[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

Rattnalle

Aktiv medlem
Supertramp sa:
sdx sa:
Castrol den skulle jag inte ens hälla på min gamla ford
Castrol ett ganska överreklamerat märke.
Hur avgör man sånt? Att en viss olja (eller tillverkare av olja) är dålig alltså. Tittar man på klassning vs pris? Eller görs det oberoende tester av oljor (jag kan inte minnas att jag sett någon sådan)?
Det gör man inte. Man har förutfattade meningar. Antingen är oljan klassad rätt eller så är den inte det..

sdx

Aktiv medlem
NickPick sa:
Bonnverkstadskedjan Mekonomen lyckas iaf sälja Castrol edge till vilken bil som helst. Billigt blir det...
Det finns finare verkstäder som häller Castrol edge i motorerna Mekonomen tar 914 kr för 4 liter då är jula betydligt billigare mer än halv priset.

Supertramp

Ny medlem
Rattnalle sa:
Supertramp sa:
sdx sa:
Castrol den skulle jag inte ens hälla på min gamla ford
Castrol ett ganska överreklamerat märke.
Hur avgör man sånt? Att en viss olja (eller tillverkare av olja) är dålig alltså. Tittar man på klassning vs pris? Eller görs det oberoende tester av oljor (jag kan inte minnas att jag sett någon sådan)?
Det gör man inte. Man har förutfattade meningar. Antingen är oljan klassad rätt eller så är den inte det..
Det tror jag också. Riklig sponsring av motorsport (tex F1) genom åren får tex mig att tänka att Castrol gör högkvalitativa oljor.

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Man kan se på slitaget i motorn, men det är ju inget man ser på en vanlig bil nuförtiden.

Castrol är en av de bästa "vanliga" enligt min erfarenhet men med Motul ser våra motorer finast ut när vi delar dem.

Bele

Ny medlem
Från olja till fett. Fett som i leverpastej. Två(!) gånger den här veckan har jag lyckats kladda ner och få riktigt fula fläckar på förarsätet. Det är tygklädsel. Finns det något vettigt sätt att få bort det eller åtminstone göra det lite mindre fult?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bele sa:
Från olja till fett. Fett som i leverpastej. Två(!) gånger den här veckan har jag lyckats kladda ner och få riktigt fula fläckar på förarsätet. Det är tygklädsel. Finns det något vettigt sätt att få bort det eller åtminstone göra det lite mindre fult?
Det är väl som med smutsig styrlinda? Man byter hoj :)

Annars finns bra fläckborttagning på närmsta autoexperten eller motsvarande.

Rattnalle

Aktiv medlem
Bele sa:
Vårdammsugare och nåt milt rengöringsmedel är nästan enda sättet att få det bra. Skiten måste bort inte bara gnuggas runt.

pumptorparn

Ny medlem
Bele sa:
Jag har tvättat 3 bilar invändigt med hjälp av våtdamsugare. 1 blöt ner sätet ordentligt med vatten med typ en blomspruta, spruta sedan på tvättmedel/ariel/via blandat med vatten från en annan blomspruta. Ta sedan typ nagelborste har jag använt, o skrubba runt i sätet
Sug sedan upp det tvättmedlet från sätet med våtdamsugaren, skölj,spruta sedan några gg med mer vatten från blomsprutan och sug upp med våtdamsugaren.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Har använt kläseltvätt från Sonax, det var vad som fanns på OK. Förfarandet var som ovan, först fukta, sen gnugga in medlet, sen suga upp med dammsugare.

Funkade över förväntan faktiskt. Blev mindre negativ till textilklädsel efter det.

Supertramp

Ny medlem
Om vi pratar tyska Ford så är det få modeller som väcker ha-begär hos mig. En Granada 2.8i kanske men det verkar ju inte finnas några kvar...

Kneecap

Aktiv medlem
Supertramp sa:
Om vi pratar tyska Ford så är det få modeller som väcker ha-begär hos mig. En Granada 2.8i kanske men det verkar ju inte finnas några kvar...
Tjena!

Körde en för tre veckor sen. Finns 786 stycken 2,8 160hk kvar i Sverige. Totalt 2929 Granador kvar. Finns över 4000 Taunus kvar, varav en TC3 Coupé med 2,8 i.. Den vill jag ha.

Kneecap

Aktiv medlem
Supertramp sa:
Enda Granadan på Blocket just nu är en 2.0 kombi som verkar redo för skroten...
https://www.blocket.se/vi/81197822.htm
Som jämförelse så är det samtidigt 40 st. Mercedes W123 till salu.
Tjena!

Det är för att man inte vill sälja en Granada men en W123 vill man bli av med så fort som möjligt. ;)

Skämt åsido så skulle jag välja en W123 över en Granada vilken dag som helst. Klart lättare att hitta också. 10678 i registret just nu. Av sedanerna är det 3972 bensinare och hela 5014 dieslar. Procentuellt sett klart mindre än hos kombin där det finns 717 oljekokare mot 268 bensinare. Coupen är en bensinkärra helt klart, 8 är dieseldrivna och 450 är bensindrivna. Lang däremot är tvärtom, det finns 252 stycken kvar och alla är oljekokare.

Nördigt nog?

Supertramp

Ny medlem
kais01 sa:
fler röda bilar med släktskap, dessa designade av marcello gandini
Snälla, om du ska posta en bild på en Countach (=min drömbil alla kategorier och kommer så alltid förbli) så välj inte en 25th Aneversity edition!

Allra vackrast är de tidiga LP400 utan skärmbreddare och med smala 14"-hjul. Men även LP400S (det var den jag först blev "förälskad" i när jag såg Canonball run i början av 80-talet!) och efterföljande LP500S / LP5000S / LP5000qv är otroligt snygga och balla. Men med 25th Aneversity tycker jag att mycket av den ursprungligt vackra designen förstörs.

LP400:
Screenshot_20180916-101524_SamsungInternet.jpg

LP400S (tror jag i alla fall, går att särskilja mot 500/5000 på fälgar och några andra detaljer som jag inte riktigt minns just nu):
Screenshot_20180916-101850_SamsungInternet.jpg

EDIT:
Besviken dotter får en Countach i födelsedagspresent (25th Aniversity men ändå...). Vet inte om videon är fejk dock?

Senast ändrad:

Supertramp

Ny medlem
Sen när vi pratar om gamla Oplar så kan man ju nämna den numera (i Streetracingkretsar) smått världsberömda Norrlands Asconan!
Screenshot_20180916-103742_SamsungInternet.jpg

Här på USA-turné, Hot Rod Drag Week där bilarna transporteras (för egen maskin) 160 mil mellan racen. All utrustning och reservdelar måste fraktas med bilen, därav släpkärran!

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
jo countachen kom ju att förfulas med tiden, liksom de två andra gandinibilarna också.

en sleeper-ascona. visar att man kan trimma vadsomhelst att köra ifrån t ex en porsche.

körde förresten om en ascona av samma årgång härom morgonen i morgonrusningen vid bålsta, en kille verkade pendla till jobbet i den.

Kneecap

Aktiv medlem
Supertramp sa:
Sen när vi pratar om gamla Oplar så kan man ju nämna den numera (i Streetracingkretsar) smått världsberömda Norrlands Asconan!

Här på USA-turné, Hot Rod Drag Week där bilarna transporteras (för egen maskin) 160 mil mellan racen. All utrustning och reservdelar måste fraktas med bilen, därav släpkärran!
Tjena!

I år körde några killar från trakten HRDW med en 245.
https://www.facebook.com/groups/847583602116120/

Supertramp

Ny medlem
kais01 sa:
en sleeper-ascona. visar att man kan trimma vadsomhelst att köra ifrån t ex en porsche.
Men det är väl lite fel att kalla Norrlands Asconan för en trimmad Ascona. Inte mycket Opel kvar i den bilen. Bara (delar av) karossen som är original. Annars helt ombyggt chassie och en V8 (smallblock tror jag?) med kompressor och upp till 1500 hästkrafter betoende på hur mycket lustgas de laddar på.

Senast ändrad:

Supertramp

Ny medlem
Nånting helt annat: har ni några favorit-youtubeare (inom ämnet bilar)?
Jag följer

Doug Demuro:
Skönt nördig kille med "fötterna oå jorden" som provkör och recenserar alla sorters bilar (nya och gamla) och så har han några egna också. Har blivit mycket populär vilket gör att han fått chansen att köra många exklusiva och ovanliga bilar (Bugatti Chiron tex) som man sällan annars ser någon provköra på Internet.

Hoovies garage:
Köper och lagar (med hjälp av sin husmekaniker) äldre eller halvnya bilar. Ibland säljer han dem också men hans bilsamling växer hela tiden. Köper oftast "cheapest running in US" av en modell. I takt med att hans YT-kanal blivit allt populärare så blir många av bilarna han köper finare och dyrare, senaste inköpen har varit en Rolls Royce Phantom och en Ferrari Testarossa. Också trevlig och sympatisk och verkar (precis som Doug) finansiera bilarna främst från sina YouTube-inkomster (och inte "pappas pengar som en del andra vloggare).

Vet inte hur man länkar till själva kanalerna men nedan några exempel på deras videos:

Doug köper (efter mycket beslutsångest) en Ford GT:

Exempel på provkörning av en ovanlig äldre bil (Aston Martin Lagonda:

Hoovie köper en RR Phantom:
Hans allra första video tror jag:

Senast ändrad:

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Doug gillar jag skarpt.

Project Binky är absoluta favoriten, bättre finns inte.

Vehicle Virgins brukar vara rätt skoj ibland. Har börjat leka loss rätt rejäl med YouTubestålarna.

Homebuilt by Jeff följs med.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer