[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Kameran arbetar blixtsnabbt och det kan både varit stulen bil eller efterlyst person där dom har ett regnummer på vilken bil personen bör befinna sig i.

cal.

Medlem
Supertramp sa:
Det är rätt dumt att använda 5-56 på känsliga mekaniska delar, särskilt om dom har komponenter av mjuk metall (mässing, aluminium, zink, brons).

5-56 är en rostlösare som löser upp järnoxid med hjälp av syror. Dessa syror löser även mjukmetaller effektivt och du sabbar toleransen på mässingsbussningar mm.

Funkar såklart på kärvt tomgångslänkage om du tar isär, rengör och fettar in med ett bra fett efteråt. Men jag hade aldrig sprutat ner det i finmekanismen till växelväljaren på en merca växellåda. Aldrig.

ForesterGuy

Aktiv medlem
cal. sa:
Supertramp sa:
Det är rätt dumt att använda 5-56 på känsliga mekaniska delar, särskilt om dom har komponenter av mjuk metall (mässing, aluminium, zink, brons).

5-56 är en rostlösare som löser upp järnoxid med hjälp av syror. Dessa syror löser även mjukmetaller effektivt och du sabbar toleransen på mässingsbussningar mm.

Funkar såklart på kärvt tomgångslänkage om du tar isär, rengör och fettar in med ett bra fett efteråt. Men jag hade aldrig sprutat ner det i finmekanismen till växelväljaren på en merca växellåda. Aldrig.
Och exakt vilken sorts syra är det i 5.56?

kais01

Aktiv medlem
liknande produkter kan innehålla fosforsyra eller citronsyra.

vet dock inte om de finns i 5-56.

men om man använder dessa att få isär trilskande delar är min erfarenhet att man är snart tillbaka om man inte snart ersätter med något mer varaktigt.

clnr

Aktiv medlem
ForesterGuy sa:
cal. sa:
Supertramp sa:

Petroleumsulfonsyror
http://www.crceurope.com/wwwcrc/msds/pdf/5-56_Aerosol-SV_BDS000240_8_20170629.PDF

ForesterGuy

Aktiv medlem
clnr sa:
ForesterGuy sa:
cal. sa:
Supertramp sa:

Petroleumsulfonsyror
http://www.crceurope.com/wwwcrc/msds/pdf/5-56_Aerosol-SV_BDS000240_8_20170629.PDF
...och hur aggressivt är det?

cal.

Medlem
Tillräckligt aggressivt för att sabba saker om du använder det som smörjning och låter det ligga kvar där. Syran försvinner inte.

Fosforsyra och citronsyra är ännu värre. Finns i många andra rostlösare. 5-56 är en av de mindre aggressiva men jag hade aldrig smörjt en växelmekanism med det.

Den ska rengöras och smörjas med grafitfett, MoS2 fett eller liknande. 5-56 löser upp det fett som finns kvar där. Helt okej rengöring men ingen långvarig lösning att köra mekanismen utan smörjning med olja och syra.

http://www.peachparts.com/shopforum/diesel-discussion/373964-w201-w124-5-speed-shifter-refurbishment.html

Senast ändrad:

Supertramp

Ny medlem
Vad tror ni on att köpa Good Years dubbdäck "sct" med ljuddämpande skum?https://www.bythjul.com/dack/goodyear/goodyear_ultragripicearctic/225-50r17/169455

Vänliga däcket placerade sig väldigt bra (näst bästa dubbdäck) i Teknikens Världs test i senaste numret. Men sct-varianten hittar jag ingen test på, nästan ingen info alls när jag söker på nätet.

Senast ändrad:

-****-

Medlem
Det verkar vara samma däck som utan skum. Lägre ljudnivå för dubbdäck är önskvärt. Enda risken är vad jag kan se om skummet i sig skulle ge problem, t ex lossna och ge obalans, men borde då kunna reklameras.

ooms

Aktiv medlem
Faktiskt rätt otroligt att Ultragrip Ice Arctic fortf placerar sig så högt i testerna, däcket kom redan 2012. Samtidigt kom Dunlop Ice Touch (Goodyear och Dunlop är samma koncern) som byggde på samma nytänkande och presterade nästan lika bra. Jag har kört Ice Touch senaste åren och varit nöjd, men inte sett det nytt på ett tag. Men, så i höst dök Ultragrip 600 upp, samma mönster som Ice Touch men avsevärt lägre pris. Goodyear har helt enkelt gjort det till ett lågprisalternativ. Iom att jag vet att det är nästan lika bra som Ultragrip Ice Arctic blev det en uppsättning!

MartinRF

Medlem
Är rostskyddsbehandling värt pengarna?

Förra bilen hade rostskyddsbehandlats av förste ägaren för nästan 20 år sedan och när jag bytte in den för två veckor sedan hade jag ägt den i drygt 17 år. Vad mig och bilbesiktningen (senast besiktigad i mitten av juni) anbelangar var den fortfarande 'rostfri'. Men jag kan ju inte jämföra med samma bil utan det extra rostskyddet...

Nu har jag en två år gammal bil (ett ufo med en massa elektronik och bildskärmar men ratt, pedaler och växelspak fungerar ungefär som förväntat). Skall jag satsa på en rostskyddsbehandling? Jag lär behålla bilen en hel drös år även om det kanske inte blir 17.

/Martin

Kneecap

Aktiv medlem
MartinRF sa:

Förra bilen hade rostskyddsbehandlats av förste ägaren för nästan 20 år sedan och när jag bytte in den för två veckor sedan hade jag ägt den i drygt 17 år. Vad mig och bilbesiktningen (senast besiktigad i mitten av juni) anbelangar var den fortfarande 'rostfri'. Men jag kan ju inte jämföra med samma bil utan det extra rostskyddet...

Nu har jag en två år gammal bil (ett ufo med en massa elektronik och bildskärmar men ratt, pedaler och växelspak fungerar ungefär som förväntat). Skall jag satsa på en rostskyddsbehandling? Jag lär behålla bilen en hel drös år även om det kanske inte blir 17.

/Martin
Tjena!

Vad var det för modell på förra bilen?

Ska man ha bilen länge så är inte rostskydd en dum idé. Men om du bara ska ha den några år kvittar det samma. Vad är det för bil du har nu?

kais01

Aktiv medlem
det är trevligt, etiskt och miljövänligt att ta vara på en så kostsam sak som en nästan ny bil även om man inte ska ha kvar den själv.

se det som en servicekostnad.

ooms

Aktiv medlem
MartinRF sa:

/Martin
Beror ju lite på vad det är för bil också. Vissa är riktigt bra behandlade fr fabrik, medan andra är skit. Vi bilägare har gjort tester under flera år och har en omfattande lista:
http://www.dinitrolcenter.se/Se_din_bils_rostbetyg
Det syns ju tydligt att vissa märken sticker ut som rejält dåliga, så dem bör man nog kosta på en behandling. En sak som inte syns på den länken är att Volvos senaste modeller har avsevärt sämre rostskydd än tidigare, tror det skrevs om det i Vi bilägare för nåt år sedan.

MartinRF

Medlem
Kneecap sa:
Tjena!

Vad var det för modell på förra bilen?

Ska man ha bilen länge så är inte rostskydd en dum idé. Men om du bara ska ha den några år kvittar det samma. Vad är det för bil du har nu?
Bytte Honda Accord årsmodell 2000 mot Civic 2017. Kapade en nolla på bilens ålder, ~17000 mil på körsträckan och 1 dm på längden. Civicen har jag haft ungefär lika många dagar nu som år jag behöll Accorden. Så länge jag ägde den stod den utomhus. Inget garage.
/Martin

Kneecap

Aktiv medlem
MartinRF sa:
Bytte Honda Accord årsmodell 2000 mot Civic 2017. Kapade en nolla på bilens ålder, ~17000 mil på körsträckan och 1 dm på längden. Civicen har jag haft ungefär lika många dagar nu som år jag behöll Accorden. Så länge jag ägde den stod den utomhus. Inget garage.
/Martin
Tjena!

Aha, tyvärr såpass ovanlig att jag inte kan uttala mig om hur dom brukar se ut rostmässigt. Men rent krasst så brukar Honda hålla rätt bra.

MartinRF

Medlem
Kneecap sa:
MartinRF sa:
/Martin
Tjena!

Aha, tyvärr såpass ovanlig att jag inte kan uttala mig om hur dom brukar se ut rostmässigt. Men rent krasst så brukar Honda hålla rätt bra.
Jag hoppas du har rätt :)

/Martin

Kneecap

Aktiv medlem
MartinRF sa:
Jag hoppas du har rätt :)

/Martin
Tjena!

Körde senast idag en 2006 som inte hade någon rost alls under, inget extra rostskydd. 27k på mätaren så ingen sommarbil heller.

Svårt att uttala sig om hur dagens modell står sig, men jag vill inte tro att den är sämre.

hakan

Medlem
Apropå sårbarheten hos keyless. Är det någon som har erfarenhet av Defa dvs90 med Second Authorization? Finns det fler eller andra lösningar?

clnr

Aktiv medlem
Jag skulle inte lita på ett system som inte beskriver vilken teknik och vilka kryptoalgoritmer de baserar sin lösning på. En ”rolling anti-grabbing code” finns redan i dagens lösningar hos biltillverkarna och det hjälper ju sådär om man inte kopplar det med en stark kryptoalgoritm.

Allroad

Ny medlem
Ehm. Det blixtrade till i tunneln precis innan årstaavfarten, kör man seriöst med aktiva fartkameror där nu?

Vad kan man förvänta sig för bötesbelopp? :(

Mats65

Medlem
Allroad sa:
Ehm. Det blixtrade till i tunneln precis innan årstaavfarten, kör man seriöst med aktiva fartkameror där nu?

Nya kameror kom upp för ett år sedan. Jag upplevde det som att trafiktempot sjönk efter det. Har dock aldrig sett att det har blixtrat så om de har varit i drift vet jag inte.

NickPick

Aktiv medlem
Allroad sa:
Raggamuffin sa:
Allroad sa:

Tre fina cx-tuber.
Skönt. Kaffepengar med andra ord.

Men alltså den smällde på 84km/h, är ju skitfart i jämförelse med vad resten håller ?
Spelar ingen roll för du körde fortfarande för fort.

Allroad

Ny medlem
NickPick sa:
Allroad sa:
Raggamuffin sa:
Allroad sa:

Tre fina cx-tuber.

Men alltså den smällde på 84km/h, är ju skitfart i jämförelse med vad resten håller ?
Nej det förstår jag väl. Men vad är det, 80 i tunneln eller är det 70 till och med kanske?

kais01

Aktiv medlem
vanskligt ställe för fartkamera. det får vad jag förstår inte finnas någon bil bakom, eftersom det är parallax mellan kamera långt ned på stolpen, och detektorn som sitter högre upp, och alltså ser ’mer’ än kameran. t ex en upphinnande bil som kör snabbare.

det tas en andra bild strax efter din bil för att säkerställa att det är tomt. men hur ofta är det så på den platsen?

talar för att du kan sova lugnt.

Senast ändrad:

Allroad

Ny medlem
kais01 sa:
vanskligt ställe för fartkamera. det får vad jag förstår inte finnas någon bil bakom, eftersom det är parallax mellan kamera långt ned på stolpen, och detektorn som sitter högre upp, och alltså ser ’mer’ än kameran. t ex en upphinnande bil som kör snabbare.

det tas en andra bild strax efter din bil för att säkerställa att det är tomt. men hur ofta är det så på den platsen?

talar för att du kan sova lugnt.
Jag vet ju att det suttit sådana kameror där tidigare, då satt de utlängs med väggarna. Och ja sedan ett år tillbaka så sitter det skyltar om kameror men har aldrig sett något blixtra till så som det gjorde igår.

Låg bakom en annan bil men jag vet inte om det var för denne eller min som det small av, var dock tomt bakom mig... Skulle bara fattas att det ställs ut en bot, gårdagen var nästintill helt igenom skit ändå så det där är väl bara pricken över I:et.

ooms

Aktiv medlem
Det är inte säkert det kommer nåt brev. Är du olik dig mot ditt pass- el körkortsfoto kan du klara dig, t.ex. skägg och/eller glasögon.

sdx

Aktiv medlem
Allroad sa:
NickPick sa:
Allroad sa:
Raggamuffin sa:
Allroad sa:

Tre fina cx-tuber.

Nej det förstår jag väl. Men vad är det, 80 i tunneln eller är det 70 till och med kanske?
Det finns nog platser kvar på någon teorikurs för kan man inte läsa och förstå vad som står på hastighets skyltarna då skall man inte ha ett körkort.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Det är 70 i tunneln. Men vid vissa nedfarter (t.ex. vid Gullmars) så är det 50 och 70 kommer senare. Nån gång när jag körde där så var den skylten så skitig att den knappt gick att läsa. Dessutom är inte hastighetsskyltarna det jag fokuserar på när jag kör där, har fullt upp med att hålla koll på idioter som byter fil utan att blinka.

Det var nått fall för något år sedan där nån åkte dit, då hade hastigheten sänkts från 70 till 50 efter att vederbörande kört in i tunneln. Men efter undersökning så visade det sig att om inte personen hade hållt 150 genom tunneln så fanns det inte en chans att vederbörande kunnat se hastighetssänkningen.

Jimel

Aktiv medlem
sdx sa:
Allroad sa:
NickPick sa:
Allroad sa:
Raggamuffin sa:
Allroad sa:

Tre fina cx-tuber.

Det finns nog platser kvar på någon teorikurs för kan man inte läsa och förstå vad som står på hastighets skyltarna då skall man inte ha ett körkort.
Plötsligt händer det! +1!!!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer