[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

Kneecap

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Du tänkte så. Då är jag med. Men med bilar där insuget pekar rakt framåt och sitter lågt är det väl väl optimistiskt att tro att det inte ska skita sig totalt oavsett?
Tjena!

Jo, men dom flesta brukar ha det ganska högt.. Många Ferrari, Porsche, Lambo m.fl. är perfekta, insuget sitter ovanpå motorn långt bak i bilen. Det ska mycket till innan man får in vatten där..

 

cal.

Medlem
Jonte H, såhär ser den ut just nu med stort vinterbonat taktält.
Eller den har iofs. fått rutor i bakdörrarna igen.

image.jpeg
 
Senast ändrad:

Börne

Medlem
Rattnalle sa:
Kneecap sa:
Börne sa:
Såna pucko som testar att köra genom en sjö lär sig den dyra vägen att vatten är jobbigt att komprimera!!
Tjena!

Håller man en konstant våg framför sig så kan man köra en rätt hyfsad bit innan det skiter sig. Cal.s Gelände har ju snorkel och kan alltså köra riktigt djupt.
Jag uppfattade det som att Börne tänkte på inuti motorn.
Japp... jag vill ha det till att vanliga svennebilar ofta tar in luft rätt långt ner & får man in vatten i cylindrarna så blir det tvärnit!
 
Senast ändrad:

Jonte H

Ny medlem
cal. sa:
Jonte H, såhär ser den ut just nu med stort vinterbonat taktält.
Eller den har iofs. fått rutor i bakdörrarna igen.
Min mosters gubbe hade en med samma färg när jag var liten.
Man var ju inte så lång då men kom ihåg att jag kunde stå upp i den utan att slå i taket.
Dom är coola :tummenupp
 

Supertramp

Aktiv medlem
Börne sa:
Supertramp sa:
42Hz sa:
Vilken skillnad! Slippa gnugga för hand och med maskin gick det så mycket snabbare, plus bättre resultat!
Snyggt!
Vad använde du för grovlek på slippappret? Avslutade du med polering också!?
Finns färdiga kit att köpa, allt från ett par hundra spänn till lite mer proffsiga för mer pengar!


Måste man verkligen ha så många olika papper? Känns som att det borde räcka med typ tre stycken olika grovlekar tycker jag...
 

JojjeM

Aktiv medlem
Fin w123.
Körde en ibland när jag körde taxi kring -90. Trevlig bil även om den var lite slö (fyrväxlad manuell 200D (eller om det var 240D)). Den hade passerat 50 000 mil innan den gick i pension.

/Johan
 

kais01

Aktiv medlem
42Hz sa:
Vilken skillnad! Slippa gnugga för hand och med maskin gick det så mycket snabbare, plus bättre resultat!
har du sedan lagt på något uv-skydd?? man ser ju vissa bilar där plasten blir grumlig sas inifrån. har undrat om det är resultatet av en ytslipning..

någon som vet hur det förhåller sig? bör man lägga på uv-skydd?
 

42Hz

Aktiv medlem
kais01 sa:
42Hz sa:
Vilken skillnad! Slippa gnugga för hand och med maskin gick det så mycket snabbare, plus bättre resultat!
har du sedan lagt på något uv-skydd?? man ser ju vissa bilar där plasten blir grumlig sas inifrån. har undrat om det är resultatet av en ytslipning..

någon som vet hur det förhåller sig? bör man lägga på uv-skydd?
Ja, det var bara ytslipning.

Jag använde Turtlewax's ("manuella") kit för två år sen innan detta kit från Autoglym med sliptrissa, tror att förseglingsmedlet från turtlewax-kittet började gulna och var fläckigt. Kittet kostade över 700:- på AD-bildelar, det är det inte värt! Hittade kittet billigare på WaxDog, tänkte jag provar i alla fall, ska fixa en Volvo också.

Turtlewax har ett kit med trissa också men med tanke på resultatet från den "manuella" så ville jag prova något annat.

Det var ett gäng olika slippapper med, tror det började på 800, 1500, 2000 och sist 3000, sen polerkudde på slutet med polermedel på en liten flaska. Ingen försegling eller lack, tanken är att jag ska vaxa i alla fall, kanske lägga på klarlack med UV-skydd.

ChrisFix har en video med gör-det-själv-grejjer, han lägger på klarlack på slutet:

Passade på och köpte Aquapel till min nybytta vindruta på bilen när jag ändå handlade från waxdog, ska visst hålla ett halvår, vi får väl se, funkar riktigt bra just nu i regn i alla fall. Ska visst binda ihop sig med glaset jämfört med vaxbaserade medel.
Testade lägga på lite på ett par gamla glasögon samtidigt, så se om det håller sig lite länge. =)
 
Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Auroglym är kanonbra, det är Englands motsvarighet till turtle wax i tillgänglighet och pris, finns på de flesta mackar och bildelsbutiker där. Tyvärr dyrt i Sverige, men brukar gå att köpa billigt via ebay.
Deras polervax (super resin polish) och hårdvax (extra gloss protecion) är riktigt bra och lättarbetade, mycket bättre än motsvarande turtle-produkter.
 
Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
NickPick sa:
Raggamuffin sa:
NickPick sa:
Kommer mitt partikelfilter att dö om jag byter till en olja som inte är gjord för att vara snäll mot partikelfilter?
Du får nog kortare livslängd.
Crap. Kommer aldrig få användning av 10 liter gammolja känns det som. :)
Typ billigaste klassade oljan är biltemas. Blir väl den igen.
Köp från Tyskland, då får du märkesolja till lägre pris än biltema.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
NickPick sa:
Raggamuffin sa:
NickPick sa:
Kommer mitt partikelfilter att dö om jag byter till en olja som inte är gjord för att vara snäll mot partikelfilter?
Du får nog kortare livslängd.
Crap. Kommer aldrig få användning av 10 liter gammolja känns det som. :)
Typ billigaste klassade oljan är biltemas. Blir väl den igen.
Kollat däckonlines high performer? Fri frakt till skillnad från många andra tyska sidor som säljer olja till bra priser. Jag har visserligen en billig klassning men 20 l för 600kr lite drygt ink frakt var rätt svårslaget när Biltemas motsvarande kostade 800 nånting.

Märke är jag måttligt intresserad av så länge det är rätt spec.
 
Senast ändrad:

Börne

Medlem
Supertramp sa:
Börne sa:
Supertramp sa:
42Hz sa:
Vilken skillnad! Slippa gnugga för hand och med maskin gick det så mycket snabbare, plus bättre resultat!
Snyggt!
Vad använde du för grovlek på slippappret? Avslutade du med polering också!?
Finns färdiga kit att köpa, allt från ett par hundra spänn till lite mer proffsiga för mer pengar!


Måste man verkligen ha så många olika papper? Känns som att det borde räcka med typ tre stycken olika grovlekar tycker jag...
Dom enklare kiten innehåller nog färre, detta var nog riktigt seriöst gjort!

Mest för att se hur man gör.
 

Tompot

Medlem
Rattnalle sa:
Kollat däckonlines high performer? Fri frakt till skillnad från många andra tyska sidor som säljer olja till bra priser. Jag har visserligen en billig klassning men 20 l för 600kr lite drygt ink frakt var rätt svårslaget när Biltemas motsvarande kostade 800 nånting.
Märke är jag måttligt intresserad av så länge det är rätt spec.
Har köpt oljor på 20 liters dunkar från Tyska eBay. Märkesoljor som Castrol m.m. får man billigare än Biltemas, även om man räknar med frakten.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Tompot sa:
Rattnalle sa:
Kollat däckonlines high performer? Fri frakt till skillnad från många andra tyska sidor som säljer olja till bra priser. Jag har visserligen en billig klassning men 20 l för 600kr lite drygt ink frakt var rätt svårslaget när Biltemas motsvarande kostade 800 nånting.
Märke är jag måttligt intresserad av så länge det är rätt spec.
Har köpt oljor på 20 liters dunkar från Tyska eBay. Märkesoljor som Castrol m.m. får man billigare än Biltemas, även om man räknar med frakten.
Inte i min relativt billiga spec. Där är det endast några få billiga som klår Biltema, 5w40 A3, mörkesoljan drar iväg mer. Sen är det ju fortfarande typ gratis jämfört med vad de kostar i Sverige.
 

zam

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Tompot sa:
Rattnalle sa:
Kollat däckonlines high performer? Fri frakt till skillnad från många andra tyska sidor som säljer olja till bra priser. Jag har visserligen en billig klassning men 20 l för 600kr lite drygt ink frakt var rätt svårslaget när Biltemas motsvarande kostade 800 nånting.
Märke är jag måttligt intresserad av så länge det är rätt spec.
Har köpt oljor på 20 liters dunkar från Tyska eBay. Märkesoljor som Castrol m.m. får man billigare än Biltemas, även om man räknar med frakten.
Inte i min relativt billiga spec. Där är det endast några få billiga som klår Biltema, 5w40 A3, mörkesoljan drar iväg mer. Sen är det ju fortfarande typ gratis jämfört med vad de kostar i Sverige.
Har du kollat Svenssons livs i alvhem? De har bra pris på okq8 oljesortiment. Lite krångligt att åka dit om man inte passerar av annan anledning, men charmigt att handla där.
https://www.ica.se/butiker/nara/ale/svenssons-livs-alvhem-1805/butiken/smorjmedel/
 

Rattnalle

Aktiv medlem
zam sa:
Rattnalle sa:
Tompot sa:
Rattnalle sa:
Kollat däckonlines high performer? Fri frakt till skillnad från många andra tyska sidor som säljer olja till bra priser. Jag har visserligen en billig klassning men 20 l för 600kr lite drygt ink frakt var rätt svårslaget när Biltemas motsvarande kostade 800 nånting.
Märke är jag måttligt intresserad av så länge det är rätt spec.
Har köpt oljor på 20 liters dunkar från Tyska eBay. Märkesoljor som Castrol m.m. får man billigare än Biltemas, även om man räknar med frakten.
Inte i min relativt billiga spec. Där är det endast några få billiga som klår Biltema, 5w40 A3, mörkesoljan drar iväg mer. Sen är det ju fortfarande typ gratis jämfört med vad de kostar i Sverige.
Har du kollat Svenssons livs i alvhem? De har bra pris på okq8 oljesortiment. Lite krångligt att åka dit om man inte passerar av annan anledning, men charmigt att handla där.
https://www.ica.se/butiker/nara/ale/svenssons-livs-alvhem-1805/butiken/smorjmedel/
Det gör jag ju i och för sig titt som tätt men närmare 50 % påslag mot tysken tar emot. Sen var det ju inte jag som letade olja heller iofs.
 

sdx

Aktiv medlem
ooms sa:
NickPick sa:
Raggamuffin sa:
NickPick sa:
Kommer mitt partikelfilter att dö om jag byter till en olja som inte är gjord för att vara snäll mot partikelfilter?
Du får nog kortare livslängd.
Crap. Kommer aldrig få användning av 10 liter gammolja känns det som. :)
Typ billigaste klassade oljan är biltemas. Blir väl den igen.
Köp från Tyskland, då får du märkesolja till lägre pris än biltema.
Biltema=Statoil.=nynäspetrolium
 

1888

Aktiv medlem
sdx sa:
ooms sa:
NickPick sa:
Raggamuffin sa:
NickPick sa:
Kommer mitt partikelfilter att dö om jag byter till en olja som inte är gjord för att vara snäll mot partikelfilter?
Du får nog kortare livslängd.
Crap. Kommer aldrig få användning av 10 liter gammolja känns det som. :)
Typ billigaste klassade oljan är biltemas. Blir väl den igen.
Köp från Tyskland, då får du märkesolja till lägre pris än biltema.
Biltema=Statoil.=nynäspetrolium
Va? Har inte Biltema en egen oljekälla samt ett eget raffinaderi? ;)
 

ooms

Aktiv medlem
sdx sa:
ooms sa:
NickPick sa:
Raggamuffin sa:
NickPick sa:
Kommer mitt partikelfilter att dö om jag byter till en olja som inte är gjord för att vara snäll mot partikelfilter?
Du får nog kortare livslängd.
Crap. Kommer aldrig få användning av 10 liter gammolja känns det som. :)
Typ billigaste klassade oljan är biltemas. Blir väl den igen.
Köp från Tyskland, då får du märkesolja till lägre pris än biltema.
Biltema=Statoil.=nynäspetrolium
Ja, det är väl allmänt känt. Fortf ingen märkesolja. Säkert inget fel på den, men kan jag köpa Castrol till samma pris (eller lägre) föredrar jag det.
 

NickPick

Aktiv medlem
Tanken att ha 20 liter olja "bara för att" lockar inte. Gör max av med 5 liter per år...
Ska forska i klassning och kolla lite. Hellre märkesolja såklart.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
NickPick sa:
Tanken att ha 20 liter olja "bara för att" lockar inte. Gör max av med 5 liter per år...
Ska forska i klassning och kolla lite. Hellre märkesolja såklart.
Med bara fem liter om året är det kanske inte rimligt att lägga för mycket tid på research.

Eftersom de flesta tyskarna tar frakt blir det ingen vidare ekonomi i det utan att köpa mycket på en gång.

Jag tänkte det var bekvämt att köpa 20 l för att det skulle räcka en evighet men det har gått åt på ett drygt år..
 

ForesterGuy

Aktiv medlem
sdx sa:
ooms sa:
NickPick sa:
Raggamuffin sa:
NickPick sa:
Kommer mitt partikelfilter att dö om jag byter till en olja som inte är gjord för att vara snäll mot partikelfilter?
Du får nog kortare livslängd.
Crap. Kommer aldrig få användning av 10 liter gammolja känns det som. :)
Typ billigaste klassade oljan är biltemas. Blir väl den igen.
Köp från Tyskland, då får du märkesolja till lägre pris än biltema.
Biltema=Statoil.=nynäspetrolium
Nä, Biltema bytte väl leverantör för några år sedan?
 

Börne

Medlem
Det känns bättre när det står Castrol på burken så det är värt en extra slant enligt mig.

Häller visserligen bara på 3dl mellan service då kärran drar väldigt lite olja.
 

Supertramp

Aktiv medlem
42Hz sa:
Supertramp sa:
Sevärt för oss motorintresserade!
Svensk ingenjörskonst på hög nivå!
Fick en flash att det hade kommit en ny video på youtube, skulle bara kolla snabbt, var tvungen att se klart avsnittet direkt. =)
Imponerande tycker jag hur Christian byggt upp detta lilla företag som producerar supersportbilar i världsklass! Och som bygger i princip alla komponenter in house. Till och med motorblocket är helt egen konstruktion, det är ovanligt för en så liten tillverkare.

Men jag undrar hur den där "laddhybriden" Regera känns att köra. På filmen kändes det som en brölande asförbannad elbil ungefär...
Ingen växellåda och jättehög slutväxel, det borde kännas lite konstigt med en motor som i princip går på tomgångsvarv upp till motorvägsfart. Men den hade den ju någon slags sliirkoppling för att få upp motorvarvet som någon slags "kickdown-funktion" men jag fattade inte riktigt hur den funkade.
 
Senast ändrad:

sdx

Aktiv medlem
Börne sa:
Det känns bättre när det står Castrol på burken så det är värt en extra slant enligt mig.

Häller visserligen bara på 3dl mellan service då kärran drar väldigt lite olja.
Castrol den skulle jag inte ens hälla på min gamla ford
Castrol ett ganska överreklamerat märke.
 

Supertramp

Aktiv medlem
sdx sa:
Castrol den skulle jag inte ens hälla på min gamla ford
Castrol ett ganska överreklamerat märke.
Hur avgör man sånt? Att en viss olja (eller tillverkare av olja) är dålig alltså. Tittar man på klassning vs pris? Eller görs det oberoende tester av oljor (jag kan inte minnas att jag sett någon sådan)?
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer