[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

Orwar

Aktiv medlem
Är Alfa 75 kvalitetsmässigt sämre eller bättre än en Citroën BX? Åsikter önskas från någon som kanske har ägt bägge.

DeLiQ

Aktiv medlem
Orwar sa:
Är Alfa 75 kvalitetsmässigt sämre eller bättre än en Citroën BX? Åsikter önskas från någon som kanske har ägt bägge.

Är nog lika illa vilket som.
Fråga dig istället vilken du helst vill ha stå parkerad på din gård?
Alfan är ju iallafall snygg...

1888

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Konvalj sa:
knaper sa:
Vilket sammanträffande! Även jag har en bilfråga.

Igår började min bakvagn på min BMW e91 2008 skaka och vibrera efter ca 5 minuters körning på landsväg. Jag stannade och märkte att höger bakhjul var varmt. Allt var varmt, fälj, skiva ok, axel. Provkörde lite idag och också för att se vad som blir varmt först. Skivan och axeln blir ungefär lika varma efter 2 minuters körning i 80kmh; oket var inte varmt alls.
Är det bara så att kolvarna i oket har kärvat ihop, eller är det, eftersom även axeln var rätt varm, något fel på lagren eller "nåt annat" därinne? Jag är dålig på bilar.

När lager är dåliga brukar de låta, lite sjungande och visslande ljud. Kärvande handbroms är mer vanligt, men borde ge varmt ok. Dåliga lager kan ge vibrationer, men som sagt, de bör även låta illa.

Nu har jag inte koll på om BMW har bromsbackar eller skruvkolvar till handbromsen, men oavsett kan du se på oket om handbromsvajern går tillbaka som den ska. Gör den inte det så bör problemet vara vajer eller ok.
Enda gången jag haft snarlika symptom var det bromsoket bak som kärvade. Men då vill jag minnas att oket blev rätt varmt också och det rök vackert om beläggen efter en stunds körning.. :)
Handbroms låter rimligare om oket inte är så varmt.

Prova att dra lite FÖRSIKTIGT I handbromsen när det vibrerar, slutar det då att vibrera en stund efter du släppt så är det handbromsen som ligger på. Ganska troligt att det är just handbromsen.

Kneecap

Aktiv medlem
Orwar sa:

Tjena!

Det handlar inte om kvalitet, körglädje är ordet du söker och där vinner Alfan stort.. Sen ska man inte underskatta BX för det, men den är inte lika rolig..

Barometer

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Vår gammelbil (Toyota Yaris Verso) som vi sprakde igång härom veckan går lite segt i låg fart på ettan och tvåan (och ibland trean). Det är liksom som att den inte riktigt "tar" när man gasar. Varvar man upp ordentligt med kopplingen nere och bränner lite koppling när man startar så funkar det, men annars liksom bluddrar den lite, som om den blir strypt. Någon som kan ha någon idé om vad det kan vara? Den går bra på tomgång. 1,3 liters bensinare.

Kan det vara kondensvatten i bensinen?

Oskar

Aktiv medlem
Kneecap sa:
Orwar sa:

Tjena!

Det handlar inte om kvalitet, körglädje är ordet du söker och där vinner Alfan stort.. Sen ska man inte underskatta BX för det, men den är inte lika rolig..

Efterföljaren till BX däremot – om den har Activa-systemet... :-)

jomper sa:
Blir det bättre när den är varm?

Njae. Inte direkt. Jag har inte kört den några längre sträckor på sista tiden, men min sambo hävdar att den beter sig likadant när hon kör till och från jobbet med den. Det tar typ 40 min så då är den ju uppvärmd iaf.

Orwar

Aktiv medlem
Oskar sa:
Kneecap sa:
Orwar sa:

Tjena!

Efterföljaren till BX däremot – om den har Activa-systemet... :-)

Mjo, att Alfan är roligare att köra utgår jag från, även om BX är underskattad och roligare att köra än man kan tro så spelas det nog inte riktigt i samma division. BXen är dock rolig och trevlig på andra plan (den är förresten snygg den också, även om det kan vara lite svårt att se).
Funderar mest på hur det egentligen förhåller sig med Alfas kvalitet och tänkte att BX var en bra jämförelse (sånt där som folk säger "köp inte en sån, fransk/italiensk skit" om fast de inte haft nån själv). Så länge eventuella brister är någorlunda hanterbara i mängd och frekvens går det an (mekar gärna en hel del, men det får inte kännas helt hopplöst).

Tänkte ha trettioårskris om ungefär ett år och som ett led i det införskaffa en sportigare bil, och Alfa 75 har alltid lockat. Därav frågan.
Xantia Activa ingår förresten i det dagliga Blocket-bevakandet redan. Men jag har redan en BX och en vanlig Xantia, och det vore nog bra för Vespan att ha något annat italienskt att umgås med.

Senast ändrad:

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

HAr du redan en BX, en Xantia och en Vespa så låter en 75:a som en utmärkt idé.. Du är singel va? Eller så har du en otroligt förstående partner.. Tid måste du ha hur mycket som helst av iallafall..
Annan bra 30-års kris i samma klass är Porsche 944..

M-stad

Ny medlem
Kneecap sa:
Tjena!

HAr du redan en BX, en Xantia och en Vespa så låter en 75:a som en utmärkt idé.. Du är singel va? Eller så har du en otroligt förstående partner.. Tid måste du ha hur mycket som helst av iallafall..

Singel för att man har mycket fordon?
Själv har jag 6st projekt bilar, 7st veteran mopeder + en drös med cyklar.

Är sambo med två barn & skruva, cykla, jobbet, huset mm hinns med.

Hur mycket tid lägger du på tv/film?

berko (fd Kikon)

Aktiv medlem
Jag hade en riktigt muppig 75 -87, med 2 liters twincam och dubbla dellorto. Den var riktigt rolig att köra, den hade gott om karaktär. Man sitter helskumt i dom, men det är ju en del av karaktären. Elektroniken är en annan. Placering och utseende av reglage....

Ähh, köp en, om du hittar en som inte är helt kexig. Se upp med såna försedda med fyrklöverns kjolpaket och skärmbreddare, för det kan fattas lite plåt under vid det här laget. Det gjorde det visserligen redan för decennier sedan, på en del.

Alfa Romeo är nog världsbäst på 2 olika sorters ljud: Motorljud, och lyssnar man noga så kan man höra hur de rostar.

(Det sista är kanske inte riktigt sant...)

Senast ändrad:

Kneecap

Aktiv medlem
M-stad sa:
Kneecap sa:
Tjena!

Singel för att man har mycket fordon?
Själv har jag 6st projekt bilar, 7st veteran mopeder + en drös med cyklar.

Är sambo med två barn & skruva, cykla, jobbet, huset mm hinns med.

Hur mycket tid lägger du på tv/film?

Tjena!

Att folk inte kan förstå ett litet skämt. Man kan ha 53 entusiatsfordon men ändå inte behöva skruva, alla kan vara Porsche. Men just BX, Xantia och Alfa 75 kräver ju lite extra verkstadstid.

Jag tillbringar c:a 40 minuter om dagen framför TVn. Då efter att barnen gått och lagt sig. Har inte drösmycket tid över till att stå i garaget utöver cykelmekandet. Därför lägger jag undan till en 911 så jag nästan bara behöver köra.
Barnen tar det mesta av min fritid, där vill jag lägga min tid. Sex-sju timmar i veckan går åt åt deras olika träningstillfällen.
Om några år när dom är tonåringar så räknar jag med mer tid över till mig själv, nu klarar jag mig ganska bra utan den.

J-A

Medlem
Köp Alfa 75! Bakhjulsdrift och 50/50 viktfördelning är vinnande koncept :) Fina V6or också! Finns många som byggt banbilar av dem.
Sorry men Citroen BX kan nog vara en av de tråkigare bilarna jag har kört (om det nu är körglädje som söks) ;)

Alfan rostar sönder och Citroen fallerar mekaniskt, bara att välja vad du vill laga ;)

Milistern

Medlem
Citroen bx gti 8v är den billigaste och mest problemfria bil jag ägt. Köpte den för 5000, servade hydraliken med eftermarknadsklockor och bläckfisk. Körde därefter 8000 problemfria mil och sålde slutligen för 4000. Och det har jag ångrat sedan dess.
Jag minns det som att den hade mkt fint register och svarade bra på varv. Eftersom den är så lätt så är väghållningen mkt bra även om det inte är en activa. Minns inte riktigt nu, men jag tror att jag köpte lite hårdare klockor från en 16v.
Jag tycker dessutom att det är en riktigt stilig bil med fina proportioner.

h.g.j

Aktiv medlem
Om det skulle vara en bruksbil skulle jag hellre rösta på en Xantia, men du har ju redan en, trevlig bil som dock har hydraulpumpen olyckligt placerad över generatorn, och har ett för klent plastclips som sköter nivåregleringen på bakaxeln.

Som entusiastfordon är nog en Alfa roligare än en BX.

Rattnalle

Aktiv medlem
Dagens aktiviteter:
* Genomsköljning + ny motorolja
* Sköljt igenom automatlådan med ny olja, kvar finns olja nog att byta det som rinner ut genom avtappningspluggen de närmaste 2-3 gångerna jag servar bilen. Den gamla oljan såg rätt OK ut och luktade inte konstigt så den måste nästan ha varit bytt tidigare.
* Ny kylarvätska, kanske inte behövdes egentligen för den såg rätt OK ut
* Gjort rent och smort in lädret i framstolarna med IKEAs lädervårdskit som enligt nätet ska vara samma som Volvo säger för tredubbla pengen.

Kvarstår:
* Ny bromsvätska
* Felsöka högtalarna fram
* Flytta det sprillans nya batteriet från den gamla bilen till den nya bilen

Än så länge har jag inte hittat några nya fel som tyder på att bilen var ett dåligt köp*.

*Inte sämre än någon annan 12 år gammal bil med 20000+ mil på mätaren dvs.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Det är en bil. Ekonomiskt sätt är det alltid ett dåligt köp ;)
Ja, frågan är bara hur dåligt. Sen ser jag hellre att den kostar mig lite mer än att den ger upp ute i obygden någonstans om jag ska välja :)

S80n som ju i princip är samma bil som V70n jag köpt kommer att ha kostat mig ~20-25 kr milen inklusive bensin i min ägo lite beroende på vad jag lyckas sälja den för. En del reservdelar men jag har skruvat nästan allt själv så det har inte blivit så dyrt. Pålitlig har den varit också. Så är den inte jättemycket sämre är jag nöjd :)

Kneecap

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Luthman Photography sa:
Det är en bil. Ekonomiskt sätt är det alltid ett dåligt köp ;)
Ja, frågan är bara hur dåligt. Sen ser jag hellre att den kostar mig lite mer än att den ger upp ute i obygden någonstans om jag ska välja :)

S80n som ju i princip är samma bil som V70n jag köpt kommer att ha kostat mig ~20-25 kr milen inklusive bensin i min ägo lite beroende på vad jag lyckas sälja den för. En del reservdelar men jag har skruvat nästan allt själv så det har inte blivit så dyrt. Pålitlig har den varit också. Så är den inte jättemycket sämre är jag nöjd :)

Tjena!

Om inte en olycka händer så kommer min V70 ha kostat mig under 18:-/milen när jag säljer den. Den är fem år gammal..

Orwar

Aktiv medlem
Kneecap sa:
Tjena!

Tro det eller ej men en sambo finns faktiskt. Men tid har jag väldigt gott om. Faktiskt därför jag köpte BXen, blev lite rastlös av att aldrig behöva pilla med Xantian utöver vanlig service.

944 är nog inte alls ett dumt alternativ även om Alfa lockar mer. Tål att tänkas på. Tips på andra 80-90-talare med trevliga vägegenskaper och gärna också låg vikt mottages tacksamt.

Tomcat1

Aktiv medlem
ptja..ja har ju skitkul i min!

Alforna ser coola ut, mkt. bil är det men har man en gång haft en sån orkar/vill man inte göra om det igen har ja förstått(tid o pengar för fixa)

Andra förslag Miata, e36, celica, 200 sx, rx7, EVO,

Bilagor

• 20150819_162020[1].jpg
    20150819_162020[1].jpg
    115 KB · Besök: 259

mikipedia_

Aktiv medlem
Orwar sa:
944 är nog inte alls ett dumt alternativ även om Alfa lockar mer. Tål att tänkas på. Tips på andra 80-90-talare med trevliga vägegenskaper och gärna också låg vikt mottages tacksamt.

Lancia Delta kanske kan vara något??

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    55.5 KB · Besök: 259

ol__

Aktiv medlem
Bra tråd!

Funderar på att trotsa min vuxna ålder och reclaim my youth, genom att chiptrimma min saab 9-3. Men hur går det egentligen till? Bara byter man ut en styrbox? Något man gör själv?

eketjall

Ny medlem
ol__ sa:
Bra tråd!

Funderar på att trotsa min vuxna ålder och reclaim my youth, genom att chiptrimma min saab 9-3. Men hur går det egentligen till? Bara byter man ut en styrbox? Något man gör själv?
Bara att öppna luftburken och hälla i.
chips-lattsaltade-275g-olw.jpg

Niklasberglund

Aktiv medlem

perzzon

Aktiv medlem
Köp inte en miata om du vill behöva skruva ;)
Hade min 30års kris för 3-4 år sen. Har hittills bara hällt i olja och bensin. Går som en klocka....
Famous last words.

gabbeon

Aktiv medlem
Har vi nån SKODA-guru här? Har av nån skum anledning börjat fundera på att stoppa ner en 190-hästars 1.9 TDI med 7 stegad DSG-låda (från en Octavia RS tex) i min Roomster som idag har 105-hästars 1.9 TDI med 5-växlad manuell låda. Frågan är, är det bara att lossa lite sladdar och skruvar, lyfta motorpaketet och stoppa ner det andra, eller är det helt andra elsystem, motorfästen, insug- och avgasinterface osv som skulle göra det hela till ett enormt custom-projekt?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Det är nog att ses som ett projekt över en hel helg.

Fina roomster med dsg? Den är rätt stor.

eketjall

Ny medlem
gabbeon sa:
Har vi nån SKODA-guru här? Har av nån skum anledning börjat fundera på att stoppa ner en 190-hästars 1.9 TDI med 7 stegad DSG-låda (från en Octavia RS tex) i min Roomster som idag har 105-hästars 1.9 TDI med 5-växlad manuell låda. Frågan är, är det bara att lossa lite sladdar och skruvar, lyfta motorpaketet och stoppa ner det andra, eller är det helt andra elsystem, motorfästen, insug- och avgasinterface osv som skulle göra det hela till ett enormt custom-projekt?
Även om det "bara" är att flytta över så lär besiktningen ha en hel del synpunkter nästa gång.
Svårt att få igenom bara ett motorbyte i en ny registreringsbesiktning om jag förstått det rätt. Reglerna för ombyggt fordon brukar kräva mer för att det ska vara görbart, typ minst bromsar men troligtvis mer som tex hjulupphängning etc.

gabbeon

Aktiv medlem
eketjall sa:
gabbeon sa:
Även om det "bara" är att flytta över så lär besiktningen ha en hel del synpunkter nästa gång.
Svårt att få igenom bara ett motorbyte i en ny registreringsbesiktning om jag förstått det rätt. Reglerna för ombyggt fordon brukar kräva mer för att det ska vara görbart, typ minst bromsar men troligtvis mer som tex hjulupphängning etc.

Ja, man måste nog gå "ombyggd fordon"-vägen. Vet inte hur pålitligt det här är, men om man biffar till bromsarna med lite AUDI-prylar (kan vara nyttigt) och meckar om bakaxeln lite så kanske det går. Problemet är kanske att det blir för starkt (det verkar vara max 20% ökning av effekten som tumregel).

Sen att det kostar en slant att göra är en annan femma.
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/S...Automatlåda/Alla/ID-31298899/OEM-0D9300041PX/
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/S...otor-Diesel/Alla/ID-31298900/OEM-04L100031CX/

UrTomas

Aktiv medlem
Sen måste du ha ett par styrdon, kabelhärva, kanske specialdrivaxlar, turbo, växelspak, pedaler, ev annan kringutrustning. Sen måste det kodas och grejas. Billigt blir det inte, men säkert en kul grej :)

Rattnalle

Aktiv medlem
Det låter spontant roligare att göra en sån operation på en bil med färre kinkiga datorer :-)

Rattnalle

Aktiv medlem
En oljefråga:
Korta versionen:
Spelar det någon roll?

Långa versionen:
Jag har bara haft sugmotorer från Volvo innan så jag har inte funderat så mycket över saken eftersom jag räknat med att precis allt kommer att dö innan motorn är utsliten bara den har olja öht. Men nu har jag ju turbo och grejer (om än fortfarande på en gammal Volvomotor) funderar jag på om det kanske är viktigare.

Motorn ska ha en Acea A3-olja. Nu hällde jag i Biltema halvsyntet för ~41 kr litern. Finns det någon som helst anledning att inte bara köra vidare och vara glad? Nästa gång lutar det åt Q8 Formula Advanced helsyntet från Swedol, sub 40 kr litern. Men jag har 3-4 liter kvar av Biltemaoljan först.

Tyskarna verkar billigast även på olja annars, finns A3-klassad helsyntet för 2.95 litern på oeldepot24.de. Men frakten käkar upp lite så det går på ett ut med Swedol om inte euron dyker. Dock är de jäkligt billiga på märkesoljorna, Castrol Magnatec för 5,50 litern till exempel.

Men spelar det någon som helst roll? Jag kommer att byta varje vår och jag tror inte att bilen kommer att rulla mer än typ 1000-1500 mil mellan gångerna. Intervallen är annars 2000 mil enligt serviceboken. Skulle jag komma upp i det inom ett år byter jag då.

Nu när jag köpte bilen gjorde jag ett extra oljebyte och spolade igenom med flushing oil eftersom det var lite gammalt koks på oljestickan och under oljepåfyllningslocket (där sitter dock ett galler så jag ser inte hur det ser ut på kammarna). Då var bilen ändå hyfsat nyservad. Så jag borde ha spolat ur det mesta av gammal skit som flutit runt i oljan åtminstone.

Edit: Kanske inte helt oviktig detalj. Det är en V70 2.5T 2004. Alltså året innan Volvo började tramsa med 3000-milsintervaller och dyr 0W30-olja.

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Det viktigaste med olja är att man har olja och byter den när den bör bytas, egentligen.

Oljemagasinet har bra priser om man ska köpa från Sverige. Trevliga att prata med också.
Personligen skiter jag blankt i om det står castrol edge på oljeflaskan eller q8 formula jada jada. Går efter klassningen.
Har alltid bytt till helsyntet i mina bilar utan motorhaveri ska tilläggas.

En liustig grej med den sjukt dyra castrol edge är att den rekommenderas av bland annat mekonomen till typ varenda bil nu. Skitdyr olja.
Tillochmed transportbilar ska ju ha den. Ocker tror jag om man märker vad den betingar i andra länder.

Så nej. Kör på!

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag har kört Biltemas helsyntet i alla de andra bilarna men köpte halvsyntet i något infall av snålhet när jag skulle serva senast, innan jag hade bestämt mig för att byta bil.

Rattnalle

Aktiv medlem
En relaterad fråga: Vad är vitsen med det där gallret under oljelocket? Det har inte S80n från 00. Slippa tappa skruvmejslar ner i motorn? Det irriterar mig att jag inte kan se hur det ser ut där inne när det sitter lite klet på gallret.

mikipedia_

Aktiv medlem
@rattnalle

Det är för att hålla klåfingriga nallar borta från kammarna?

Mer seriöst, kan du inte ta bort kåpan som locket sitter i och sen pilla/vålda bort det?

Liknande trådar

Köp & Sälj

Topp