lika rolig..
Efterföljaren till BX däremot – om den har Activa-systemet... :-)
Kneecap sa:Tjena!
HAr du redan en BX, en Xantia och en Vespa så låter en 75:a som en utmärkt idé.. Du är singel va? Eller så har du en otroligt förstående partner.. Tid måste du ha hur mycket som helst av iallafall..
Annan bra 30-års kris i samma klass är Porsche 944..
M-stad sa:Kneecap sa:Tjena!
HAr du redan en BX, en Xantia och en Vespa så låter en 75:a som en utmärkt idé.. Du är singel va? Eller så har du en otroligt förstående partner.. Tid måste du ha hur mycket som helst av iallafall..
Singel för att man har mycket fordon?
Själv har jag 6st projekt bilar, 7st veteran mopeder + en drös med cyklar.
Är sambo med två barn & skruva, cykla, jobbet, huset mm hinns med.
Hur mycket tid lägger du på tv/film?
Ja, frågan är bara hur dåligt. Sen ser jag hellre att den kostar mig lite mer än att den ger upp ute i obygden någonstans om jag ska välja :)Luthman Photography sa:Det är en bil. Ekonomiskt sätt är det alltid ett dåligt köp ;)
Luthman Photography sa:Det är en bil. Ekonomiskt sätt är det alltid ett dåligt köp ;)
+1Kikon sa:Luthman Photography sa:Det är en bil. Ekonomiskt sätt är det alltid ett dåligt köp ;)
Inte alltid. :)
Rattnalle sa:Ja, frågan är bara hur dåligt. Sen ser jag hellre att den kostar mig lite mer än att den ger upp ute i obygden någonstans om jag ska välja :)Luthman Photography sa:Det är en bil. Ekonomiskt sätt är det alltid ett dåligt köp ;)
S80n som ju i princip är samma bil som V70n jag köpt kommer att ha kostat mig ~20-25 kr milen inklusive bensin i min ägo lite beroende på vad jag lyckas sälja den för. En del reservdelar men jag har skruvat nästan allt själv så det har inte blivit så dyrt. Pålitlig har den varit också. Så är den inte jättemycket sämre är jag nöjd :)
Kneecap sa:Tjena!
Orwar sa:944 är nog inte alls ett dumt alternativ även om Alfa lockar mer. Tål att tänkas på. Tips på andra 80-90-talare med trevliga vägegenskaper och gärna också låg vikt mottages tacksamt.
Bara att öppna luftburken och hälla i.ol__ sa:Bra tråd!
Funderar på att trotsa min vuxna ålder och reclaim my youth, genom att chiptrimma min saab 9-3. Men hur går det egentligen till? Bara byter man ut en styrbox? Något man gör själv?
ol__ sa:Bra tråd!
Funderar på att trotsa min vuxna ålder och reclaim my youth, genom att chiptrimma min saab 9-3. Men hur går det egentligen till? Bara byter man ut en styrbox? Något man gör själv?
Raggamuffin sa:Det är nog att ses som ett projekt över en hel helg.
Fina roomster med dsg? Den är rätt stor.
Även om det "bara" är att flytta över så lär besiktningen ha en hel del synpunkter nästa gång.gabbeon sa:Har vi nån SKODA-guru här? Har av nån skum anledning börjat fundera på att stoppa ner en 190-hästars 1.9 TDI med 7 stegad DSG-låda (från en Octavia RS tex) i min Roomster som idag har 105-hästars 1.9 TDI med 5-växlad manuell låda. Frågan är, är det bara att lossa lite sladdar och skruvar, lyfta motorpaketet och stoppa ner det andra, eller är det helt andra elsystem, motorfästen, insug- och avgasinterface osv som skulle göra det hela till ett enormt custom-projekt?
eketjall sa:Även om det "bara" är att flytta över så lär besiktningen ha en hel del synpunkter nästa gång.gabbeon sa:Har vi nån SKODA-guru här? Har av nån skum anledning börjat fundera på att stoppa ner en 190-hästars 1.9 TDI med 7 stegad DSG-låda (från en Octavia RS tex) i min Roomster som idag har 105-hästars 1.9 TDI med 5-växlad manuell låda. Frågan är, är det bara att lossa lite sladdar och skruvar, lyfta motorpaketet och stoppa ner det andra, eller är det helt andra elsystem, motorfästen, insug- och avgasinterface osv som skulle göra det hela till ett enormt custom-projekt?
Svårt att få igenom bara ett motorbyte i en ny registreringsbesiktning om jag förstått det rätt. Reglerna för ombyggt fordon brukar kräva mer för att det ska vara görbart, typ minst bromsar men troligtvis mer som tex hjulupphängning etc.