[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Jag körde Biltema helsyntet på turbosubarun under alla år, ca 15000 mil (Den hade gått 30k på slutet) och det fungerade helt utan problem. Den hade 1250 mils serviceintervall och jag försökte byta strax efter 1000.

Ang miata, det är inte mycket mek på en sån som sagt. Fast ett kopplingsbyte och lite bromsar hann jag med på de ca 5 år en jag hade vår, sen lite av frivillig karaktär typ byte till coilovers osv. Och faktiskt en spindelled, men jag tror härdningen i den pajade när jag fick värma för att få loss en bult till stötdämparen. Lättmekad bil och billiga delar från tyskland och england!
 
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Rattnalle sa:
En relaterad fråga: Vad är vitsen med det där gallret under oljelocket? Det har inte S80n från 00. Slippa tappa skruvmejslar ner i motorn? Det irriterar mig att jag inte kan se hur det ser ut där inne när det sitter lite klet på gallret.

Det minskar risken för oljeläckage, stänker inte ifrån kammarna direkt mot locket. Skulle någon klåpare dessutom glömma att sätta dit locket minskar det spillet avsevärt.

/Kalle
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
White_XC_Ultimate_Carbon sa:
Rattnalle sa:
En relaterad fråga: Vad är vitsen med det där gallret under oljelocket? Det har inte S80n från 00. Slippa tappa skruvmejslar ner i motorn? Det irriterar mig att jag inte kan se hur det ser ut där inne när det sitter lite klet på gallret.

Det minskar risken för oljeläckage, stänker inte ifrån kammarna direkt mot locket. Skulle någon klåpare dessutom glömma att sätta dit locket minskar det spillet avsevärt.

/Kalle
Det var ju inte helt ologiskt faktiskt.

Jag måste såga av min oljetratt till nästa gång bara så att den kan stå i det nu grundare hålet på egen hand.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Glömde ta med multimetern ut i garaget och orkade inte gå in efter den..

Men nu är originalslutsteget inkopplat. Högtalarna fram låter exakt samma lika (sprak, inget). Jag är därför böjd åt att tro att högtalarna är problemet.

En uppsättning av volvos High Performance-högtalare verkar gå att hitta för inte särskilt mycket pengar, jag gissar att det borde bli bättre än att köpa en komplett uppsättning nya högtalare för en dryg tusenlapp. Premiumhögtalarna ser feta ut men kräver nya dörrsidor, lite överkurs alltså.
 

Cujo

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Har för mig att högtalarna är nitade, så du får fixa skruvar med (med risk för förvirring, det var 15 år sen jag jobbade med P2X-bilar)
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Jo, popnitar. Får kolla dimensionen bara så löser det sig. Jobbar mitt emot Bilia om inte annat.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Jahapp. Då har jag felsökt lite och bytt högtalarna. Nu poppar allt på finfint.

MEN

Jag är inte supernöjd med befintlig huvudenhet. Tycker nästan den är sämre än motsvarande i S80n om det nu är rimligt..

Jag har postat på ett volvoforum också men det brukar vara bättre drag här så jag klipper in samma text:

Den korta versionen: Hur dyr eftermarknads-HU behöver jag köpa för att den ska vara lika bra eller bättre än HU-803

Den långa versionen:
Bilen har original HU-603 och billigaste högtalarna. Jag har därefter stoppat i ett PA-200. Originalhögtalarna fram var trasiga när jag köpte bilen så de har bytts mot ett Focal Auditor R165S2 kitsystem, jag passade på att dämpa upp framdörrarna med asfaltsmatta samtidigt. Det blev ett stort lyft, framförallt i klarhet.

Av nyfikenhet testade jag sedan att plugga in en HU-803 och upplevde med den att ljudet fick sig ett stort lyft. Kan det stämma? Jag har bara testat med radiosignal och den är väl inte direkt Hi-Fi, men ändå.

803:an fungerar såklart inte rakt av med belysning och rattknappar mm. Då är funderingen att om jag ändå ska offra sådana saker så kanske det är lika bra att byta hela HU:n mot en modern sak istället för att köpa till en bluetoothmodul för dyra pengar.

Jag har ett tvåkanals Mutantslutsteg någonstans i garaget som jag skulle kunna sätta in för att driva framsystemet istället för Volvos slutsteg, om det kan antas ge bättre resultat än en HUs inbyggda förstärkare. Bakhögtalarna får då drivas av HUn tills vidare men eftersom de bara agerar lite utfyllnad så kan jag nog leva med det.

Så:
Om jag byter HU.
Hur mycket pengar behöver jag lägga för att matcha eller överträffa 803:ans ljudkvalitet?
Kan det billiga Mutantsteget vara ett lyft mot att driva högtalarna med en ny HU i prisklass enligt ovan? (Trycket blir garanterat bättre, men det ska låta bra också.)
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Happy märkesforumet 0-0 lika. Illa ;)


En fråga till då:
Jag tycker inte bromsarna på nya bilen har lika hög pannan-i-ratten-faktor som Biltemabromsarna på gamla bilen trots större skivor (som vi ju vet på cyklar är bra). Kan det räcka att bara gå igenom oken och smörja upp alla rörliga delar eller ska jag åtminstone byta beläggen? Fram (som jag råkar ha liggande) kanske räcker? Skivorna ser rätt bra ut runt om utan tydliga tecken på kärvande ok på utsidan och inga höga slitagekanter runt om. Hur insidan ser ut vet jag förstås inte...
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Efter en incident med en ölburk behöver bilen städas ordentligt. Säga vad man vill men Biltemas klädseltvätt är jäkligt effektiv. Rengjord och inte rengjord bredvid varandra.
 

Bilagor

  • WP_20160726_14_29_25_Pro.jpg
    WP_20160726_14_29_25_Pro.jpg
    304.7 KB · Besök: 237

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Funkar det på tyg också? Vår nuvarande bil har tyvärr inte skinn, och tygklädseln blir väldigt fläckig av minsta vattenspill. Har våtdammsugare om det underlättar.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Ja det tycker jag. Effekten blir inte lika dramatisk men tyg samlar å andra sidan inte smuts på ytan på samma sätt.

Våtdammsugare gör säkert inte saken sämre.

Det är varianten på sprayburk jag använder. Borstar in medlet med en liten mjuk ryktborste, torkar av så mycket som möjligt med en handduk och dammsuger noga med borstmunstycke dagen efter när det torkat ordentligt. Våtdammsugning borde väl platsa direkt efter att medlet borstats in?

Min ölsanering är precis avslutad. Återstår att se om lukten kommer tillbaka en fuktig dag. Nu luktar bilen mest ättika..
 

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Tjena!

Våtdammsugare är klockrent till fuktfläckar. Brukar knappt behöva använda medel. På skinn (samt all plast m.m.) använder jag "magisk svamp", den är ofattbart bra. Då använder jag inte rengöringsmedel. Tobbe Arnesson tog igår bort bläckstreck på något tygmaterial i sin bil med just sån svamp.
Till skinnvård använder jag Ikeas Kit med rengöring och läderkräm. Identisk med Volvos fast för mindre än halva priset.
 

NickPick

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
jomper sa:
Funkar det på tyg också? Vår nuvarande bil har tyvärr inte skinn, och tygklädseln blir väldigt fläckig av minsta vattenspill. Har våtdammsugare om det underlättar.
Du har smutsiga säten. Därför blir det fläckar av minsta lilla spill.
Hur en klädseltvätt och tvätta igenom allt (eller låt tvivelaktiga företaget som enbart tar kontant och handtvättar för 150 spänn göra det) så blir det bättre.
Vattnet blir gangesbrunt i en sådan där dammsugare.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Ikeas skinnkit har jag men det verkar inte bita på ingrodd smuts. Visst blev det skillnad men inte så stor.

Nu när jag misshandlat läderpartierna med annat rengöringsmedel ska de dock smörjas med ikea-medlet ordentligt.

Men det mesta är bekvämt nog vinyl.
 

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Tjena!

Ikeas biter inte på ingrodd smuts nej. Det är då den magiska svampen gör sitt underverk.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Blev rent och känns fräscht ändå.. Tyvärr fick jag inte bort det synliga, om än ganska måttliga, slitaget av nästan 29000 mil :-)

Angående biltemas medel så får jag reservera mig med att jag inte har jättemycket att jämföra med men det är riktigt bekvämt att få ett färdigt lättarbetat skum direkt ur burken.
 

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

Kneecap

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Rattnalle sa:
Blev rent och känns fräscht ändå.. Tyvärr fick jag inte bort det synliga, om än ganska måttliga, slitaget av nästan 29000 mil :-)

Angående biltemas medel så får jag reservera mig med att jag inte har jättemycket att jämföra med men det är riktigt bekvämt att få ett färdigt lättarbetat skum direkt ur burken.

Tjena!

Då får man spackla och färga in så blir skinnet som nytt, men det är ett jäkla jobb.

Biltemas är säkert helt ok, brukar inte köpa medel där, men tvättsvampar däremot.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Jag känner mig rätt nöjd med att den känns fräsch inuti. Behöver inte vara nyskick. Men det syns att den slitits hårdare än S80n jag haft tidigare, där var baksätet i närmast perfekt nyskick efter 16 år..
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
De gamla visade visst lite tecken på ålder och glappade en del dessutom..
 

Bilagor

  • WP_20160820_14_44_34_Pro.jpg
    WP_20160820_14_44_34_Pro.jpg
    255.8 KB · Besök: 225
  • WP_20160820_14_49_19_Pro.jpg
    WP_20160820_14_49_19_Pro.jpg
    243.6 KB · Besök: 233
  • WP_20160820_14_49_25_Pro.jpg
    WP_20160820_14_49_25_Pro.jpg
    204.4 KB · Besök: 245

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Kan tillägga att min ölsanering verkar ha lyckats. Luktar bara lite lätt av ättika nu men knappt så att det känns. Inga spår av öllukt.

Men behöver nog hyra en klädseltvätt eller skaffa en våtdammsugare till våren, jag får lite fuktfläckar i klädseln nu på samma sätt som jomper beskrev ovan.
 

NickPick

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Jag köpte en sån där ful från reservdelsgurun. Kostade inte så mycket då dom alltid har rea typ.
Made in Romania Eller något, men kläderna blir rena!
Annars kan man hyra en eller låta kontanttvättarn på hörnet göra det "handtvätt 99 kronor" :)

Bör tvätta min nya bil invändigt. Blir så mycket fräschare!
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Idag var jag ute ett par timmar och njöt av vintervädret och monterade backlampa. Nu kan jag se vart jag är på väg åt det hållet också.

Blev en liten brytare bakom panelen till säkringarna i skuffen också så att den går att stänga av vid behov.
 

Bilagor

  • WP_20161107_20_53_06_Pro.jpg
    WP_20161107_20_53_06_Pro.jpg
    258.5 KB · Besök: 250

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
swedo sa:
Snyggt! Hittade du någon guide på nätet? Hur visste du hur du skulle göra?
Skulle väl snarast kalla det uppsnappad kunskap. Gjorde motsvarande på förra bilen och den här gången blev det både snyggare och gick dubbelt så fort.

Det är en sån här lampa: http://www.ebay.co.uk/itm/2x-18W-12...449455?hash=item2a74843b6f:g:veoAAOSwtJZXVTPD

Kan ta närbilder på installationen om det skulle vara intressant. Men just det här sättet kräver att bilen saknar övervakning av backlamporna eftersom jag snor ström där.
 

Börne

Medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Först tänkte jag att det var fan va populärt att montera backlampa.... sen insåg jag att det var samma bild som jag såg på Jag rullar ;)

Ang bilvård så har Pingens mycket bra... http://www.pingens.se/
 

Prästbol

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Rattnalle sa:
Idag var jag ute ett par timmar och njöt av vintervädret och monterade backlampa. Nu kan jag se vart jag är på väg åt det hållet också.

Tips till er som inte är så händiga som Rattnalle: Backljuset kan trimmas med 35 wattslampor från Biltema. De ger ett betydligt starkare backljus.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Fungerar dock mindre bra i för små reflektorer. På min förra bil var reflektorerna i backljusen brända, förmodligen av för starka lampor. 35w lär inte vara mycket nog att skapa problem men ändå något att ha med sig i tankarna.
 

26er

Medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
... undrar hur fan folk fick nåt gjort innan det fanns nät och diverse forum, och DuTV.
 

138

Ny medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Har problem med återkommande avgaskontrolllampa som tänds på pendlarbilen. P0171 (ev *70-*73) "Bränsleblandning för mager" är en av titlarna tror jag.

Har haft inne den för felsökning x antal ggr nu. 3 ggr märkesverkstad. 4 eller 5 olika verkstäder totalt... Senaste bytt spridare. En verkstad släckte och sa: Tanka ny frisk soppa. En annan sa: byt styrenhet för 11000:-

Senaste ~10månaderna har jag helt enkelt skitit i lampjävlen och kört. Den blir lite trög och kinkig att köra mjukt när lampan lyser. "Normal" när lampan slocknar efter ~10 omstarter utan fel. Tomgången är lite lajbans vid kall motor ibland, oavsett om lampan lyser eller ej. Annars är bilen fräsch och fin och har funkat felfritt som pendlarbil.

Nu vill jag få bort lampan, besikta och sälja skiten. Nån som har någon erfarenhet? Är det verkligen så att det kan vara en miljard olika fel vid en sån här felkod? När dom bytte spridarna kollade dom insug efter läck, det var tydligen vanligt. (vakuumslang)

Bilen är en fd tantkörd Opel Astra 1,6 2007 14000 mil...
 

jonpon

Medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Jag hade liknade problem med att avgaslampan tändes lite då och då. Kunde även vara mer ihållande i sitt lysande...

I mitt fall så var det en läcka i avgassystemet mellan sensorerna. Min läcka satt i damasken som kopplar ihop typ grenröret som kommer uppe från motorn och själv avgassystemet. Då lät även motorn lite som den drog luft säger dom som kan...

Med reservation med att jag inte är någon bilmeck och är kass på mecka bilar...
Jag har en Skoda Octavia.
 

kalmarcyklare

Ny medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Dottern har en Renault Clio -00 som vindrutetorkarn fram la av plötsligt. Säkring hel, ström kommer genom säkringen.
Klickar dock inte till i något relä så undrar om det kan vara relät som gett upp.Annars är ju en idé att det kan vara torkarmotron som gett upp. Någon som vet vilket relä som är till torkarna fram? Eller kanske andra tips på vad det kan vara?
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Om relät brunnit kan det vara så att motorn eller armen kärvar vilket gör att strömförbrukningen sticker iväg. Så kolla det också när du hittat det andra felet.

Mät med multimeter vid motorn och se om det kommer ström ända fram är också en bra grej att göra.
 

kalmarcyklare

Ny medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Får göra det till helgen, när det är lite mera tid och ljusare. Får ju montera bort lite plast först för att komma åt torkarmotorn.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Hittar du relät kanske du kan mäta där istället. Kan ju vara lättare att komma åt öl det sitter i någon åtkomlig elcentral.
 

Konvalj

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
138 sa:
Har problem med återkommande avgaskontrolllampa som tänds på pendlarbilen. P0171 (ev *70-*73) "Bränsleblandning för mager" är en av titlarna tror jag.

Har haft inne den för felsökning x antal ggr nu. 3 ggr märkesverkstad. 4 eller 5 olika verkstäder totalt... Senaste bytt spridare. En verkstad släckte och sa: Tanka ny frisk soppa. En annan sa: byt styrenhet för 11000:-

Senaste ~10månaderna har jag helt enkelt skitit i lampjävlen och kört. Den blir lite trög och kinkig att köra mjukt när lampan lyser. "Normal" när lampan slocknar efter ~10 omstarter utan fel. Tomgången är lite lajbans vid kall motor ibland, oavsett om lampan lyser eller ej. Annars är bilen fräsch och fin och har funkat felfritt som pendlarbil.

Nu vill jag få bort lampan, besikta och sälja skiten. Nån som har någon erfarenhet? Är det verkligen så att det kan vara en miljard olika fel vid en sån här felkod? När dom bytte spridarna kollade dom insug efter läck, det var tydligen vanligt. (vakuumslang)

Bilen är en fd tantkörd Opel Astra 1,6 2007 14000 mil...

Har någon av verkstäderna testat luftmassemätaren och lambdasonden? P0171 betyder att det är för mycket syre i avgaserna, så antingen skickar bilen in för lite soppa eller för mycket luft. Soppaproblem brukar ge dålig gång, särskilt om den suger in luft i soppaledningarna. Då blir det ofta väldigt dålig tomgång, tappar kraft vid gaspådrag och plötsliga motorstopp. Luftproblem är vanligare och kan ge de symptomen du beskriver.

Ger luftmassemätaren eller lambdasonden fel värde så bör P0171 tändas, och dessutom skickar bilen in fel mängd luft som ger den lite dåliga tomgången. Min gissning är luftmassemätaren; fel mängd luft in och för mycket syre vid lambdan som tänder lampan.


kalmarcyklare sa:
Dottern har en Renault Clio -00 som vindrutetorkarn fram la av plötsligt. Säkring hel, ström kommer genom säkringen.
Klickar dock inte till i något relä så undrar om det kan vara relät som gett upp.Annars är ju en idé att det kan vara torkarmotron som gett upp. Någon som vet vilket relä som är till torkarna fram? Eller kanske andra tips på vad det kan vara?

Nu har jag inte mekat just Clio, men dock andra Renaulter (främst Master). På dessa sitter torkarrelät i motorrummet, i en plastlåda synligt placerad. Den är lätt att hitta då en kabelhärva går in och ut ur den.

Ett annat fel som det kan vara är att själva torkararmen hoppat av från motorn. Motorn har en splinad axel med en mutter pågängad längst ut, och om man råkar köra torkarna med is på rutan kan muttern gängas av då torkararmen sitter fast.
 

kalmarcyklare

Ny medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Rattnalle sa:
Hittar du relät kanske du kan mäta där istället. Kan ju vara lättare att komma åt öl det sitter i någon åtkomlig elcentral.

Har ju hittat alla relä. Klickar så fint när man slår på torkaren bak. Slår på fram klickar ingenting. Ska bara klura ut vilket relä som styr torkarna fram. Borde ju gå att hitta en bild på det, på samm sätt som det finns markerat vilken säkring som är vilken.
 
Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden
Pfaff sa:
Rattnalle sa:
Hittar du relät kanske du kan mäta där istället. Kan ju vara lättare att komma åt öl det sitter i någon åtkomlig elcentral.

Öl?
Gå o nyktra till innan du yttrar dig! :-D
Jag kan väl inte rå för att min telefon känner mig väl och rättar det jag skriver därefter ;-)

Nu ska jag cykla hem. Får se hur det går med öl i sinnet.
 

Liknande trådar

Topp