[OT] Stora bilmeks- och bilfrågor man inte vågar ställa tråden

MartinRF

Medlem
Liten motorvärmarfundering: Civicen jag blev med i höstas är försedd med elektrisk motorvärmare. Jag har ingen nytta av den tyvärr för jag bor i lägenhet och parkerar 'på gatan' men undrar i alla fall: Jag tror inte jag har sett en sådan värmarinstalation som inkluderar batteriladdare. Finns det inte och i såfall varför inte? Det borde vara en himla bra idé för att hålla batteriet på bästa humör.

/Martin
 

ooms

Aktiv medlem
MartinRF sa:
Liten motorvärmarfundering: Civicen jag blev med i höstas är försedd med elektrisk motorvärmare. Jag har ingen nytta av den tyvärr för jag bor i lägenhet och parkerar 'på gatan' men undrar i alla fall: Jag tror inte jag har sett en sådan värmarinstalation som inkluderar batteriladdare. Finns det inte och i såfall varför inte? Det borde vara en himla bra idé för att hålla batteriet på bästa humör.

/Martin
Det finns. Ex.vis Defa har.
 

weldion

Aktiv medlem
MartinRF sa:
Liten motorvärmarfundering: Civicen jag blev med i höstas är försedd med elektrisk motorvärmare. Jag har ingen nytta av den tyvärr för jag bor i lägenhet och parkerar 'på gatan' men undrar i alla fall: Jag tror inte jag har sett en sådan värmarinstalation som inkluderar batteriladdare. Finns det inte och i såfall varför inte? Det borde vara en himla bra idé för att hålla batteriet på bästa humör.

/Martin
Både Defa och Calix har en sådan batteriladdare som du efterfrågar. Den kopplas direkt in efter intagskabeln och sedan vidare till motorvärmaren och kupéuttaget.
https://www.defa.com/se/produkt/multicharger-1205-flex/
https://www.calix.se/files/9cc3a6d2ed1de5a6898b84b86aa7888b.pdf/TD 19-020 S3 BC1205.pdf
 

42Hz

Aktiv medlem
Appropå motorvärmare, har för mig Saab experimenterade med en termos i skuffen som lagrade varmvatten från motorn och som sedan användes vid kallstarter för att snabbare värma upp motorn, tyvärr stal den väl för mycket av utrymmet i skuffen.
 

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Haha, det låter som en typiskt quirky Saab-lösning.

Angående lägenhets-boende och halvkorta resor; hur gör ni andra med batteriladdning? Jag kör ca 2 mil enkel tor jobbet och mitt batteri mår inte jättebra av det märker jag (start/stoppfunktionen funkar väldigt sällan pga att batteriet inte är ok laddat). Ska man kånka in batteriet varje lördagkväll för att ladda det hemma i källarförrådet? Eller finns det någon bättre lösning för oss som inte kör långa sträckor?
 

ooms

Aktiv medlem
thomaslundstrom sa:
Haha, det låter som en typiskt quirky Saab-lösning.

Angående lägenhets-boende och halvkorta resor; hur gör ni andra med batteriladdning? Jag kör ca 2 mil enkel tor jobbet och mitt batteri mår inte jättebra av det märker jag (start/stoppfunktionen funkar väldigt sällan pga att batteriet inte är ok laddat). Ska man kånka in batteriet varje lördagkväll för att ladda det hemma i källarförrådet? Eller finns det någon bättre lösning för oss som inte kör långa sträckor?
Cykla?
:)
 

thomaslundstrom

Aktiv medlem
ooms sa:
thomaslundstrom sa:
Haha, det låter som en typiskt quirky Saab-lösning.

Angående lägenhets-boende och halvkorta resor; hur gör ni andra med batteriladdning? Jag kör ca 2 mil enkel tor jobbet och mitt batteri mår inte jättebra av det märker jag (start/stoppfunktionen funkar väldigt sällan pga att batteriet inte är ok laddat). Ska man kånka in batteriet varje lördagkväll för att ladda det hemma i källarförrådet? Eller finns det någon bättre lösning för oss som inte kör långa sträckor?
Cykla?
:)
Funkar tyvärr inte med barn som skolas in på föris; lämnas sent och hämtas tidigt.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
jonte987 sa:
Räcker verkligen inte två mil för ett friskt batteri?
Har man inte ström vid bilen är det nog till att bära...eller ta en längre söndagstur.
Två mil borde räcka.. ju nyare bil desto längre verkar iof krävas.

Att köpa ett AGM batteri som tål djupare urladdning och laddar fortare kan kanske vara en variant. Så stort som möjligt eftersom det då också finns mer kapacitet att ta av i zonen som laddar fort.
 

kais01

Aktiv medlem
det blir ingen djup urladdning om bilen startar direkt. det gör den om man värmt upp den.

moderna generatorer är på över 100 ampere. det tar klart under en minut att kompensera en 500 amp start i tre sekunder.

men finner det ändå olämpligt sätt att använda bil till resor på några km.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
kais01 sa:
det blir ingen djup urladdning om bilen startar direkt. det gör den om man värmt upp den.

moderna generatorer är på över 100 ampere. det tar klart under en minut att kompensera en 500 amp start i tre sekunder.

men finner det ändå olämpligt sätt att använda bil till resor på några km.
Batteriet kan inte ta laddning så fort dock.
 

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
jonte987 sa:
Räcker verkligen inte två mil för ett friskt batteri?
Har man inte ström vid bilen är det nog till att bära...eller ta en längre söndagstur.
Två mil borde räcka.. ju nyare bil desto längre verkar iof krävas.

Att köpa ett AGM batteri som tål djupare urladdning och laddar fortare kan kanske vara en variant. Så stort som möjligt eftersom det då också finns mer kapacitet att ta av i zonen som laddar fort.
Just ett AGM (biltema, typ runt 80 Ah om jag inte missminner mig) skaffade jag när detta uppkom förra vintern. Tror att det funkar bättre men jag är inte direkt nöjd. Det kan ju vara så att generatorn är lite halvkass att det blir svårt för batteriet att återuppladdas.
 

Kung Stalle

Aktiv medlem
kais01 sa:
det blir ingen djup urladdning om bilen startar direkt. det gör den om man värmt upp den.

moderna generatorer är på över 100 ampere. det tar klart under en minut att kompensera en 500 amp start i tre sekunder.

men finner det ändå olämpligt sätt att använda bil till resor på några km.
Jag tror inte batteriet är några problem. Vi kör längre sträckor också.
Det är inte jag enkom som råder över bilen. Min sambo använder den åxå.

Men bra... värmare på men ha koll på batteriet. Tack!

Stalle
 

oxr

Aktiv medlem
Kneecap sa:
thomaslundstrom sa:
Tjena!

Gör om gör rätt, beställ typ ett Varta, Banner eller dylikt från Tyskland. Bättre kvalitet och billigare än korvkiosken.
När jag köpte batteri konstaterade jag att ett batteri från Tyskland kostade ungefär som två från Biltema, men med dubbelt så bra garanti och en kvart att köra till butiken. Kom fram till att Biltemas prenumerationsdeal var förmånligast.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
oxr sa:
Kneecap sa:
thomaslundstrom sa:
Tjena!

Gör om gör rätt, beställ typ ett Varta, Banner eller dylikt från Tyskland. Bättre kvalitet och billigare än korvkiosken.
När jag köpte batteri konstaterade jag att ett batteri från Tyskland kostade ungefär som två från Biltema, men med dubbelt så bra garanti och en kvart att köra till butiken. Kom fram till att Biltemas prenumerationsdeal var förmånligast.
Dessutom håller de tills garantin gått ut. Förjävligt.
 

ooms

Aktiv medlem
oxr sa:
Kneecap sa:
thomaslundstrom sa:
Tjena!

Gör om gör rätt, beställ typ ett Varta, Banner eller dylikt från Tyskland. Bättre kvalitet och billigare än korvkiosken.
När jag köpte batteri konstaterade jag att ett batteri från Tyskland kostade ungefär som två från Biltema, men med dubbelt så bra garanti och en kvart att köra till butiken. Kom fram till att Biltemas prenumerationsdeal var förmånligast.
Beror nog på vad det är för batteri. När jag bytte mitt 95Ah AGM för 5 år sedan var ett Banner inkl frakt fr Tyskland ett par hundralappar billigare än Biltemas AGM. Även när jag kollar nu, med dagens dyra eur-kurs, hittar jag ex.vis Exide (Tudor) inkl frakt fr Tyskland billigare än Biltema.
 

sdx

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
oxr sa:
Kneecap sa:
thomaslundstrom sa:
Tjena!

Gör om gör rätt, beställ typ ett Varta, Banner eller dylikt från Tyskland. Bättre kvalitet och billigare än korvkiosken.
När jag köpte batteri konstaterade jag att ett batteri från Tyskland kostade ungefär som två från Biltema, men med dubbelt så bra garanti och en kvart att köra till butiken. Kom fram till att Biltemas prenumerationsdeal var förmånligast.
Dessutom håller de tills garantin gått ut. Förjävligt.
Skitsnack i från din sida då skulle mitt biltema agm varit död för 2.5år sedan och biljävlen används 1gång i veckan.
 

marr

Aktiv medlem
sdx sa:
Rattnalle sa:
oxr sa:
Kneecap sa:
thomaslundstrom sa:
Tjena!

Gör om gör rätt, beställ typ ett Varta, Banner eller dylikt från Tyskland. Bättre kvalitet och billigare än korvkiosken.
När jag köpte batteri konstaterade jag att ett batteri från Tyskland kostade ungefär som två från Biltema, men med dubbelt så bra garanti och en kvart att köra till butiken. Kom fram till att Biltemas prenumerationsdeal var förmånligast.
Dessutom håller de tills garantin gått ut. Förjävligt.
Skitsnack i från din sida då skulle mitt biltema agm varit död för 2.5år sedan och biljävlen används 1gång i veckan.
Varför så arg? Jobbar du på biltema?
 

ooms

Aktiv medlem
sdx sa:
Rattnalle sa:
oxr sa:
Kneecap sa:
thomaslundstrom sa:
Tjena!

Gör om gör rätt, beställ typ ett Varta, Banner eller dylikt från Tyskland. Bättre kvalitet och billigare än korvkiosken.
När jag köpte batteri konstaterade jag att ett batteri från Tyskland kostade ungefär som två från Biltema, men med dubbelt så bra garanti och en kvart att köra till butiken. Kom fram till att Biltemas prenumerationsdeal var förmånligast.
Dessutom håller de tills garantin gått ut. Förjävligt.
Skitsnack i från din sida då skulle mitt biltema agm varit död för 2.5år sedan och biljävlen används 1gång i veckan.
Jag tror att du gravt missförstått nallens inlägg...
 

sdx

Aktiv medlem
marr sa:
sdx sa:
Rattnalle sa:
oxr sa:
Kneecap sa:
thomaslundstrom sa:
Tjena!

Gör om gör rätt, beställ typ ett Varta, Banner eller dylikt från Tyskland. Bättre kvalitet och billigare än korvkiosken.
När jag köpte batteri konstaterade jag att ett batteri från Tyskland kostade ungefär som två från Biltema, men med dubbelt så bra garanti och en kvart att köra till butiken. Kom fram till att Biltemas prenumerationsdeal var förmånligast.
Dessutom håller de tills garantin gått ut. Förjävligt.
Skitsnack i från din sida då skulle mitt biltema agm varit död för 2.5år sedan och biljävlen används 1gång i veckan.
Varför så arg? Jobbar du på biltema?
Definitivt inte.
 

Oskar

Aktiv medlem
ooms sa:
sdx sa:
Rattnalle sa:
oxr sa:
Kneecap sa:
thomaslundstrom sa:
Tjena!

Gör om gör rätt, beställ typ ett Varta, Banner eller dylikt från Tyskland. Bättre kvalitet och billigare än korvkiosken.
När jag köpte batteri konstaterade jag att ett batteri från Tyskland kostade ungefär som två från Biltema, men med dubbelt så bra garanti och en kvart att köra till butiken. Kom fram till att Biltemas prenumerationsdeal var förmånligast.
Dessutom håller de tills garantin gått ut. Förjävligt.
Skitsnack i från din sida då skulle mitt biltema agm varit död för 2.5år sedan och biljävlen används 1gång i veckan.
Jag tror att du gravt missförstått nallens inlägg...
Hoppas det... ;-)
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Oskar sa:
ooms sa:
sdx sa:
Rattnalle sa:
oxr sa:
Kneecap sa:
thomaslundstrom sa:
Tjena!

Gör om gör rätt, beställ typ ett Varta, Banner eller dylikt från Tyskland. Bättre kvalitet och billigare än korvkiosken.
När jag köpte batteri konstaterade jag att ett batteri från Tyskland kostade ungefär som två från Biltema, men med dubbelt så bra garanti och en kvart att köra till butiken. Kom fram till att Biltemas prenumerationsdeal var förmånligast.
Dessutom håller de tills garantin gått ut. Förjävligt.
Skitsnack i från din sida då skulle mitt biltema agm varit död för 2.5år sedan och biljävlen används 1gång i veckan.
Jag tror att du gravt missförstått nallens inlägg...
Hoppas det... ;-)
Kommenterer överflödiga. Refererar till Kneecaps inlägg för övriga frågor.
 

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Ok, man behöver tydligen nollställa batterihanteringssystemet efter ett batteribyte, vilket jag inte gjorde efter batteribytet. Får pröva med det; jag hittade någon guide som inte krävde VIDA, så med lite tur får jag igång s/s som den ska. Annars är nog nästa steg att byta hjälpbatteriet.
 

Foss

Aktiv medlem
thomaslundstrom sa:
Ok, man behöver tydligen nollställa batterihanteringssystemet efter ett batteribyte, vilket jag inte gjorde efter batteribytet. Får pröva med det; jag hittade någon guide som inte krävde VIDA, så med lite tur får jag igång s/s som den ska. Annars är nog nästa steg att byta hjälpbatteriet.
Kan du länka guiden? Bytte batteri på min xc60 igår. Volvo sa man behövde nolla något med deras dator men en annan volvo sa att man kunde rycka ut kontakten på minuspolen med bilen igång. Oklart om det fungerade men bilen går och varnar inte för låg spänning så det kanske funka.
 

Foss

Aktiv medlem
Blev lite besviken på Volvo som krängde på mig ett svindyrt AGM-batteri men när jag tog ur det gamla var det ett vanligt gammalt blybatteri med vätska i. Det har hållit 8 år så helt fel kan det ju inte ha varit. Det hade 70% kapacitet kvar så då var det dags att byta sa experterna. Bilen har start/stopp och dieselvärmare.
 

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Det enda jag gjorde när jag bytte batteri på Volvo var att kalibrera om rutorna. Tryck ner rutan, tryck upp den igen, i översta läget så håll knappen uppåt tills man hör ett klick, klart! Om man inte gör detta så fungerar inte automatiken på en gång.
Körde 6-7000 mil efter det bytet utan problem. BMW däremot kräver adaptering av batteriet annars kan massa konstiga saker uppstå.
 

weldion

Aktiv medlem
Foss sa:
thomaslundstrom sa:
Ok, man behöver tydligen nollställa batterihanteringssystemet efter ett batteribyte, vilket jag inte gjorde efter batteribytet. Får pröva med det; jag hittade någon guide som inte krävde VIDA, så med lite tur får jag igång s/s som den ska. Annars är nog nästa steg att byta hjälpbatteriet.
Kan du länka guiden? Bytte batteri på min xc60 igår. Volvo sa man behövde nolla något med deras dator men en annan volvo sa att man kunde rycka ut kontakten på minuspolen med bilen igång. Oklart om det fungerade men bilen går och varnar inte för låg spänning så det kanske funka.
Det brukar inte vara något bra tips med att rycka bort batteriet under drift.
 

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Förra jag postade funkade inte; jag saknade kabeln som går in i polen. Men jag hittade ett nytt sätt: en slags konami code för Volvo -

Den här lyckades jag med. Som tur var hade farsan en obd-läsare så jag har validerat att användningstiden har gått ner till 0 dagar.
 

Kneecap

Aktiv medlem
thomaslundstrom sa:
Kneekap har/hade en V70N om jag inte missminner mig. Jag har en V60 2012 så det borde vara samma plattform som din XC60 om din inte är en 2018-, Foss.
Tjena!

Nån N har jag aldrig ägt så du hade fel. ;)
Hade en V70II och nu har frun en XC60 -16 som det är dags att byta batteri på.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer